Få ut det mesta av Sennheiser HD600

Permalänk
Medlem

Få ut det mesta av Sennheiser HD600

Är ingen höjdare på det här med ljudkort, hörlursförstärkare, DAC och allt vad det heter. Vill bara veta om jag kommer få ut det mesta av en Sennheiser HD600 med ett Asus Xonar DX ljudkort. Och om så inte är fallet, vad bör jag skaffa till hörlurarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Är ingen höjdare på det här med ljudkort, hörlursförstärkare, DAC och allt vad det heter. Vill bara veta om jag kommer få ut det mesta av en Sennheiser HD600 med ett Asus Xonar DX ljudkort. Och om så inte är fallet, vad borde jag skaffa till hörlurarna?

Detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=376133

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murloc:

Är ingen höjdare på det här med ljudkort, hörlursförstärkare, DAC och allt vad det heter. Vill bara veta om jag kommer få ut det mesta av en Sennheiser HD600 med ett Asus Xonar DX ljudkort. Och om så inte är fallet, vad bör jag skaffa till hörlurarna?

Absolut inte. Satsa på en bra hörlursförstärkare. Vad har du för budget?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

This! Har kört den kombon fast med HD650 och det funkande verkligen bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamin-daemon:

Absolut inte. Satsa på en bra hörlursförstärkare. Vad har du för budget?

Vill helst komma undan så billigt som möjligt, men om man måste punga ut med 1400+ (för t.ex. ett sådant ljudkort som Puttefnasket länkade ovan) för att kunna utnyttja hörlurarna fullt ut så är det inte mycket jag kan göra åt saken.

Kan passa på att ställa en nybörjarfråga. Vad är det för skillnad på att köpa ett ljudkort jämfört med en hörlursförstärkare, ska/kan man ha båda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Vill helst komma undan så billigt som möjligt, men om man måste punga ut med 1400+ (för t.ex. ett sådant ljudkort som Puttefnasket länkade ovan) för att kunna utnyttja hörlurarna fullt ut så är det inte mycket jag kan göra åt saken.

Kan passa på att ställa en nybörjarfråga. Vad är det för skillnad på att köpa ett ljudkort jämfört med en hörlursförstärkare, ska/kan man ha båda?

Ett ljudkort fungerar som en ad/da-omvandlare sen finns det dem med inbyggda lurstärkare som Asus STX eller DG,dock så brukar lösa lurstärkare vara bättre,vill man dock både ha dac och lurstärkare billigt så är STX väldigt prisvärt,ska man köpa lösa delar blir det oftast lite dyrare.
Alltså det är stor skillnad på lurstärkare och ljudkort,inte samma sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Murloc:

Finns rätt bra hörlursförstärkare med dac för ca 1000-1500. Jag är helnöjd med min Aune X1 och den ligger på runt 1000:- Även Maverick Tube magic D1 är bra, nog bättre än Aune, fast jag har inte hört Tube D1 än. Ligger på ca 200$

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

http://schiit.com/

Modi + Magni därifrån är rätt populärt

Visa signatur

NXZT S340 Black | Intel I7 6700K | R9 390 | 16GB DDR4 | 240gb HyperX savage | Be-Quiet Dark Rock 3 | Samsung U32E850R |

Sennheiser HD700 / HiFiman HE-400 Mango trä & Lawton pads / Magnum V5 (x) Indian Rosewood / Lear LUF-4 / AKG K702 / Philips Fidelio X2 + Beyer COP mic / Fostex TH-X00 / Grado PS1000e /

Permalänk
Medlem

En O2+Odac skulle nog ge det mesta ur ett par HD600. Kostar runt 2300kr att köpa färdig, 1600-1800 om någon bygger åt dig och ~1170kr om du bygger själv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Håller med Kalium.
Jag har inte sett någon som har varit missnöjd med O2 + O DAC. Framför allt så har det gjorts objektiva mätningar på bägge två och resultatet är minst sagt imponerande.
Jag äger ingen av dem själv så jag skall inte säga för mycket men personligen så hade jag inte tvekat på kombon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

O2 + ODac är trevliga av egna erfarenheter, definitivt värt pengarna. Dock gillar jag Modi + Magni bättre bara för strömadaptern kopplas in bakom.

Ljudmässigt är det inte stor skillnad på dem.