Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

Copyswede avgiftsbelägger interna hårddiskar

Intresseorganisationen Copyswede lägger till ytterligare enheter under den omtalade privatkopieringsavgiften. Nykomlingar på listan är bland annat spelkonsoler, surfplattor och interna hårddiskar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej. Sluta nu!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Avstängd

Jag ska starta ett företag och göra 10minuter långa videos en gång i månaden och kräver av alla importörer som säljer något som man kan spela upp min video på får betala 80kr för produkten.
Detta är helt sjukt, jag förstår inte hur de inte kan stoppas, det är ju ingen lag de går efter. Helt sanslöst.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i den andra tråden som berör samma sak:

CopySwede bör förgöras.

Till CopySwede: ta bort begreppet "privatkopiering" och sluta ta betalt för det. Det är ändå ingen som använder det, och ingen kommer sakna det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Var väl väntat.... Så fort tillverkarna gav upp med Copyswede med de externa så börjar maffian med interna......

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

det kokar nu...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Snart kommer vi väl få betala för att vi har en hjärna, då vi kan komma ihåg filmen och återberätta den.

EDIT: Kommer nog köpa lite HDD'er till sommaren innan det blir dyrare... troligen en SSD också.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Så går det när man går på medias mundiarré om att piratpartiet är ett "enfrågeparti". Ni som kunde, men valde att inte rösta på dem får nu vad ni förtjänar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja jag säger då det....

*Beställer lite hårddiskar att ha på lager*

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Fyfan..

Permalänk
Medlem

Oh hell no!!

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Downvote! Om det fanns nåt sånt. Nu får de tamejfan ge sig, går det på nåt vis att bojkotta dem?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kan det bli någon vettig granskning av Copyswede snart?

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Som jag skrev i den andra tråden som berör samma sak:

CopySwede bör förgöras.

Till CopySwede: ta bort begreppet "privatkopiering" och sluta ta betalt för det. Det är ändå ingen som använder det, och ingen kommer sakna det.

Hehe, fint med lite klassisk retorik, ska börja med att avsluta varje samtal med "för övrigt anser jag att CopySwede bör förgöras" =D
(för de som inte känner till referensen, googla Cato)

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Skandal....

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Första orden som kom ur munnen var: men va faaan! nu får de ge sig!

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Avstängd

Då var det på tiden att köpa en intern HDD asap så inte svinen får mina pengar!

Permalänk
Medlem

Asså....Varför ska dom hålla på så här? kan någon förklara varför detta existerar?

Permalänk
Medlem

Varför ska ALLA straffas för någonting som bara vissa gör? Varför görs ingenting mot detta? Har copyswede fullmakt i detta? Jävligt demokratiskt.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem

Trams och åter trams, ska de inte börja beskatta nätverksprodukter snart också? 10 kr per meter nätverkskabel.

Eller vad fan, stäng ner internet. Så slipper vi "näthat", nätmobbning, spridning av barnporr och fildelning samt att svenska ungdomar kanske börjar gå ut istället och får motion plus frisk luft. Win-win situation helt enkelt.

Permalänk

"Det rör sig om datorer med inbyggt minne, lösa interna hårddiskar, surfplattor och spelkonsoler med inbyggt minne. "

Det här är ju lika galet som tv-licensen som innefattar alla som har en telefon modell nyare än en 3310... Hur många datorer är det som inte har inbyggt minne?

Permalänk
Inaktiv

Då blir det till att endast importera allt vad lagringsenheter heter.

Permalänk

Bara Steam tar upp nära 400gb på min dator. Ska jag verkligen behöva betala extra för privatkopiering när jag lagrar betald mjukvara?

Permalänk

Men det räcker nu!

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk

Jag tycker att detta ämnet är extremt intressant....
På riktigt nu! Jag tycker personligen att detta är bra, eftersom att när jag köper en ny hårddisk så har jag betalat för alla filmer som jag kan fylla den med! ( dvs att det är lagligt att ladda ner? ) eller hur menar dom med dessa avgifter?

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Medlem

Dags att börja importera hårddiskar från utlandet. Skiter ifall det är dyrare, det är principen som räknas. Kanske ska koordinera diskinköp med flera personer så att man delar på frakt och tull.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ren och skär korruption i allra högsta grad. Surfplattor? Dominerar inte Apple det segmentet? Det är väl mer eller mindre omöjligt att se piratkopierat material på deras surfplattor. Eller åtmistone rena helvetet att ens försöka. Det är egentligen fullkomligt irrelevant. Hur går dessa förslag igenom? Vilka företag står bakom Copyswede och varför får inte detta större uppmärksamhet i media? Vad ger de rätten att driva igenom dessa förslag? Mutor från konglomerat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palmify:

Asså....Varför ska dom hålla på så här? kan någon förklara varför detta existerar?

Korruption och varför inte om man kan det? Ingen politiker bryr sig någolunda om detta heller. Vill du veta anledningen googla kassettlagen samt privatkopiering.

Skrivet av Ozzed:

Så går det när man går på medias mundiarré om att piratpartiet är ett "enfrågeparti". Ni som kunde, men valde att inte rösta på dem får nu vad ni förtjänar.

Folk bryr sig inte i slutändan. Största delen kan bara gapa och skrika och sedan blir det tyvärr tyst. Likaså med FRA och IPRED. Diskussioner om det kanske några dagar innan och efter men sedan helt tyst.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Härligt! Spelar ingen roll om du tittar på TV, du ska betala ändå. Spelar ingen roll om du piratkopierar musik, du ska betala ändå.

Permalänk
Medlem

Kan nån förklara hur en organisation kan säga att nu ska ni betala den här avgiften till mig ? å sedan få igenom det ?