Kamera-modulen till Raspberry är här!

Permalänk
Medlem

Kamera-modulen till Raspberry är här!

Änligen är de klara med utvecklingen och testandet av kamera-modulen till Raspberry Pi.

Den skall klara av att filma i 1080p30 och ta stillbilder i 2592 x 1944px.

http://www.raspberrypi.org/archives/3890

Går att hitta på https://www.m.nu/camera-module-for-raspberry-pi-p-848.html.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Änligen är de klara med utvecklingen och testandet av kamera-modulen till Raspberry Pi.

Den skall klara av att filma i 1080p30 och ta stillbilder i 2592 x 1944px.

http://www.raspberrypi.org/archives/3890

Går att hitta på https://www.m.nu/camera-module-for-raspberry-pi-p-848.html.

Var oväntat billigt får jag ändå säga Om den nu når upp till spec.
Klockrent som högkvalitativt övervakningssystem.

edit: Den kör med andra ord på en egen port? Tar således inte upp några GPIO vilket e bra, (om man ska bygga en robot av sin Pi eller har många upptagna redan ).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hmmm. Funderar på ifall man kan bygga en "seniorkamera" med denna och en Pi.
Behövs bara en skärm och batteri då.

(en kamera för senila personer att filma allt de gör så de kan kolla vad de höll på med för några minuter sedan)

Permalänk
Medlem

Tyvärr endast bild och inget ljud =(

Visa signatur

- none -

Permalänk
Medlem

Går att köpa på webhallen också.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176500-raspberry_pi_i...

Skrivet av aztekk:

Tyvärr endast bild och inget ljud =(

Borde väl gå att lösa med separat mikrofon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Hmmm. Funderar på ifall man kan bygga en "seniorkamera" med denna och en Pi.
Behövs bara en skärm och batteri då.

(en kamera för senila personer att filma allt de gör så de kan kolla vad de höll på med för några minuter sedan)

Bra idé! Enda grejen jag kommer att tänka på är att man antagligen behöver separat lagring. Att filma hela tiden kommer att ta mycket plats.

Jag tänkte bygga något slags övervakningssystem med en sådan här och en PIR typ.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Vet någon en bra lösning för portabel kraftkälla till Pi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Vet någon en bra lösning för portabel kraftkälla till Pi?

Inte testat själv men när jag funderar borde det vara ganska lämpligt med en portabel USB- laddare. En sådan som är tänkt för laddning av mobiler. Beror förstås på hur lång batteritid du önskar

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Så nu har jag beställt en!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Vet någon en bra lösning för portabel kraftkälla till Pi?

Tydligen skall man kunna använda en sådan här och batterier: http://www.jaycar.com.au/productView.asp?ID=MP3083.

Annars finns det ett par på amazon om du söker på "portable USB min power supply". Typ en sådan här: http://www.amazon.com/New-Trent-flashlight-Incredible-Blackberry/dp/B0013G8PTS/ref=pd_sim_pc_2.

Skrivet av zonar:

Så nu har jag beställt en!

Najs! Jag beställde min igår, men tyvärr dök den inte upp idag. Får den nog på måndag.
Skall bli skoj att leka med den.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Tydligen skall man kunna använda en sådan här och batterier: http://www.jaycar.com.au/productView.asp?ID=MP3083.

Annars finns det ett par på amazon om du söker på "portable USB min power supply". Typ en sådan här: http://www.amazon.com/New-Trent-flashlight-Incredible-Blackberry/dp/B0013G8PTS/ref=pd_sim_pc_2.

Najs! Jag beställde min igår, men tyvärr dök den inte upp idag. Får den nog på måndag.
Skall bli skoj att leka med den.

Kollade lite snabbt efter övervakninsprogram men hittade inget för denna kameran utan bara för usb-anslutna kameror?

Någon som har någon länk på hyllan?

Tack på förhand!
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Kollade lite snabbt efter övervakninsprogram men hittade inget för denna kameran utan bara för usb-anslutna kameror?

Någon som har någon länk på hyllan?

Tack på förhand!
/z

Kan du definera vad du menar med övervakningsprogram? Är det något som har igång kameran hela tiden och när någon rör sig så "larmar" den eller är det "bara" ett program som tar bilder med jämna intervall?

/Z
(you no takey my signature!)

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Första bilden med kameran. Aningen felriktad, men det är inte helt lätt att sikta.

(Notera att jag inte har fipplat med inställningarna något än så jag vet inte om detta är bästa kvalitén.)

Lyckades även få den att streama till min mac. Återkommer efter utförligare tester.

För att jag stavar som en kråka.
Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Änligen är de klara med utvecklingen och testandet av kamera-modulen till Raspberry Pi.

Den skall klara av att filma i 1080p30 och ta stillbilder i 2592 x 1944px.

http://www.raspberrypi.org/archives/3890

Går att hitta på https://www.m.nu/camera-module-for-raspberry-pi-p-848.html.

Härligt, det blir till att bygga in en sådan här i en fågelholk så att min kan kika lite hur familjelivet är för dom nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Härligt, det blir till att bygga in en sådan här i en fågelholk så att min kan kika lite hur familjelivet är för dom nästa år

Bra idé! Kombinera med en PIR-sensor för att spara lagringsytrymme.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Bra idé! Kombinera med en PIR-sensor för att spara lagringsytrymme.

Smart, men planerna nu blir att ha holken tillräckligt nära mitt wifi så att det kan streamas till en hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Smart, men planerna nu blir att ha holken tillräckligt nära mitt wifi så att det kan streamas till en hemsida

Aha, ja det är ju smart. Det är ganska lätt att få igång streamen, men skriv om du inte lyckas. Tog lite pill

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Och en sån här på holken
http://dx.com/s/Portable+solar+power

Där kan ni även hitta större batteripack till bra pris, det var någon som frågade om det tidigare.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Aha, ja det är ju smart. Det är ganska lätt att få igång streamen, men skriv om du inte lyckas. Tog lite pill

Skrivet av f@boy:

Och en sån här på holken
http://dx.com/s/Portable+solar+power

Där kan ni även hitta större batteripack till bra pris, det var någon som frågade om det tidigare.

Bra tips!
allt är fortfarande i planeringsstadiet. Får bli ett vinterbygge eftersom fåglarna var före kameramodellen i år

Permalänk
Medlem

Det låter som ett intressant projekt. Jag hakar på.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Nu har jag lekt lite.... jag är ingen expert på Python men knåpade ihop lite kod.

Jag har ett litet kort på GPIO-pinnarna så att jag får en knapp och lite lysdioder med färg på,

från http://www.m.nu.

Tanken på sikt är att istället för knappen så ska jag köra med en rörelsesensor för att kunna köra lite enkel övervakning. För att jag ska kunna se vad som händer tänkte jag att den får FTPa upp bilderna och kanske skicka ett mail om att nu händer det något...

Men där är jag inte riktigt än, nu kan jag i alla fall trycka på knappen och sedan tar kameran en bild samt FTPar iväg bilden till min webserver.... so far so good. Tänkte bara dela med mig lite kod och ett exempel på vad man kan göra med sin Raspberry!

import ftplib,os,sys,time from subprocess import call # Import required libraries import RPi.GPIO as GPIO class cameraButton(): def __init__(self): self.file='test2.jpg' # Initialize LEDs try: self.initGPIO() except: raise sys.exit("ERROR: Could not initiate GPIO!") # This LED is ON for LED in self.LedSeq: GPIO.output(LED, True) time.sleep(0.2) GPIO.output(11, True) GPIO.output(9, True) # -------------------------------------------------------------------------------- def initGPIO(self): try: # Tell GPIO library to use GPIO references GPIO.setmode(GPIO.BCM) # Set Switch GPIO as input GPIO.setup(7 , GPIO.IN) # List of LED GPIO numbers self.LedSeq = [4,17,22,10,9,11] # Set up the GPIO pins as outputs and set False print "Setup Outputs" for x in range(6): GPIO.setup(self.LedSeq[x], GPIO.OUT) GPIO.output(self.LedSeq[x], False) except: print " ERROR: There was a problem with initaion of the GIOS" raise # -------------------------------------------------------------------------------- def takeImage(self): try: GPIO.output(22, True) GPIO.output(4, False) # Remove the old file if present if os.path.isfile(self.file): os.remove(self.file) # Take the photo call(['/usr/bin/raspistill','-o',self.file,'-t','10','-f']) except: print " ERROR: There was a problem with taking the image" GPIO.output(22, False) GPIO.output(4, True) #raise # -------------------------------------------------------------------------------- def sendFile(self): try: GPIO.output(10, True) GPIO.output(17, False) sftp=ftplib.FTP_TLS() print " Connecting,", sftp.connect('192.168.10.5',21,10) print "-Done \n Setup secure control connection,", sftp.auth() print "-Done \n Setup secure data connection,", sftp.prot_p() print "-Done \n Login,", sftp.login('test','test') print "-Done" #sftp.retrlines('LIST') sftp.cwd('www') #sftp.retrlines('LIST') sftp.sendcmd("TYPE I") fileHandle=open(self.file) sftp.storbinary('STOR %s' %self.file,fileHandle) sftp.close() except: print " ERROR: There was a problem with uploading the image" GPIO.output(10, False) GPIO.output(17, True) #raise # -------------------------------------------------------------------------------- # -------------------------------------------------------------------------------- # M A I N # -------------------------------------------------------------------------------- try: cB=cameraButton() # Initialize LEDs try: cB.initGPIO() except: sys.exit("ERROR: Could not initiate!") time.sleep(0.5) GPIO.output(11, True) GPIO.output(9, True) # Loop until users quits with CTRL-C print "Ready to take image" while True: if GPIO.input(7): cB.takeImage() cB.sendFile() print " -Done" GPIO.output(22, False) GPIO.output(10, False) except KeyboardInterrupt: print " You pressed Ctrl-C" except: print "ERROR: An error occured" raise finally: # Reset GPIO settings GPIO.cleanup()

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Nu har jag lekt lite.... jag är ingen expert på Python men knåpade ihop lite kod.

...

Men där är jag inte riktigt än, nu kan jag i alla fall trycka på knappen och sedan tar kameran en bild samt FTPar iväg bilden till min webserver.... so far so good. Tänkte bara dela med mig lite kod och ett exempel på vad man kan göra med sin Raspberry!

Coolt! Jag har inte löst någon fysisk knapp än, men jag kan google chatta med min RPi och om jag skriver ett kommando så tar den en bild och skickar till min gmail-adress. Kan ju vara en tanke om du vill slippa använda ftp för att se bilden.

Här är kod för att ta en bild och skicka den till en email. gTalk-boten är lite mer komplicerad, men kan posta kod för den också om det finns intresse.

#!#!/usr/bin/env python import smtplib import httplib import string import subprocess import os from email.mime.text import MIMEText from email.mime.image import MIMEImage from email.mime.multipart import MIMEMultipart from subprocess import Popen, PIPE USERNAME = "dinEmail" PASSWORD = "dittLösen" MAILTO = "dinEmail" GETIT = "null" GETIT_override = "null" process = subprocess.Popen(["/bin/bash", "home/ANVÄNDARNAMN/takeImage.sh"], stdout=PIPE) OUTPUT = "home/ANVÄNDARNAMN/images/" + process.communicate()[0].rstrip() + ".jpg" print "Image taken:" + OUTPUT msg = MIMEMultipart() msg['Subject'] = "Latest image" msg['From'] = USERNAME msg['To'] = MAILTO img_data = open('%s' % OUTPUT, 'rb').read() text = MIMEText("test") msg.attach(text) image = MIMEImage(img_data, name=os.path.basename('%s' % OUTPUT)) msg.attach(image) server = smtplib.SMTP('smtp.gmail.com:587') server.ehlo_or_helo_if_needed() server.starttls() server.ehlo_or_helo_if_needed() server.login(USERNAME,PASSWORD) server.sendmail(USERNAME, MAILTO, msg.as_string()) server.quit() print "Image sent."

takeImage.sh:

#!/bin/bash NOW=$(date +"%m-%d-%Y-%H:%M:%S") #echo $NOW sudo raspistill -o "/home/ANVÄNDARNAMN/images/image$NOW.jpg" -t 500 echo "image$NOW"

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en fågelholk som jag har placerat Raspberry Pi + kameran i. Kör en Wi-fi dongel som ska vara uppkopplad mot ett nätverk i närheten av trädet. Driver det hela med en extremt lång USB-kabel. Bilder som tas ska publiceras på webben.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhirgoyt:

Coolt! Jag har inte löst någon fysisk knapp än, men jag kan google chatta med min RPi och om jag skriver ett kommando så tar den en bild och skickar till min gmail-adress. Kan ju vara en tanke om du vill slippa använda ftp för att se bilden.

Här är kod för att ta en bild och skicka den till en email. gTalk-boten är lite mer komplicerad, men kan posta kod för den också om det finns intresse.

Strålande! Nu fick jag ett fint exempel på hur jag ska fixa till problemet med att skicka ett e-mail!

Dock tror jag att jag ska använda min internetoperatörs smtp-server för att då borde jag slippa hårdkoda in mitt lösenor till gmail!

Fantiastikt bra när man kan dela med sig av lite kodsnuttar!

För övrigt, är det någon som har någon idé om hur jag skulle kunna trycka på en knapp på min hemsida, för att skicka ett kommando till Pi som jag kan aggera på?

mvh
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Övervakningssystem har jag funderat på.
Tänkte bygga in följande:

1. Automatiskt avstängning när man är hemma.

2. Webserver.
-Streama från kameran
- Kontroll

3. Rörelse sensor
- Vid trigg spela in x min samt skicka SMS/E-post till telefon

4. Montera på en servomotor
- Olika Svep mönster

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Övervakningssystem har jag funderat på.
Tänkte bygga in följande:

1. Automatiskt avstängning när man är hemma.

2. Webserver.
-Streama från kameran
- Kontroll

3. Rörelse sensor
- Vid trigg spela in x min samt skicka SMS/E-post till telefon

4. Montera på en servomotor
- Olika Svep mönster

Jag satt och kollade på olika rörelsesensorer och funderade på om denna skulle kunna fungera, eBay

Eller har du något bättre förslag?

Mvh /z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Jag satt och kollade på olika rörelsesensorer och funderade på om denna skulle kunna fungera, eBay

Eller har du något bättre förslag?

Mvh /z

Slog till på tre stycken
Får se när de anländer..

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Slog till på tre stycken
Får se när de anländer..

Spännande, själv sitter jag och funderar väldigt på på att trycka på köp knappen!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Spännande, själv sitter jag och funderar väldigt på på att trycka på köp knappen!

/z

Fattar inte varför jag köpte tre om jag ska vara ärlig.
Men det är väl "bra-att-ha"-prylar

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Fattar inte varför jag köpte tre om jag ska vara ärlig.
Men det är väl "bra-att-ha"-prylar

Hojta till om du vill bli av med en
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]