Debatt: "Kopieringsavgiften är som att lägga alkoholskatt på dricksglas"

Permalänk

På Copyswede's hemsida kan jag läsa att de gör kopieringsundersökningar varje år via Sifo för att veta om hur folk privatkopierar. Det känns som en sådan undersökning borde vara publik, men jag kan inte hitta de någonstans. Vet någon om man kan få tag i dem, hade varit intressant att veta hur de kommer fram till sina regler (med kopieringsavgift på konsoler etc.)?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Den piratkopiering som sker idag sker nog inte bara för att det är gratis utan också för att det är för krångligt att få tag på media. Ta exemplet film: Hur får jag tag på en film äldre än 3 år? Videobutikerna har i stort lagt ned och hyr bara ut nya filmer och nättjänsterna Netflix, Voddler, Viaplay, SFanytime etc. har ett ännu sämre utbud. Så hur gör man? Jo, antingen köper man filmen för hundratals kronor online i sverige eller från utlandet med 2-14 dagars leveranstid, eller så laddar man hem den olagligt. Vad är enklast när man sitter i soffan en fredagkväll och vill se en film?

Min poäng är att piratkopieringen kommer dö ut när nättjänsterna blir bättre. Jag kan lova att piratkopieringen av musik minskat drastiskt sedan Spotify och Youtube med flera startade. Likaså har säkerligen piratkopieringen av spel minskat sedan Steam och Origin med flera började sälja spel för rimliga summor som man kan ladda ned på några timmar.

Det är därför otroligt förlegat med kopieringsavgifter. Copyswede vill bara tjäna pengar och sättet de försöker göra det på är skamlöst. Om folk sitter med piratkopierat material på Dropbox eller Google Drive så finns det enklare sätt att straffbelägga dessa enskilda individer.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

...Fungerar namninsamlingar fortfarande? Kan tänka mig att en internetpoll skulle få massor med underskrifter, och visst gör detta inte allt, men något iaf.

Absolut! Ska vi inte göra en Avaaz av detta? En välskriven namninsamling med goda argument skulle kunna ge många namn.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Den piratkopiering som sker idag sker nog inte bara för att det är gratis utan också för att det är för krångligt att få tag på media. Ta exemplet film: Hur får jag tag på en film äldre än 3 år? Videobutikerna har i stort lagt ned och hyr bara ut nya filmer och nättjänsterna Netflix, Voddler, Viaplay, SFanytime etc. har ett ännu sämre utbud. Så hur gör man? Jo, antingen köper man filmen för hundratals kronor online i sverige eller från utlandet med 2-14 dagars leveranstid, eller så laddar man hem den olagligt. Vad är enklast när man sitter i soffan en fredagkväll och vill se en film?

Min poäng är att piratkopieringen kommer dö ut när nättjänsterna blir bättre. Jag kan lova att piratkopieringen av musik minskat drastiskt sedan Spotify och Youtube med flera startade. Likaså har säkerligen piratkopieringen av spel minskat sedan Steam och Origin med flera började sälja spel för rimliga summor som man kan ladda ned på några timmar.

Det är därför otroligt förlegat med kopieringsavgifter. Copyswede vill bara tjäna pengar och sättet de försöker göra det på är skamlöst. Om folk sitter med piratkopierat material på Dropbox eller Google Drive så finns det enklare sätt att straffbelägga dessa enskilda individer.

Nu handlar detta om privatkopiering och piratkopiering...annars så vore det intressant att veta vad du anser är "enklare sätt att straffbelägga dessa enskilda individer"? Hur hade du tänkt dig det?

Permalänk
Skrivet av mungo_skata:

Skrämmande att folk kan tänka på det här sättet. Lika bra att ge mig lön för att spela datorspel hela dagarna om jag nu brinner för det.
Det finns en anledning till att folk inte köper allt. Den enkla sanningen är att artister mm som säljer dåligt, gör det pga att det är just dåligt. Det finns ingen som är beredd att betala för skräpet så att säga.

Bara för att saker inte är mainstream så är det inte nödvändigtvis dåligt. Jag ser helt enkelt ingen poäng med statligt stödda projekt för att "hjälpa" artister som redan tjänar otroligt bra, det behövs helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu handlar detta om privatkopiering och piratkopiering...annars så vore det intressant att veta vad du anser är "enklare sätt att straffbelägga dessa enskilda individer"? Hur hade du tänkt dig det?

Jag ser det som två ord för samma sak, bara ett sätt för Copyswede att rättfärdiga sin existens. Var går gränsen? Familj? Vänner? Bekanta?

Google scannar redan upphovsrättsligt material på t.ex. Youtube, exempelvis folk som använder musik i bakgrunden på egna klipp, gör covers etc. Google kan säkerligen kontrollera innehållet även i Drive om de skulle vilja (gör troligen redan). Först kan de se vilka filtyper som laddas upp (.mp3, .mp4, .mov, .waw... etc.), sedan kan de söka igenom namnen efter kända titlar (eftersom de som delar filer vill ha koll på vad som är vad som döper man ofta filerna rätt) och sist kan de använda igenkänningsalgoritmer för att identifiera innehållet. Fullt möjligt men skulle innebära att Copyswede minskade sina inkomster med 99% eftersom endast en bråkdel av befolkningen faktiskt PRIVAT- och PIRATkopierar. Nu får de ju pengar av ALLA som kan tänkas göra detta.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Tog bort ett inlägg som tillsammans med instruktioner förespråkade att "rippa" strömmande media från SVT. Detta täcks inte av privatkopieringslagstiftningen och är enligt rådande tolkning upphovsrättsbrott (kort källa). Därmed faller detta under §7 i reglerna som säger att det inte är tillåtet att "diskutera hur man […] olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Jag ser det som två ord för samma sak, bara ett sätt för Copyswede att rättfärdiga sin existens. Var går gränsen? Familj? Vänner? Bekanta?

Google scannar redan upphovsrättsligt material på t.ex. Youtube, exempelvis folk som använder musik i bakgrunden på egna klipp, gör covers etc. Google kan säkerligen kontrollera innehållet även i Drive om de skulle vilja (gör troligen redan). Först kan de se vilka filtyper som laddas upp (.mp3, .mp4, .mov, .waw... etc.), sedan kan de söka igenom namnen efter kända titlar (eftersom de som delar filer vill ha koll på vad som är vad som döper man ofta filerna rätt) och sist kan de använda igenkänningsalgoritmer för att identifiera innehållet. Fullt möjligt men skulle innebära att Copyswede minskade sina inkomster med 99% eftersom endast en bråkdel av befolkningen faktiskt PRIVAT- och PIRATkopierar. Nu får de ju pengar av ALLA som kan tänkas göra detta.

Nu sysslar copyswede med mer än bara ha hand om privatkopieringsavgift, så det är knappast enbart detta som copyswede rättfärdigar sin existens...exakt var gränsen går för vad man får sprida kopior till vet vi inte då det inte prövats i domstol, men nära vänner och familj verkar vara det som är ok.

Sedan undrar jag om alla som klagar på detta är emot principen bakom privatkopieringsersättning. För att ta ett hyffsat klart exempel: Jag köper en cd, tycker den är bra, gör en kopia och ger till min moder. Ganska självklart att upphovsrättsinnehavaren går minste om inkomster i detta fall, även om min moder inte hade köpt alla skivor som hon kan tänkas ha fått av mig så hade hon troligen köpt ett par av dom. Är det principiellt fel att då ta ut några kronor i avgift för en cd-r då, även om det drabbar de som planerar att använda cd-r för andra ändamål? Om man istället då tänker sig att man tar ut den avgiften vid försäljningen av skivan (högre pris) så drabbar det ju även de som inte köper cd-r för att kopiera skivan...vilket är mest rättvist? Hur ska man göra istället?

Det är så lätt att klaga på saker som är fel, mycket svårare att komma med genomtänkta förslag på hur man ska göra istället...

Permalänk
Skrivet av vpklotar:

Jag använder själv dropbox, gamil och usb-minnen, men det ända jag använder de till är att på min Dropbox ha arbeten och kod till mina projekt som JAG skrivit helt själv och annat egen gjort material, jag kan säga att jag har inte ens en cd-läsare på min dator btw. Gmail förstår jag inte riktigt varför man ska lägga en kostnad på? De e som att lägga en kostnad på Yahoo, hotmail och alla andra mail-sidor men det går inte att skicka så stora filer som en film eller en låt så förstår inte ens varför den är nämnd? Jag tycker att kostnaden kan få vara kvar tills vi fått piratkopiering under kontroll, men den skall ENDSAST betalas av de som köper en film! För att om man stoppar spridarna så finns det inget att hämta online!

Varför de försöker lägga avgift på gmail etc. är relativt enkelt att förklara: de vill se hur långt de kan gå innan de får mothugg från domstol/regeringen och på så sätt maximera deras 'vinst' eller vad man ska kalla det.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

*Inlägg raderat*

Tog bort ett inlägg som tillsammans med instruktioner förespråkade att "rippa" strömmande media från SVT. Detta täcks inte av privatkopieringslagstiftningen och är enligt rådande tolkning upphovsrättsbrott (kort källa). Därmed faller detta under §7 i reglerna som säger att det inte är tillåtet att "diskutera hur man […] olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

Med utgångspunkten att jag anser att du gjorde en helt korrekt bedömning utifrån din uppgift som moderator så vill jag säga att det dock är fullt lagligt att gå runt kopieringsskydd och dylikt för att använda sig av sin lagliga rätt till privatkopiering.

Skrivet av lagen.nu:

52 d § Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket. Lag (2005:359).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lofen:

Med utgångspunkten att jag anser att du gjorde en helt korrekt bedömning utifrån din uppgift som moderator så vill jag säga att det dock är fullt lagligt att gå runt kopieringsskydd och dylikt för att använda sig av sin lagliga rätt till privatkopiering.

Nej, läs texten: det är bara tillåtet att kringgå kopieringsskydd för att "se eller lyssna på verket", inte för att kopiera (inkluderat "privatkopiering"). Se även Frågor och svar om upphovsrätt → Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk? [regeringen.se] (samt frågan ovanför som upprepar min första mening i detta stycke).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt nu..Jag ska alltså betala en lagstadgad avgift för något jag inte kan/får göra, lagligt. Fan vad glad jag blir. Men gladast blir jag när vi tvingas betal för något typ 95% av befolkningen inte sysslar med. Heja Sverige.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Inaktiv

Så länge man får privatkopiera så är jag glad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Så länge man får privatkopiera så är jag glad!

Men det får du inte...inte lagligt iallafall.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha lägre skatt, för jag utnyttjar inte kommunens fotbollsplaner.
Vilka fantastiska argument...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Men det får du inte...inte lagligt iallafall.

Så förba**at illa att jag ska betala för att få göra en privat kopia men dom får skydda verket på så vis att jag inte kan kopiera det men dom ska ändå få pengarna från mig. Något är så fel i det att det inte kan vara rätt i slutänden, men som samhället funkar idag så spelar det ingen roll vad som är rätt! Jag börjar bli bitter och förlora förtroendet för rätten i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spill:

Har jag förstått det rätt nu..Jag ska alltså betala en lagstadgad avgift för något jag inte kan/får göra, lagligt. Fan vad glad jag blir. Men gladast blir jag när vi tvingas betal för något typ 95% av befolkningen inte sysslar med. Heja Sverige.

Du betalar också skatt för vård av brottslingar, fängelser mm. Det handlar inte om vad DU gör, det handlar om befolkningen som helhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Du betalar också skatt för vård av brottslingar, fängelser mm. Det handlar inte om vad DU gör, det handlar om befolkningen som helhet.

Njae med den liknelsen så betalar han nu skatt för att få vård i framtiden om han skulle begå ett brott, den vården kommer han också få om rätten bedömmer att han behöver den, sin musikskiva däremot får han inte nyttja sin privatkopieringsrätt på.

Permalänk

Denna avgift är som vår tv-licens, köp en TV, dator (numera även en smart telefon) och tvingas att betala för något som du kanske inte ens kommer nyttja nånsin.

Föråldrat tankesätt, som hålls kvar av stofiler.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Inaktiv

jaha... Får la bygga min egna hårddisk från och med det datumet det gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Denna avgift är som vår tv-licens, köp en TV, dator (numera även en smart telefon) och tvingas att betala för något som du kanske inte ens kommer nyttja nånsin.

Föråldrat tankesätt, som hålls kvar av stofiler.

Nja, jag tycker inte det är tankesättet som är föråldrat, det är implementeringen.

Vi betalar skatt för sjukhus, försvar, brandkår, dagis, polis, vägnät, kollektivtrafik, bredbandsutbyggnad osv osv osv även om vi aldrig kommer nyttja det.
Vi betalar för att möjligheten ska finnas där utifall att.

Sen kan man ha olika åsikter om vilka saker som ska finansieras på detta viset, vissa tycker att enbart polis och militärt försvar ska betalas på detta viset, vissa tycker att absolut ingenting ska betalas på detta viset, vissa tycker att det är ganska bra så som vi har det idag, vissa vill att mer saker ska betalas på detta viset osv.

Det handlar inte om ett föråldrat tankesätt som hålls kvar av stofiler, det handlar om en lagstadgad implementering som inte är särskilt anpassad till den nya moderna tekniken och det behöver förändras.
Sen kan man tycka många andra saker om det också.

Permalänk
Medlem

"Oskyldiga ska inte behöva betala för dem som gör fel."

Hahahahaha jadu Sony kanske dags att kliva in i verkligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Då betalar du privatkopieringsavgift i tyskland istället...antar att du tycker att de tyska artisterna är bättre och/eller behöver pengarna mer?

Lägre priser, lägre skatt, lägre privatkopieringsavgift.
en 3TB disk är i snitt 200:- billigare inkl. frakt från tyskland än i sverige.

Danmark har också väldigt låga priser av vad jag hört. Bara att titta runt i grannländerna. Svensk logistik tar ut hutlösa priser, att skicka från utlandet till sverige är hur billigt som helst. Fick precis ett paket från Japan som anlände cirka 38 timmar efter jag beställde. Frakten kostade 3800 yen eller 240 kronor. Och det var med hemfrakt.

Copyswede underminerar den svenska hårdvarumarknaden. Snart måste väl vi betala för BIOS-minne, grafikminne, RAM-minne och allt. Vi kan ju privatkopiera på det och det är minne!

Och ja svenska artister är bland dem sämsta i världen med extremt få undantag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu sysslar copyswede med mer än bara ha hand om privatkopieringsavgift, så det är knappast enbart detta som copyswede rättfärdigar sin existens...exakt var gränsen går för vad man får sprida kopior till vet vi inte då det inte prövats i domstol, men nära vänner och familj verkar vara det som är ok.

Sedan undrar jag om alla som klagar på detta är emot principen bakom privatkopieringsersättning. För att ta ett hyffsat klart exempel: Jag köper en cd, tycker den är bra, gör en kopia och ger till min moder. Ganska självklart att upphovsrättsinnehavaren går minste om inkomster i detta fall, även om min moder inte hade köpt alla skivor som hon kan tänkas ha fått av mig så hade hon troligen köpt ett par av dom. Är det principiellt fel att då ta ut några kronor i avgift för en cd-r då, även om det drabbar de som planerar att använda cd-r för andra ändamål? Om man istället då tänker sig att man tar ut den avgiften vid försäljningen av skivan (högre pris) så drabbar det ju även de som inte köper cd-r för att kopiera skivan...vilket är mest rättvist? Hur ska man göra istället?

Det är så lätt att klaga på saker som är fel, mycket svårare att komma med genomtänkta förslag på hur man ska göra istället...

Jag tycker som debattören. Antingen har man DRM-skydd på allt så att folk inte kan privatkopiera, eller så har man det inte på någon media och tar ut en avgift. Nu har man avgift på allt men det går bara att kopiera en bråkdel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spennis:

Det behöver inte kosta "hundratals kronor", finns att köpa för under hundringen i BD-format och nöjer man sig med DVD är det ännu billigare på rea.
Nu vet jag inte hur du är men hellre ser jag film på 1:1 BD-rip vilket är det ända acceptabla än fulrip på i sämsta fall under 3GB och usla 720p med sämre kvalitet än köp DVD av samma film.
Nättjänster kommer aldrig bli lika bra som köpfilm innan dom inser att kvalitet gäller och låter oss ladda ner 1:1 BD-rip så man undviker bufferproblemet och givetvis skall det inte kosta mer än ca 200kr/månad att ha tillgång till 1:1 BD kvalitet på 20-50GB iso-filer med extramaterialet och DTS-MA ljudet intakt och utan begränsning i när/var/hur jag väljer att lagra, se det x antal gånger, mm och utan krav på spelare som hanterar rättigheterna till filen.
DÅ och endast DÅ har nättjänster uppnåt acceptabel kvalitet.
Dock kommer kopieringen aldrig dö ut då det finns snåla nissar som alltid anser att gratis är godast oavsett om det finns lagliga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Public service skall självklart finansieras. Men jag tror nog att det kunnat ske "enklare" genom skatten. Då skulle hela kontrollorganet gällande licensavgiften också bli onödig och slippa finansieras.

Skickades från m.sweclockers.com

hade varit trevligt om den är så opartisk och åsikts fri som den enligt lagen ska vara å in inte fylld av massa vänster strävare som inte kan hålla sin åsikt för sig själva (p3 etc)

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Ge dem inte idéer snart kommer väl denna skatt också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Det behöver inte kosta "hundratals kronor", finns att köpa för under hundringen i BD-format och nöjer man sig med DVD är det ännu billigare på rea.
Nu vet jag inte hur du är men hellre ser jag film på 1:1 BD-rip vilket är det ända acceptabla än fulrip på i sämsta fall under 3GB och usla 720p med sämre kvalitet än köp DVD av samma film.
Nättjänster kommer aldrig bli lika bra som köpfilm innan dom inser att kvalitet gäller och låter oss ladda ner 1:1 BD-rip så man undviker bufferproblemet och givetvis skall det inte kosta mer än ca 200kr/månad att ha tillgång till 1:1 BD kvalitet på 20-50GB iso-filer med extramaterialet och DTS-MA ljudet intakt och utan begränsning i när/var/hur jag väljer att lagra, se det x antal gånger, mm och utan krav på spelare som hanterar rättigheterna till filen.
DÅ och endast DÅ har nättjänster uppnåt acceptabel kvalitet.
Dock kommer kopieringen aldrig dö ut då det finns snåla nissar som alltid anser att gratis är godast oavsett om det finns lagliga alternativ.

men hallå skulle villja ha statistik på hur mycket musik som laddas ner i Sverige idag mot innan spotify. enligt mig betydande % mindre...

Att folk fortfarande i stor utsträckning laddar ner film beror främst enligt mig bristande utbud man vill ha en tjänst för film inte 5, det gör ett privat bibliotek på datorn smidigare, å många vanliga dödliga nöjer sig med den kvalitén som erbjuds idag legalt och ilegalt. hade de kommit en tjänst som motsvarade vad de går att hyra film för (något billigare så klart) då lokalhyror, personal inte kostar lika mycket som alla de ställen de skulle ersätta.

å vad då

Citat:

fattar du inte vilket konsumtions samhälle vi lever i? vi vill ha de senaste direkt, vilket också är ett problem då folk väljer att ladda ner pga sena dvd releaser , för att inte prata serier min upplevelse av netflix på den fronten är usel och som alla annan konsumtion vill man ha tillgång när å var man vill, alla dessa luckor är inte fyllda än.

sist men inte minnst skiva är fr många ett ganska utdaterat format, speciellt när de kommer till att konsumera snabbt, man vill inte rota i en skivsamling när de går att trycka ctrl F å skriva titeln å sen börja konsumera

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:
Skrivet av #enbom:

På tal om mafia... Den här nya skatten som ska tillkomma på LAN-partys. Det är ju helt absurt!

Den gäller endast internetcaféer som hyr ut datorer som är iordningställda för spel. Den gäller inte LAN man har hemma i garaget eller ens DreamHack, för dit tar deltagarna med sig sina egna datorer.

(Jag uttalar mig inte om "internetcaféskatten", för jag är inte tillräckligt insatt och dessutom berör den inte mig.)

Hade inte hört talas om detta tidigare. Googlade lite och folk hänvisade till en del olika texter.
Någon hänvisade till Lagen (1982:636) om anordnande av visst automatspel
(automatspelslagen).
Skummade bara lite grann men hittade lite 'kul' grejer.

Citat:

Det skall inledningsvis nämnas att rekvisitet spel
i sig är oklart. Många har
sin personliga uppfattning om begreppet och denna t
orde spänna över allt
från idrotten tennis och sällskapspelet monopol til
l rollspel.

Så man ska betala för att man har sällskapsspel eller tennis?

Citat:

Ansökan om tillstånd att anordna Avgiftsklass
automatspel som innebär att det på
en plats anordnas spel på
a) 1 automat
4 (2 000 kr)
b) 2 – 5 automater 5 (3 200 kr)
c) 6 – 9 automater 6 (5 000 kr)
d) 10 eller fler automater 9 (16 500 kr)

Undrar vad de skulle räkna antalet på i fallet tennis. Antal tennisbollar?
Så om man har 10 eller fler tennisbollar ska man betala en avgift på 16 500kr?
Är det per år, månad eller vad?

Har svårt att tro att någon skulle vara tvungen att betala tillstånds pengar för sällskapsspel eller tennis eller dyl. Kanske om det anordnas någon form av publik turnering, men inte för privatbruk.

Å andra sidan, om någon hade sagt för 5 år sen att man skulle betala tv licens för mobiltelefoner så hade jag trott att det var ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny9193:

hade varit trevligt om den är så opartisk och åsikts fri som den enligt lagen ska vara å in inte fylld av massa vänster strävare som inte kan hålla sin åsikt för sig själva (p3 etc)

Vad man kan anse vara opartiskt beror i mångt och mycket var man själv befinner sig i spektrat, extremhöger tycker public service är vänstervriden och extremvänstern tycker att public service går kapitalismens ärenden...kort sagt så tycker jag att det verkar vara som att de prickar rätt!