Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD väldigt illa ute rent finansiellt

Permalänk
Datavetare

AMD väldigt illa ute rent finansiellt

Av någon anledning fick jag för mig att titta lite på hur den finansiella situationen i en rad teknikbolag, att Apple, Microsoft, Intel och Google alla har brutalt med pengar (framförallt Apple) och väldigt höga inkomster var ju inte så förvånande, problemet är mest att summorna så stora att man som vanlig privatperson överhuvudtaget inte kan relatera till dem.

Men det som var riktigt trist och betydligt värre än vad jag kunde tro är AMDs situation. AMD har $1miljard i likvida medel. Det som är illa är att deras nuvarande kassaflöde är -$600miljoner/år, i.e. man har pengar för mindre än 1.5 år framåt.

AMD har redan sålt av allt i form av fabriker och liknande, trots det har man ändå $2miljarder i lån.

Tror ni AMD reder upp detta? Vilken produkt/produkter tror ni i så fall kan rädda dem under den tid de har på sig?

Själv hoppas jag verkligen att Jaguar / Jaguar-baserade APUer blir en rejäl framgång, det är verkligen en riktigt bra produkt. Konsolerna kanske ger en de (och de är ju Jaguar-baserade)l, men läst på väldigt många ställen att marginalerna är väldigt små här så det kommer inte alls ge några större summor till AMD.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Av någon anledning fick jag för mig att titta lite på hur den finansiella situationen i en rad teknikbolag, att Apple, Microsoft, Intel och Google alla har brutalt med pengar (framförallt Apple) och väldigt höga inkomster var ju inte så förvånande, problemet är mest att summorna så stora att man som vanlig privatperson överhuvudtaget inte kan relatera till dem.

Men det som var riktigt trist och betydligt värre än vad jag kunde tro är AMDs situation. AMD har $1miljard i likvida medel. Det som är illa är att deras nuvarande kassaflöde är -$600miljoner/år, i.e. man har pengar för mindre än 1.5 år framåt.

AMD har redan sålt av allt i form av fabriker och liknande, trots det har man ändå $2miljarder i lån.

Tror ni AMD reder upp detta? Vilken produkt/produkter tror ni i så fall kan rädda dem under den tid de har på sig?

Själv hoppas jag verkligen att Jaguar / Jaguar-baserade APUer blir en rejäl framgång, det är verkligen en riktigt bra produkt. Konsolerna kanske ger en de (och de är ju Jaguar-baserade)l, men läst på väldigt många ställen att marginalerna är väldigt små här så det kommer inte alls ge några större summor till AMD.

Detta kommer definitivt räddas av playstation och xbox utan tvekan

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det går bra. Annars kommer utvecklingen nästa stå still på pc fronten medan Intel och nvidia börjar slåss med surfplattor.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av någon anledning fick jag för mig att titta lite på hur den finansiella situationen i en rad teknikbolag, att Apple, Microsoft, Intel och Google alla har brutalt med pengar (framförallt Apple) och väldigt höga inkomster var ju inte så förvånande, problemet är mest att summorna så stora att man som vanlig privatperson överhuvudtaget inte kan relatera till dem.

Men det som var riktigt trist och betydligt värre än vad jag kunde tro är AMDs situation. AMD har $1miljard i likvida medel. Det som är illa är att deras nuvarande kassaflöde är -$600miljoner/år, i.e. man har pengar för mindre än 1.5 år framåt.

AMD har redan sålt av allt i form av fabriker och liknande, trots det har man ändå $2miljarder i lån.

Tror ni AMD reder upp detta? Vilken produkt/produkter tror ni i så fall kan rädda dem under den tid de har på sig?

Själv hoppas jag verkligen att Jaguar / Jaguar-baserade APUer blir en rejäl framgång, det är verkligen en riktigt bra produkt. Konsolerna kanske ger en de (och de är ju Jaguar-baserade)l, men läst på väldigt många ställen att marginalerna är väldigt små här så det kommer inte alls ge några större summor till AMD.

Å andra sidan har det sett ut så i många år. Jag vill minnas att någon shejk pumpar in pengar i företaget. http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-ownershipsumma...

Samt ett gäng andra investmentbolag som håller de under armarna. Frågan är bara, hur lång tid tar de tills de tröttnar?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Detta kommer definitivt räddas av playstation och xbox utan tvekan

Är ju ändå bara 20 miljoner enheter per år eller något.
Alltså inga enorma mängder maskiner.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

Oj, trodde inte det var så illa för AMD, men det känns ju som att deras inblandning i Xbox One och PS4 borde ge ett ganska bra ekonomiskt klirr i kassan.

Håll ut AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pimpim666:

Är ju ändå bara 20 miljoner enheter per år eller något.
Alltså inga enorma mängder maskiner.

inte bara det utan reparations kostnader av komponenter osv. Utbudet av amd´s komponenter ökas och efterfrågan ökas. Det finns mycket inom amd som kan rädda företaget om man ska tänka lite bort om persondator fronten.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Pimpim666:

Jag hoppas det går bra. Annars kommer utvecklingen nästa stå still på pc fronten medan Intel och nvidia börjar slåss med surfplattor.

Min kommentar har inte mycket med AMD att göra, men personligen (just på spelfronten) skulle jag uppskatta om hårdvaruutvecklingen saktade ner lite iallafall kortsiktigt, så att spelutvecklare värderar optimering högre än att pressa ut titel på titel genom dålig portning.

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Jag hoppas det går bra. Annars kommer utvecklingen nästa stå still på pc fronten medan Intel och nvidia börjar slåss med surfplattor.

Är det enligt amerikanska konkurrens lagen att ingen får ha monopol?
Det betyder att om AMD konkar måste Intel splittra sig
Eller så får de gå in med pengar och rädda AMD

Och då fortsätter utvecklingen ändå, hur snabbt/effektivt vet jag inte men får hoppas att det aldrig komemr till den punkten
Tror AMD börjar vända sin ekonomi mot det bättre nu när de omorganiserat i företaget och istället siktar mot en marknad de är konkurrenskraftigare i
(APU:er) Sen när de kommit på fötter igen kan de nog fortsätta kampen mot Intel på högprestanda sortimentet

De är fortfarande konkurrerande där med sitt bra pris/prestanda läge men Intel har ju ändå prestandakronan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Är det enligt amerikanska konkurrens lagen att ingen får ha monopol?
Det betyder att om AMD konkar måste Intel splittra sig
Eller så får de gå in med pengar och rädda AMD

Och då fortsätter utvecklingen ändå, hur snabbt/effektivt vet jag inte men får hoppas att det aldrig komemr till den punkten
Tror AMD börjar vända sin ekonomi mot det bättre nu när de omorganiserat i företaget och istället siktar mot en marknad de är konkurrenskraftigare i
(APU:er) Sen när de kommit på fötter igen kan de nog fortsätta kampen mot Intel på högprestanda sortimentet

De är fortfarande konkurrerande där med sitt bra pris/prestanda läge men Intel har ju ändå prestandakronan

Det låter ytterst orimligt.
Dock skulle det garanterat stoppas om det vore så att Intel försöker köpa upp AMD.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Det låter ytterst orimligt.

Vad i spekulationen låter enligt dig orimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Detta kommer definitivt räddas av playstation och xbox utan tvekan

Lite för tidigt att säga tycker jag och jag är lite orolig att AMD lovar för mycket med det här uttalandet: http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-06-25-ps4-and-xbox...

Dock så hoppas jag att de klarar sig för detta är så nära ett sjunkande skepp som man kan komma.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Det är isåfall väldigt tråkigt.

Skrivet av Alle22:

Detta kommer definitivt räddas av playstation och xbox utan tvekan

Njae, hur mycket pengar per enhet går egentligen till amd? är nog inte så sjukt mycket man får in på det som du verkar tro.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pimpim666:

Jag hoppas det går bra. Annars kommer utvecklingen nästa stå still på pc fronten medan Intel och nvidia börjar slåss med surfplattor.

Tror du inte ARM-tillverkarna kommer ge rejält med motstånd här?

Även här vill jag se vad AMD kan prestera med Jaguar. Tittar man på GeekBench så har Jaguar väldigt bra IPC jämfört med ARM varianterna (vs Snapdragon 600) (vs Cortex A15), hög IPC ger hög enkeltrådprestanda som ger en enhet som upplevs väldigt snabb även om AMD kanske måste nöja sig med 2 CPU-kärnor mot ARMs 4 för att nå den TDP som krävs för plattor.

Det tragiska är att Jaguar faktiskt har något högre IPC än Piledriver om man jämför två Jaguar-kärnor mot fallet där båda CPU-trådarna i en modul används, används bara ena tråden i en modul har Piledriver något högre IPC. Rent teoretiskt så har Piledriver dubbelt så hög kapacitet (4 instruktioner per cykel) jämfört med Jaguar (2 instruktioner per cykel).

Skrivet av Jacke3:

Är det enligt amerikanska konkurrens lagen att ingen får ha monopol?
Det betyder att om AMD konkar måste Intel splittra sig
Eller så får de gå in med pengar och rädda AMD

ARM är en större konkurrent mot Intel än vad någon annan någonsin varit de senaste 20 åren. Senaste Intel hade en sådan jämbördig motståndare var nog på 80-talet när man tävlade mot Motorolas 68k. Så ur den aspekten är det irrelevant vad som händer med AMD. Att Intel skulle bli ensamma att tillverka x86 (räknar inte VIA som en relevant spelare) är i sig inget hinder, IBM är ju ensam tillverkare av POWER och z196, finns många tillverkare av ARM, men ARM är envåldshärskare för arkitekturen.

Angående hur mycket konsolerna kan tänkas ge:
Undrar om det går att hitta information om hur mycket AMD/nVidia tjänat på Xbox360,Wii,WiiU/PS3 respektive hur mycket IBM tjänat på att leverera CPUn till alla konsoler i nuvarande generation? Gissar att det är väldigt små summor då IBM ganska tidigt under PS3/Xbox360 livcykel deklarerade att man tänker sluta med PowerPC och bara fokusera på POWER (som kör samma ISA som PowerPC, men POWER är designad för servers).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

jag tror det blir vändning piledriver är bra och prisvärd fm2 är bra och prisvärda samma på laptop sidan är dom bra sen ps4 och xbox sen ati kort och alla enheter känns smart byggda så dom blir balanserade och framtida modeller verkar ha bra potensial så jag tror det kommer gå bra för dom och det bara är en tidsfråga innan det vänder för alla modeller ligger i en attraktiv prisklass

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du inte ARM-tillverkarna kommer ge rejält med motstånd här?

Även här vill jag se vad AMD kan prestera med Jaguar. Tittar man på GeekBench så har Jaguar väldigt bra IPC jämfört med ARM varianterna (vs Snapdragon 600) (vs Cortex A15), hög IPC ger hög enkeltrådprestanda som ger en enhet som upplevs väldigt snabb även om AMD kanske måste nöja sig med 2 CPU-kärnor mot ARMs 4 för att nå den TDP som krävs för plattor.

Det tragiska är att Jaguar faktiskt har något högre IPC än Piledriver om man jämför två Jaguar-kärnor mot fallet där båda CPU-trådarna i en modul används, används bara ena tråden i en modul har Piledriver något högre IPC. Rent teoretiskt så har Piledriver dubbelt så hög kapacitet (4 instruktioner per cykel) jämfört med Jaguar (2 instruktioner per cykel).

ARM är en större konkurrent mot Intel än vad någon annan någonsin varit de senaste 20 åren. Senaste Intel hade en sådan jämbördig motståndare var nog på 80-talet när man tävlade mot Motorolas 68k. Så ur den aspekten är det irrelevant vad som händer med AMD. Att Intel skulle bli ensamma att tillverka x86 (räknar inte VIA som en relevant spelare) är i sig inget hinder, IBM är ju ensam tillverkare av POWER och z196, finns många tillverkare av ARM, men ARM är envåldshärskare för arkitekturen.

Angående hur mycket konsolerna kan tänkas ge:
Undrar om det går att hitta information om hur mycket AMD/nVidia tjänat på Xbox360,Wii,WiiU/PS3 respektive hur mycket IBM tjänat på att leverera CPUn till alla konsoler i nuvarande generation? Gissar att det är väldigt små summor då IBM ganska tidigt under PS3/Xbox360 livcykel deklarerade att man tänker sluta med PowerPC och bara fokusera på POWER (som kör samma ISA som PowerPC, men POWER är designad för servers).

Säker på att det blir mycket motstånd och kommer nog mest troligt att kräva stora summor pengar till forskning för att komma ikapp de redan etablerade tillverkarna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av någon anledning fick jag för mig att titta lite på hur den finansiella situationen i en rad teknikbolag, att Apple, Microsoft, Intel och Google alla har brutalt med pengar (framförallt Apple) och väldigt höga inkomster var ju inte så förvånande, problemet är mest att summorna så stora att man som vanlig privatperson överhuvudtaget inte kan relatera till dem.

Men det som var riktigt trist och betydligt värre än vad jag kunde tro är AMDs situation. AMD har $1miljard i likvida medel. Det som är illa är att deras nuvarande kassaflöde är -$600miljoner/år, i.e. man har pengar för mindre än 1.5 år framåt.

AMD har redan sålt av allt i form av fabriker och liknande, trots det har man ändå $2miljarder i lån.

Tror ni AMD reder upp detta? Vilken produkt/produkter tror ni i så fall kan rädda dem under den tid de har på sig?

Själv hoppas jag verkligen att Jaguar / Jaguar-baserade APUer blir en rejäl framgång, det är verkligen en riktigt bra produkt. Konsolerna kanske ger en de (och de är ju Jaguar-baserade)l, men läst på väldigt många ställen att marginalerna är väldigt små här så det kommer inte alls ge några större summor till AMD.

Jag är en stor Intel och Nvidia fanboy, det erkänner jag. Trots det skulle jag bli riltigt ledsen om AMD gick under. Konkurrens är bra och behövs. Som tur är kommer Xbox one och PS4 rädda dem, lätt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Å andra sidan har det sett ut så i många år. Jag vill minnas att någon shejk pumpar in pengar i företaget. http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-ownershipsumma...

Samt ett gäng andra investmentbolag som håller de under armarna. Frågan är bara, hur lång tid tar de tills de tröttnar?

Vem vet det kanske är Intel som "pumpar in" dessa pengar,
tillräckligt endast för att hålla dom vid liv så att Intel inte splittras
och hela tiden kan ta den stora tuggan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Av någon anledning fick jag för mig att titta lite på hur den finansiella situationen i en rad teknikbolag, att Apple, Microsoft, Intel och Google alla har brutalt med pengar (framförallt Apple) och väldigt höga inkomster var ju inte så förvånande, problemet är mest att summorna så stora att man som vanlig privatperson överhuvudtaget inte kan relatera till dem.

Men det som var riktigt trist och betydligt värre än vad jag kunde tro är AMDs situation. AMD har $1miljard i likvida medel. Det som är illa är att deras nuvarande kassaflöde är -$600miljoner/år, i.e. man har pengar för mindre än 1.5 år framåt.

AMD har redan sålt av allt i form av fabriker och liknande, trots det har man ändå $2miljarder i lån.

Tror ni AMD reder upp detta? Vilken produkt/produkter tror ni i så fall kan rädda dem under den tid de har på sig?

Själv hoppas jag verkligen att Jaguar / Jaguar-baserade APUer blir en rejäl framgång, det är verkligen en riktigt bra produkt. Konsolerna kanske ger en de (och de är ju Jaguar-baserade)l, men läst på väldigt många ställen att marginalerna är väldigt små här så det kommer inte alls ge några större summor till AMD.

Svårt att säga. Jag gör i alla fall vad jag kan genom att köpa AMD-lösningar när det går och uppmuntrar andra att göra det när jag kan. Konkurrens behövs verkligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sen bör man hålla i minnet att de mest brutala inkomsttappen redan ligger bakom AMD. De har sparkat 30% av deras arbetsstyrka och sålt av de flesta av deras fabriker. Deras grafikort framöver kommer antagligen vara överlägsna då spel på konsolen är optimerade för dem. Nvidia säger att PC:n är en döende marknad och konsoler säljer för lite per år för att göra det värt för dem(för små marginaler enligt dem) men gamingmarknaden på PC - alltså inte PC-marknaden som helhet - kommer inte tappa och kanske kommer växa något, särskilt i Kina/Indien. Det som tappar på PC-marknaden är casualanvändare som bara använder PC:n för surfning och dylikt, alla dom människorna går över till tablets och liknande.

Därutöver så används GPU:er till superdatorer så det finns utrymme för mer där.
Och AMD har också börjat att göra processorer till tablets och liknande(Temash).

Man ska aldrig säga aldrig, men Rory Read, deras nuvarande VD, har gjort ett helt okej jobb hittills med att vända skutan och de bör visa svarta siffror inom ett år ungefär. Dessutom är AMD, särskilt deras grafikenhet, ATI, redan väldigt bra idag. Ta t.ex. 7950 som gör lika bra eller bättre ifrån sig än många dyrare modeller från Nvidia.

Jag tror ATI kommer göra väldigt bra ifrån sig de närmaste åren. Det som kommer avgöra företagets överlevnad är troligen hur AMD's processorer gör. Särskilt Kabini och liknande. De har t.ex. redan lika bra eller bättre integrerade grafiklösningar än Intel men de använda dåligt och sporadiskt, även om teknologin finns.
Får AMD rätsida på processorsidan så är mycket vunnet. Deras expertis inom grafik är mycket värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sim0nT:

Vad i spekulationen låter enligt dig orimligt?

Ja det var lite otydligt från min sida :), men att han påstod att Intel skulle behöva delas upp eller rädda AMD om en konkurs inträffar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

tycker det är lite konstigt ändå, AMD's FM2 processorer är ju generellt väldigt bra och inget fel på för det låga pris dom här, men det verkar fortfarande som att dom inte säljs så mycket?

stort problem är väl också att i princiip alla OEM datorer kör intel/nvidia av nån anledning

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Min kommentar har inte mycket med AMD att göra, men personligen (just på spelfronten) skulle jag uppskatta om hårdvaruutvecklingen saktade ner lite iallafall kortsiktigt, så att spelutvecklare värderar optimering högre än att pressa ut titel på titel genom dålig portning.

saktar ner?! Det kan ju inte gå mycket långsammare än vad det gjort. det är samma hårdvara som baseline idag som när ps3 och 360 släpptes! dåliga portningar har inget med pc-prestanda att göra, utan beror på ovilja att satsa på plattformen.

Som tur är finns det utgivare som alltid levererar bra portningar, titta bara på spel släppta av Capcom och Square Enix.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja det var lite otydligt från min sida :), men att han påstod att Intel skulle behöva delas upp eller rädda AMD om en konkurs inträffar.

Fast det är så det fungerar. Finns det enbart en aktör på en marknad så tvingas aktören att splitta på sig för att undvika en monopolställning.

Det var nära att hända Western Digital. Det hände Microsoft när Apple var på väg att gå i graven, Microsoft valde då att gå in med pengar i Apple för att undvika en Applekross..ehm, konkurs. Skulle Apple ha gått i konkurs så hade förmodligen Microsoft varit två olika bolag i dagsläget.

ARM kommer "aldrig" vara en konkurrent till Intel på desktop-sidan eftersom de saknar x86-licens (som det bara är Intel, AMD och VIA som har).

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja det var lite otydligt från min sida :), men att han påstod att Intel skulle behöva delas upp eller rädda AMD om en konkurs inträffar.

Källa: http://news.cnet.com/2100-1001-202143.html

Snabbfakta: 1997, Microsoft investerar 150 miljoner $ i Apple, för att undvika en möjlig konkurs av Apple och fullständigt monopol för microsoft.
"Observers say the deal, while a shot in the arm for Apple, also may help Microsoft by keeping antitrust charges at bay. Apple represents one of the only alternatives to Microsoft's Windows and the Microsoft-Intel hegemony."

Källa: http://www.wired.com/opinion/2012/10/antitrust-is-supposed-to...
"Antitrust law only springs into action against a monopoly when it destroys the ability of another company to enter the market and compete.
The key question, of course, is whether a particular monopoly is harming consumers – or merely harming its competitors for the benefit of those consumers"

Ifall att Apple hade konkursat så skulle troligtvis det innebärt stora omställningar för Microsoft. För möjligheten till konkurrens då skulle ha varit obefintlig.. Linux var inte ett alternativ då och det är frågan om det är det idag heller. Så då hade Microsoft haft monopol på marknaden och haft stora svårigheter att bevisa åt myndigheterna att de inte hämnar konkkurensen eller har ocker priser mot konsumenter.

Samma sak uppstår ifall AMD går i konkurs. Finns ingen annan aktör än Intel med x86 licens då och är det möjligt för ett företag att börja konkurrera med Intel? Troligtvis inte...

I båda är frågan vad skulle antithrust myndighterna vidta för åtgärder för att möjligöra konkurrens på en vissmarknad t.ex. operativsystem som kör x86 eller processor tillverkare som tillverkar x86 processorer.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Källa: http://news.cnet.com/2100-1001-202143.html

Snabbfakta: 1997, Microsoft investerar 150 miljoner $ i Apple, för att undvika en möjlig konkurs av Apple och fullständigt monopol för microsoft.
"Observers say the deal, while a shot in the arm for Apple, also may help Microsoft by keeping antitrust charges at bay. Apple represents one of the only alternatives to Microsoft's Windows and the Microsoft-Intel hegemony."

Källa: http://www.wired.com/opinion/2012/10/antitrust-is-supposed-to...
"Antitrust law only springs into action against a monopoly when it destroys the ability of another company to enter the market and compete.
The key question, of course, is whether a particular monopoly is harming consumers – or merely harming its competitors for the benefit of those consumers"

Ifall att Apple hade konkursat så skulle troligtvis det innebärt stora omställningar för Microsoft. För möjligheten till konkurrens då skulle ha varit obefintlig.. Linux var inte ett alternativ då och det är frågan om det är det idag heller. Så då hade Microsoft haft monopol på marknaden och haft stora svårigheter att bevisa åt myndigheterna att de inte hämnar konkkurensen eller har ocker priser mot konsumenter.

Samma sak uppstår ifall AMD går i konkurs. Finns ingen annan aktör än Intel med x86 licens då och är det möjligt för ett företag att börja konkurrera med Intel? Troligtvis inte...

I båda är frågan vad skulle antithrust myndighterna vidta för åtgärder för att möjligöra konkurrens på en vissmarknad t.ex. operativsystem som kör x86 eller processor tillverkare som tillverkar x86 processorer.

Man kan bara spekulera i vad som kommer att hända. Men som wired-artikeln förklarar så ska lagarna skydda konsumenter, inte konkurrenter.
Med andra ord, i en eventuell händelse att AMD går i graven så är det konsumenters bästa som kommer att stå i fokus. Anses Intels monopolställning på x86 skada konsumenter så kommer säkert en stämning från FTC men sen finns det mängder av lösningar så båda parter kan enas.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

AMD släpper ny GPU generation i oktober.. Ger ordentligt med klirr i kassan om de slår Nvidias 780GTX/TITAN på fingrarna..

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Man kan bara spekulera i vad som kommer att hända. Men som wired-artikeln förklarar så ska lagarna skydda konsumenter, inte konkurrenter.
Med andra ord, i en eventuell händelse att AMD går i graven så är det konsumenters bästa som kommer att stå i fokus. Anses Intels monopolställning på x86 skada konsumenter så kommer säkert en stämning från FTC men sen finns det mängder av lösningar så båda parter kan enas.

Jag är inte så säker på att det blir splittring. Från konsumenthåll har redan smartphones och tabletter mer "momentum" än PC:s, och det börjar smygas in saker som chromebooks. Här finns det mängder med konkurrens, man kan t.om. hävda att intel ligger risigt till här.

Även på Xeon sidan finns det Oracle, IBM och Fujitsu t.ex. Även om Intel dominerar.

Problemet uppstår väl när t.ex. en statlig amerikansk myndighet ska köpa in arbetslaptops och bara har en processortillverkare att välja på, men om det finns tillräcklig konkurrens bland olika OEM och Intel håller sig i fiffelskinnet klarar de sig nog..

Tror som sagt inte det händer något bara för de blir ensamma, det är om de börjar agera för att missbruka situationen som det kan hända saker.

Permalänk
Datavetare

Hittade lite information om hur mycket nVidia dragit in i royalties på att leverera RSX till PS3, $500M sedan 2004, d.v.s. mindre än $60M per år.

Och resultatet av detta är ändå att PS3 gett enorma förluster till Sony, -$4500M. Microsoft står också på röda siffror med Xbox360, men det är ändå något bättre, -$2600M.

Det snack vi läst om att nVidia backat från denna generations konsoler kan mycket väl har en hel del substans, både Microsoft och framförallt Sony var tvingade att pressa sina leverantörer betydligt mer denna generation för att över hela livscykeln kunna göra en vinst på konsolen. AMD står i.o.f.s. både för CPU och GPU i konsolerna, men det är rätt uppenbart att konsolförsäljningen kommer på inte på långa vägar kompensera för den -$600M/år i kassaflöde som AMD har just nu.

Tror ändå att är det något som kan rädda AMD på kort sikt så är det en bra försäljning av tunna/lätta laptops baserade på Kabini + eventuellt en del design-wins för enklare servers baserade på Jaguar, Bulldozer/Piledriver baserade Opterons går extremt dåligt och har svårt att se hur det kan ändras den närmaste tiden då man är så väldigt långt efter dagens Xeons här (inte ens prestanda/pris är till AMDs fördel här).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Emiren av Abu Dhabi är största aktiägare och i hans portfölj är det mest olja i övrigt. Han måste diversifiera enligt UAE lag och kommer punga ut pengar om AMD crashar.

Världen och ekonomin blir mer sharia eftersom och vi i väst måste acceptera att ränta är ocker.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.