Noctua demonstrerar fläkt med aktiv brusreducering – lansering 2014

Permalänk
Melding Plague

Noctua demonstrerar fläkt med aktiv brusreducering – lansering 2014

På mässan Computex demonstrerade Noctua en kommande fläkt med aktiv brusreducering, signerad svenska Rotosub. De första produkterna ska finnas ute på marknaden om cirka ett år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

riktigt fränt om det här kan komma att bli en standard framöver

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk

Det kan behövas. Mer luftflöde + lägre ljudnivå = profit.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Finns det ens något negativt med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugstile:

Finns det ens något negativt med detta?

Noctua är inte direkt känd för sin färg.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk

Österrikarna vet vad de gör!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bugstile:

Finns det ens något negativt med detta?

Det negativa är att fläktar blir mer ömtåliga. Och dessutom kan ett litet fel göra att motorn gör mer ljud än den reducerar och därför så ökas ljudnivån ur chassit.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Noctua är inte direkt känd för sin färg.

Färgen är en av de största faktorera Noctua är kända för...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugstile:

Finns det ens något negativt med detta?

Känns väl som att priset kommer dra iväg en bit också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Färgen är en av de största faktorera Noctua är kända för...

Glömde visst skriva att färgen inte faller alla i smaken.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag gillade också 200mm fläkten de visade.

Permalänk

Mer teknologi åt folket!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dovidteh:

Färgen är en av de största faktorera Noctua är kända för...

Håller helt med! Färgen är enligt många här det fulaste dem sett. Men personligen tycker jag den är otroligt genomtänkt på sitt sätt eftersom den utmärker sig såå. första gången jag såg noctuas produkter så tänkte jag bokstavligen "shit, detta måste vara rejäla kvalitets-produkter". Och nog fasen gissade jag rätt

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Sjukt jobbig musik i bakgrunden av filmen:O

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrikfotograf:

Glömde visst skriva att färgen inte faller alla i smaken.

Men de gör ju sitt syfte. Så fort du ser färgkombinationen så tänker du direkt "Kolla Noctua fläktar.." antagligen även "Den där datorn har högkvalitets fläktar i chassit". Även om man inte behöver tycka om färgen så kan man inte ignorera att det gör sitt jobb. Dessutom tycker jag själv att Noctuas fläktar är snyggare än de flesta korpsvarta fläktar man är vana att se på.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Det negativa är att fläktar blir mer ömtåliga. Och dessutom kan ett litet fel göra att motorn gör mer ljud än den reducerar och därför så ökas ljudnivån ur chassit.

Jag var på mässgolvet i Taipei där det demonstrerades, snackade med en av deras ingengörer och fråga om just hur fläckten påverkas av damm och andra störningar. Han svarade att eftersom att det ljud som därmpas måste matcha det ljud som fläckten själv producerar så lyssnar de faktiskt av ljudet, inte med en microfon men med att mäta vibrationerna i fläcktens motorupphängning. På så sätt så spelat det mindre roll om motorn i sig blir stött. Ljudet reduceras oavsätt karaktären på ljudet, med vissa begränsningar.

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solid_force:

Jag var på mässgolvet i Taipei där det demonstrerades, snackade med en av deras ingengörer och fråga om just hur fläckten påverkas av damm och andra störningar. Han svarade att eftersom att det ljud som därmpas måste matcha det ljud som fläckten själv producerar så lyssnar de faktiskt av ljudet, inte med en microfon men med att mäta vibrationerna i fläcktens motorupphängning. På så sätt så spelat det mindre roll om motorn i sig blir stött. Ljudet reduceras oavsätt karaktären på ljudet, med vissa begränsningar.

Finns en hel del som kan gå fel. Men det absolut mest negativa är den ev. prisbilden.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kommer att bli en bjässe att ha i sitt chassi.. Skulle definitivt villa ha den i mitt chassi om man skulle ge sig på att överklocka i nästa bygge.. Färgen på fläkten är ju inte så mycket att hänga upp sig på så länge den gör vad den skall.. Dock så lät det inte helt OK när man stängde av den aktiv brusreducering.. Dom får nog jobba lite till på vibrationerna så att det inte fortplantar sig ut i chassit för ingen vill ju ha ett vibrerande chassi..

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Mer teknologi åt folket!

Jag förstår vad du menar men ordet du letar efter är "teknik".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teknologi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teknik

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Finns en hel del som kan gå fel. Men det absolut mest negativa är den ev. prisbilden.

Jo då, på plats sa dom att massproduktion var ett stort gissel. Att hitta en tillverknigsprocess som ger tillräckligt stora volymer kontra presitionen som behövs för att det ska fungera har tydligen varit ett större projekt än Noctua har förväntat sig. De var tydliga med att det inte kommer att vara en produkt för massproducerade OEM burkar, fläcktarna skulle vara åt skogen för dyra för den saken.

Mest av allt var jag imponerad av hur ljudbilden gick från det där irriterande svajjande högfrekventa ljudet, till ett mycket mer behagligt doft och mjukt ljud.

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Smart men varför måste detta hänga ihop med fläkten, borde det inte gå att göra en fristående produkt av detta? En pryl man bara planterar på/vid datorn som har en mic och högtalare? På så vis dödar man allt ljud, inte bara från den specifika fläkten.

Jag skulle backa ett sånt kickstarterprojekt. Anyone?

Permalänk
Medlem

Vad exakt gör den med denna information om frekveser som stör för att få bort dom då?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av Perb:

Smart men varför måste detta hänga ihop med fläkten, borde det inte gå att göra en fristående produkt av detta? En pryl man bara planterar på/vid datorn som har en mic och högtalare? På så vis dödar man allt ljud, inte bara från den specifika fläkten.

Jag skulle backa ett sånt kickstarterprojekt. Anyone?

Anledningen till att de byggt in det i fläckten är för att just fläcktbladen är källan till ljudet och om du kan motverka vibrationerna i det som vibrerar så orsakas inte ljudet ill att börja med.

Aktiv brusreduvering är beroende av mer än bara ljudet i sig, ljud färdas, vilket tar tid. Om du aktivt ska brusreducera på det sättet så måste du ta hänsynt till varifrån ljudet kommer, att olika ljud färdas i olika hastigheter och till alla ekon som produceras i en datorlåda. Att Noctua ens har lyckats är ganska imponerande till att börja med, att göra det du föreslår skulle jag gissa är nära till omöjligt.

Visa signatur

-----------------------------------------------
if it a'int broke, don't fix it!
-----------------------------------------------

Permalänk
Medlem

fast nu körs mina fläktar i så lågt varv att det är pumpen som skapar mest oljud, går det att hijacka micen och lägga den intill pumpen och få det att fungera där?

eller är det enbart en mic per dator och en fläkt per mic?

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Smart men varför måste detta hänga ihop med fläkten, borde det inte gå att göra en fristående produkt av detta? En pryl man bara planterar på/vid datorn som har en mic och högtalare? På så vis dödar man allt ljud, inte bara från den specifika fläkten.

Jag skulle backa ett sånt kickstarterprojekt. Anyone?

Jo då, detta är möjligt att göra, för EN punkt. Dvs har du en punkt du vill att datorn inte skall höras går det, givet att datorljudet är förutsägbart. Du vill helt enkelt skapa destruktiv interferens för en uppsättning överlagrade sinusvågor med olika frekvens och amplitud. Men eftersom interferensen är rumsberoende kan du inte uppnå denna destruktiva interferens överallt, på vissa punkter låter det mer än då denna teknik inte används.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Avstängd

Bra att tekniken går framåt, men dom här fläktarna kommer att kosta mer då dom behöver ytterligare komponenter i form av mikrofon och högtalare.

Det vi egentligen behöver se är solid-state kylning. Kylning utan mekaniska/rörliga delar.
Eller ännu bättre, svala komponenter som inte behöver någon kylning alls.

Permalänk
Skrivet av Perb:

Jag förstår vad du menar men ordet du letar efter är "teknik".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teknologi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teknik

Nejdå, jag menade att folk i allmänhet behöver utbilda sig bättre inom naturvetenskapen!

(OBS: efterhandskonstruktion, tack för att du lärde mig något nytt )

Btw, vad heter då "teknik" på engelska?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackan3379:

Nejdå, jag menade att folk i allmänhet behöver utbilda sig bättre inom naturvetenskapen!

(OBS: efterhandskonstruktion, tack för att du lärde mig något nytt )

Btw, vad heter då "teknik" på engelska?

Technology. Sedan har de en hel del subkategoriska ord beroende på ämne.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Technology. Sedan har de en hel del subkategoriska ord beroende på ämne.

Läste du det tidigare inlägget? De skiljer alltså inte på teknik och teknologi?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackan3379:

Läste du det tidigare inlägget? De skiljer alltså inte på teknik och teknologi?

Nope. Teknik och Teknologi är exakt samma ord inom engelskan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds