Asus lanserar Z87I-Pro – Mini ITX för Haswell

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar Z87I-Pro – Mini ITX för Haswell

Det trillar in ytterligare ett moderkort från Asus för Intels senaste generation processorer. Nya Asus Z87I-Pro är en kompakt modell fullspäckad med finesser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fint ut!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem

Jag såg den igår på webhallen och blev lite chockad över det höga priset. Tur att det inte stämde.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt moderkort måste ja säga.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem

Gillar färgschemat, visserligen inte det viktigaste men det är alltid ett stort +

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Keeper of Traditions

Lite för dyrt för min HTPC...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

CPU-socket på rätt ställe ser jag!

Permalänk
Medlem

Intressant kort. Är det knappar för reboot och återställa BIOS som sitter under DVI-porten?

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Märklig lansering med tanke på att ROG varianten bör dyka upp snart.
De som bygger små gamingdatorer är nog mer intresserade av den varianten.

Permalänk
Skrivet av 1up:

Riktigt snyggt moderkort måste ja säga.

Visst. Samtidigt förundras jag över flugan att entusiaster och datorbyggare grubblar allt mer över utseendet på komponenter. Är inte det lite som att strunta i njuren för att den är för lik den där röda fula bönan? Gott smakar den ju inte heller...

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Avstängd

Jag kommer definitivt behöva ha så många USB-portar...

Permalänk
Medlem

Ser inte ut att vara några extra funktioner från Asus Z77-i Deluxe....

Undra om man kommer få se serien med pci-e, NGFF och thunderbolt snart. Eller om det är omöjligt att få in mer funktioner.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Jag trodde Haswell har integrerad strömförsörjning. Eller är det bara laptopmodellerna?

Permalänk
Medlem

Så moderkortet har ett nätagg som dotterkort?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Så moderkortet har ett nätagg som dotterkort?

Nej, bara kontroll av spänningen

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av shogun-r:

Ser inte ut att vara några extra funktioner från Asus Z77-i Deluxe....

Undra om man kommer få se serien med pci-e, NGFF och thunderbolt snart. Eller om det är omöjligt att få in mer funktioner.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag reagerade mest på 4 USB2 och 6st USB3, 10st USB-portar på ett mITX, inte lite

Skrivet av peterhjalmarsson:

Jag trodde Haswell har integrerad strömförsörjning. Eller är det bara laptopmodellerna?

Det är en annan del av strömförsörjningen som är integrerad, alla kondensatorer och så kan inte ersättas med lite transistorer.

Permalänk
Medlem

Den har väl dock inte så mycket funktioner förutom dom som redan finns i denna?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Det som skiljer ITX-kortet ur ROG serien (Impact) jämfört med kortet i artikeln är ungefär:
* (Mycket) bättre ljudkretsar vilket kan spela roll om man kör med hörlurar
* NGFF-interface som man t.ex kan använda för att ansluta en systemdisk/cachedisk istället för en SSD via SATA. Minskar även lite på antalet kablar man behöver dra i lådan.
* ROG-specifika saker som lite överklockningsprylar (inkl. stöd för den nya OC Panel. Denna behöver man köpa till om man vill ha den.), speltrafikprioritet för nätverk och en visuell "ljudradar" man kan använda som overlay i spel
* 2 färre Sata-portar (4 istället för 6)
* Lite färre USB3-portar på IO-panelen (4 + 1 eSata/USB3 combo istället för 6)
* Ingen anslutning för extern antenn

Om man skall använda ITX-kortet för spel och vill använda hörlurar direkt från datorn känns ROG-kortet klart bättre, men om man inte bryr sig om ljudkretsarna (eller kör via extern förstärkare) och inte absolut vill ha NGFF kan man enligt mig lika gärna köpa kortet i artikeln. Det kan även hända att det extra ljudkortet på ROG-kortet gör det svårt att använda vissa kylare. Är bra trådlöst nätverk viktigt kan de externa antennmöjligheterna på kortet i artikeln också väga över åt det hållet.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd

ASRock Z87E-ITX känns mer prisvärt.
Maximus VI Impact verkar dock riktigt mumsigt!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Hedersmedlem

Heh. Kanske man ska uppgradera till Haswell redan?

Ser najs ut! Gillar färgerna.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Inaktiv

Ingen NGFF/M2 port så den går bort.

Permalänk

Har ASRock Z87E-ITX själv, riktigt fint.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

Tyckte inte om asus blåa färgschema de körde med förut... men till och med det var snyggt i jämförelse med detta. Gillar verkligen inte guldfärgen.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Tyckte inte om asus blåa färgschema de körde med förut... men till och med det var snyggt i jämförelse med detta. Gillar verkligen inte guldfärgen.

Smaken är som baken. Jag fullkomligt älskar färgschemat. Lite nytt i ett träsk av svart rött och blått.

Kan vara intressant om man ska byta upp sig till haswell. Fast det känns inte värt med en Sandy rigg. Vore dock nice med miniITX.

Mvh
Mattias