Copyswede stämmer Telia för utebliven kopieringsavgift

Permalänk
Medlem

Jag kommer för övrigt att skicka en stämningsansökan mot Copyswede, därför att de har gjort det ekonomiskt svårt för mig att kunna utföra mitt arbete p.g.a deras avgifter. Så min stämningsansökan går tillbaka till den dagen de startade sitt företag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Betyder detta att alla andra tele-operatörer redan betalat denna avgift till Copyswede, i och med att endast Telia dras inför rätta?

Nej absolut inte. Att Telia dras inför rätta är för att de är klart störst och har mest resurser. Vinner Copyswede över Telia så kan ingen med mindre resurser än Telia realistiskt förvänta sig att kunna bestrida prejudikatet detta sätter utan de får gott betala räkningarna som kommer från Copyswede. Eftersom de kör det retroaktivt så kan detta betyda att många mindre återförsäljare, som lever på marginaler på en väldigt konkurrensutsatt marknad, går i konkurs.

Så oavsett vad man tycker om Telia så måste detta bekämpas. Det är en oerhört skadlig utveckling.

Edit: Skall också tilläggas att Apple iPhone är, sett från 2009, det överlägset bäst säljande telefonmärket. Att de ger sig på Apples produkter är av samma orsak de ger sig på Telia, vinner de så kommer det direkt därefter komma retroaktiva krav på inbetalning för alla sålda exemplar av övriga tillverkares smartphones baserat på prejudikatet domen sätter.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Vad är det med dessa idiotiska organisationer om att börja kräva allt mer från all slags media?

Snart kommer någon själ sätta upp en namnlista där folk kommer skriva på för att bli av med hela Copyswede!
Om detta händer kommer jag skriva på, utan tvekan!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Fast ni kan alla ha fel..

Det skulle kunna vara så att Sveriges regering vill ta ut tullar på importerad hem-elektronik men inte får göra det pg.a EU-reglerna och därför har man den här varianten istället. Med syftet att hålla nere importen utav lyxvaror.

Å andra sidan är väll inte politiker dom skarpaste knivarna i lådan så jag skulle inte tro det.
Copyswede kan gå och hänga sig, jag lyssnar knappt på Svensk musik.

Permalänk

Suck, snart får man väl betala extraavgifter på papper också, för de kan ju användas för att kopiera upphovsrättsskyddat material. Eller varför inte stämma hela pappersmassaindustrin när de ändå håller på?? Undrar var det skall sluta någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Du måste ju vara dum i huvudet, så om jag startar ett företag som tjänar pengar och jag inte arbetar där så borde jag inte få dom pengarna med då? Att arbeta som artist är redan hårt och det är fan tur att du inte har mycket säg i saken. Finns ett fåtal artister som tjänar riktigt bra men det är det.

Så ska det vara också, inte alla artister ska bli rika på vad de gör. Varför ska inte isåfall en jävligt skicklig bilmek kunna bli sjukt rik på sitt utförda arbete?
Eller en sjuksköterska etc...

Den tiden är förbi när artister kunde släppa en skiva var femte år och bli miljonärer på det, nu får de arbeta som resten av världen.

Permalänk
Medlem

Detta är helt Somalia!! Enough said !!

Visa signatur

Moderkort: Asus H87M-PRO Cpu: i5 4670 @ 3,4 Ghz (3,8 Ghz) Ram: Corsiar Vengeance Pro 8GB 1600Mhz Kylare: C/M Hyper 212 Evo Gpu: Nvidia Geforce 750Ti Chassi: Silverstone SG10B SSD: Samsung 840 250gb PSU: Be-Quiet Straight Power E9 400W Flås: 3x Be-Quiet Silent Wings 2 (120mm)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så ska det vara också, inte alla artister ska bli rika på vad de gör. Varför ska inte isåfall en jävligt skicklig bilmek kunna bli sjukt rik på sitt utförda arbete?
Eller en sjuksköterska etc...

Den tiden är förbi när artister kunde släppa en skiva var femte år och bli miljonärer på det, nu får de arbeta som resten av världen.

Det som artisterna tjänar mest pengar på är att spela ute (turnera). Skivbolaget tjänar pengar på skivorna som säljs. Det är bara en liten procent av vinsten som går direkt till artisterna, resten tar bolaget. Sedan ska managers och annan personal också ha lön. Gissa vilka som betalar för det? Det märks så väl att du inte vet hur musikindustrin fungerar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuro1n:

Du måste ju vara dum i huvudet, så om jag startar ett företag som tjänar pengar och jag inte arbetar där så borde jag inte få dom pengarna med då? Att arbeta som artist är redan hårt och det är fan tur att du inte har mycket säg i saken. Finns ett fåtal artister som tjänar riktigt bra men det är det.

Det jag menar är att hela kopieringsavgiften är upp åt väggarna fel Jag har inget emot att artister tjänar pengar på skivförsäljning, turnerade, konserter, events, t-shirt-försälning, streaming och vad det nu kan vara. Men att få pengar, för att någon annan köper en viss typ av telefon, extern disk för backup och lagring, det är tokigt.
Lagen borde uppdateras till dagens teknik, och borde ses över vart annat år eller liknande.

Permalänk
Medlem

Detta är fel, copyswede så som deras affärsidé måste stoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det som artisterna tjänar mest pengar på är att spela ute (turnera). Skivbolaget tjänar pengar på skivorna som säljs. Det är bara en liten procent av vinsten som går direkt till artisterna, resten tar bolaget. Sedan ska managers och annan personal också ha lön. Gissa vilka som betalar för det? Det märks så väl att du inte vet hur musikindustrin fungerar.

Jag vet rätt så exakt hur det fungerar, är bekant med en artistagent som utför och har hand om bokningar samt en manager för ett av Sveriges större band just nu.

Det är bara de sista åren som artister faktiskt behövt turnera, i princip hela musikindustrin tycker det är sunt utom skivbolagen.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Varför skulle man få pengar ifrån ett företag där man inte jobbar?

Det är lite som o säga: Jag vill ha pengar, men jag vill inte jobba. Jag vill vara ledig hemma hela tiden.

Tror dock att han syftade på personen som äger företaget som får ut pengar för det, precis som att någon som hyr ut en sommarstuga vill ha pengar för den, även fast de inte sitter i den när den hyrs ut.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd

Välkommna till Sverige, den moderna diktaturen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
99:e percentilen

Intel får nog se upp nu. De har ju Xeon-prollar med 20 MB L3-cache. Dessa kan väl knappast vara avsedda för något annat än privatkopiering?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Det som artisterna tjänar mest pengar på är att spela ute (turnera). Skivbolaget tjänar pengar på skivorna som säljs. Det är bara en liten procent av vinsten som går direkt till artisterna, resten tar bolaget. Sedan ska managers och annan personal också ha lön. Gissa vilka som betalar för det? Det märks så väl att du inte vet hur musikindustrin fungerar.

Så då ska dom få dubbel belöning då genom copyswede?
Som kompensation kan man sluta lyssna på musik då så kan dom inta plasten brevid dom lokala tiggarna.

Dom artister som har talang tjänar massor, då kan väl dom dela med sig till dom som tjänar mindre, eller tvinga bolagen ge högre andel. Jag klarar mig utan teater och dåliga artister så vafan ska jag betala deras jävla lön för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tycker det hela känns som en parodi. Copyswede kräver, Copyswede ska osv. Allt detta sker i en tid när fler och fler helt går ifrån att lagra eller köpa enstaka titlar inom såväl musik som film. Strömmade tjänster tar över mer och mer och priserna dumpas. Att inte upphovsmannen får så stor del av den kakan är inget som borde straffa konsumenterna i slutänden, utan ska regleras i avtal mellan upphovsmän och bolag.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jag vet rätt så exakt hur det fungerar, är bekant med en artistagent som utför och har hand om bokningar samt en manager för ett av Sveriges större band just nu.

Det är bara de sista åren som artister faktiskt behövt turnera, i princip hela musikindustrin tycker det är sunt utom skivbolagen.

Jag är själv musiker så jag vet hur det brukar gå till. Jag ger dig delvis rätt vid närmare eftertanke. Det du pratar om just nu är typiska pop-artister som aldrig har behövt göra någonting för att tjäna pengar. Det är klart att såna musiker tjänar pengar på skivor (eller digitala nedladdningar), då de endast jobbar i studion. Deras musik spelas i radio hela tiden dessutom, man behöver inte vara ute och synas då. Försök göra detta med en musikstil som vanligtvis inte spelas i radio, på tv eller görs någon direkt reklam om heller. Såna artister måste turnera för att tjäna pengar, även om skivorna säljer ganska bra.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Så då ska dom få dubbel belöning då genom copyswede?
Som kompensation kan man sluta lyssna på musik då så kan dom inta plasten brevid dom lokala tiggarna.

Dom artister som har talang tjänar massor, då kan väl dom dela med sig till dom som tjänar mindre, eller tvinga bolagen ge högre andel. Jag klarar mig utan teater och dåliga artister så vafan ska jag betala deras jävla lön för?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej nej, nu har du fått det här om bakfoten. Jag försvarar inte Copyswede på något sätt, jag bara reagerade på ett påstående om hur musiker kan sitta på arslet och tjäna pengar utan att direkt jobba för det. Vilket inte är sant. Det beror så klart på vilken typ av musik man spelar.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag ska nog också starta en förening, OstSverige ska den heta. Pg.a att fler och fler blir veganer och då inte äter ost så måste ju ostproducenterna få kompensation för utebliven försäljning.
Vi ska driva in avgifter på kex och bröd, för alla vet ju att man äter ost på just kex och bröd. Vinet ska vi ju också ha avgift på, för det går ju inte att äta ostbricka utan att hälla i sig en flaska vin. Systembolaget har säkert massa pengar, de stämmer vi för att inte ha betalat in ostavgiften, retroaktivt så klart. När började Systemet importera vin förresten?

Appropå ostbricka, den måste vi ju också få pengar för. Man kan ju ioförsig använda andra sorters brickor att lägga sina ostar på, skärbrädor t.ex. Jo de vill vi också ha pengar för.

Nej, det är inte en riktig jämförelse någonstans, men den är lika löjlig som privatkopieringsavgiften är.

Hur förlorar artister/bolag pengar på att jag gör en backup på en skiva jag köpt? Det är ju inte så att jag hade köpt 2 likadana skivor, bara för att vara säker på att jag har kvar informationen om något skulle hända med den första skivan.

Är det inte dags att vi tar bort corporatismen från vår "demokrati"?

De här tokigheterna fortsätter enbart för att vi tillåter de att fortsätta, ta upp näven ur fickan och börja protestera!

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Men telia har väl bara kontrakt med apples för att sälja apple telefoner? Borde inte stämningen riktas mot apple och inte telia?

Permalänk

Jag finner detta ytterst märkligt. Från artikeln

Citat:

Telia Sonera krävs på 73 miljoner kronor för att ha importerat och sålt Apple Iphone sedan 2009. Beloppet är en uppskattning baserat på en avgift om 3,50 kronor per gigabyte lagringsutrymme – plus ränta.

De flesta artiklar man finner om man googlar efter CopySwede och mobiltelefoner finner att CopySwede var på jakt efter att inkludera mobiltelefoner i avgiften, men detta i mitten-slutet av 2011.

Referenser till detta nämns i artiklar ifrån mitten av 2012, där de nämns att CopySwede vill inkludera mobiltelefoner i avgiften.
Denna stämning verkar delvis vara avsedd för att om domen blir fällande så är alla mobiler inkluderade i denna avgift.

Men det verkar fruktansvärt löjligt att de ska få rätt att retroaktivt plocka åt sig pengar 4 år tillbaka, med ränta dessutom.
Helt galet, de hittar på en stämning för något de har funderat ett tag på att de vill ha, och dessutom försöker sko åt sig retroaktivt.

Vad är nästa? En retroaktiv höjning på 40kr / enhet för CopySwede inte tyckte de var nog?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Kan man ens privatkopiera med Iphone?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Nej nej, nu har du fått det här om bakfoten. Jag försvarar inte Copyswede på något sätt, jag bara reagerade på ett påstående om hur musiker kan sitta på arslet och tjäna pengar utan att direkt jobba för det. Vilket inte är sant. Det beror så klart på vilken typ av musik man spelar.

Ok då ber jag om ursäkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av J0ELIZE:

Kan man ens privatkopiera med Iphone?

Man kan men dom är absolut inte gjorda för det ändamålet.

Permalänk

Nu orkade jag inte läsa igenom allt men såg ett antal frågor om varför just iphone i början ivf.

Skulle gissa att det hänger på iphone's inbyggda minne som inte kan bytas ut. Visst har de flesta smartphones ett sådant men oftast i mindre skala för att hantera operativ och program, lagring m.m sköts oftast på ett minneskort och (rätta mig om jag har fel) dessa var väl befriade från maffiaswede's avgifter?

Permalänk
Medlem

Ny lag!
Fortkörningsböter 15´000 kr, och BAM!
Retroaktivt!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av G4ban:

CopySwede är ******* dvs det finns inte forum-lämpade ord för att beskriva hur mycket jag hatar dom! Det är ju inte rimligt det här ju, rena maffiametoder!

Censur är lika illa som copyswede.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ok då ber jag om ursäkt.

Ingen fara. Jag förstår att du blir upprörd över hela situationen. Det börjar bli så extremt så man undrar om det verkligen händer på riktigt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Hoppas copyswede failar hårdare än vad svenskarna gjorde vid poltava...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Skrivet av anon81912:

För alla som tror att en förlust för Copyswede om de inte skulle vinna, ni är helt ute och cyklar.
Läser man copyswedes årsredovisning så ser man att de har EN HALV MILJARD på banken:
http://viewer.zmags.com/publication/20bd6326#/20bd6326/20

Det är inte ens nästan lite pengar...

Kollar man telias årsredovisning visar den att telia har eget kapital på 113 Miljarder och tillgångar på 254 miljarder
Visst kommer de inte använda alla dessa på en rättegång men det visar skillnaden mellan copyswede och telia rent ekonomiskt