Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76576:

De kan väl inte använda saker de ser då detta kräver husrannsakan har jag för mig?

Jo de kan kolla in genom ett fönster eller snegla in i huset/lägenheten när du öppnar dörren och "observera" att du har en dator/tv och på så vis göra dig betalningsskyldig. De har en ruta på sina små blanketter för just dessa fall.

Permalänk
Medlem

Det är ett jävla skämt med TV-licensen.
"Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar"
Min dator är ta mig fan inte byggd och avsedd för att vara nån jävla TV. Hade jag viljat glo på TV hade jag köpt en TV och glott på den.

Nej.. 2016 ska jag ta mig fan lämna det här jävla tattarlandet.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Jo de kan kolla in genom ett fönster eller snegla in i huset/lägenheten när du öppnar dörren och "observera" att du har en dator/tv och på så vis göra dig betalningsskyldig. De har en ruta på sina små blanketter för just dessa fall.

Att titta in genom fönster är så vitt jag vet olagligt, och jag tror inte det skulle hålla i rätten att de sett en dator/tv genom dörren heller, så jag skulle tro att det bara är FUD. Skrämseltaktik.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

I-landsproblem.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jaha... Dags att skriva ett brev till Radiotjänst och förklara skillnaden mellan en dator och en TV för dem.

Kommer snart flytta hemmifrån och kommer då bara ha min laptop, använder mig av Netflix för de program jag vill se. De där 170SEK per månad kunde lätt gått till något annat än SVT.
Ge ett kundnummer till de som betalar licensen och låt dom sedan använda den för att komma åt deras program både på TV och SVTPlay. Eller sätt saken på skatten och få det överstökat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Märk väl att SVTplay vare sig använder IP-multicast eller IP-broadcast. I själva verket sänder SVTplay bara till den dator som begär att få titta och då endast till just den datorn. Därför är SVTplay en beställningstjänst, vilket enligt propositionen är undantaget från licensplikten.

Intressant. Mycket intressant. Tackar för att du grävde fram detta!

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför det ska vara så svårt.
Lägg det på skatten, ta typ 200 - 300 kronor per år för alla som är skattepliktiga och det blir inget att tjafsa om för dom som betalar, plus att rånartjästen får ännu mer pengar än vad dom får nu.
Alla nöjda.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk

Är det bara jag som känner att hela situationen är ett fall för Uppdrag granskning?

Hade varit intressant om man lyckades få SVT att undersöka hela rasket och gå till botten med vad det faktiskt är som sker. Ett ganska så bra ärlighetstest imo. Vad som sker uppe i Kiruna mellan Radiotjänst och pappa staten kanske borde lysas på med lykta...

Jag kan tillägga att jag faktiskt betalar licensen då jag har en TV, hade den ej varit hemma så hade jag nog varit lite mer tveksam.

De borde nog se över de där med huruvida studenter tvingas betala, ett alternativ hade varit att personer som studerar helfart inte behöver betala. "Vi" kommer ju ändå komma ut i arbetslivet sen och förhoppningsvis ha en inkomst så vi kan "göra rätt för oss" efter studierna.

Edit: (Naturligtvis kommer personer som inte studerar helfart också komma ut i arbetslivet men de har rent teoretiskt sett mer tid för extrajobb osv. vilket helfartsstudenter inte riktigt har)

Komplettera
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Att titta in genom fönster är så vitt jag vet olagligt, och jag tror inte det skulle hålla i rätten att de sett en dator/tv genom dörren heller, så jag skulle tro att det bara är FUD. Skrämseltaktik.

Som jag skrev så står det på deras blanketter och är i och med det helt ok för dem att utnyttja som indrivningsmedel. Sorgligt men sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Klart de kan. Innehav av tv-mottagare utan att betala tv-licens är ett brott enligt svensk lag och kan resultera i dagsböter som påföljd.

Lycka till att bevisa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

I-landsproblem.

Facistlandsproblem.

Permalänk
Medlem

Ahahah va kul detta är

Så alla som har en Dator.

Så¨om allt jag har är en c64 som är en "dator" så måste jag betala även om den inte har söndare/mottagare bosv osv osv ni vet.
Hade varit kul och argumentera med dem om detta

Annars så betalar jag själv sedan ett par år tillbaka. Klarar mig inte utan p3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

1. Varför tvingas betala för något man inte ser på?

2. Varför inför man inte betalkanaler som alla andra demokratiska företag gör? Skulle det vara OK Telia tar betalat av dig bara för att dom har möjlighet att sända sina kanaler på webben?

3. Hur ska man ta betalt av alla utomlands som kan se?

4. Hur ska man kontrollera 100.000 nya dator och mobilägare?

5. Hur ska man bevisa att just den tvn och den datorn är min och inte min kompis?

1. Nästan allt man betalar till staten kommer ju inte till någon personlig gagn.

2. De folkvalda har ju tagit fram public service konceptet som för övrigt är väldigt vanligt runtom i världen, finansieringsmodellen är också väldigt vanligt med att licensbelägga utrustning som har tillgång till public service, vissa länder skattefinansierar det helt och hållet.

3. Bra fråga

4. På samma sätt man gör av försäljning av utrustning som har TV mottagare.

5. På samma sätt man gör idag.

Hade hellre sett att finansieringsmodellen hade varit varit direkt på skatten, vilket blir betydligare rättvisare. Helt oberoende blir det ju aldrig ändå. Alternativ ta bort public service helt och hållet. Personligen har jag ingen nytta av det men det finns ju dom som vill ha det, bara rätta sig efter den stora massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

I-landsproblem.

*U-land.

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Skillnaden blir att museet får ett viss summa pengar att klara sig på och får vara försiktiga med hur dom spenderar pengara. Och man betalar inte 2000 varje år till ett museum.

Du borde lägga lite mer eftertanke på vad du skriver innan du postar.

Givetvis så kostar SVT/UR/SR mer än ett museum eftersom så otroligt många fler nyttjat tjänsten. Min poäng var att du betalar för väldigt mycket som du personligen aldrig någonsin kommer använda, på samma sätt som andra betalar för saker som du nyttjar men inte de.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Avstängd

Någon som kan skicka Eva Hamiltons adress till mig? Finns en grisfarm 1 km bort och tänker helt seriöst börja skicka en låda med dynga till henne varje vecka/månad samt en faktura för tjänsten jag erbjuder som hon motvilligt kommer att ta del av. Det kommer vara värt en polisanmälan som när vi kletade in ett stall med dynga för de förstörde våra skidspår med de äckliga bestarna.

Jag får ca 8200 från CSN och har en kallhyra på 5200 kr, det lilla jag kan spara undan varje månad går till kurslitteratur, ska man behöva ta extra lån bara för att betala något skräp man inte använder.

Eva tjänar lite mindre än 200k per månad sist jag kollade hennes lön, inte mer än rätt att jag borde kräva 160k för dyngan jag kommer skicka till s*****n!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag kan förstå logiken i att kräva att folk ska betala tv avgift om man har en TV för om vi ska va helt ärliga så är ju chansen att du nån gång tittar på TV om du har en TV ganska stor.

Det är dock ren stöld att kräva att folk ska betala TV avgift för en dator. En dator används primärt som ett hjälpmedel för arbete men även för att spela, chatta och surfa på. Jag känner absolut ingen som använder sin dator för att titta på TV.

Somsagt.. ringer dom och undrar vad jag har min internetlina till så använder jag den för min nätverkskrivares skull, för att skriva ut saker hemma från jobbet eller mobilen exempelvis.

HÅRT MOT HÅRT!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Jag fattar inte varför det ska vara så svårt.
Lägg det på skatten, ta typ 200 - 300 kronor per år för alla som är skattepliktiga och det blir inget att tjafsa om för dom som betalar, plus att rånartjästen får ännu mer pengar än vad dom får nu.
Alla nöjda.

De skulle förlora ofantliga mängder om de skulle ta ut 200 - 300 kronor i skatt per år istället för ~2000 kronor per år i TV-licens.

Det finns ungefär 5 000 000 skattebetalare i Sverige.

Det finns ungefär 3 500 000 personer som betalar TV-licens.

You do the math.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maguro:

Som jag skrev så står det på deras blanketter och är i och med det helt ok för dem att utnyttja som indrivningsmedel. Sorgligt men sant.

Det intressanta är om det håller i rätten. Det går ju bra att skriva vad som helst på ett papper, men sen ska det vara lagligt också.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av linus.klang:

Hmmm jag ser detta scenario framför mig...
Q- Hej jag kommer från radiotjänst du betalar inte licenc idag, varför det?
A- jag äger varken mobiltelefon, surfplatta, datorer, tv apparater, Nas med inspelning, FM radio, Dab+ Radio.
Q- det var konstigt jag hör ju att du har någonting i bakgrunden.
A- Jag tycker att du tar upp viktig tid ur mitt liv, kan jag fakturera radiotjänst för det?
Q- eeh vad snackar du om?
A- nu stänger jag dörren, du är inte välkommen här om jag inte får betalt för min tid. Och skickar du en faktura så till mig så tänker jag fakturera samma belopp till er + avgift då jag tycker att min tid är värd mycket mer än vad ert utbud kostar.

Eller så när dom ringer på dörren, och du öppnar,
och efter att dom frågat sträcker du fram handen och säger:
Det blir en avgift på 170kr för att du KAN gå in på min hemsida.
Hade gärna sett den minen efter ett sådant svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

Ahahah va kul detta är

Så alla som har en Dator.

Så¨om allt jag har är en c64 som är en "dator" så måste jag betala även om den inte har söndare/mottagare bosv osv osv ni vet.
Hade varit kul och argumentera med dem om detta

Annars så betalar jag själv sedan ett par år tillbaka. Klarar mig inte utan p3

Men du måste ju ha en "TV" för att kunna nyttja din gamla C64

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Men du måste ju ha en "TV" för att kunna nyttja din gamla C64

ahahaha sant med modifikation xDDD

Kan ju koppla till en Vanlig Skärm, eller varför inte enbart panelen kopplad

Permalänk
Medlem
Skrivet av OggeB:

De skulle förlora ofantliga mängder om de skulle ta ut 200 - 300 kronor i skatt per år istället för ~2000 kronor per år i TV-licens.

Det finns ungefär 5 000 000 skattebetalare i Sverige.

Det finns ungefär 3 500 000 personer som betalar TV-licens.

You do the math.

Är det inte så att 3 500 000 betalar avgiften men det är inte 3 500 000 betalningar som kommer till rånartjänst?
Jag menar i en familj med 4 personer så betalar man bara en avgift men då har alla fyra betalat avgiften?

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Hur fan går det om någon sitter i Australien, HYR en VPN\proxy till en svensk server, eller är uppkopplad igenom VPN\Proxy och kollar på SVTPlay skit?!
"Är du utländsk medborgare och enbart har fritidshus i Sverige? Har du tv-mottagare i fritidshuset ska du betala radio- och tv-avgift till Radiotjänst."

Så fort man har en Svensk IP så blir man betal-skyldig? Eller hur har de tänkt?

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Detta är knappast unikt för Sverige som många verkar tro, de flesta länder har nåt liknande. I tyskland betalar alla tv-licens tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Är fortfarande fel. Varför gör vi ingenting åt saken?
Folket har makten att ändra på allting, men då gäller det att en stor mängd
går ut och demonstrerar. Amerikanerna hade ju definitivt gjort det
om dom var tvungna att betala 170kr i månaden oavsett vad för pryl dom har i hemmet.
Snart blir väl Sverige en diktatur styrd av stora företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det intressanta är om det håller i rätten. Det går ju bra att skriva vad som helst på ett papper, men sen ska det vara lagligt också.

Självklart. Men det torde vara höga ologiskt om de satt i system att samla in information på olagligt vis. Jag förstår dock vad du menar.

Permalänk
Medlem

Undrar vad dessa hycklare säger om terminalbaserade servrar? Någon som vet? De flesta av dem vet väl iofs inte vad det är. Men om man skulle förklara det för dem.

Mig vetligen så finns det inte en enda playkanal som fungerar i lynx.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Enligt http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17011002.ab

"Innehavet avgör. Man måste alltså betala även om datorn eller tv:n ägs av jobbet. Det räcker med att man har tillgång till den."

Då har AB fel vilket aldrig sker
Enligt AB så måste man betala tv licens för skoldator, biblioteksdator, kompisdator osv eftersom man har tillgång till dessa.
Dock skrev ju Radiotjänst till en tidigare forummedlem att han inte behöver betala licens för sin skoldator då
datorn tas hem från skolan och förs tillbaka när han ska till skolan igen. Och då räknas tillfällig användning.
Samma borde ju gälla arbetsdatorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Förvaltningsrätten beslutar att datorer ska räknas som tv-mottagare och därmed vara licenspliktiga, men om detta även gäller surfplattor och mobiltelefoner är fortfarande oklart.

Läs artikeln

Visst anser ni er inte vara journalister? Det är svår Aftonbladet-vinkling på denna i snabbfaktan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Du borde lägga lite mer eftertanke på vad du skriver innan du postar.

Givetvis så kostar SVT/UR/SR mer än ett museum eftersom så otroligt många fler nyttjat tjänsten. Min poäng var att du betalar för väldigt mycket som du personligen aldrig någonsin kommer använda, på samma sätt som andra betalar för saker som du nyttjar men inte de.

Och du borde läsa det som står och inte det som du "tror" att det står.
Jag fattar vad du menade, att man betalar för saker som man inte utnyttjar via skatt.
Det jag menar var att om rånartjänst får en fast summa via skatt så behöver dom inte ha flera kanaler plus svt play och just rånartjänsten samtidigt.
Dom skulle klara sig på den delen av sketten som dom skulle få plus att det skulle inte kosta 2000 per år för dom som betalar skatt.

Att SVT/UR/SR har 1 person eller flera miljoner som utnyttjar deras tjänst kan väl knappast betyda mer eller mindre kostnad för dom, dom har samma kostnader oavsett hur många som tittar/lyssnar.
Dom går ju inte personligen till varje hem och installerar grejer för att man ska kunna se på SVT tex.
Däremot att ha flera kanaler och play tjänst och en massa anställda som ska jaga personer, det är det som kostar.

Visa signatur