Ubuntu Edge – Canonical söker att finansiera smart telefon via crowdfunding

Permalänk
Medlem

Köpa en mobil för $830 som du inte kan använda förrän om ett år är nog den dummaste investeringen man kan göra. Såvida den inte är gjord av guld.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Eftersom Canonical är baserade i UK så borde man slippa momsen vid import.

Det är tyvärr väldigt många som missar detta, nen du slipper inte moms, skillnaden är att du betalar moms i det landet du köper prylen, UK om jag minns rätt har 19%. Dvs du betalar denna.

Nu om företaget Canonical säljer för mer ( något runt 300k Kr minns inte exakta summan per år ) så måste de sälja sakerna med svensk moms. Dvs 25%, men då betalar de inte moms i UK, dvs en prisökning på 6%.

Så ja du betalar moms, detta är INGET du slipper undan. Men ja du betalar inte moms i Sverige, det är inget du överlag behöver bry dig om då butikerna själva tar hand om allt detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Oooh, första gången på väldigt länge som en mobil har intresserat mig. Synd att man inte var med första dygnet, får fundera lite på saken om man ska slå till på en för nuvarnade priset. Helt klart intressant på pappret, men man vet ju aldrig hur det blir i slutändan. Mobiler har ju inte så lång livslängd heller tyvärr om man vill hänga med i utvecklingen. Jag hoppas verkligen att dom fortsätter att uppdatera mjukvaran flera år efter släppet.

Vad gäller upplösning så förstår inte jag heller meningen med 1080 på en liten mobil. 720 med bra bild känns helt klart tillräckligt och gynnar ju bara batteritiden som verkligen är usel på allt annat. Utvecklingen på vanliga smartphones är helt korkad.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Det är tyvärr väldigt många som missar detta, nen du slipper inte moms, skillnaden är att du betalar moms i det landet du köper prylen, UK om jag minns rätt har 19%. Dvs du betalar denna.

Nu om företaget Canonical säljer för mer ( något runt 300k Kr minns inte exakta summan per år ) så måste de sälja sakerna med svensk moms. Dvs 25%, men då betalar de inte moms i UK, dvs en prisökning på 6%.

Så ja du betalar moms, detta är INGET du slipper undan. Men ja du betalar inte moms i Sverige, det är inget du överlag behöver bry dig om då butikerna själva tar hand om allt detta.

Det var det jag på ett något luddigt sätt försökte få sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Största problemet med smartphones är batteriet. Alldeles för liten batteri tid, man kommer ihåg när det räckte att man laddade mobilen en gång i veckan.

Beror väl lite på hur man använder den, själv anser jag att jag använder min "normalt" jag ringer, smsar, kanske kollar nätet ibland, eventuellt något youtube klipp och kanske spelar några levels på ett spel. Har en Iphone 4S, batteriet räcker i ca 2-4 dagar beroende på vad jag gör, räcker gott och väl för mig. Men det är klart 1 vecka hade inte varit fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer7:

Jag nöjer mig med den upplösningen på en mobil, om de bara fixar till batteritiden! Det är så jäkla segt att behöva ladda stup i kvarten...

Skickades från m.sweclockers.com

Batteritiden kommer att vara riktigt bra. batteriteknologin de tänker använda ger c:a 200% mer laddning jämfört med vanliga litium-jon.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att den fysiska designen verkar puckad.
Den har ju väldigt kantiga hörn som gör att om man tappar den så har den ingen shock absorption och all impact kommer på kanten.

Men att kunna köra ett desktop OS (Ubuntu) och bara plugga in skärm, tangentbord och mus verkar väldigt läckert. Vet inte vad dom har för processor, men man kanske inte skulle vilja ha en 32-bit ARMv7 för det. För det skulle man nog vilja ha en 64-bit ARMv8 eller Intel Atom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Köper man en telefon för 600$ vill man väl ändå ha det bästa?

Bästa enligt vem?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Lycka till med den upplösningen...

Men det blir väl fortfarande "Retina" intesant? Kanske inget jämfört med 1080p
mobilerna idag men ärligt talat är det inget att bry sig om då du knappt om ens
alls kan se skillnad på det. Det grymma med denna är att du kan byta mellan
Android och Ubuntu out-of-the-box samt har den bra prestanda.
Dock kommer den ju om ett år och vi vet ju inte hur den kommer stå sig mot
mobilerna då, kanske inte alls är så bra i jämförelse..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Köper man en telefon för 600$ vill man väl ändå ha det bästa?

Med andra ord kan du inte köpa en telefon for 600$ i dagsläget? Nämn en telefon <=600$ som har "det bästa".

Telefonen skall alltså av alla modeller på marknaden ha:
Högst PPI
Högst upplösning
Bästa färgåtergivningen
Bäst betraktningsvinklar
Bäst kamera, skall fungera bättre än alla andra modeller i alla förhållanden.
Längst batteritid
Lättast
Tunnast
Och allt annat som gör modellen "bäst"

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Avstängd

720p på 5". Hahahha, kanske om man har dålig syn xD

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Manneh:

Med andra ord kan du inte köpa en telefon for 600$ i dagsläget? Nämn en telefon <=600$ som har "det bästa".

Telefonen skall alltså av alla modeller på marknaden ha:
Högst PPI
Högst upplösning
Bästa färgåtergivningen
Bäst betraktningsvinklar
Bäst kamera, skall fungera bättre än alla andra modeller i alla förhållanden.
Längst batteritid
Lättast
Tunnast
Och allt annat som gör modellen "bäst"

Självklart kan ingen telefon vara bäst på allt, det är en omöjlighet. Till exempel är stort batteri och tunnhet en kompromiss.
Oppo Find 5 kostar långt under 600 dollar och har superkomponenter.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Skrivet av SebboD:

Självklart kan ingen telefon vara bäst på allt, det är en omöjlighet. Till exempel är stort batteri och tunnhet en kompromiss.
Oppo Find 5 kostar långt under 600 dollar och har superkomponenter.

Aldrig hört om den, verkar ju vara kina skit of doom :S

Hade jag inte missat dom 5k första mobilerna igår hade jag köpt den.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

720p på 5". Hahahha, kanske om man har dålig syn xD

Nu är ju faktiskt telefonen 4.5". Jag var och tittade på HTC one idag, och visst är skärpan otoligt fin med så många pixlar, men jag skulle inte behöva dem. Min Note är 5,3" och har pentile 720p, och de enda tillfällen jag känner mig begränsad av det är när jag surfar på desktopsidor så utzoomat som möjligt. om man då skulle ta bort den största problemet med min skärm, pentile, och sedan dessutom krympa den till 4.5", så skulle jag behöva ha telefonen mindre än 3 dm från ögonen för att se skillnad.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Trevligt med tillverkare som inte hoppar på "ju fler pixlar ju bättre skärm" tåget.
Färger, svärta, kontrast, ljusstyrka är mer intressant.

Så kan man ju också se på det.... om man vill så fördelar i något som är sämre.

Permalänk

Oj oj, nu har dom lagt till en begränsad pledge för $1400 som innehåller 2 telefoner, alltså $700 styck. Pass på om ni känner fler som vill ha en

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så kan man ju också se på det.... om man vill så fördelar i något som är sämre.

Sämre? Ge mig en mobil som har riktigt bra skärm?

Sony Xperia Z 1920x1080 men en stucken LCD skärm.
Samsung SuperAmoled skärmar där gul/blå toning hamnar på gråskalorna.
Iphone med gula toner likaså.

Vad ger dig 1080p skärm när panelerna är bland det värsta. Sitter på en Sony Xperia Z framför mig, ser inte alls fördelen med att den har 1080p skärm mot min tidigare Samsung S2a.

Likaså kameran. Ha 10megapixel+ kamera där sedan drivrutinen för kameran komprimerar till en jpeg fil på 2MiB.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Sämre? Ge mig en mobil som har riktigt bra skärm?

Sony Xperia Z 1920x1080 men en stucken LCD skärm.
Samsung SuperAmoled skärmar där gul/blå toning hamnar på gråskalorna.
Iphone med gula toner likaså.

Vad ger dig 1080p skärm när panelerna är bland det värsta. Sitter på en Sony Xperia Z framför mig, ser inte alls fördelen med att den har 1080p skärm mot min tidigare Samsung S2a.

Jag försökte bara vara tydligt i mitt inlägg. Vissa behöver inte 200hk i en bil därför köper de kanske samma modell med mindre motor på 150hk. Den drar säkert mindre soppa och bilen blir automatiskt billigare men samtidigt finns inte de extra 50hk. Betydligt för vissa och obetydligt för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dole_95:

Frågan är om den kommer köra ARM eller x86. Är det x86 så är telefonen helt klart intressant!

Antagligen arm finns ingen vitts med att köra x86 på en telefon när denna är främst tänkt att användas med linux baserade OS android/ubuntu.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag försökte bara vara tydligt i mitt inlägg. Vissa behöver inte 200hk i en bil därför köper de kanske samma modell med mindre motor på 150hk. Den drar säkert mindre soppa och bilen blir automatiskt billigare men samtidigt finns inte de extra 50hk. Betydligt för vissa och obetydligt för vissa.

Fast analogin där håller inte alls. Det är som att säga varör ha en bil som kör 900km/h när man har vägar som svänger hela tiden. Varför inte då göra en all around bil som är optimal på alla möjliga viss istället för att skryta med 7000hk.

Bilanalogier är dock helt värdelösa men det är som han säger. Kamerahysterin med megapixel all over. 30Megapixel med optik från Ica Maxi....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Fast analogin där håller inte alls. Det är som att säga varör ha en bil som kör 900km/h när man har vägar som svänger hela tiden. Varför inte då göra en all around bil som är optimal på alla möjliga viss istället för att skryta med 7000hk.

Bilanalogier är dock helt värdelösa men det är som han säger. Kamerahysterin med megapixel all over. 30Megapixel med optik från Ica Maxi....

Fast mitt exempel är faktiskt trovärdigt och finns i verkligheten, alltså inte överdrivet biltrams jämförelser som man ofta ser (Ferrari vs Volvo 240)

Jag kom mycket väl ihåg på den tiden då folk sa att 5MP är alldeles för mycket i en mobilkameran och att tex 2MP, 3,2MP alltid är bättre.
Riktigt så är det inte....

Du kommer alltid få en högre pixeltäthet/ skarpare bild med en 1080p upplösning på 4,5 mot en exakt lika den skärm med 720p. Sen vad själva panelen presterar i övrigt vet vi ju inte därför kan man inte direkt säga att det är bättre att denna mobil har 720p skärm. I övrigt handlar det om personliga prioriteringar om du har dålig syn eller om man vill att spel och dylikt ska rulla på lättar i lägre upplösning tex.

Permalänk
Medlem

830USD. Nja, även som en vanity item så kostar den lite väl mycket imo. Känns som om de lovar väldigt mycket, och tvivlar på att det kommer hålla.

Edit: Skrev fel pris

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Känner mig rätt såld på det här. I teorin känns det riktigt vasst, men...
Mitt hjärta hade gärna sett att detta blivit en succé, men min hjärna höjer en varningens flagga och känner att det tyvärr antagligen blir en flopp i stil med Ouya.

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem

Fått lite klargöranden från Canonical. Telefonerna kommer att skeppas från UK för EU kunder och moms är inkluderat. Det innebär att vi slipper tull också. Så det tillkommer ingenting förutom 30$ i frakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Aldrig hört om den, verkar ju vara kina skit of doom :S

Hade jag inte missat dom 5k första mobilerna igår hade jag köpt den.

Och alla andra mobiler som är gjort i Kina/Asien är inte skit då eller
för att dom är gjorda av företag som är stora?
Oppo Find 5 är en väldigt bra mobil, tror inte man kan köpa den i Sverige
dock vet jag att man kan det i USA.

Han säger i videon att det är den mobil med Android som har bäst 'kvalité'
dock var detta innan HTC One släpptes.

Permalänk
Medlem

Hoppas Ubuntu-gänget satsar på frihet med hårdvaran och mjukvaran. Då det är baserat på GNU+Linux så borde dom satsa på hårdvara som inte kräver stängd mjukvara för att fungera, inte heller stänga mjukvaran för att operatörerna vill det. Koden borde släppas under GPL eller annan fri licens.

Telefonen Open Moko var baserad på frihet men gick bet. Detta var innan Android-tiden. Nu har frihet inom telefonmarknaden igen en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

720p på 5". Hahahha, kanske om man har dålig syn xD

Den har fler pixlar per tum än din egen telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

6713SEK med moms, vilket gör den en dryg tusenlapp dyrare än din S3.

Eller något billigare med ~20% VAT från UK. Ser dock ut att vara mycket telefon ändå.

Momsen är inkluderad och eftersom UK är ett EU land tillkommer ingen mer moms eller tull.
Rak växelkurs är det enda som krävs för att få fram priset i SEK.

Permalänk
Skrivet av KTL:

Absolut! De som kräver 1080p på en 4.5 tums display vet nog inte vad de pratar om imo. Jag fingra på en Galaxy Mega idag och det är först när man passerat 6 tum som en 720p blir pixligt. Så 720p på den där är helt klart OK med fler fördelar som batteritid m.m. Det är som Mark Shuttleworth säger, mega pixel race all over again.

I övrigt så gör Ubuntu inget unikt med att försöka brygga två plattformar men det är djärvt minst sagt, det kan lätt bli pannkaka. Microsoft kan man nog säga har misslyckats vid det här laget att bara blanda surfplattor och PC's. Men Ubuntu har inte lika mycket gammalt i bagaget då de är en uppstickare marknadsandelsmässigt. De verkar heller inte försöka blanda två GUI samtidigt på samma sätt. De blir intressant att se hur de lyckas 2014 och framåt.

Jag är lite avis på er som har pengar att lägga på denna En annan får nog drömma vidare så som livet ter sig nu.

Jag håller med dig helt ett par inlägg ovanför dig, men vill bara tillägga att det enda undantaget är AMOLED där den faktiska upplösningen är lägre än vad som anges, där kan 1080p vara till nytta, något jag också tycker märks avsevärt på Samsung S4 t.ex. - betydligt bättre än S3:ans skärm.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk

usch va jag vill ha känner jag, gillar hela konceptet!

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis