AMD hoppar över smarta telefoner – satsar på gaming

Permalänk
Melding Plague

AMD hoppar över smarta telefoner – satsar på gaming

Designvinsterna i den nya generationens spelkonsoler ger AMD blodad tand. Nu vill processortillverkaren fokusera på spel och underhållning, men inte i form av smarta telefoner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu kommer en hel del bli nöjda

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Bra så. AMD on the rise!

Edit: Spelar bara ett enda mobilspel ändå, har dock inte ägt en konsol sedan PS2.
Ser fram emot en boost från AMD på grafik- och processornsidan när de nu är i ett bättre läge.

Visa signatur

4770 | 980

Permalänk
Medlem

Go AMD! när Intel ligger på "latsidan" så kan dom komma ikapp lite! bra bra konkurrens!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Det här är nog bra PR för AMD och ta en inriktning.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Bra för oss datorentusiaster att något företag säger att de vill satsa på oss!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Bra detta! Vore onödigt att gå med i mobilracet då
det är en svår fight att ge sig in i.
Fokusera på Gaming så bli vi nöjda

Felstavning
Permalänk
Medlem

Bättre att ta fighten i en marknad där man redan har ena foten inne än att vara hopplöst efter i något man aldrig kommer hinna ikapp med innan pengarna tar slut.
Inte oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Bra för oss datorentusiaster att något företag säger att de vill satsa på oss!

Datorentusiast och en "gamer" är väl rätt stor skillnad mellan? Haha, eftersom jag varit på Dreamhack några gånger fick jag bara fram den synen med massa småbarn som inte vet vad en dator är knappt, utan det ska bara funka så man kan spela.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Bra, så kan nVidia misslyckas i mobilträsket hur mycket de vill!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Entusiast

Öppna för andra operativsystem och så är nya Mac Pro ett exempel? Det satt ju 5000-serien i gamla Mac Pro så det är inte direkt en ny marknad. Enda är väl att Apple äntligen satte in riktiga Firepro i Mac Pro istället för spelkorten 5770 och 5870.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jag välkomnar det här med öppna armar Har aldrig förstått vad AMD skulle ha i telefoner att göra. Den marknaden om någon är överfull av aktörer och marginalerna är supertunna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Det kan ju också vara så att Nvidia fattat att framtiden för spel ligger inom billiga androidenheter och cloud computing.
AMD är ensam eftersom de andra fattat att det här är sista konsollgenerationen där jobbet görs i konsollen.

Fördelen med androidkonsoller som streamar är förutom att de är billiga för konsumenten, också gör det omöjligt att piratkopiera spelen eftersom det krävs abbonemang. Så vi får ju se vilken plattform AAA utvecklarna kommer lägga krutet på de närmaste åren.

Permalänk
Medlem

Om AMD bara kan ha vettiga drivrutiner till Linux lagom till Kaveri så skulle det vara uppskattat.

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Datorentusiast och en "gamer" är väl rätt stor skillnad mellan? Haha, eftersom jag varit på Dreamhack några gånger fick jag bara fram den synen med massa småbarn som inte vet vad en dator är knappt, utan det ska bara funka så man kan spela.

I och för sig har du rätt, men då man prioriterar Gamers så prioriterar man därmed (med stor sannolikhet) högpresterande komponenter, då spelande i 3D kräver mer kraft än vad mobila enheter kan erbjuda.

Jag tror iaf inte att prestandautbudet kommer att bli sämre när AMD tagit denna inriktning.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

AMD är ett bra val för konsolerna som vill ha billiga helhetslösningar utan mycket värme och med duglig prestanda.

Permalänk
Avstängd

Vad är det ni förväntar er av detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Bra, så kan nVidia misslyckas i mobilträsket hur mycket de vill!

Tegra som är så bra och kommer ut snabbt i handeln efter presentation?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Bara dom satsar på PC plattformen, Windows och Linux så. Konsoler är ett döende släkte i vilket fall som helst.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det kan ju också vara så att Nvidia fattat att framtiden för spel ligger inom billiga androidenheter och cloud computing.
AMD är ensam eftersom de andra fattat att det här är sista konsollgenerationen där jobbet görs i konsollen.

Fördelen med androidkonsoller som streamar är förutom att de är billiga för konsumenten, också gör det omöjligt att piratkopiera spelen eftersom det krävs abbonemang. Så vi får ju se vilken plattform AAA utvecklarna kommer lägga krutet på de närmaste åren.

Om så är fallet så har ju AMD ändå väldigt starka produkter. Kraftiga grafikkort till serverparkerna och billiga apus för konsollerna;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Tegra som är så bra och kommer ut snabbt i handeln efter presentation?

Precis ja! Och nu väntar vi med stor förväntan på nästa genombrott inom portabel-gaming, Shield!11!!1!1oneone...
Tidigare ägare av TF101, TF201 och HOX, why did I even bother..?

Ska bli kul att se vad Intel kommer kontra med på mobilmarknaden, hittills har de ju skrikit frånvaro från dem, något jag tycker är synd då Qualcomm verkar så mysko :$

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Heinel:

Om så är fallet så har ju AMD ändå väldigt starka produkter. Kraftiga grafikkort till serverparkerna och billiga apus för konsollerna;)

"Vädigt starka produkter"? Inom serversegmentet så svänger ju Kepler GK110 åttor runt allt vad AMD har. Och Nvidia jobbar ju aktivt för den här utvecklingen till skillnad från AMD. Det är ju därför de har hoppat av racet om premiumkonsollerna. Dyra men ändå lågpresterande jämfört med en pc.

Och när det gäller androidkonsollerna så är ju AMD överhuvudtaget inte med. Nvidia har sin egen shield, Ouya kör tegra, och jag kan lova dig att Googles inte kommer köra AMD. De satsar ju inte på små ARMbaserade processorer.

Små Armbaserade konsoller poppar ju upp som svampar ur jorden nu. Det är för att alla har fattat att det är framtiden. Alla utom AMD vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Döm inte ut i förhand dator entusiasm blir nog dom flesta för dom flesta börjar med datorer just pga anledningen att spela sen lär man sig vidare utifrån det.
Det gäller ju så klar inte alla men även dom omogna mognar så småningom

Datorer och dess användarbas hade knappast varit det den är om man inte hade kunnat spela spel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

"Vädigt starka produkter"? Inom serversegmentet så svänger ju Kepler GK110 åttor runt allt vad AMD har. Och Nvidia jobbar ju aktivt för den här utvecklingen till skillnad från AMD. Det är ju därför de har hoppat av racet om premiumkonsollerna. Dyra men ändå lågpresterande jämfört med en pc.

Och när det gäller androidkonsollerna så är ju AMD överhuvudtaget inte med. Nvidia har sin egen shield, Ouya kör tegra, och jag kan lova dig att Googles inte kommer köra AMD. De satsar ju inte på små ARMbaserade processorer.

Små Armbaserade konsoller poppar ju upp som svampar ur jorden nu. Det är för att alla har fattat att det är framtiden. Alla utom AMD vill säga.

Allt kan förändras. Har du inte lärt dig något från föregående lanseringar..... Allt kan vända men tydligen så är alla synska och kan spå framtiden......

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

För att folk nöjer sig med små, simpla mobilspel...

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag tror absolut inte att små Armbaserade konsoller är framtiden..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Bara dom satsar på PC plattformen, Windows och Linux så. Konsoler är ett döende släkte i vilket fall som helst.

De skriver ju följande "Det handlar om att ... , men även om att differentiera produkterna i en värld där persondatorn förlorar inflytande."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Att de sätter mer press på Intel och Nvidia i marknaden för komponenter till stationära datorer. Det är iaf vad jag hoppas på. För om de kan komma ikapp lite nu så kommer priserna sjunka på grafikkort/processorer. Tvivlar dock starkt på att de kommer att komma ikapp Intel på CPU-marknaden, det är antagligen därför de satsar på APU:er.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

AMD avsäger sig därmed sina framtidsmöjligheter.
Det är inte lätt att ha en halv bransch. AMD borde ha lärt sig detta vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Att de satsar att få till sina drivare, smäcka nVidia på fingrarna på alla plan och att ge gamers en helhetslösning då man kan snart kan ha allt från AMD i datorn.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold