AMD hoppar över smarta telefoner – satsar på gaming

Permalänk
Avstängd

fattar liksom inte vad poängen är, jaha nästa generation innehåller några av deras gamla kretsar som varit ute över 1år.

De är inte direkt att de har raketforskat fram någon ny typ av superGPU anpassat för gaming så vad exakt är det dom kommer att satsa på? Mer bundles eller vad?

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Wat? Skojar du eller?
Tror du det är en liten mängd data som ska skickas konstant fram och tillbaka?

Det handlar igentligen inte om uppkopplingen. Utan, varifrån kommer kravet att konsollerna ska köra om PC'n? Det har aldrig hänt historiskt och kommer antagligen inte hända heller. Så varför denna stress att koppla upp mot molnet???

CJ1stream: jag anser inte att USA ett land med fungerade internet-infrastruktur; där kör man fortfarande på 65K modem. Som i Angola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

fattar liksom inte vad poängen är, jaha nästa generation innehåller några av deras gamla kretsar som varit ute över 1år.

De är inte direkt att de har raketforskat fram någon ny typ av superGPU anpassat för gaming så vad exakt är det dom kommer att satsa på? Mer bundles eller vad?

Vad snackar du om? Deras nästa generation kommer vara ganska annorlunda. De har ju redan lagt ner Sea Islands och ersatt den med Volcanic Islands så skillnaden kommer nog bli påtaglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kontors-PC är en döende marknad, det är sedan länge laptops som tagit över där och laptops ersätts allt mer av plattor och hybrider. Hur ser en normal dator ut 2020? Utöver riktiga spelmaskiner så är det tablets/hybrider och telefoner som trådlöst ansluter till tangentbord, mus och skärm vid behov. Att gå in i tablets men inte telefoner är som att ge upp den marknanden redan från start. Vilken marknad är de då kvar i processormässigt 2020? Ska de bara tillverka grafikkort? Vad är då AMD som inte redan gamla ATi var?

Tycker de ska satsa stenhårt på att få in Jaguar i telefoner, och vid sidan av det se om de inte kan bygga en Jaguar+ för PC och server. De har redan bättre IPC än deras stationära processorer trots en slimmad design, en sådan i 4GHz skulle inte vara otrevlig.

AMD överger inte tablets och hybrider, det är mobiltelefonerna man lämnar utanför. ATi sålde av sin mobil-sektion till Qualcomm, det var förmodligen ett misstag. Men att försöka igen i en situation där konkurrensen är stenhård och motståndarna väletablerade samtidigt som den egna verksamheten går knackigt, ja, det är inte alltför klokt.

Skrivet av CJ1stream:

Jämfört med en PC så är de mellanklassare i Radeon HD 7700- och 7800-serierna. De är medelmåttiga redan när de släpps. Detta för att casuals inte betalar mer.

Ungefär samma beräkningskraft som ett HD7850, det är inte medelmåttigt. Sedan så är det så att du har mindre overhead när du programmerar mot specifik hårdvara.

Skrivet av CJ1stream:

Du kan läsa den här artikeln om du vill veta hur Nvidia "förlorade" konsollerna. AMD fick det ingen annan ville ha.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16699-nvidia-playstation-4-a...

Du menar att om det hade varit så att Nvidia saknade tekniken för att kunna konkurrera så hade man sagt det? Snälla. Att lyssna på PR-folks förklaring till varför bolaget gjort som det gjort och ta det för sanningen är naivt. Vi kan bara titta till vad AMD kunde erbjuda och vad Nvidia kunde erbjuda och därifrån anta vilket alternativ som var mest attraktivt för Sony, Microsoft och Nintendo. En lösning från Nvidia, med en separat grafikkrets som måste kombineras med en processor från ett annat företag eller en lösning från AMD, med en GPU och CPU i samma paket från samma tillverkare. Nvidia hade inte tekniken och kunde därför inte vinna konsolerna. Det visste man om och gick vidare med andra projekt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Oj, ett företag som fortfarande håller sig till plattformen de skapades för, fan va kul endå.

Undra när Nvidia börjar sälja retroglasögon och hampakläder, när vi är inne på samma spår.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

AMD överger inte tablets och hybrider, det är mobiltelefonerna man lämnar utanför. ATi sålde av sin mobil-sektion till Qualcomm, det var förmodligen ett misstag. Men att försöka igen i en situation där konkurrensen är stenhård och motståndarna väletablerade samtidigt som den egna verksamheten går knackigt, ja, det är inte alltför klokt.

Läs vad jag sa igen, de överger halva den marknaden. Jaguar står sig mycket bra mot Atom som är enda egentliga konkurrenten för x86-datorer i telefonformat. Allra helst nu när processövergångar blir svårare och svårare, för då kommer nog AMDs leverantörer knappa igen lite på Intels processövertag. Intel har redan skjutit på 14nm. Så när de har en så unik position med ett så starkt chip, ska de fokusera på vad? Grafikkort? Deras grafikkortsteknik är inte exceptionell varken i totalprestamda, prestanda/watt eller prestanda/mm². Och att bara satsa på grafikkort men lägga ner att konkurrera på CPU-fronten är som att bli gamla ATi igen.

Så, 2020 när telefoner och tablets ansluts trådlöst till skärmar och tangentbord, är det då bra att lämna den marknaden till Intel? Det enda segmentet de har en chans på är just Jaguars segment. Att lägga ner det är inte långsiktigt. Att inte inse hur vag gränsen kommer bli mellan telefoner, tablets, hybrider och datorer är trångsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Läs vad jag sa igen, de överger halva den marknaden. Jaguar står sig mycket bra mot Atom som är enda egentliga konkurrenten för x86-datorer i telefonformat. Allra helst nu när processövergångar blir svårare och svårare, för då kommer nog AMDs leverantörer knappa igen lite på Intels processövertag. Intel har redan skjutit på 14nm. Så när de har en så unik position med ett så starkt chip, ska de fokusera på vad? Grafikkort? Deras grafikkortsteknik är inte exceptionell varken i totalprestamda, prestanda/watt eller prestanda/mm². Och att bara satsa på grafikkort men lägga ner att konkurrera på CPU-fronten är som att bli gamla ATi igen.

Så, 2020 när telefoner och tablets ansluts trådlöst till skärmar och tangentbord, är det då bra att lämna den marknaden till Intel? Det enda segmentet de har en chans på är just Jaguars segment. Att lägga ner det är inte långsiktigt. Att inte inse hur vag gränsen kommer bli mellan telefoner, tablets, hybrider och datorer är trångsynt.

AMD kommer garanterat att ompröva en eventuell mobilsatsning igen. Som det ser ut nu är det inget företaget är beredd att ge sig in på och det finns garanterat ett analytiskt underlag för det. Om några år ser det kanske annorlunda ut och då behöver man göra en ny analys. Just nu är AMD inte rustat för att ge sig in på en marknad med stenhård konkurrens och små marginaler. Om två är kanske de ligger bättre till. Vem vet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Du menar att om det hade varit så att Nvidia saknade tekniken för att kunna konkurrera så hade man sagt det? Snälla. Att lyssna på PR-folks förklaring till varför bolaget gjort som det gjort och ta det för sanningen är naivt. Vi kan bara titta till vad AMD kunde erbjuda och vad Nvidia kunde erbjuda och därifrån anta vilket alternativ som var mest attraktivt för Sony, Microsoft och Nintendo. En lösning från Nvidia, med en separat grafikkrets som måste kombineras med en processor från ett annat företag eller en lösning från AMD, med en GPU och CPU i samma paket från samma tillverkare. Nvidia hade inte tekniken och kunde därför inte vinna konsolerna. Det visste man om och gick vidare med andra projekt.

Jag undrar vem som är naiv? Självklart så vet ju både M$, Sony och nintendo om att AMD går knackigt och utnyttjade det med skambud som ingen annan kunde godta. Och nu lyssnar du på AMDs PR-folk som förklara att de ska satsa på gaming och underhållning när sanningen är att de håller på att få pisk på alla andra fronter. På CPU marknaden klämms de mellan intel uppifrån och billiga Arm maskiner underifrån. Vad fan ska man ha en APU till när man kan köpa en kinesisk androidsticka som klarar samma sak för en femhundring? På GPU marknaden så får de stryk av Nvidia. Konsolerna är enda orsaken till att de inte kommer kursa. Det enda segment som AMD funkar på ekonomiskt är konsolmarknaden är en marknad med en minst sagt ifrågasatt framtid. Och hur mycket pengar de kommer tjäna på det är också mycket diskutabelt. Hur länge kan de vara med på banan när konkurrenterna har högre forskningsbudget än AMDs omsättning?

Permalänk
Medlem

AMD kommer garanterat att ompröva en eventuell mobilsatsning igen. Som det ser ut nu är det inget företaget är beredd att ge sig in på och det finns garanterat ett analytiskt underlag för det. Om några år ser det kanske annorlunda ut och då behöver man göra en ny analys. Just nu är AMD inte rustat för att ge sig in på en marknad med stenhård konkurrens och små marginaler. Om två är kanske de ligger bättre till. Vem vet.

Kan det vara bra att ha 1-2W-lösningar i tanken när man bygger 5W-lösningar, och inte stänga dörrar för tidigt.
Och VIA hade länge ett unikt läge för den här branschen. De hade säkert ett analytiskt underlag för när de schabblade bort det totalt, så det räcker inte alltid för att det ska bli rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Om AMD bara kan ha vettiga drivrutiner till Linux lagom till Kaveri så skulle det vara uppskattat.

Kommer inte att hända. De ligger efter så avsevärt mycket på Linux sidan att det är bara sorligt. Vad som kan ändras dock är deras Android satsning då det kräver fungerade OpenGL ES drivrutiner vilket AMD totalt saknar.

nVidia har bara börjat på OpenGL ES så om AMD verkligen vill kan de komma igång där. Detta öppnar även upp för Wayland på Linux.

Men på att vara på realistiska sidan så har jag svårt att se att AMD börjar satsa på andra drivrutiner än Windows. Senaste problem med microstuttering och deras låga antal programmerare och ambitioner och med tanke på hur lite de syns på konferenser....

Tiden lär visa om AMD blir något allvarligt val på Linux/Android.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag undrar vem som är naiv? Självklart så vet ju både M$, Sony och nintendo om att AMD går knackigt och utnyttjade det med skambud som ingen annan kunde godta.

Vad är ett skambud i den här situationen? Vad är en godtaglig vinstmarginal per sålt chip för att det inte ska räknas som ett skambud i din mening?

Skrivet av anon179444:

Och nu lyssnar du på AMDs PR-folk som förklara att de ska satsa på gaming och underhållning när sanningen är att de håller på att få pisk på alla andra fronter. På CPU marknaden klämms de mellan intel uppifrån och billiga Arm maskiner underifrån. Vad fan ska man ha en APU till när man kan köpa en kinesisk androidsticka som klarar samma sak för en femhundring? På GPU marknaden så får de stryk av Nvidia.

Jag har inte påstått att AMD inte ligger risigt till på CPU-marknaden. Grafikmarknaden går väl lite si och så, betydligt bättre än man står sig mot Intel åtminstone. Hybrider och tablets blir väl nästa stora grej, får se hur de lyckas där.

Skrivet av anon179444:

Konsolerna är enda orsaken till att de inte kommer kursa. Det enda segment som AMD funkar på ekonomiskt är konsolmarknaden är en marknad med en minst sagt ifrågasatt framtid. Och hur mycket pengar de kommer tjäna på det är också mycket diskutabelt. Hur länge kan de vara med på banan när konkurrenterna har högre forskningsbudget än AMDs omsättning?

Konsol-avtalen de vunnit kommer hålla sig i ungefär fem-sju år och lär stå för 20% av AMDs omsättning, så det är itne det enda AMD har att gå på. Hur utvecklingen blir på tablets/hybrider kan jag bara spekulera i.

Jag kan avsluta med att säga att jag inte är aktieägare hos AMD.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jag välkomnar det här med öppna armar Har aldrig förstått vad AMD skulle ha i telefoner att göra. Den marknaden om någon är överfull av aktörer och marginalerna är supertunna.

Det har dem ju aldrig planerat att vara på senare år, som jag brukar säga de sålde verksamheten till Qualcomm (z430/460 aka Adreno) och Broadcom, allt som hade med deras arkitekturer utvecklade för mobila enheter att göra såldes. IP (design) så väl som folk som jobbar med drivrutiner för dessa system gjorde de ju av med. Det är slöseri att bygga upp ny kompetens för att konkurrera med sin egna gamla som blev så lyckad utanför ATI/AMD, de har redan lyckats i området det är bara att det är under Qualcomm. APU, HSA och servrar är vad de ska syssla med förutom renodlade grafikprocessorer. De har inte lämnat sig så mycket annat område, de har lämnat mobila gpuer, de har lämnat TV, de har lämnat mobiler de drev ju trotts allt Blackberry 950 =). Förr hade de MIPS och 29k också. Så de har sedan länge lämnat stordatorer, MIPS-chip inbyggnad såldes ut. Geode har lagts ner. Men det är bättre att en del grejer lyckas och blir framgångsrikt utanför AMD än att de ska ta död på allt.

Det hade ju för den delen inte varit fel med t ex Jaguar-baserade Opteron X2150 / X1150 i t ex NAs-maskiner för marknaden precis över PPC/ARM-lösningarna, där Atom körs idag. Nog bör de både kunna sälja billiga och "dyra" chip, men de behöver betydligt kraftigare design för server/desktopmarknaden, och för notebooks är det fortfarande en bit bort. Konsoler hade varit svårt om de tillverkade mobila chip, eller för den delen tog upp massor tillverkningskapacitet för det.

När det gäller sånt som att implementera HSA på mobiler vänder sig AMD till Qualcomm, ARM, Imagination, Vivanti, TI osv. Det är ganska tungt att gå till mobiler från inget, de är helt av-investerade. och de behöver ju snarare gå före de telefoninriktade bolagen när det gäller servertillämpningar. Intel å andra sidan omsätter mer än någonsin på området tack vare att de köpte upp Infineons modem/basebandverksamhet. De har Atom, de har snart mobila Atom SoCs med Intelgrafik. AMD har helt annat typ av verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det har dem ju aldrig planerat att vara på senare år, som jag brukar säga de sålde verksamheten till Qualcomm (z430/460 aka Adreno) och Broadcom, allt som hade med deras arkitekturer utvecklade för mobila enheter att göra såldes. IP (design) så väl som folk som jobbar med drivrutiner för dessa system gjorde de ju av med. Det är slöseri att bygga upp ny kompetens för att konkurrera med sin egna gamla som blev så lyckad utanför ATI/AMD, de har redan lyckats i området det är bara att det är under Qualcomm. APU, HSA och servrar är vad de ska syssla med förutom renodlade grafikprocessorer. De har inte lämnat sig så mycket annat område, de har lämnat mobila gpuer, de har lämnat TV, de har lämnat mobiler de drev ju trotts allt Blackberry 950 =). Förr hade de MIPS och 29k också. Så de har sedan länge lämnat stordatorer, MIPS-chip inbyggnad såldes ut. Geode har lagts ner. Men det är bättre att en del grejer lyckas och blir framgångsrikt utanför AMD än att de ska ta död på allt.

Det hade ju för den delen inte varit fel med t ex Jaguar-baserade Opteron X2150 / X1150 i t ex NAs-maskiner för marknaden precis över PPC/ARM-lösningarna, där Atom körs idag. Nog bör de både kunna sälja billiga och "dyra" chip, men de behöver betydligt kraftigare design för server/desktopmarknaden, och för notebooks är det fortfarande en bit bort. Konsoler hade varit svårt om de tillverkade mobila chip, eller för den delen tog upp massor tillverkningskapacitet för det.

När det gäller sånt som att implementera HSA på mobiler vänder sig AMD till Qualcomm, ARM, Imagination, Vivanti, TI osv. Det är ganska tungt att gå till mobiler från inget, de är helt av-investerade. och de behöver ju snarare gå före de telefoninriktade bolagen när det gäller servertillämpningar. Intel å andra sidan omsätter mer än någonsin på området tack vare att de köpte upp Infineons modem/basebandverksamhet. De har Atom, de har snart mobila Atom SoCs med Intelgrafik. AMD har helt annat typ av verksamhet.

Problemet för AMD är att plattor är något de oundvikligen måste satsa på om de inte vill hålla sig till prestandaorienterade maskiner eller servrar, där de inte har något att komma med. Och ska de hålla på med plattor så kan de lika gärna hålla på med telefoner. Det är inte mycket teknik som behövs för telefoner som inte också behövs för plattor. Så kompetensens och satsningarna inom området kommer de inte ifrån.

Permalänk
Medlem

Men ditt tidigare argument har ju inget med saken att göra. Du pekade på att Nvidia har produkter för server-ändamål som slår AMD på fingrarna - och av samma anledning väljer de att slopa gå in med hårdvara för de nya konsolerna?

Redigerat
Permalänk
Avstängd

Jag har inte påstått att AMD inte ligger risigt till på CPU-marknaden. Grafikmarknaden går väl lite si och så, betydligt bättre än man står sig mot Intel åtminstone. Hybrider och tablets blir väl nästa stora grej, får se hur de lyckas där.

Konsol-avtalen de vunnit kommer hålla sig i ungefär fem-sju år och lär stå för 20% av AMDs omsättning, så det är itne det enda AMD har att gå på. Hur utvecklingen blir på tablets/hybrider kan jag bara spekulera i.

Jag kan avsluta med att säga att jag inte är aktieägare hos AMD.

Det är ju ett stort åtagande att leverera till konsolerna då det är så stora volymer. Åtaganden som kräver personal. Personal som måste tas någonstans ifrån. Och satsar man på en sak tar det tid från något annat. Så när Nvidia säger att de inte var intresserade så tror jag på det. Det var garanterat inte för att AMD har unikt tekniskt kunnande. Det är ju ingen speciell hårdvara.
Nvidia har ju ganska mycket annat på gång. Vidare tror jag att det här kommer påverka utvecklingen av CPU/APU/GPU hos AMD. AMD har ju skurit ned personal i flera omgångar. Knappast inom konsolutvecklingen då det är garanterade pengar så det har ju varit inom de delarna. Så vi kommer antagligen få se resultatet av det. Tyvärr. Konkurrens är viktigt. Intel släpper ju bara processorer som är lite bättre än den tidigare generationen då det inte kommer något hot från AMD eller någon annan.

Inom GPU marknaden så ligger de ju mil efter! När 7970 släpptes så var det, det bästa som AMD kunde åstadkomma. Samtidigt hade Nvidia GK110 klar vilket Titan är en nedskalad version av och 780 sedan blev. De ligger alltså minst en generation efter Nvidia. Nvidia gör ju likadant som Intel, håller sig lite före motståndaren. Det räcker ju att vara bäst. Att släppa gk110 som 680 bara för att de hade kunnat är ju dålig ekonomi.
När det gäller tablets/hybrider så tror jag att intel kommer slakta när de väl kommer igång med SOC. Konkurrensen är stenhård och frågan är om AMD har vad som krävs för att finnas kvar i det långa loppet. På det hela så tror jag att konsolerna kommer att stå för betydligt mer än 20% av deras intäkter om en tre fyra år.

Redigerat
Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon179444:

Jag tror du har rätt. Du är en gamer och kommer nog ha kvar din dyra pc och så även jag. Men jag tror att den stora masssan (som spelutvecklare riktar sig till) kommer lira lite då och då på någon billig ARM sticka eller via processorn inbyggd i tvn. I fin 4k. Men det streamas från en server. Arm processorn är ju bara klienten.

Jag förstår intte vad du pratar om. Antal år sedan? Vad var Medium/high end? Kan du utveckla?
Tvärtom. Jag tror de kommer sälja väldigt bra. Men jag är också övertygad om att det här är den sista generationen av konsoller där alla beräkningar görs lokalt. Och därför är det en återvändsgränd för AMD. Du verkar förvirrad. Google är inte molnet. Alla servers är inte google servers.

Jämfört med en PC så är de mellanklassare i Radeon HD 7700- och 7800-serierna. De är medelmåttiga redan när de släpps. Detta för att casuals inte betalar mer. Du kan läsa den här artikeln om du vill veta hur Nvidia "förlorade" konsollerna. AMD fick det ingen annan ville ha.
http://www.sweclockers.com/nyhet/16699-nvidia-playstation-4-a...

Ja det menar jag. http://www.sweclockers.com/nyhet/16699-nvidia-playstation-4-a...

Det är lustigt när folk som inte är så smarta försöker framstå som smarta och använder sig av ett språk de inte behärskar.
Jag tycker det flyter på ganska ok. Inte som hemma men man får ju vad man betalar för. Och de bygger ju ut näten hela tiden så jag ser nog att det har framtiden för sig. Har du provat eller?

Jag skulle tagit Nvidias uttalande med en stor nypa salt då de är kända för att snacka rätt mycket skit. De levererade inte processorer till nästa generation för att de inte kunde. Så enkelt är det. Nvidia har bara grafikkort och en licens för ARM och ARM är inte ens i närheten av tillräckligt kraftfullt för en spelkonsol. Alltså hade de inte en chans. Alternativet kunde varit att göra som tidigare generationer, alltså att satsa på grafik från en tillverkare och sedan någon RISC-arkitektur. Fast det är rätt tunt på den marknaden nu och den kan inte riktigt konkurrera med x86 på några punkter längre. Sony lärde sig av sitt misstag. Det är dumt att ge speltillverkarna en för krånglig plattform att utveckla till. De lärde sig också att det var dumt att sänka massa pengar i att utveckla en specialarkitektur för en konsol. Så det finns väl egentligen bara fördelar med det de gjort nu. Alltså x86 vilket är enkelt att utveckla till och sen köpa en färdig plattform av en tillverkare. Sony har själva sagt att det var en av de stora fördelarna med att välja AMD, de hade redan kompetensen och resurserna och att utvecklingskostnaderna då kunde delas mellan Sony och AMD.

Angående mobila plattformar så har Nvidia mycket att visa för deras tidigare Tegra har ju varit en lång rad besvikelser. För att vara ett företag som sysslar primärt med grafik kan man ju tycka att just grafiken borde vara bättre än medelmåttig. Känns som om de kommer få problem om inte Tegra 4 lyckas prestera ordentligt. Tidigare har de ju mer eller mindre legat en generation efter i prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Jag tror att en del är för stora för att ha fel.

Det ligger det en hel del i. Microsoft vill döda av PCn, det gör det onekligen knepigt för den att överleva. Om ingen annan stiger in.

Citat:

När det gäller PCn så är det ju inte som du skriver bara AMD som satsar på hårdvara. Nvidia är väl mig veterligen "ganska" aktiv på GPU fronten och jag hörde attett företag som heter Intel gör CPUer.

Intel och nVidia har bägge bytt till att bara göra mobila processorer/gpu'er. Allt de gör nu är optimerat för att spara batteri, inte för att ge maximal prestanda.

Skrivet av anon179444:

Jag tror du tänker på world of warcraft eller något. I molntjänster sköts grafiken i molnet.

Och det skulle nog funka till just WoW, för att inte tala om spel som League of Legends, men är kass för grafiskt krävande spel. Molnet är skitbra för casual gamers som vill köra lite Farmville, men bara skit för hardcore gamers som vill ha ögongodis.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoakimSalomon:

Dina källor är ... ehh, jag saknar ord.

Kan du motivera lite varför det inte var en bra källa? Den visar ju klart och tydligt att konsol spel har sålt 20 gånger mer, och det står exakt hur många spel som har sålts, så det ser seriöst ut enligt mig..

Jag skulle också vilja att PC gaming skulle vara mer populärt, men man måste ju ändå våga se den hårda verkligheten, och det är att konsol spel säljer mycket mer, och därför portar man ofta inte ens över populära spel till PC, och de lägger ofta inte så mycket tid på att göra bra portar för att de vet att PC spel säljer inte så mycket.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJ1stream:

Ja, jag tror att en del har en ganska bra bild av hur framtiden kommer se ut. Det är utvecklarna på de stora it företagen.
Om Nvidia backar från premiumkonsollerna för att satsa på andra grejer (som cloudcomputing och androidkonsoller) så tror jag inte att det kommer att vända och att AMD som inte ens satsar på sånt, plötsligt kommer bli bättre på det.

...

Om du tittar på videon så kommer du se att det inte handlar om små mobilspel. Du kommer kunna spela alla spel som du kan spela på din pc. Och antagligen en drös som du inte kan spela på din dator.

Grid måste gå under 10ms i latens för att vara tillfredställande, vilket det inte är nu. Tänk på att du har alla latenser som en vanlig dator har plus nätverket och kodning samt avkodning. Över LAN på en mässa kanske det funkar fint men över internet och WLAN är det en annan historia. Testa spela via remote desktop och se hur känslan är.

Dessutom finns det inte mycket för AMD att hämta på denna marknad. För om Grid verkligen skulle börja fungera tillfredsställande, varför ska vi då behöva bättre presterande ARM-plattformar än dagens? Allt en sådan plattform behöver göra är att avkoda och visa bild. Det finns ingen tillväxt för prestandakretsar med tung grafikdel i en sådan miljö.

Valet att välja konsoler är enkelt. De kommer sälja i hundratals miljoner. Och i alla kommer en av tre billiga och masstillverkade modeller av samma APU att sitta. Vinner du alla tre stora upphandlingar, som AMD gjort, har du en enorm inkomstkälla som är säkrad 5 år framåt. Dessutom gör sig dessa kretsar väl även i laptops som används för spel och film. ARM:s fördel är strömsnålhet och svalhet. Det är inget stort problem i varken stationära datorer eller konsoler. Dessutom är tekniken idag betydlig svalare och strömsnålare för x86/x64 än vad den var förr. ARM:s nackdel är att de är långsamma.

AMD satsar på vad som alltid varit deras kärna, nämligen mellan- och budgetsegmentet. I och med att dem har fulländade APU:er med duglig grafikprestanda, som sannolikt kommer öka kraftigt, har dem bra förutsättningar för en sådan marknad. OEM och konsoler står för de två största delarna av marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Om vi vill att utvecklingen ska gå framåt med bättre grafik så är molnet enda möjligheten.

Tyvärr så finns ju ett välkänt problem med alla former av hostade lösningar: delays, delays och delays. Till att börja med är det fysiskt omöjligt för elektroner eller fotoner att röra sig snabbare än ljusets hastighet, och där har vi en fördröjning som helt enkelt inte går att få bort. Sen tillkommer alla andra traditionella "internetfördröjningar" (switcharna med deras buffrar, trafikstockningar, felsändningar/omsändningar osv), som orsakar slumpmässiga fördröjningar (vilket potentiellt blir mycket värre än den "microstuttering" det så ofta tjatas om).

Hostade spel kan omöjligt ge lika rapp respons som med lokal hårdvara, annat än om det placeras ut servrar i varje kvarter i varje stad. Vilket är möjligt, men knappast görbart i praktiken, ekonomiskt.

Men jag är rädd att snåla konsumenter utan kvalitetskrav, kombinerat med giriga spelföretag, kommer att driva igenom skiten ändå. Personligen hoppas jag att det går käpprätt åt h-e.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Det jag pratar om är en förändring som jag är övertygad är till det bättre. Konsollmarknaden kräver en förändring, om den nya generationen hade varit något att ha och dessutom skulle hålla i framtiden så hade de kostat tiotusen. Istället släpper sony den billigaste konsollen de någonsin släppt och det är ändå en hel del pengar. Det finns helt enkelt inte en tillräckligt stor marknad med folk som vill betala dyra pengar för spelmaskiner för att utvecklingen ska gå vidare.

Om vi vill att utvecklingen ska gå framåt med bättre grafik så är molnet enda möjligheten.

Har inte folk påstått det i snart fem år? Molnet skulle ju göra hårddiskar i datorn helt onödiga etc. etc. etc. etc. Jag har läst igenom dina kommentarer och allt du påstår har folk påstått tidigare men det visat sig inte stämma. Den stagnerade marknaden som PC har blivit beror nästan helt på att folk inte behöver uppgradera. För fem år sedan så höll en dator ungefär i två-tre år för att sedan tappa mer och mer. Detta gjorde att folk köpte komponenter mer kontinuerligt.. Idag håller en dator nästan fem år pga. att utveckligen stagnerat TOTALT pga. att konsolmarknaden. Då köper ju folk, ganska uppenbarligen inte komponenter lika frekvent. ARM baserade speldatorer kommer nog aldrig vara ett riktigt hot mot PC.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det är ju ett stort åtagande att leverera till konsolerna då det är så stora volymer. Åtaganden som kräver personal. Personal som måste tas någonstans ifrån. Och satsar man på en sak tar det tid från något annat. Så när Nvidia säger att de inte var intresserade så tror jag på det. Det var garanterat inte för att AMD har unikt tekniskt kunnande. Det är ju ingen speciell hårdvara.
Nvidia har ju ganska mycket annat på gång. Vidare tror jag att det här kommer påverka utvecklingen av CPU/APU/GPU hos AMD. AMD har ju skurit ned personal i flera omgångar. Knappast inom konsolutvecklingen då det är garanterade pengar så det har ju varit inom de delarna. Så vi kommer antagligen få se resultatet av det. Tyvärr. Konkurrens är viktigt. Intel släpper ju bara processorer som är lite bättre än den tidigare generationen då det inte kommer något hot från AMD eller någon annan.

Inom GPU marknaden så ligger de ju mil efter! När 7970 släpptes så var det, det bästa som AMD kunde åstadkomma. Samtidigt hade Nvidia GK110 klar vilket Titan är en nedskalad version av och 780 sedan blev. De ligger alltså minst en generation efter Nvidia. Nvidia gör ju likadant som Intel, håller sig lite före motståndaren. Det räcker ju att vara bäst. Att släppa gk110 som 680 bara för att de hade kunnat är ju dålig ekonomi.
När det gäller tablets/hybrider så tror jag att intel kommer slakta när de väl kommer igång med SOC. Konkurrensen är stenhård och frågan är om AMD har vad som krävs för att finnas kvar i det långa loppet. På det hela så tror jag att konsolerna kommer att stå för betydligt mer än 20% av deras intäkter om en tre fyra år.

Nvidia kan inte ge det sony/microsoft ville ha, och AMD har ett unikt tekniskt kunnande iom att de både gör proccesorer och grafikkort, och även deras Apuer mm. Nvidia är grafik och ARM och har inte en chans att kunna tävla med det, det vet dem och därför gjorde de inget för att få kontrakten för X1 och PS4.

Mil efter i grafik jo men visst, om dem hade vore så överlägsna varför lansera dem GTX6xx serien ett halvår efter Amd 7xxx? och nu stressa dem ut GK110 till konsumenter, det chippet är stort och kostar en del att göra. plus att dem rebranda den förra serien till den nya, jag ser inte riktigt vart en generation förre kommer in....

Redigerat
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Det ligger det en hel del i. Microsoft vill döda av PCn, det gör det onekligen knepigt för den att överleva. Om ingen annan stiger in.

Intel och nVidia har bägge bytt till att bara göra mobila processorer/gpu'er. Allt de gör nu är optimerat för att spara batteri, inte för att ge maximal prestanda.

Och det skulle nog funka till just WoW, för att inte tala om spel som League of Legends, men är kass för grafiskt krävande spel. Molnet är skitbra för casual gamers som vill köra lite Farmville, men bara skit för hardcore gamers som vill ha ögongodis.

Jag måste ha missat något. Menar du att Nvidia har slutat göra grafikkort till stationära datorer??? Och intel gör inga processorrer till dem heller??? På riktigt?
När det gäller spel i molnet så är du ju helt ute och cyklar. Det spelar ingen roll vilken typ av spel det är. Det streamas ju precis som en videofilm. Det enda som kan vara problem är lagg (och det är ett problem) Och det här riktar sig inte till hardcore gamers. Det är inte de som har pengar.
Om MS vill döda PCn vet jag inte, men det ska bli spännande att se hur operativsystemet på xbox one är, kommer man kunna köra windows program på det så kan vi ju säga hej då till ps4.

Skrivet av thomas_skane:

Dessutom finns det inte mycket för AMD att hämta på denna marknad. För om Grid verkligen skulle börja fungera tillfredsställande, varför ska vi då behöva bättre presterande ARM-plattformar än dagens? Allt en sådan plattform behöver göra är att avkoda och visa bild. Det finns ingen tillväxt för prestandakretsar med tung grafikdel i en sådan miljö.

My point exactly. Det här är den sista generationen med dyra konsoller.

Skrivet av thomas_skane:

Grid måste gå under 10ms i latens för att vara tillfredställande, vilket det inte är nu. Tänk på att du har alla latenser som en vanlig dator har plus nätverket och kodning samt avkodning. Över LAN på en mässa kanske det funkar fint men över internet och WLAN är det en annan historia. Testa spela via remote desktop och se hur känslan är.

Skrivet av backfeed:

Tyvärr så finns ju ett välkänt problem med alla former av hostade lösningar: delays, delays och delays. Till att börja med är det fysiskt omöjligt för elektroner eller fotoner att röra sig snabbare än ljusets hastighet, och där har vi en fördröjning som helt enkelt inte går att få bort. Sen tillkommer alla andra traditionella "internetfördröjningar" (switcharna med deras buffrar, trafikstockningar, felsändningar/omsändningar osv), som orsakar slumpmässiga fördröjningar (vilket potentiellt blir mycket värre än den "microstuttering" det så ofta tjatas om).

Hostade spel kan omöjligt ge lika rapp respons som med lokal hårdvara, annat än om det placeras ut servrar i varje kvarter i varje stad. Vilket är möjligt, men knappast görbart i praktiken, ekonomiskt.

Men jag är rädd att snåla konsumenter utan kvalitetskrav, kombinerat med giriga spelföretag, kommer att driva igenom skiten ändå. Personligen hoppas jag att det går käpprätt åt h-e.

Jag håller med. Det är sämre och det laggar. Men industrin kommer driva igenom det ändå. Hardcoregamers kommer spotta på det men casuals kommer gilla det och det är hos dem de stora pengarna ligger. De värsta problemen med lag kommer antagligen förbättras med tekniska framsteg och bättre infrastruktur, men en av lösningarna är nog att spel som kräver hög fps blir "otrendiga" De stora spelhusen kommer rikta in sig på den stooora marknaden som inte kan piratas. Det är klart att PCn kommer finnas kvar många år till, men att det här är framtiden är det ju ingen tvekan om.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Har inte folk påstått det i snart fem år? Molnet skulle ju göra hårddiskar i datorn helt onödiga etc. etc. etc. etc. Jag har läst igenom dina kommentarer och allt du påstår har folk påstått tidigare men det visat sig inte stämma. Den stagnerade marknaden som PC har blivit beror nästan helt på att folk inte behöver uppgradera. För fem år sedan så höll en dator ungefär i två-tre år för att sedan tappa mer och mer. Detta gjorde att folk köpte komponenter mer kontinuerligt.. Idag håller en dator nästan fem år pga. att utveckligen stagnerat TOTALT pga. att konsolmarknaden. Då köper ju folk, ganska uppenbarligen inte komponenter lika frekvent. ARM baserade speldatorer kommer nog aldrig vara ett riktigt hot mot PC.

Visst har folk snackat om det här länge. På E3 2000 presenterades lösningar men det har lagts ned då infrastrukturen inte har funnits. Större förändringar pratas det om länge innan de faktiskt inträffar. Hur länge har vi pratat om VR? Och nu kommer det. De små konsolerna kommer från alla håll och kanter nu och de kommer antagligen inte bli poppis på ett forum som sweclockers där alla har en fet pc som de putsar på, men vi är ju i minoritet. Det här är inget hot mot PCn Det är ett hot mot konsolerna och en lösning på det du skriver om att utvecklingen totalt har stagnerat.

Skrivet av Kakkeman:

Nvidia kan inte ge det sony/microsoft ville ha, och AMD har ett unikt tekniskt kunnande iom att de både gör proccesorer och grafikkort, och även deras Apuer mm. Nvidia är grafik och ARM och har inte en chans att kunna tävla med det, det vet dem och därför gjorde de inget för att få kontrakten för X1 och PS4.

Det finns gott om pc datorer med intel cpu och Nvidia gpu, sååå unika är inte AMDs APUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det finns gott om pc datorer med intel cpu och Nvidia gpu, sååå unika är inte AMDs APUer.

När du skriver något sådant så är det tydligt att du inte känner till vad en APU är för något.
http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerated_processing_unit

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Petterk:

Jag är fullt medveten om att det inte varit deras planer, någonting de kommunicerat om tidigare. Syftar på alla analytiker och dylikt som skrikit sig hesa om att det är en marknad AMD måste ge sig in på utan att kunna motivera varför eller vilken edge de skulle ha över armadan aktörer som redan finns där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av nitroid:

Kan du motivera lite varför det inte var en bra källa? Den visar ju klart och tydligt att konsol spel har sålt 20 gånger mer, och det står exakt hur många spel som har sålts, så det ser seriöst ut enligt mig..

Jag skulle också vilja att PC gaming skulle vara mer populärt, men man måste ju ändå våga se den hårda verkligheten, och det är att konsol spel säljer mycket mer, och därför portar man ofta inte ens över populära spel till PC, och de lägger ofta inte så mycket tid på att göra bra portar för att de vet att PC spel säljer inte så mycket.

Källan du (eller vem som nu var utgivaren av originalkommentaren) presenterade var fullkomligt värdelös då den inte hänvisar till var statistiken hämtades ifrån utan visade bara ett cirkeldiagram. Med ett så svagt underlag finns det ingen anledning att antaga att siffrorna presenterade ens stämmer. Datumet var också en dålig indikator då det utgår från 2011 års statistik.

Tittar man på individuella utgivare, t ex EA Games, så visar årets första kvartalsrapport på att PC som plattform dragit in större intäkter till bolaget än både Xbox 360 och PlayStation 3. Vilket må vara en ganska tydlig indikator med tanke på vilken gigantiskt monster EA faktiskt är i branschen.

Detta är också en viktig markör för resten av industrin som följer efter var pengarna finns. Där har PC som system både 2012 och hittills år 2013 utmärkt sig.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag ber er ta det lite lugnare. Det är helt OK att diskutera, men snälla gör det utan inflikade förolämpningar.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Ja, men eftersom man kan använda samma arkitektur som man säljer till desktops, tablets och bärbara datorer är det en mindre uppoffring vad gäller chiputveckling. Det kräver fabrikskapacitet, givetvis, men det lär AMD ha tillgång till med tanke på deras svaga resultat de senaste åren. Vad menar du med "speciell" hårdvara? Det är en förhållandevis kraftfull GPU i paket med en åttakärning CPU. Nvidia har ingen x86-licens, de får inte utveckla en liknande lösning. Nvidia kan sälja en grafikkrets (som de gjorde till första Xbox:en och PS3) och skeppa löst, men det är en mer kostam lösning för konsoltillverkaren för då är det två företag som ska tjäna pengar och det blir mer kostamt att göra en komplett produkt av. Det handlar mindre om unikt tekniskt kunnande och mer om unik produkt.

Skrivet av anon179444:

Det är samma teknik i APU:erna som det är i deras vanliga desktoplösningar, AMD har inte behövt utveckla en konsolspecifik lösning från grunden utan har byggt på sin mainstream-teknik.

Skrivet av anon179444:

Huruvida Nvidia har den snabbaste lösningen eller inte spelar ingen större roll. Det som spelar roll är hur mycket du säljer och vad du tjänar per såld produkt. AMD ligger efter, men långt ifrån lika mycket som de ligger efter Intel på processorsidan. Titan är ingen volymprodukt, det är ingenting Nvidia tjänar särskilt mycket pengar på. Halo-produkter har man ur marknadsföringssynpunkt och inget annat.

Skrivet av anon179444:

Att Intel kommer att ta en stor del av kakan får man nog räkna med.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av nitroid:

Ja visst är det så, och det är egentligen ännu värre, för den installerade basen PC är sannolikt tio gånger större än någon konsol, även om man bara räknar hem-maskiner som någon spelar på.

Och hela skillnaden beror på pirateri. Jävligt impopulärt att säga här på SweC, men så är det.

Steam och andra digitala leveranssystem har hjälpt upp situationen mycket, men jag tror det är för lite, för sent.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~