Permalänk
Medlem

Någon som vet vad som krävs för grafik för att dra runt emulatorer, typ PCSX2?

Den officiella sidan för emulatorn säger: GPU: 8800gt or better (for Direct3D10 support).
Men hur jämför sig det med tex dagens inbyggda grafikkretsar?

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Går ochså i htpc tankar nu och det ska vara lite surf och 1080p rullar.
Jag är helt ny på sånt här och har plockat ihop lista här som jag tror funkar men skulle vilja ha lite hjälp och råd http://www.inet.se/kundvagn/visa/3427851/2013-06-04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha Bozz:

Jag är helt ny på sånt här och har plockat ihop lista här som jag tror funkar men skulle vilja ha lite hjälp och råd http://www.inet.se/kundvagn/visa/3427851/2013-06-04

Onödigt stark men inget fel, om du tycker 6 k är ett bra pris finns ingen anledning att minska ner något. Personligen förespråkar jag dock AMD:s apu:er A-serien med inbyggd grafik. Den räcker mer än väl för film och surf. Fördelen är väl främst att det är billigare men du slipper även ett grafikkort. Om du väldigt gärna vill ha ett intel-system så vänta tills Haswell kommer ut, du klarar dig bra med dess inbyggda grafik också. Du klarar dig galant med 8 GB RAM också (det kommer finnas så mycket ramminnen sen när DDR4 kommer så om du om ett par år vill ha mer än 8 så kommer folk betala dig för att ta deras minnen...)

Plockade ihop en lista med lite alternativ (det är i grunden det system jag själv håller koll på och uppdaterar för köp, med reservation för minnena) http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2205311&view=o . Chassit, kylaren, SSD:n och HDD:n är de du valde, ser ej anledning att ändra dem. Jag kan inte garantera att minnena fungerar, de är ditlagda för att de har ett bra pris och är snabba, dock ändras priser ofta så håll koll när det väl ska inhandlas. Det ligger två processorer inlagda, den ena är svagare men räcker gott till dina ändamål, den andra är starkare om du vill ha lite mer kräm.. Enligt ryktet kommer nästa omgång APU:er ha samma socket så jag skulle gå på den svagare och om du känner att den är för svag kan du uppgradera om ett par år.

Permalänk
Medlem

Tack för så snabbt svar. Jag valde mest modekortet för att jag vill ha möjlighet till trådlöst nät. Vill inte ha mer sladdar än man behöver.:-)
Sen har jag alltid kört på intel och tror jag fortsätter på det.
Kan jag köra utan grafikkortet med den processorn jag valde eller måste jag köra med? Plus om jag måste köra med graffekort får det plats i lådan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha Bozz:

Tack för så snabbt svar. Jag valde mest modekortet för att jag vill ha möjlighet till trådlöst nät. Vill inte ha mer sladdar än man behöver.:-)
Kan jag köra utan grafikkortet med den processorn jag valde eller måste jag köra med? Plus om jag måste köra med graffekort får det plats i lådan?

HAHa, kom på i morses att jag glömde lägga till ett nätaggregat:P Det hade du också glömt så jag nu...

Du kan ju prova på den integrerade grafiken först och sedan köpa till grafikkort om den integrerade inte räcker till. Se till att moderkortet har de bildutgångar som du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tha Bozz:

Skrivet av Tha Bozz:

Om du nu är inne på Intel så verkar det nästan dumt att inte köpa en Haswell-CPU som har betydligt bättre grafikdel. Läs gärna testet på i7 4770K och i5-4670K, HD4600 är bra mycket snabbare än HD2500 som sitter i den CPU du har valt.

Om du går på Haswell behöver du även byta till ett 1150-moderkort, och utbudet är väl inte det bästa för 1150-miniITX så det blir någon hundring dyrare - men det är det värt. Både prestanda och framtidssäkring blir bättre till en väldigt liten merkostnad.

Prova den integrerade grafiken först, innan du köper ett separat grafikkort. Ska du bara ha den som ren HTPC räcker det integrerade långt. Du kan även prova Box-kylaren innan du stoppar dit en eftermarknadskylare - belastas inte CPU:n så hårt eller om lådan får tillräcklig ventilation så låter den faktiskt inte så mycket.

Edit: Pellepelikans paket kommer göra allt HTPC:ande lika bra som ditt paket - det man vinner med en Intel CPU är i princip bara CPU-kraft.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Har tänkt bygga ihop min första HTPC nu när återbäringen kommer och tänkte höra med lite klokare människor vad ni har för åsikter om det paket jag plockat ihop:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2327200&view=l

Värt att tillägga:
- Kommer att användas främst till HD-film, stream och surf. Tror inte det blir några spel, har iaf inga spel på den nuvarande laptopen som agerar mediadator men man vet ju aldrig!
- Vill ha den så tyst som möjligt.
- Optisk enhet är inget intressant i dagens läge.

Så vad tycker ni? Något jag inte tänkt på eller något som borde tänkas om?

Permalänk

Gigabyte Brix

Ny lägenhet, så finns behov för nytt multimediasystem. Har dock aldrig ägt/använt htpc liknande system tidigare. Jag skall göra det så pass enkelt som möjligt för min del. Detta gäller köp, installation, användning etc så därför har jag tittat på Gigabytes senaste släpp Gigabyte Brix.

Liten 1:a så min 42:a skall användas som skärm.
Se på 1080p filmer.
Jag vill trådlöst kunna styra allt ifrån soffan.
Jag vill kunna koppla in ett ljudsystem liknande Sonos Play 3
Jag vill utan problem kunna klara av dagens emulatorer för N64, 8bit mm.
Jag vill kunna använda det urval av handkontroller som idag kan användas med dessa emulatorer.
Gamla retrospel som Age of empires vill kunna spelas. Inga krav på de nya spelsläpp.

Är en viss prisskillnad så vilka av dessa 3 skall man gå på som klarar dessa krav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoheiTakeda:

Ny lägenhet, så finns behov för nytt multimediasystem. Har dock aldrig ägt/använt htpc liknande system tidigare. Jag skall göra det så pass enkelt som möjligt för min del. Detta gäller köp, installation, användning etc så därför har jag tittat på Gigabytes senaste släpp Gigabyte Brix.

Liten 1:a så min 42:a skall användas som skärm.
Se på 1080p filmer.
Jag vill trådlöst kunna styra allt ifrån soffan.
Jag vill kunna koppla in ett ljudsystem liknande Sonos Play 3
Jag vill utan problem kunna klara av dagens emulatorer för N64, 8bit mm.
Jag vill kunna använda det urval av handkontroller som idag kan användas med dessa emulatorer.
Gamla retrospel som Age of empires vill kunna spelas. Inga krav på de nya spelsläpp.

Är en viss prisskillnad så vilka av dessa 3 skall man gå på som klarar dessa krav?

Det svåra för mig är att veta vilken grafik och CPU-kraft som behövs för de emulatorer och spel du pratar om...
Alla dessa har ju HD4000 som grafik så det är ju bara CPU-kraften som skiljer och jag gissar att det inte är så märkbara reella skillnader för det du pratar om mellan de CPU:erna.

Skulle jag vara du skulle jag invänta liknande burkar fast på Haswell CPU:er för där har de ju stegat upp grafiken rejält, eller Brix med AMD under huven vilket ska komma enligt denna artikel.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av tezmo:

Hej på er!

Har tänkt bygga ihop min första HTPC nu när återbäringen kommer och tänkte höra med lite klokare människor vad ni har för åsikter om det paket jag plockat ihop:

Värt att tillägga:
- Kommer att användas främst till HD-film, stream och surf. Tror inte det blir några spel, har iaf inga spel på den nuvarande laptopen som agerar mediadator men man vet ju aldrig!

Ser bra ut, det där kommer fungera bra!

Men.... några saker jag hade övervägt dock.

AMD har precis släppt efterföljaren til A6 5400K, dvs A6 6400K - kanske kan vara värt de extra pengarna...

Jag hade satsat på 2x4Gb RAM, och helst 1600MHz eller snabbare eller eventuellt 1x4Gb för att senare köpa en sticka till. Vill du uppgradera senare så måste du ta bort en av de 2Gb stickor du stoppat i... Minne är billigt!

Jag hade dessutom satsat på en SSD på minst 120Gb. Värt den lilla merkostnaden alla dagar...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av nafs:

Det svåra för mig är att veta vilken grafik och CPU-kraft som behövs för de emulatorer och spel du pratar om...
Alla dessa har ju HD4000 som grafik så det är ju bara CPU-kraften som skiljer och jag gissar att det inte är så märkbara reella skillnader för det du pratar om mellan de CPU:erna.

Skulle jag vara du skulle jag invänta liknande burkar fast på Haswell CPU:er för där har de ju stegat upp grafiken rejält, eller Brix med AMD under huven vilket ska komma enligt denna artikel.

Jasså, redan nya på ingång trots lansering förra veckan. Lika bra att vänta en stund.

Tackar för informationen.

Permalänk
Medlem

Har tidigare haft abonnemang på Lovefilm för att få hem filmer och tv-spel. Detta har fungerat utmärkt i vår familj. Nu lägger de ner vilket ställer till med problem med film tittandet. Har en PS3 idag och en dvd spelare men funderar på att skaffa Netflix eller Viaplay för att streama film och serier.

Då dök tanken upp på en HTPC. Utrymmet är begränsat vilket innebär ett chassi som är typ 22-23 cm bred och max 12 cm hög. Har satt ihop följande paket.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2334464&view=l

Synpunkter eller tips om andra komponenter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Har tidigare haft abonnemang på Lovefilm för att få hem filmer och tv-spel. Detta har fungerat utmärkt i vår familj. Nu lägger de ner vilket ställer till med problem med film tittandet. Har en PS3 idag och en dvd spelare men funderar på att skaffa Netflix eller Viaplay för att streama film och serier.

Då dök tanken upp på en HTPC. Utrymmet är begränsat vilket innebär ett chassi som är typ 22-23 cm bred och max 12 cm hög. Har satt ihop följande paket.

Ser helt ok ut, skulle själv kanske övervägt den nyare A6 6400K eller en A8 5500 för att få lite vassare grafik, inte för att det behövs men det är bra för moralen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Då spel inte verkar vara aktuell varför inte en NUC variant ?
Samma pris ungefär men betydligt mindre och i princip ljudlös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ser bra ut, det där kommer fungera bra!

Men.... några saker jag hade övervägt dock.

AMD har precis släppt efterföljaren til A6 5400K, dvs A6 6400K - kanske kan vara värt de extra pengarna...

Jag hade satsat på 2x4Gb RAM, och helst 1600MHz eller snabbare eller eventuellt 1x4Gb för att senare köpa en sticka till. Vill du uppgradera senare så måste du ta bort en av de 2Gb stickor du stoppat i... Minne är billigt!

Jag hade dessutom satsat på en SSD på minst 120Gb. Värt den lilla merkostnaden alla dagar...

Tack för svar!

Tror jag skiter i nya processorn, är sån liten skillnad på dom ändå egentligen så tror inte jag kommer märka någon markant skillnad.
(har dessutom redan fått hem 5400Kn och har ingen lust att vänta längre på att få börja bygga)

RAM-minnena sket jag i också, beställde istället http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:3496428.
Så det kommer finnas möjlighet att stoppa i en 4GB till vid behov.

När det gäller SSD-disken så vill jag faktiskt bara köra SSD som system.. har hellre en annan som lagring. Har väl lite gått på det där med att SSD:n kan "skrivas sönder", så känns bara bättre att ha två. Hur ser det ut med detta egentligen? Är det mer värt att köra på en stor SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tezmo:

Tack för svar!

Tror jag skiter i nya processorn, är sån liten skillnad på dom ändå egentligen så tror inte jag kommer märka någon markant skillnad.
(har dessutom redan fått hem 5400Kn och har ingen lust att vänta längre på att få börja bygga)

RAM-minnena sket jag i också, beställde istället http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:3496428.
Så det kommer finnas möjlighet att stoppa i en 4GB till vid behov.

När det gäller SSD-disken så vill jag faktiskt bara köra SSD som system.. har hellre en annan som lagring. Har väl lite gått på det där med att SSD:n kan "skrivas sönder", så känns bara bättre att ha två. Hur ser det ut med detta egentligen? Är det mer värt att köra på en stor SSD?

Ja prestandaskillnaden är nog knappt märkbar, kanske vettigare att lägga pengarna på något annat.

Angående SSD så håller ju en större SSD längre än en liten, varje minneskrets har ju ett antal läs/skriv cykler och ju fler minneskretsar man har desto färre ggr används de. Fast jag tror det ska mycket till att man läser/skriver sönder en SSD idag - då har man nog bytt dator redan...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ja prestandaskillnaden är nog knappt märkbar, kanske vettigare att lägga pengarna på något annat.

Angående SSD så håller ju en större SSD längre än en liten, varje minneskrets har ju ett antal läs/skriv cykler och ju fler minneskretsar man har desto färre ggr används de. Fast jag tror det ska mycket till att man läser/skriver sönder en SSD idag - då har man nog bytt dator redan...

Byter väl till en stor SSD nån gång i framtiden då, vill gärna ha 300+ i lagring men det blir ju allt annat än billigt med SSD i dagens läge.
Kör på detta system som grund iaf, så kan man alltid uppgradera senare! Imorgon blir det bygga dator!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tezmo:

Hej på er!

Värt att tillägga:

Streacom och amd A och E går sällan hand i hand med det chassit då dom blir väldigt varma! O det chassit har fruktansvärt dålig kylning... en 35 watts propp kan funka bra i det chassit.
Sen skulle jag byta ut diskarna mot en sådan här https://www.inet.se/produkt/4304008/750gb-seagate-momentus-xt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ser helt ok ut, skulle själv kanske övervägt den nyare A6 6400K eller en A8 5500 för att få lite vassare grafik, inte för att det behövs men det är bra för moralen...

Bra tanke, sånt gillas.

Skrivet av Svensktiger:

Då spel inte verkar vara aktuell varför inte en NUC variant ?
Samma pris ungefär men betydligt mindre och i princip ljudlös.

Vad får jag för fler fördelar kontra nackdelar med en NUC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Vad får jag för fler fördelar kontra nackdelar med en NUC?

NUC borde kunna vara tystare, och de är söta små rackare.

Du får mer prestanda samma peng med AMD, iallafall grafikprestanda.

Det kommer komma AMD i samma format, fast då kan de tex heta Brix.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Streacom och amd A och E går sällan hand i hand med det chassit då dom blir väldigt varma! O det chassit har fruktansvärt dålig kylning... en 35 watts propp kan funka bra i det chassit.
Sen skulle jag byta ut diskarna mot en sådan här https://www.inet.se/produkt/4304008/750gb-seagate-momentus-xt...

Var har du hört att dom blir varma samt att den har dålig kylning? Kollat runt på massa forum och läst reviews men du är den första som säger det så hade vart kul att veta hur du vet det.

Gällande hybriddisken, hur är värmeutvecklingen i en sådan? Som SSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Kändes som att jag får samma prestanda för mindre pengar genom att bygga själv än att köpa en Gigabyte Brix.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tezmo:

Var har du hört att dom blir varma samt att den har dålig kylning? Kollat runt på massa forum och läst reviews men du är den första som säger det så hade vart kul att veta hur du vet det.

Gällande hybriddisken, hur är värmeutvecklingen i en sådan? Som SSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har själv provat Amd A och E i detta chassi. klippt omöjligt att få vettiga temps.
disken! mellanting ssd och vanlig då den läser mest från ssd delen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nafs:

Den här kanske ?
http://www.dustinhome.se/product/5010654286/zotac-zbox-nano-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke68:

Jag har själv provat Amd A och E i detta chassi. klippt omöjligt att få vettiga temps.
disken! mellanting ssd och vanlig då den läser mest från ssd delen

Har just nu inga jätteproblem med temperaturen (40-50c) men funderar på att byta ut stock-kylaren mot någon tystare och effektivare.
Vad tror ni kan fungera där? Kan ju inte ha en hur stor som möjligt. Scythe Big Shuriken har jag hört skall vara bra, kan det vara något kanske?

Flyter på ganska bra nu med två diskar men i framtiden blir det nog en hybrid I dagsläget blev det bättre såhär ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Något tips på ett litet HTPC chassi med nätagg? Typ max 22 cm bred och max 10 cm hög. Ska rymma mini-ITX moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Något tips på ett litet HTPC chassi med nätagg? Typ max 22 cm bred och max 10 cm hög. Ska rymma mini-ITX moderkort.

Budget?
Hur många Watt på PSU:n?

Några axplock...

Silverstone Lascala LC12B 120W
Deltaco LA-608 65W
Akasa Cypher 120W
LC-Power LC1340MI 75W
Morex 3699 150W
Chieftec Flyer FI-02BC 200W

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Budget ca 800 kr, kanske typ 100-150 W på PSU.

Av de du länkade till så passade alla förutom ett rent storlektmässigt och det var det sista Chieftec chassigt. Bestämde mig dock för ett Antec ISK 310-150. Det var 22,2 cm bred och 9,6 cm hög och får passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downey:

Budget ca 800 kr, kanske typ 100-150 W på PSU.

Av de du länkade till så passade alla förutom ett rent storlektmässigt och det var det sista Chieftec chassigt. Bestämde mig dock för ett Antec ISK 310-150. Det var 22,2 cm bred och 9,6 cm hög och får passa.

Amenvafaen, jag som sållade bort det för att det var för brett...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej allesammans!

Ny lägenhet innebär att jag helt plötsligt behöver en HTPC för film (1080p såklart) och i 3D + ett och annat mindre krävande spel. Tanken är att den även ska få funka som NAS
Är väl ingen hejare på datorkomponenter, men jag har slängt ihop en lista på nåt jag tror kan funka.
Kom gärna med kommentarer! Overkill-grejer kanske?

Den kommer troligtvis stå på 24/7. Nån med erfarenheter av Array R2-chassiet? Blir det på tok för varmt om man ställer det i TV-bänken med stäng dörr?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2341379&view=l