Smart ljud för hela hemmet (Htpc eller något liknande)

Permalänk
Medlem

Smart ljud för hela hemmet (Htpc eller något liknande)

Hej alla Sweclockare!

Nu är det så att jag skulle behöva hjälp med ett lite problem/projekt. Tanken är att jag ska på något smidigt sätt kunna styra diverse stereoanläggningar som finns runt om i kåken, men är lite tveksam vad det smartaste sättet är.

Planen är följande: Kunna styra all musik i hemmet från en bärbar dator från t.ex. köket samt ha en server/nas som ska kunna lagra bilder m.m. De funderingar jag har är följande.
1. Skall jag använda mig utav en NAS eller server(isf hur stark?).
2. Behöver jag köpa in några specialanpassade adaptrar för att kunna styra musiken trådlöst.
3. Skulle jag kunna använda mig utan rasberry pi eller liknande enkortsdatorer för att lösa mitt problem.
4. Innebär det ett problem att stereoanläggningarna är relativt gamla och endast har en aux ut/ingång.

Jag är väl medveten om att det hela låter lite luddigt, men det är en av anledningarna till att jag vänder mig till er. Har ni några smarta lösningar eller förslag på hur man skulle kunna få ett enkelt sätt att styra musiken i hemmet? Alla förslag är välkomna. Om det är något viktigt som jag kanske glömt att nämna är det bara fråga så ska jag försöka förklara min tankegång.

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar vara inne på samma ideer om ett större multirumsystem som i den här tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.