Hur många ska köpa Haswell nu efter dagens test.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på en bra överklockningsguide till i5 3570k?
Gillar att jag kan skrämma upp den till 4.2ghz med switchen som finns på moderkortet, men nu vill jag in i bios:et och fixa fint.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av sj6:

Det kommer du nog märka skillnad på, 810 hade ingen L3 chache och var egentligen en omdöpt Athlon II X4 om jag inte minns fel.

Du kanske har något tilps på bra moderkort ?

Kållar på asus nu, verkar vara bland dem bättre.

Men vill ha bra ljud på kortet

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Du kanske har något tilps på bra moderkort ?

Kållar på asus nu, verkar vara bland dem bättre.

Men vill ha bra ljud på kortet

Asus hero är det bra ljud på.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Med min Phenom II 1100T som hänger med gott och väl i alla spel så tror jag inte det blir någon uppgradering nu. Håller ut tills Skylake/Motsvarande AMD!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag tänker inte köpa,känns onödigt för min del.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjorten66:

Jag tänker inte köpa,känns onödigt för min del.

Köp. Du har ju enbart det näst nyaste nu.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Mycket bättre än såhär blir de inte..

Ska beställa först i slutet på sommaren, känner att jag inte behöver de nu i sommar när man inte spelar så mycket. Osäker om de blir de moderkortet och dom minnerna.. Står mellan GD65 och ROG Hero.. Minnerna ska vara minst 2133mhz i den prisklassen..

Men jävlar vad sugen jag är på att beställa.. Men dom pengarna finns inte just nu heller.. Skatteåterbäring är kommen, men beställde precis nya motorfästen och olja till bilen..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Jag köppte precis 3570k med mobo så jag tycker inte det behövs

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk

Jag la en order på en ny PC i fredags med i7 3770, men ändrade ordern på söndagen till i7 4770K och ASUS Z87.
Ingen större prisskillnad och roligt att ha det senaste.

Permalänk

Fick hem dyngan idag, ska sätta ihop det imorgon :3.

Permalänk

Har så jävla svårt att bestämma mig mellan en TJ08-E med h80i eller en Corsair 350D med H100i...

För övrigt, hur stor prestandavinst är det att ha bättre frekvens på minnena? Ger det någon riktig ökning i vardagssammanhang?

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M3ntalist:

Fick hem dyngan idag, ska sätta ihop det imorgon :3.

http://imageshack.us/a/img836/2782/i74770kh100i.jpg

någon annan som är besviken på bilderna? tar delar mer seriöst om dem inte har bilder på

tillexempel monster eller annat vill bara ha text och loggan ingen häst som brinner eller liknande

Permalänk

Aldrig, skulle i paraktiken sannolikt bli ett nerbyte i prestanda om man inte har tur och får ett guld exemplar.

Blir SB-E eller IVY-E om dom har fixat värmeproblemen med Ivy ion ivy-e.

EDIT

The shit just keeps piling up...

Quote:
Although Intel Core i-series “Haswell” microprocessors have a number of advantages over predecessors when it comes to overclocking, retail versions of the chips are not as good overclockers as pre-production versions of the chip. According to manufacturers of factory overclocked PCs, commercial versions of Intel Core i7-4770K cannot remain stable at speeds achievable by samples of the product. Intel admits: overclocking results are not guaranteed.

[...]

"PCs based on pre-production [speeds] of 4.5GHz have had to be dropped to 4.3GHz because of a lack of stability in retail parts,” said a representative for another PC manufacturer.

Another concern for PC makers is that retail versions of Intel Core i “Haswell” chips when overclocked are around 15°C hotter than pre-production samples as well as hotter compared to previous-generation Core i “Ivy Bridge” products that were made using the same 22nm process technology even at default clock-speeds.
---------------------------------------------------------------------
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20130606231316_Retai...

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa Haswell då jag har en gammal Core 2 Duo (vad som helst är väl en uppgradering mot den). Å andra sidan har jag använt min stationära väldigt lite sen jag köpte en laptop.

Mest ser jag fram emot fler Haswell laptopar.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Aldrig, skulle i paraktiken sannolikt bli ett nerbyte i prestanda om man inte har tur och får ett guld exemplar.

Blir SB-E eller IVY-E om dom har fixat värmeproblemen med Ivy ion ivy-e.

EDIT

The shit just keeps piling up...

Quote:
Although Intel Core i-series “Haswell” microprocessors have a number of advantages over predecessors when it comes to overclocking, retail versions of the chips are not as good overclockers as pre-production versions of the chip. According to manufacturers of factory overclocked PCs, commercial versions of Intel Core i7-4770K cannot remain stable at speeds achievable by samples of the product. Intel admits: overclocking results are not guaranteed.

[...]

"PCs based on pre-production [speeds] of 4.5GHz have had to be dropped to 4.3GHz because of a lack of stability in retail parts,” said a representative for another PC manufacturer.

Another concern for PC makers is that retail versions of Intel Core i “Haswell” chips when overclocked are around 15°C hotter than pre-production samples as well as hotter compared to previous-generation Core i “Ivy Bridge” products that were made using the same 22nm process technology even at default clock-speeds.
---------------------------------------------------------------------
http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20130606231316_Retai...

Men den ökade värmen beror ju delvis på att komponenter som tidigare låg på moderkortet nu är inkorporerade i processorn.
Värmeutvecklingen totalt i chassit kanske är den samma.

Permalänk
Skrivet av NimrodSWE:

Men den ökade värmen beror ju delvis på att komponenter som tidigare låg på moderkortet nu är inkorporerade i processorn.
Värmeutvecklingen totalt i chassit kanske är den samma.

Ja det är ju problemet, vilket leder till att det blir ap-varmt så man kanske inte kan överklocka mer än till 4.2-4.3Ghz. Riktigt dåliga ex. inte mkt över 4.

Ivy framstår ju som sval tom.

Permalänk
Medlem

Kan inte någon som köpt Haswell skapa en tråd i överklockning tex där folk kan posta sina frekvenzer och inställningar..
En Officiell Haswell OC tråd tex..
Man blir ju lite orolig när man läser en massa om att dom flesta klockar dåligt..

Jag hoppas ju på att de ska bli bättre om några månader.. Men vem vet..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Här kommer en bild på min 4770k. Nu är det bara att vänta på att mobot ska komma någon gång.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Vilket är bäst.

URL=http://forumbilder.se/CEIP7/gigabyte-g1-killer-5]

[/URL]

fasiken får vänta så länge på asus brädan. Funderar på att köpa gigabyte sniper 5 istället

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför jag ska köpa en i5 4670K istället för AMDs nya A10 6800K Richland?.. För isåfall blir jag väl ny ägare till en Haswell. (Annars tycker jag min i5 3570K funkar toppen ändå..) Men nytt är väl alltid skoj!

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem

Det börjar bli dags att uppgradera. i7 920 6GB ram och GTX460 börjar bli lite segt nu. Frågan är bara om man skall köpa en ASUS g750 eller bygga ny stationär

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

http://forumbilder.se/CEIP7/large.jpeg

Vilket är bäst.

URL=http://forumbilder.se/CEIP7/gigabyte-g1-killer-5]http://forumbilder.se/CEIP7/gigabyte-g1-killer-5.jpg
[/URL]

fasiken får vänta så länge på asus brädan. Funderar på att köpa gigabyte sniper 5 istället

Har man en gång börjat med Asus ROG prylar, brukar man inte vilja ha något annat

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunner357:

Och dom sitter på en C2duo e8400 och ett skit mobo dax för nya grejor åt dom.
Ska jag köpa nya grejor så tar jag självklart dom sakerna. Än att ge dom helt nya grejor.

Vad är du för ett aschel till förälder? Klart ungarna ska ha det bästa. Förövrigt så borde du se till att de har tillgång till var sin dator. Det är ditt ansvar som förälder att se till dina barns bästa och att ärva gammal skit är inte det. Skämmes.

Permalänk
Medlem

Sitter på en 3570k som i spec klarar 4.5 ghz på 1.11 volt, och fick nyss hem en 3770k här från marknaden tilll ett projekt, ser ingen som helst fördel med att byta till haswell annat än strömsparning (vilket är irrelevant då jag redan överklockar CPU/GPU..)

kanske om man ska ha en laptop, annars verkar det vara lite " Ehhhh ? " från sandy / ivy

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem

Beställde en i7 4770k och ett Asus Z87-A förra helgen och fick grejorna i tisdags. Mycket nöjd över det hela, gick från en "gammal" i5 750. Kompletterar detta med en Samsung 840 Pro 256gig så snurrar allting på helt ok!

Permalänk
Entusiast

Jag har en 3770 och saknar för tillfället pengar så ser inte alls någon nytta med att köpa en Haswell. Hade jag däremot inte köpt ny dator i somras hade jag inte tvekat en sekund att välja 4770 istället för 3770 idag. Det är möjligt att en del av det jag håller på med kan bli en del snabbare på Haswell i framtiden i taket med att mjukvaran uppdateras för att utnyttja de nya instruktionerna och funktionerna som finns. Men för mig vore det ekonomiskt vansinne att köpa en ny dator nu. Jag räknar med att min 3770 kommer få hänga med i minst två år till. Nog för att det är kul med nya leksaker men tre år känns ändå som en rimlig avskrivningstid för elektronik. Det är dock möjligt att grafikkortet byts ut innan dess.

Sen är det möjligt att det blir en R-modell med Iris Pro i ett HTPC/lättare spelburk som jag tänkte bygga när jag väl får tag på ett jobb. Det kommer stå mellan Intel och Iris Pro och AMDs Kaveri. Jag har dock en känsla av att Kaveri kommer gå segrande ur den striden med tanke på att fokus kommer ligga på GPU och inte CPU. Fast det kommer även spela lite roll vilka plattformar som finns tillgängliga för planen är att göra bygget så litet som möjligt med bara moderkort, CPU, RAM och en SSD i en så liten låda det bara går.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Vad är du för ett aschel till förälder? Klart ungarna ska ha det bästa. Förövrigt så borde du se till att de har tillgång till var sin dator. Det är ditt ansvar som förälder att se till dina barns bästa och att ärva gammal skit är inte det. Skämmes.

Har du nå fel eller man köper inte nya grejor till Ungarna. Sen har jag inte råd så att barna har varsin dator.
Det får räcka med att dom tar över cpu o mobo sen får dom köra på sitt 6870 kort. 670 sli ska jag ha kvar.

Att kalla 2600k för gammalt skit där borde du skämmas.:/

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av anon76929:

Han har arbetat ihop pengarna att betala för datorn. En i7 2600K är dessutom långt ifrån dålig med dagens mått. Hade ungarna jobbat ihop pengarna själv, som många här har fått göra i sin ungdom så hade det varit ett helt annat svar till en helt annan fråga.

Det är bättre att ungarna har sämre datorer så det finns lite mer tryck bakom att tvinga ut dem på utomhusaktiveter istället.

Cudos till Gunner357 som bjuder på fina saker utan att curla ungarna hela vägen till socialen i framtiden.

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Någon som kan förklara varför jag ska köpa en i5 4670K istället för AMDs nya A10 6800K Richland?.. För isåfall blir jag väl ny ägare till en Haswell. (Annars tycker jag min i5 3570K funkar toppen ändå..) Men nytt är väl alltid skoj!

Behåll din i5'a. Ingen idé att byta om du inte ska byta till nåt med HT

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Givet ska dom ha det bästa