Internet fungerar, men inte på min dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du byter inte det integrerade utan sätter in ett nytt i en expansionsport på på moderkortet, på samma sätt som grafikkort eller ljudkort, interna kort är billiga, från en 16kr nya och ännu billigare beg om det är för dyrt
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=385&o=produkt_pris_inkm...

Jaha :D. Så det enda man behöver göra är att sätta in det nya i expansionsporten och sedan inaktivera moderkortets intergrerade nätverkskort i nätverkskortsinställningar? Eller är det något man måste göra i BIOS?

Permalänk
Medlem

Eftersom det är trasigt, som du skriver, så hade jag inaktiverat det i BIOS. På detta sätt så ser inte OS:et det öht.
Eftersom det är en så liten åtgärd så "varför inte" i din situation.

Sedan gällande nytt nätverkskort. Den gala sanningen "du får vad du betalar för" stämmer fortfarande.
Många talar väl om Intels nätverkskort, men det finns andra också. (fanns väl ett Inetl kort för <70 kr i den listan)

Eller om budgeten är viktigast så kanske den lokala datorbutiken har ett kort som är obetydligt dyrare. Tänk att du behöver lägga till porto och postförskott (om du inte betalar via kort) för att få det hemskickat. Det de kostnaderna är ju flera gånger själva priset på det billigaste kortet (16kr).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diaxuzz:

Jaha :D. Så det enda man behöver göra är att sätta in det nya i expansionsporten och sedan inaktivera moderkortets intergrerade nätverkskort i nätverkskortsinställningar? Eller är det något man måste göra i BIOS?

Om man misstänker att det integrerade nätverkskortet är trasig är det bäst att stänga av det helt via bios så det inte riskerar att påverka datorn i onödan.
I övrigt är det bara att leta reda på ett kort som passar och montera i det, tänk bara på vilken sockel det finns ledigt på moderkortet och även om 100Mbit är snorbilligt så kanske man bör välja Gbit om man ska göra annat än surfa på datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man misstänker att det integrerade nätverkskortet är trasig är det bäst att stänga av det helt via bios så det inte riskerar att påverka datorn i onödan.
I övrigt är det bara att leta reda på ett kort som passar och montera i det, tänk bara på vilken sockel det finns ledigt på moderkortet och även om 100Mbit är snorbilligt så kanske man bör välja Gbit om man ska göra annat än surfa på datorn.

Så även fast jag har 6-8 mbit/s, så borde jag ändå skaffa Gbit ifall jag t.ex spelar online spel.

Permalänk
Medlem

Det är väl snarare så att det är dumt att inte köpa ett Gbit kort när de är så pass lite pengar som skiljer i pris.

Om du ska kopiera data hemma över ditt trådade nätverk någon gång i framtiden så tar det ju 10 ggr längre tid på ett 100 Mbit nätverkskort.
Värderar du din fritid till 150 kr/timme så är det redan värt det efter knappt 20 minuter

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Det är väl snarare så att det är dumt att inte köpa ett Gbit kort när de är så pass lite pengar som skiljer i pris.

Om du ska kopiera data hemma över ditt trådade nätverk någon gång i framtiden så tar det ju 10 ggr längre tid på ett 100 Mbit nätverkskort.
Värderar du din fritid till 150 kr/timme så är det redan värt det efter knappt 20 minuter

Sant. Men nu är den stora frågan kvar. Vilket sorts nätverkskort ska jag skaffa? För jag har lite portar här och där, men jag inte hälften av vilka sorts portar det är. Jag har hittat en port ovanför grafikkortet som heter "PCI 2" men den ser inte ut som att den riktigt är formad som nätverkskorts "kontakten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Sant. Men nu är den stora frågan kvar. Vilket sorts nätverkskort ska jag skaffa? För jag har lite portar här och där, men jag inte hälften av vilka sorts portar det är. Jag har hittat en port ovanför grafikkortet som heter "PCI 2" men den ser inte ut som att den riktigt är formad som nätverkskorts "kontakten".

Lättast är om du listar moderkortet eller tar bild av det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Du har fått svar av olleb på olika nätverkskort för tre olika anslutningsmetoder.

Om du talar om vilket moderkort du har alternativt vilken dator med modellnummer om det är en dator som du köpt som redan är i hopbyggd (HP, Dell etc) samt vad du redan har anslutit inuti den (grafikkort har jag förstått, inget mer?) så kan vi ge dig ett svar.
Annars inte.

Edit: Muppen kom före.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns 2 olika typer av portar på moderkorten, pci och pci e, pci är vita.
Pci e finns i olika versioner 1 till 16 där man har 16 till grafikkortet, men det enklaste är väl att titta i manualen eller posta en bild så det syns vad som är ledigt för grafikkort brukar ibland blokera andra portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns 2 olika typer av portar på moderkorten, pci och pci e, pci är vita.
Pci e finns i olika versioner 1 till 16 där man har 16 till grafikkortet, men det enklaste är väl att titta i manualen eller posta en bild så det syns vad som är ledigt för grafikkort brukar ibland blokera andra portar.

http://imgur.com/Rq6LNOY,5ZYY9BF

Det är den vita porten ovanför grafikkortet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diaxuzz:

http://imgur.com/Rq6LNOY,5ZYY9BF

Det är den vita porten ovanför grafikkortet.

Det är Pci och det verkar inte vara jättetrångt där heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är Pci och det verkar inte vara jättetrångt där heller.

Okej. Jag tog bort en del som man kan ta bort från datorn, så att jag kan sätta in nätverkskortet. Men skulle du kunna länka ett bra nätverkskort som skulle kunna funka i porten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Diaxuzz:

Okej. Jag tog bort en del som man kan ta bort från datorn, så att jag kan sätta in nätverkskortet. Men skulle du kunna länka ett bra nätverkskort som skulle kunna funka i porten?

Jag tror att i princip alla kort funkar ungefär likvärdigt så länge du inte behöver serverfunktioner eller andra specialare, så vilket Gbit pci kort som helst i listan borde fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att i princip alla kort funkar ungefär likvärdigt så länge du inte behöver serverfunktioner eller andra specialare, så vilket Gbit pci kort som helst i listan borde fungera.

Okej. Tack som f*n för all hjälp ni har gett mig :D. Nu blir det att beställa nya grejor och hoppas på det bästa :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Det är en stationär dator. Jag hittar det trådlösa, men det fungerar inte på datorn. Tror aldrig det har gjort det heller.

Har du skruvat i antennerna? Annars kommer det inte fungera så länge den inte står granne med routern

Permalänk
Medlem

Slöare internet på kvällen.

Som sagt så är det som att internet blir mycket långsammare på kvällen och natten. För ett tag sedan, i mitten av maj, så hade vi driftstörningar i vårat område (bor på landet). Vi hade det lite över en vecka, sedan vart det fixat. Men precis när driftstörningarna började hända, så höjdes pingen på online spelen man spelade och även fast driftstörningarna fixades, så gick inte pingen tillbaka till vanligt. Jag brukade ha 58-60 i ping på League of Legends, men har nu 75-90, med latency spikes som sker lite då och då, där pingen hoppar upp till 120-150.

Vi har som sagt också märkt att internet nu mera har blivit slöare och mera instabilt. Då internethastigheten brukar ligga på 5-6 mbit i "ta emot filer" på bredbandskollen, så ligger den på 1-2 mbit på kvällar och nätter. Vissa kvällar och nätter så är det som vanligt, men det är för det mesta som detta sker.

Värt att nämna är också att för ett par år sedan så försvann internet och var borta i ett par veckor och i februari så var det samma problem som i maj, då vi hade driftstörningar. Våran internetleverantör är Bredbandsbolaget. Jag, personligen, gillar inte Bredbandsbolaget, eftersom det ofta är en massa strul med internet.

Jag undrar därför vad det kan vara för fel och vad vi ska göra för att fixa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diaxuzz:

Som sagt så är det som att internet blir mycket långsammare på kvällen och natten. För ett tag sedan, i mitten av maj, så hade vi driftstörningar i vårat område (bor på landet). Vi hade det lite över en vecka, sedan vart det fixat. Men precis när driftstörningarna började hända, så höjdes pingen på online spelen man spelade och även fast driftstörningarna fixades, så gick inte pingen tillbaka till vanligt. Jag brukade ha 58-60 i ping på League of Legends, men har nu 75-90, med latency spikes som sker lite då och då, där pingen hoppar upp till 120-150.

Vi har som sagt också märkt att internet nu mera har blivit slöare och mera instabilt. Då internethastigheten brukar ligga på 5-6 mbit i "ta emot filer" på bredbandskollen, så ligger den på 1-2 mbit på kvällar och nätter. Vissa kvällar och nätter så är det som vanligt, men det är för det mesta som detta sker.

Värt att nämna är också att för ett par år sedan så försvann internet och var borta i ett par veckor och i februari så var det samma problem som i maj, då vi hade driftstörningar. Våran internetleverantör är Bredbandsbolaget. Jag, personligen, gillar inte Bredbandsbolaget, eftersom det ofta är en massa strul med internet.

Jag undrar därför vad det kan vara för fel och vad vi ska göra för att fixa det?

Vad är det för typ av uppkoppling? ADSL?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

På nätterna så brukar det vara fler tunga porrfilmer som streamas på samma gång. Då kan det kännas segt.

Men jag använder bredbandsbolaget 12-24 adsl. Funkar faktiskt väldigt stabilt.

Jag använder en gratis samknows burk

http://www.samknows.com/broadband/index.php

När bredbandsbolagen ser att man har en samknows burk så vill dom prioritera anslutningen till den adressen så att deras bolag får bra värden!

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk

Vad har du för typ av intetnet? Det kan vara så att det blir överbelastat.. för om man tänker till lite så brukar man vara ute på sommarens eftermiddag och inne på kvällarna.. det ända jag skulle kunna tro det är.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Vad har du för typ av intetnet? Det kan vara så att det blir överbelastat.. för om man tänker till lite så brukar man vara ute på sommarens eftermiddag och inne på kvällarna.. det ända jag skulle kunna tro det är.

Jag har 6-8 mbit ADSL.

Permalänk
Skrivet av Diaxuzz:

Jag har 6-8 mbit ADSL.

Om jag inte är helt ute och cyklar så är adsl som mobilt interner så att när många använder det segas det ner

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Diaxuzz:

Att det blir långsammare på kvällen kan bero på många saker, men jag skulle tro att detta beror på den generella belastningen på nätet. Dvs den bandbredd som ni har att dela på till er förmodligen ganska lilla telestation är liten.

Tyvärr tror jag inte att det hjälper att byta leverantör. Bredbandsbolaget och andra leverantörer bygger inte ADSL i små telestationer. Där köper de istället uppkopplingen från Skanova. Det innebär att även om du byter leverantör så kommer din trafik att gå precis samma väg som den gör idag. Det enda du kan vinna är eventuellt några kr på priset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är adsl som mobilt interner så att när många använder det segas det ner

Hur känns det på cykelturen?

DSL är dedicerad bandbredd mellan modem om dslam, har ditt modem synkat upp till tex 8 Mbps så är det din egna bandbredd och inget som du delar med någon.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Massa stavningsgnäll raderat. Förstår man vad som menas är det hemskt onödigt att gnälla, skapar dålig stämning.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att det blir långsammare på kvällen kan bero på många saker, men jag skulle tro att detta beror på den generella belastningen på nätet. Dvs den bandbredd som ni har att dela på till er förmodligen ganska lilla telestation är liten.

Tyvärr tror jag inte att det hjälper att byta leverantör. Bredbandsbolaget och andra leverantörer bygger inte ADSL i små telestationer. Där köper de istället uppkopplingen från Skanova. Det innebär att även om du byter leverantör så kommer din trafik att gå precis samma väg som den gör idag. Det enda du kan vinna är eventuellt några kr på priset.

Det stämmer att på små orter så hyr operatörer in sig på Telias ADSL-utrustning.

Men att trafiken kommer gå samma väg oberoende av operatör är en sanning med modifikation.
Trafiken kommer att gå samma väg genom koppar och aggregeringsnät men därefter går trafiken olika.
Dvs har du BBB så kommer din trafik gå genom Telenors ip-nät, genom deras routrar och genom deras peering. Har du en annan operatör (tex Telia) kommer trafiken i stället gå genom deras ip-nät och peeringpunkter. Så om vi antar att BBB har problem i sitt nät så hjälper det att byta leverantör.

Och till TS: är du säker på att dina problem inte beror på det är fler användare hemma hos dig?
Syskon som fildelar, streamar eller kör spotify?

Permalänk
Skrivet av madtop:

DSL är dedicerad bandbredd mellan modem om dslam, har ditt modem synkat upp till tex 8 Mbps så är det din egna bandbredd och inget som du delar med någon.

Jodå.. rätt chill..lite kallt.
Nä men jag vet vad aDSL står för men man kan överbelasta det och då segas det ner

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Jodå.. rätt chill..lite kallt.
Nä men jag vet vad aDSL står för men man kan överbelasta det och då segas det ner

Nej så är det inte.
Ingen annan kan "överbelasta" din dsl-förbindelse.
Du har en dedicerad lina som ingen annan kan belasta eller "sega ner".
Ur den aspekten kan du jämföra dsl med fiber: du har en fast lina som är bara din.

Det är direkt felaktigt att jämföra med mobilt bredband som är en delad access.
Vid mobilt så delar man på tillgänglig bandbredd och din anslutning "segas ner" om dina grannar använder mycket bandbredd. Men så är det alltså inte vid dsl.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Nej så är det inte.
Ingen annan kan "överbelasta" din dsl-förbindelse.
Du har en dedicerad lina som ingen annan kan belasta eller "sega ner".
Ur den aspekten kan du jämföra dsl med fiber: du har en fast lina som är bara din.

Det är direkt felaktigt att jämföra med mobilt bredband som är en delad access.
Vid mobilt så delar man på tillgänglig bandbredd och din anslutning "segas ner" om dina grannar använder mycket bandbredd. Men så är det alltså inte vid dsl.

Jämföra koppar och laser som går i glas är inte så bra...

Edit: men hur kan hans internet segas ner på kvällarna då? Om han har tex telia kan inte deras servar överbelastas på något vänster?
Jag gissar bara det är ingen annan som kommet med någon idee..

Edit2: såg att han hade bredbandsbolaget nu näge sedan jag läste inlägget och att det har kommit några ideer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det beror väl också på vad det är för upstreamanslutning i telestationen? Om det är många som kör adsl till samma telestation så delar dom ju på linan vidare, och jag kan mycket väl tänka mig att de sätter in fler adsl-anslutningar i stationen än vad linan upp orkar med om alla kör för fullt?

Jag sitter på fiber mot min lokala kabeltvleverantör och ska nominellt ha 100 Mbit, men leverantören har inte mer än 1 Gbit uppstream så om hela byn försöker dra ner saker samtidigt så fyller man den pipan hyfsat fort...

Jag tror att det helt enkelt handlar om att det, nånstans på vägen, helt enkelt fattas kapacitet att hantera tillräckligt mycket bandbredd. Och det stämmer bra med att det är på kvällen det går sakta, det är då det är mest belastning, både på nätet och på europeiska servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Men dslamen som ts är kopplad mot kan vara överbelastad på kvällen?