Permalänk
Medlem

"Redo när du är det..."

Hej min dator la av för några dagar sedan. Eller ja, la av är kanske fel ord, men jag skulle ominstallera Windows 7 på den, men jag får bara svart skärm efter första "setup". (Jag har provat med 4 olika skivor och alla blir likadant) så jag testade Linux Mint istället. Allt gick bra och jag fyllde i "vem är du?" och allt gick bra tills det stannade när det stod "Redo när du är det..." *suck* Vad är fel? Föröker i denna stund med Ubuntu också.

Permalänk
Medlem

Woho fastnar på samma ställe...

Permalänk
Medlem

Tja... Låter som något hårdvarufel om det funkar tveksamt med både win och Linux...

Prova att plocka ur allt som inte är absolut nödvändigt i datorn och testa igen... Har du fler ram-stickor tar du ur alla utom en, har du både externt och internt grafikkort tar du ur det externa och kör på det interna....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Sådär hade jag också i början med Win7.
För mig visade det sig vara så att min tv som jag hade inkopplad samtidigt blev huvudskärm. (kanske är samma fel i linux) Om du har en tv inkopplad testa koppla ur och starta datorn igen.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Känner mig helt dum i huvudet. Ubunti gick bra och det funkade fint, men tänkte testa med W7 igen och drog ut TVn denna gången nytt problem dyker dock upp nu. Det står "Windows cannot be installed to Disk 0 Partition1." Total size 584.5 GB Free space 0.0 MB. Detta gick ju sist jag försökte med W7... vad är fel nu då? Har ubuntu förstört något? -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

Känner mig helt dum i huvudet. Ubunti gick bra och det funkade fint, men tänkte testa med W7 igen och drog ut TVn denna gången nytt problem dyker dock upp nu. Det står "Windows cannot be installed to Disk 0 Partition1." Total size 584.5 GB Free space 0.0 MB. Detta gick ju sist jag försökte med W7... vad är fel nu då? Har ubuntu förstört något? -_-

Ta bort alla partitioner i Win7 diskhanteraren och skapa en helt ny och försök igen.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

Ok det står "Windows cannot be installed to this hard disk space. Windows must be installed to a partition farmatted NTFS."

ska jag trycka på delete? Både "system" och "locigal" eller bara ena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

Ok det står "Windows cannot be installed to this hard disk space. Windows must be installed to a partition farmatted NTFS."

ska jag trycka på delete? Både "system" och "locigal" eller bara ena?

Du ska ta delete på alla partitioner som tillhör den disken. Sen skapa en ny med NTFS.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem

ok done. vad är skillnaden på "system" och "logical"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

ok done. vad är skillnaden på "system" och "logical"?

Jadu. System drive är vad jag förstått det som en partition där en operativsystem finns installerat på och bootas från.
Logical drive är vad jag förstår det som en sorts partition men som ej går att boota från. Något linux använder.
Hoppas någon mer insatt kan förklara mer eller rätta mig om jag är ute och cyklar.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorksat:

Jadu. System drive är vad jag förstått det som en partition där en operativsystem finns installerat på och bootas från.
Logical drive är vad jag förstår det som en sorts partition men som ej går att boota från. Något linux använder.
Hoppas någon mer insatt kan förklara mer eller rätta mig om jag är ute och cyklar.

ok för den fanns där innan också. Kanske är fabriksåterställning? Tack för tipset om TVn. Direkt jag såg det kom jag på felet. hände för ca 5 år sen också och jag var lika förbannad då. Att jag gick på samma nit igen... -_-