Copyswede stämmer Telia för utebliven kopieringsavgift

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ens det Copyswede håller på med är lagligt, man får ju inte dubbelbeskatta då det är olagligt enligt EU?

Permalänk
Medlem

I vanliga fall flinar jag glatt när Fulia åker dit, men om Copyswede vinner det här så kommer det gå illa. Vad fan som helst räknas tydligen som "särskillt ämnad för privatkopiering" nuförtiden. De är ju ta mig fan inte kloka någonstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Varför just iPhone? alla smarta telefoner har ju lagringsutrymme, CopySwede har tyvärr inte mkt bakom pannbenet.

De behöver bara vinna mot en för att få med resten. Vinner de mot Telia så ger de andra operatörerna upp direkt.
Vinner de mot Iphone så ger de andra operatörerna upp.

Det är dessutom enklare att vinna en fight än 100 samtidigt, väljer du rätt motståndare så får du ner alla andra. (tror jag är deras strategi)

Permalänk
Medlem

Känns allmänt som att flertalet av de lagar man var så framtidsseende och var "smarta" att formulera för att vara teknikneutrala på andra sidan millenieskiftet börjar spåra ur nu i det digitala samhället då ett agerande inte kan vara teknikneutralt i all evighet, då själva beteendet ändras på grund av teknikutvecklingen!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Nån annan som gissar att Copyswede kommer vinna det här, bara för att sveriges rättssystem är uppköpt av MAFIAAn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det är ett gammalt påfund som STIM och andra intresseorganisationer från musikindustrin lyckades lobba till sig när kassettbanden blev populära. [snip].

Ett mycket bra inlägg Zotamedu!

Det som retar mig är att både CopySwede och STIM började som något bra, men över tiden har förvandlas till rena parasitiska organisationer.
Jag upplever att de gör mer skada än nytta.
De tar betalt av allt och alla och ger "artister" en viss del.
Var tar alla andra pengar vägen?

Stim är en intresseorganisation: Intresseorganisation är en organisation bildad för att tillvarata sina medlemmars intressen, för att genomföra en viss åtgärd eller främja ett visst perspektiv.

Copyswede är en ekonomisk förening: En ekonomisk förening är en förening vars mål är att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom ekonomisk verksamhet i vilken medlemmarna deltar antingen

Är det inte dags för dessa dinosaurier att anpassa sig till det 21:a århundradet?

Permalänk
Inaktiv

För alla som tror att en förlust för Copyswede om de inte skulle vinna, ni är helt ute och cyklar.
Läser man copyswedes årsredovisning så ser man att de har EN HALV MILJARD på banken:
http://viewer.zmags.com/publication/20bd6326#/20bd6326/20

Det är inte ens nästan lite pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

För alla som tror att en förlust för Copyswede om de inte skulle vinna, ni är helt ute och cyklar.
Läser man copyswedes årsredovisning så ser man att de har EN HALV MILJARD på banken:
http://viewer.zmags.com/publication/20bd6326#/20bd6326/20

Det är inte ens nästan lite pengar...

Då kan man ju tycka att de borde kunna dela ut pengar till mindre artister som oftast inte får ett skit..... Eller vad var deras uppdrag igen?

Permalänk
Medlem

I ett fall som detta kan man ta sig en funderare på vart världen är på väg.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vad har detta med ämnet att göra? Gå trolla på idg istället..

1. Telia 2. Apple 3. Lite humor på de Jag kan faktiskt inte trolla men hade jag kunnat så hade jag lagt upp en video på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Hoppas verkligen att Copyswede förlorar detta. Maffia-organisationer som denna borde bara försvinna helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanderWilliams:

Helt sjukt! Går detta igenom kommer säkerligen alla andra mobiloperatörer åka på det också plus alla andra enheter. Vad som gör mig rädd är att de ser ut att vilja gå bakåt i tiden på sålda enheter.
Tänk detta scenariot: Copyswade får igenom sin vilja, alla enheter får en avgift, avgiften höjs med valfri summa = alla företag får betala en massa pengar för någonting de inte kände till när de sålde enheterna pga lagen inte fanns och får böter för det i framtiden, WTF!?

Ställ in er på att det kommer att gå igenom.

Copyswede, iallafall vad jag vet, har aldrig misslyckats med sina påhitt.
Sen kvittar det hur mycket privatpersoner eller väletablerade företag skriker och klagar.
I slutändan så blir det ändå som Copyswede vill.

Väldigt väldigt äckligt är det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KiXeR:

Varför just iPhone? alla smarta telefoner har ju lagringsutrymme, CopySwede har tyvärr inte mkt bakom pannbenet.

För att det är ett fåtal modeller som sålt väldigt många exemplar vilket gör det lättare att utforma stämningen. Det är ju mycket lättare att skriva om två eller tre modeller av iPhone, eller om det till och med bara rörde en enstaka, än att skriva om något hundratal olika androidmodeller. Om stämningen lyckas lär de dock fortsätta med andra telefoner tills de kramat ut varenda krona.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

1. Telia 2. Apple 3. Lite humor på de Jag kan faktiskt inte trolla men hade jag kunnat så hade jag lagt upp en video på det.

m0rk menade inte trolla som att trolla fram en kanin

Tror mer att han menade Internettroll

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det här var ju fruktansvärt roligt!

Hoppas Telia kan smälla dom på fingrarna och att det eventuellt resulterar i att lagen om privatkopiering tas bort eller görs om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

m0rk menade inte trolla som att trolla fram en kanin

Tror mer att han menade Internettroll

Jag vet vad han menade, men valde att skriva så istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

vad ska man med maffia till när man har "företag" som radiotjänst och copyswede...?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Medlem

Blir så less på Copyswede. Kan de inte göra något för konsumenterna istället för att vara gamar som suger upp varenda krona till företag som redan tjänar miljardbelopp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

De förutsätter att alla laddar ner olagligt material vilket är en helt jävla idiotisk antagning.

Du har fel, det här inte alls med olagligt material att göra. Privatkopieringsavgiften kom till eftersom privatpersoner köpte kasettband och kopierade musik, oftast från radio och spelade in, gjorde mixtapes m.m, kopierade egna kasettband m.m vilket industrin såg som ett hot, en förlorad inkomstkälla. Den här avgiften täcker alltså din rättighet att kopiera en CD och dela med dig av till din mamma t ex.

Det finns idag möjligtvis en liten del av befolkningen som faktiskt rippar sina CD till datorn och flyttar över till iPhone/mp3spelare/hårddisk, men överlag använder numer folk sig av Streamingtjänster såsom Spotify, Grooveshark, WiMP etc just för att det är betydligt enklare och tar inte upp dagar av din tid att flytta över hela katalogen av musik till datorn.

Vi har alltså att göra med en avgift som är i stora lag irrelevant eftersom beteendet som den ska kompensera för inte längre finns bland vanliga musikkonsumenter. Förhoppningsvis kommer Tingsrätten fram till en liknande slutsats.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m0rk:

Då kan man ju tycka att de borde kunna dela ut pengar till mindre artister som oftast inte får ett skit..... Eller vad var deras uppdrag igen?

Som du också kan se i bokslutet så gick de plus noll kronor, de delade alltså ut alla pengar de fick in.
Pengarna de har används för ränta och oförutsedda kostnader (exempelvis förlorad rättegång)

Permalänk

Lagtexten

Finns själva lagparagrafen som Copyswede stödjer sig på tillgänglig på någon hemsida? Jag skulle gärna vilja se den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har inte läst alla kommentarer men jag hoppas verkligen att vi inte har någon på SWEC som jobbar på Copyswede och försvarar deras agerande...

Permalänk
Medlem

Innebär detta att jag kan starta ett skivbolag, signa en drös artister och sen när de inte säljer ett dugg skyller jag på pirat- och privatkopiering och blir rik på skattepengar?

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

För alla som tror att en förlust för Copyswede om de inte skulle vinna, ni är helt ute och cyklar.
Läser man copyswedes årsredovisning så ser man att de har EN HALV MILJARD på banken:
http://viewer.zmags.com/publication/20bd6326#/20bd6326/20

Det är inte ens nästan lite pengar...

Och Telia Sonera har en omsättning på 106 miljarder kronor. Det är ju knappast maktlösa direkt och skulle aldrig vika sig för en parasitförening som Copyswede.

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

Det är ju lite roligt i och med att man i originalutförande inte kan föra över sin musik till en annan dator med iPhone, privatkopiering blir således rätt svårt om man inte blandar in tredjepartsmjukvara. Man kan ju knappast kalla det "avsett för privatkopiering".

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Suuulan:

Och Telia Sonera har en omsättning på 106 miljarder kronor. Det är ju knappast maktlösa direkt och skulle aldrig vika sig för en parasitförening som Copyswede.

En rättegång kostar inte flera miljarder kronor. Det jag syftade på var att många verkade tro att en förlust för Copyswede skulle vara ekonomiskt besvärligt för dem, det är det inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Det är ju lite roligt i och med att man i originalutförande inte kan föra över sin musik till en annan dator med iPhone, privatkopiering blir således rätt svårt om man inte blandar in tredjepartsmjukvara. Man kan ju knappast kalla det "avsett för privatkopiering".

Håller med. Det borde vara iTunes som är avsett för kopiering, det skriver tillochmed låtarna mad köper till hårddisken!!!!

Permalänk
Skrivet av GambitSWE:

Betyder detta att alla andra tele-operatörer redan betalat denna avgift till Copyswede, i och med att endast Telia dras inför rätta?

Vet inte, men det kan vara att Copyswede börjar med Telia och sen hoppar på andra.

Visa signatur

- Man kan ju citera, eller skriva till tomma intet. -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Exakt, men möjligheten finns.

Copyswede är en städad variant av maffia. Man skulle även kunna lägga till radiotjänst i den kategorin.

Jag skulle typ kunna stå bakom radiotjänst faktiskt. Kolla på hur jävla skit det amerikanska nyhetsutbudet är, alla är partiska och finns endast för att inbringa kosing, ingen bryr sig om riktig journalistik, det är tidsödande och kostar pengar.

Vi har SVT som inte behöver bry sig om pengar på det sättet vilket är bra, å andra sidan är det helt jävla uppåt väggarna att kräva 2000 kr om året av en fattig student.

Permalänk
Medlem

Alltså det är f*n helt otroligt att vi i Sverige har statligt anknutna företag som ska verka i svenska folkets intresse men istället FÖRSTÖR för svenska näringslivet och den enskilda användaren genom att införa helt obefogade avgifter på konsumentprodukter som det för återförsäljarna redan är URDÅLIGA marginaler på. Hur kan man ge en institution den här typen av godtyckligt maktutövande!?!? Hur kan svenska folket gå med på detta, jag röstar blankt i nästa val om det inte kommer fram något parti som kräver nedläggning av skitorganisationer som Copyswede. Jag har aldrig i hela mitt liv kopierat ett svenskt tv-program och kommer inte göra heller.