Permalänk

Lite för låga temperaturer

Tjenare! Jag har precis installerat ett CM: Hyper Evo 212, och jag har märkt att min FX-6300 temperatur verkar lite för låga

http://i.imgur.com/gs0n7zv.jpg

Den är runt 14C idle och går inte över 36C när jag spelar Shogun 2, Metro 2033 och Battlefield 3. Måste jag kanske stänga av någon funktion i BIOS?

Om ni undrar så har jag redan den senaste versionen av BIOS, också.

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanSmithee:

Tjenare! Jag har precis installerat ett CM: Hyper Evo 212, och jag har märkt att min FX-6300 temperatur verkar lite för låga

http://i.imgur.com/gs0n7zv.jpg

Den är runt 14C idle och går inte över 36C när jag spelar Shogun 2, Metro 2033 och Battlefield 3. Måste jag kanske stänga av någon funktion i BIOS?

Om ni undrar så har jag redan den senaste versionen av BIOS, också.

Hur många hertz kör du den i?
10?
^^
Om det är 3,8 GHz så är det nog sensorerna som gått bananas, vad får du i Prime95?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Entusiast

Det där är så vitt jag vet helt enkelt AMD's soppiga temperatursensorer

Det var likadant på en Phenom2 1100T jag använde som ofta gick ner till 10-15C när det endast var 20C i rummet och när den belastades så throttlade den ungefär vid 55C när den egentligen skall throttla vid 62-65C så jag antar att det är likadant på din CPU då?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Hur många hertz kör du den i?
10?
^^
Om det är 3,8 GHz så är det nog sensorerna som gått bananas, vad får du i Prime95?

Har inte provat Prime95, men jag kan göra det och sen säga vad som hände efter.

Ja, det är 3.8 GHZ den kör i

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem

trasiga tempsensorer.
kolla moderkortets cpu temps (om nu den stämmer) och lägg till några grader så har du ungefärlig cpu temp.

Permalänk
Skrivet av xedoz1:

trasiga tempsensorer.
kolla moderkortets cpu temps (om nu den stämmer) och lägg till några grader så har du ungefärlig cpu temp.

CPU tempen i HWINFO64 är runt 48-50 i 100% load

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem

som jämförelse kan jag säga att mitt moderkort visar 12 grader lägre än min cpu sensor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanSmithee:

CPU tempen i HWINFO64 är runt 48-50 i 100% load

Det är inte lika anmärkningsvärt, min 3570k i stock på hyper 212 EVO har typ 60-62 i 100%.
Men inte en chans att jag skulle få 14 grader i idle. De ligger runt 24-35 i idle. Alla kärnor har väldigt olika temps.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Avstängd

Brukar vara när datorn går i idle eller under väldigt låg belastning som cpu tempen ballar ur så där men full load brukar oftast stämma rätt bra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Efter cirka 2 timmar och en halvtimme i Prime95 så gick core tempen upp i max 39 grader och CPU tempen gick max upp i 50 grader

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk

Med stock kylaren var CPU tempen uppe mellan 59-65 grader när jag spelade

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanSmithee:

Efter cirka 2 timmar och en halvtimme i Prime95 så gick core tempen upp i max 39 grader och CPU tempen gick max upp i 50 grader

Det är ju inte så jättekonstigt

Skrivet av AlanSmithee:

Med stock kylaren var CPU tempen uppe mellan 59-65 grader när jag spelade

Helt normalt det där. Det är idle tempen på 14 som är konstig.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Det är ju inte så jättekonstigt

Helt normalt det där. Det är idle tempen på 14 som är konstig.

Ja, det är idle tempen som jag undrar mest om, eftersom det har varit ganska varmt i mitt rum idag, och jag vet att det inte kan ha varit så kallt att det blir 13-14 i idle

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanSmithee:

Ja, det är idle tempen som jag undrar mest om, eftersom det har varit ganska varmt i mitt rum idag, och jag vet att det inte kan ha varit så kallt att det blir 13-14 i idle

Egentligen vet jag inte om du behöver göra något åt det, sålänge du har normala temps i prime95 så spelar det ju ingen roll. Det skadar ju inte att "ha låga" temperaturer. Problemet är bara om de alltid säger att de är lägre än de egentligen är, så att du klockar den för högt eller nåt. Men det finns väl ingen risk.
Det är bara lite konstigt.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlanSmithee:

Ja, det är idle tempen som jag undrar mest om, eftersom det har varit ganska varmt i mitt rum idag, och jag vet att det inte kan ha varit så kallt att det blir 13-14 i idle

Det är precis som Serzarian säger, AMD brukar ha lite halvtaskiga temperatursensorer och sensorn visar ofta väldigt fel i idle men eftersom din load-temperatur ser normal ut så är det ju inga problem

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det är precis som Serzarian säger, AMD brukar ha lite halvtaskiga temperatursensorer och sensorn visar ofta väldigt fel i idle men eftersom din load-temperatur ser normal ut så är det ju inga problem

Är väl moderkortet eller i detta fallet programmet som läser av temperaturen fel?

Skrivet av olle_gamer98:

Det är ju inte så jättekonstigt

Helt normalt det där. Det är idle tempen på 14 som är konstig.

65c är för mycket och som sagt innan är 14c omöjligt med vanlig kylning om omgivningen har högre.

@OP
Vad visar BIOS samt andra program för temp? Tittar man på resten ser man att den visar fel volt också på andra komponenter så jag gissar att programmet inte alls visar vare sig rätt information från sensorer eller korrigerar detta rätt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Är väl moderkortet som läser av temperaturen fel?

Inte vet jag men i så fall har det nog exklusivt för AMD-moderkort för jag har aldrig upplevt detta/hört om detta om Intel-processorer men jag har däremot upplevt detta själv med en Phenom2-CPU precis som Serzarian sen om FX-serien har detta också verkar det ju som.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Commander:

Är väl moderkortet eller i detta fallet programmet som läser av temperaturen fel?

65c är för mycket och som sagt innan är 14c omöjligt med vanlig kylning om omgivningen har högre.

@OP
Vad visar BIOS samt andra program för temp? Tittar man på resten ser man att den visar fel volt också på andra komponenter så jag gissar att programmet inte alls visar vare sig rätt information från sensorer eller korrigerar detta rätt.

CPU tempen i BIOS visar ungefär samma temp som Tmpin0 och CPU tempen i Hwinfo64, och HWiNFO64 visar också rätt +12, +5 och 3.3 volt

Visa signatur

Commodore 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanSmithee:

CPU tempen i BIOS visar ungefär samma temp som Tmpin0 och CPU tempen i Hwinfo64, och HWiNFO64 visar också rätt +12, +5 och 3.3 volt

Bilden du har i posten visar fel på +5 samt +12 med 3.3 respektive 4.7
Ivf, så är det fel på programmet testa med ett annat eller kontakta folket så de skall fixa det åt dig.

Hur det fungerar varierar men AMD ger dig inte direkt temp utan ett relativt värde på vad kylaren måste arbeta.

Skrivet av AMD:

Tctl is the processor temperature control value, used by the platform to
control cooling systems. Tctl is a non-physical temperature on an
arbitrary scale measured in degrees. It does _not_ represent an actual
physical temperature like die or case temperature. Instead, it specifies
the processor temperature relative to the point at which the system must
supply the maximum cooling for the processor's specified maximum case
temperature and maximum thermal power dissipation.
The maximum value for Tctl is available in the file temp1_max.

Jag gissar att hwmon använder tctl men har fel på korrigeringen som gör att den visar fel värden.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är det ju så att AMD:s Idletemps är helt åt fanders, men då behövs ju inte så mycket kylning ändå så "no worry" där. Detta är ganska välkänt och bör stå i flera av trådarna här på forat. Men det är ju "loadtempen" som är det väsentliga och där är det ok iaf, men då bör man titta på den gemensamma "dietempen" och inte på kärnorna var för sig.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

En riktigt cool processor du har där. Hö hö... hö.

Permalänk
Medlem

Kan säga att temp på min arbetsburk eller vid idle eller väldigt light load på en AMD A6 x4 3670K ligger i 1-8 grader med en hyper evo 212. Vilket jag inte tror mycket på. Man kunde ju önska att det vore 1 grader på CPU'n bara.

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk

Jag antar då att man bara behöver skita i idle tempen när det gäller AMD

HWiNF64 visar rätt voltage på +12, +5 och 3.3

http://i.imgur.com/ZIg3ybM.jpg

Visa signatur

Commodore 64