Permalänk
Medlem

Speldator 10-12k budget

Hej trevliga och hjälpsamma Sclockers, jag är en nybliven medlem.
Jag håller på o pillar ihop ett litet projekt, men jag behöver eran hjälp så jag inte kastar pengar i sjön..
Är denna set-up prisvärd?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3648616/2013-07-27-comp
eller kan jag göra nånting mycket bättre för pengen jag tänker lägga?, detta blir den första datorn jag bygger från grunden.
Hur bra kommer den här datorn att fungera i spel som "GTA V" "BF3" "BIOSHOCK INFINITE" Etc..
Tacksam för all feedback
Mvh//Qbenso

Edit* Datorn är färdig, jag är så sjukt nöjd med den, allt rullar på riktigt fint! Stort tack alla Sweclockers!

EDIT* Sitter numera med datorn färdig.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbenso:

Hej trevliga och hjälpsamma Sclockers, jag är en nybliven medlem.
Jag håller på o pillar ihop ett litet projekt, men jag behöver eran hjälp så jag inte kastar pengar i sjön..
Är denna set-up prisvärd?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3648616/2013-07-27-comp
eller kan jag göra nånting mycket bättre för pengen jag tänker lägga?, detta blir den första datorn jag bygger från grunden.
Hur bra kommer den här datorn att fungera i spel som "GTA V" "BF3" "BIOSHOCK INFINITE" Etc..
Tacksam för all feedback
Mvh//Qbenso

Ser bra ut. Du kan nog inte få ihop något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ser bra ut. Du kan nog inte få ihop något bättre.

Tackar för snabbt svar! Blir denna då och en fet display vid nästa löning.
Edit* har du några erfarenheter av hårddisken? Har läst att den har strulat för folk.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut.

Men du skulle kunna köpa ett nätagg med 700-800W för att framtidssäkra om du någon gång bestämmer dig för att köra SLI. Tänk även på att lägga på CPU kylaren tidigt, det kan bli huvudvärk annars om man gör det i slutet med just Hyper 212 EVO.

Permalänk
Medlem

Dem gör r4:an med fönster också om du är intresserad, med tanke på att du har ett rött och svart färgschema på gång..

Visa signatur

FX-6100 ~ Gigabyte 990XA-UD3 ~ Corsair Vengeance 1600mhz 8GB ~ XFX 7970 Ghz

Corsair AX750 ~ WD Blue 500GB ~ Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbenso:

Tackar för snabbt svar! Blir denna då och en fet display vid nästa löning.
Edit* har du några erfarenheter av hårddisken? Har läst att den har strulat för folk.

SSD:n är bra iaf. Vet inte så mycket om hdd:n men tror det ska bli bra.

Skrivet av armara:

Tycker det ser bra ut.

Men du skulle kunna köpa ett nätagg med 700-800W för att framtidssäkra om du någon gång bestämmer dig för att köra SLI. Tänk även på att lägga på CPU kylaren tidigt, det kan bli huvudvärk annars om man gör det i slutet med just Hyper 212 EVO.

700-800w är alldeles för mycket. Det nätagg han har räcker gott och väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbenso:

Tackar för snabbt svar! Blir denna då och en fet display vid nästa löning.
Edit* har du några erfarenheter av hårddisken? Har läst att den har strulat för folk.

Tror inte det blir något problem. Jag har en liknande Seagate Barracuda disk fast med sata2 som har tickat på i en av mina datorer i snart 5 år.

Permalänk
Medlem

Har en samsung 840 basic, inköpt strax efter den släptes och har fungerat finfint för mig.
Dock bör du nästan sikta på 240 GB versonen för att 120 är lite väl tight om du vill ha Spel och OS på SSDn.

Annars tycker jag att din setup ser bra ut.

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

HDDn är bra, det är en standard disk... det är nog mer folk som haft otur att den har krånglat som skriver. 1 på 100 om enns det. garantin löser det.

770 är ett skit bra grafikkort. sitter själv på ett 7970 som är lite klockat, och ditt är snabbare, jag kan ju säga att ett 7970 maxar allt som det är just nu (kör mitt älskade bf3 på high för 100% stabilitet).

du kommer vara fruktansvärt nöjd. en i5 cpu är skit bra, den kommer inte vara en flaskhalls för dig på 4-5 år om inte mer. (köpte min i7 930 för 3 år sen och den hänger med utan problem)

helt okej SSD

det ser bra ut. jag skulle nog funderat på mer ram än bara 8gig, men det är ju ändå något du kan köpa till senare utan problem om du behöver det.

(sitter med 3750mb ram i idle just nu, massa vanliga program+lol+waterfox+utorrent+skype)

Skrivet av azezl:

Har en samsung 840 basic, inköpt strax efter den släptes och har fungerat finfint för mig.
Dock bör du nästan sikta på 240 GB versonen för att 120 är lite väl tight om du vill ha Spel och OS på SSDn.

Annars tycker jag att din setup ser bra ut.

VOUCH, jag har en 80gig med OS+League of Legends på. den är fan alltid på gränsen till full nu efter 3 år

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Tycker det ser bra ut.

Men du skulle kunna köpa ett nätagg med 700-800W för att framtidssäkra om du någon gång bestämmer dig för att köra SLI. Tänk även på att lägga på CPU kylaren tidigt, det kan bli huvudvärk annars om man gör det i slutet med just Hyper 212 EVO.

Okej, inga planer på SLI atm och min budget spricker tyvärr med starkare nätagg, får bli att uppgradera när det behövs.
Tackar för infon om CPU kylaren, hade inte en blekaste aning, glad att slippa huvudvärk vid just datorbyggande hehe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

SSD:n är bra iaf. Vet inte så mycket om hdd:n men tror det ska bli bra.

700-800w är alldeles för mycket. Det nätagg han har räcker gott och väl.

Det räcker gott och väl idag, men räcker det gott och väl om han bestämmer sig för att köpa ett till GTX770?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM20:

Dem gör r4:an med fönster också om du är intresserad, med tanke på att du har ett rött och svart färgschema på gång..

Jag är ute efter ett "dolt" kraftpaket, så fönster vill jag inte ha, men tackar för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Har en samsung 840 basic, inköpt strax efter den släptes och har fungerat finfint för mig.
Dock bör du nästan sikta på 240 GB versonen för att 120 är lite väl tight om du vill ha Spel och OS på SSDn.

Annars tycker jag att din setup ser bra ut.

Håller med. Har också en 120GB och det blir trångt förvånansvärt snabbt.

Nätagget är underbart. Har själv ett och rekommenderar det starkt

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbenso:

Okej, inga planer på SLI atm och min budget spricker tyvärr med starkare nätagg, får bli att uppgradera när det behövs.
Tackar för infon om CPU kylaren, hade inte en blekaste aning, glad att slippa huvudvärk vid just datorbyggande hehe!

Är det första datorbygget
Har du några frågor är det bara att säga till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Håller med. Har också en 120GB och det blir trångt förvånansvärt snabbt.

Nätagget är underbart. Har själv ett och rekommenderar det starkt

Har den fläkten och de låter ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Det räcker gott och väl idag, men räcker det gott och väl om han bestämmer sig för att köpa ett till GTX770?

Nej det gör det ej, pratade med en kompis om det, han sa samma sak "köp ett starkt nätagg" det kommer behövas när du vill stoppa in ett till Grafikkort!
Så armara har 100% rätt här

Permalänk
Medlem

Ser fin fint ut!

Angående de som vill framtidssäkra för SLI mm så kan jag för min egen räkning säga att jag föredrar att köpa nytt singel kort före jag går på SLI eller CF. Fortfarande för mycket problem för min smak och desto längre utvecklingen kommer desto strömsnålare blir diverse komponenter. Sitter idag med bara ett GTX 580 då jag drog ur det andra bara pga kompatibilitetsproblem och dålig skalning i en del spel.

Nu sitter jag dock på vattenkylning och har överklockat mitt GTX 580 till 975 på Core vilket ger en bra skjuts. Kommer troligen inte uppdatera grafik denna generationen heller.

Permalänk
Medlem

Om du vill köra SLI i framtiden så hade jag lätt lagt 200kr till och gått upp 100w så slipper du köpa nytt och riva ut alla kablar osv.
http://www.sweclockers.com/recension/17074-nvidia-geforce-gtx... där ser du vad det drar SLI dock så drar MSI gaming kortet lite mer än referenskortet men sen så har deras setup en strömtörstigare cpu, så om du ionte ska klocka massa så kommer 680w agget funka finfint till SLI.

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Är det första datorbygget
Har du några frågor är det bara att säga till!

Yessir! som sagt första datorbygget, även första set-up jag sätter ihop på egenhand, om man inte räknar med hjälpen jag fått här!
vad menas med SLI? för mig som inte hunnit bli tillräckligt high på det här? Dubbla graff eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbenso:

Yessir! som sagt första datorbygget, även första set-up jag sätter ihop på egenhand, om man inte räknar med hjälpen jag fått här!
vad menas med SLI? för mig som inte hunnit bli tillräckligt high på det här? Dubbla graff eller?

När du kör två grafikkort utav nvidia kallas det sli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

När du kör två grafikkort utav nvidia kallas det sli.

feeling stupid..
men min gissning va ju rätt, tack för grym hjälp från er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbenso:

feeling stupid..
men min gissning va ju rätt, tack för grym hjälp från er alla!

Ingen orsak. lycka till!
Och glöm inte esd armband!... eller läs bara manualen noggrant!

Permalänk
Medlem

Jag tycker du har satt ihop ett grymt bra system men jag skulle tycka att du borde köra på en 250 gb SSD för då slipper du tveka när du ska installera nått på ssdn, sitter själv med en Samsung 840 Basic 250 Gb och är super nöjd med den.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, men hade jag varit dig hade jag satsat på större SSD, 120 Gb räcker inte värst när man har operativsystemet och alla andra systemprogram, tänk på att du vill ha minst 10% ledigt utrymme på disken vid alla tillfälle med! Bara en hint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qvarn:

Jag tycker du har satt ihop ett grymt bra system men jag skulle tycka att du borde köra på en 250 gb SSD för då slipper du tveka när du ska installera nått på ssdn, sitter själv med en Samsung 840 Basic 250 Gb och är super nöjd med den.

Skrivet av imo:

Ser bra ut, men hade jag varit dig hade jag satsat på större SSD, 120 Gb räcker inte värst när man har operativsystemet och alla andra systemprogram, tänk på att du vill ha minst 10% ledigt utrymme på disken vid alla tillfälle med! Bara en hint.

Skrivet av foxzox7:

Ingen orsak. lycka till!
Och glöm inte esd armband!... eller läs bara manualen noggrant!

Lagt till 250GB nu ist räknade ihop hur mycket utrymme som jag vill använda, kan bara skratta, hade blivit besviken om jag valt 120GB!
Kommer med update när jag meckat ihop burken.

Hur viktigt är det med esd armband? kan jag förstöra hela paketet om jag har otur, om jag inte använder esd armband?
Polarn skratta bara åt mig när ja fråga om de behövdes..^^
Edit* "Polarn" som hjälper mig bygga vet dock vad han håller på med då han byggt ett flertal datorer, men man vill ju alltid vara på den säkra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbenso:

Lagt till 250GB nu ist räknade ihop hur mycket utrymme som jag vill använda, kan bara skratta, hade blivit besviken om jag valt 120GB!
Kommer med update när jag meckat ihop burken.

Hur viktigt är det med esd armband? kan jag förstöra hela paketet om jag har otur, om jag inte använder esd armband?
Polarn skratta bara åt mig när ja fråga om de behövdes..^^
Edit* "Polarn" som hjälper mig bygga vet dock vad han håller på med då han byggt ett flertal datorer, men man vill ju alltid vara på den säkra sidan.

Det är tyvärr inte alla som vet vad de håller på med ändå, och eftersom det är en såpass billig lösning, (vad kostar det, 30 kronor...?)
Är det inte lönt att spara in på.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Moderator
Moderator

Hej! Välkommen till Sweclockers forum!

Tyvärr hamnade din tråd i fel forumdel, det är nu åtgärdat.
Lycka till med bygget!

*Tråd flyttad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag R4an är lite stor och ångrar mig att jag inte köpte ARC eller något annat litet mindre chassi.
Såg att du skrivit i någon kommentar att du tog 240 istället för 120 Gb.
Använder HDDn du länkade (Seagate Barracuda 2Tb) och funkar perfekt för mig, dock tycker jag den låter rätt mycket när jag använder den. Men har mer eller mindre ingen erfarenhet om ljudet med hårddiskar så antar att min är "normal".

Lycka till med bygget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qbenso:

Lagt till 250GB nu ist räknade ihop hur mycket utrymme som jag vill använda, kan bara skratta, hade blivit besviken om jag valt 120GB!
Kommer med update när jag meckat ihop burken.

Hur viktigt är det med esd armband? kan jag förstöra hela paketet om jag har otur, om jag inte använder esd armband?
Polarn skratta bara åt mig när ja fråga om de behövdes..^^
Edit* "Polarn" som hjälper mig bygga vet dock vad han håller på med då han byggt ett flertal datorer, men man vill ju alltid vara på den säkra sidan.

ESD skydd är en billig försäkring.
Utan de kan du förstöra en hel del ja men de kanske inte visar sig på en gång, de kan till och med ta flera veckor/månader av användning.

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwin88:

ESD skydd är en billig försäkring.
Utan de kan du förstöra en hel del ja men de kanske inte visar sig på en gång, de kan till och med ta flera veckor/månader av användning.

Kan man inte få fram samma skydd på nåt annat sätt då?, typ kopparkabel runt armen, hålla i elementet etc?