Permalänk
Medlem

Ny dator, bildskärm hittar inte

Hej jag fick nyss hem min dator från komplett, och tänkte starta igång den. Jag har aldrig köpt därifrån förut så jag har inte så mycket rutin. Jag beställde utan windows då jag har windows själv. Jag har kopplat i allt och min bildskärm verkar inte hitta datorn. Den bara blinkar svart som den gör när datorn inte är påslagen. Vad är fel? har jag glömt nåt? hur kan jag installera windows utan bildskärm?

tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vad som kan vara fel? Det är en DVI sladd om det spelar något roll...

Allt startar som det ska, mus, tangentbord, fläktar och lampor, bara skärmen som har no signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

Ingen som vet vad som kan vara fel? Det är en DVI sladd om det spelar något roll...

Allt startar som det ska, mus, tangentbord, fläktar och lampor, bara skärmen som har no signal.

Du ser bara desperat om du skriver inom så kort varsel, bara vänta och se när någon som kan, svarar på ditt problem.
Samt, googlar du lite så hittar du lite saker här och där. Ex

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Du ser bara desperat om du skriver inom så kort varsel, bara vänta och se när någon som kan, svarar på ditt problem.

hehe men jag är ju desperat!

Permalänk
Medlem

Testa att byta skärmsladd, vad är det för skärm föresten?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Sladden är det inget fel på då den fungerar utmärkt till gamla datorn, har heller ingen VGA-ingång på nya datorn. Skärmen är en LG Flatron W2240T

Permalänk
Medlem

Skärmen kan ha inställningar, det borde finnas lite olika knappar jämte start knappen. Du borde kunna konfigurera inställningar där som vilken typ av utgångarna, skärmen använder. Ex, min BenQ var inställd på VGA, då jag använder DVI, så var den helt svart. Men via inställningar på skärmen fick jag ändra till DVI uttaget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skärmen fungerar felfritt då jag haft den till gamla datorn. Den hittar inte nya datorn... det är där problemet ligger. Köpte nya dator på komplett och det är den som ger "no signal". Jag köpte utan operativsystem, men jag måste ju ha en skärm för att kunna installera operativsystemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

Hej jag fick nyss hem min dator från komplett, och tänkte starta igång den. Jag har aldrig köpt därifrån förut så jag har inte så mycket rutin. Jag beställde utan windows då jag har windows själv. Jag har kopplat i allt och min bildskärm verkar inte hitta datorn. Den bara blinkar svart som den gör när datorn inte är påslagen. Vad är fel? har jag glömt nåt? hur kan jag installera windows utan bildskärm?

tacksam för hjälp

Färdigbyggd/märkesdator?

Har du kopplat in i rätt uttag? Det finns oftast ett inbyggt grafikkort i moderkortet.. Du har troligen ett grafikkort utöver det inbyggda, är det där du har kopplat in skärmen?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Dator är denna: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10602
Midi Tower OEM Corsair CX 430W PSU Intel Core i5-3570 Processor MSI B75MA-P45, Socket-1155 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB Sapphire Radeon HD 7750 1GB GDDR5 Samsung DVD Writer, SH-224DB Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM WD Desktop Blue 500GB Microsoft OEM Wired Desktop 400

Både SSD och HDD, spelar det någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedo:

Dator är denna: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10602
Midi Tower OEM Corsair CX 430W PSU Intel Core i5-3570 Processor MSI B75MA-P45, Socket-1155 Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB Sapphire Radeon HD 7750 1GB GDDR5 Samsung DVD Writer, SH-224DB Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM WD Desktop Blue 500GB Microsoft OEM Wired Desktop 400

Både SSD och HDD, spelar det någon roll?

Det spelar ingen roll förutom att du ska ha systemet på SSD och inte glömma att aktivera ACHI, men först måste du ju få bild på datorn.

Då har du alltså ett grafikkort utöver det som är inbyggt i moderkortet, är det där du har kopplat in skärmen?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det vet jag inte. Datorn hittar TVn på HDMI sladden så jag har installerat Windows 7 och drivrutiner till grafikkortet. Men skärmen och datorn hittar fortfarande inte varandra. Vet inte var jag kopplat skärmen men det finns bara en DVI utgång så det är där iaf.

Permalänk
Medlem

Din dator har 2 st DVI portar enligt länken till din dator du gav oss. Kolla ordentligt om skärmen kopplats till moderkortets eller grafikkortets DVI port.

Har du koppla sladden till skärmens DVI port också eller sitter kabeln i skärmens andra port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Din dator har 2 st DVI portar enligt länken till din dator du gav oss. Kolla ordentligt om skärmen kopplats till moderkortets eller grafikkortets DVI port.

Har du koppla sladden till skärmens DVI port också eller sitter kabeln i skärmens andra port?

ah this. hittade den andra DVIn och den fungerade den såg bara lite annorlunda ut. tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Bra.

Datorn stänger av moderkortets bild portar när man sätter in ett separata grafikkort. Ofta kan man ändra i bios så att båda är påslagna samtidigt men sen varierar det hur bra det går.