Nokia kan göra surfplatta med Windows RT

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad det är som är så dåligt med Windows RT, speciellt i jämförelse med Windows 8? Är det verkligen så stor marknad för att köra desktop appar på surfplattor eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Måste alla Nokia-anställda stå på rad och applådera så fort MS-dreggen Ballmer och Elop släpper en fis?

Det är ju skrattretande.
Stackars finnar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Skrivet av Macke074:

Och jag som trodde att de hade redan tillverkat Surfplattor, men där hade jag garanterat fel. Jaha men de blir nog förmodligen bra de med inom Nokia.

//Ha d gott

Nej då du hade inte alls fel, 2005 fanns en surfplatta från Nokia som hette Nokia 770.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vad menar du med iOS? En iPhone kan inte kopplas till en större skärm och köra Mac OS X. Jovisst, man kan väl räkna in Android om man kör Ubuntu for Android.

Jag menar att både android och iOS har många applikationer som är gjorda för skärmar som är större än de man hittar på en telefon. Men inser nu att du syftar på applikationer som kan köras mer som vanliga "icke touch" applikationer, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Jag som är en Nokia fanboy vill inte se dem gå under (mer än de redan gjort).
Varför kan de inte bara satsa på Android på telefonerna och säga upp sig med Microsoft.
Visst, Nokias lumia serie säljer väl helt ok men det är på tok för lite för att ta sig in som en konkurrent på marknaden.

Tror inte det lär hända Microsoft kör säkert Nokia i botten utan att tveka en enda sekund. M$ har trots allt Stephen Elop som vd på Nokia som tidigare arbetat på Microsoft.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Skrivet av Tigerhamster:

Det känns som om Nokia ger mer stöd åt Microsoft än de är värda. På sin egen bekostnad..
Känns inte heller som om de får så mycket stöd tillbaka.

Oroa dig inte, Nokia får sinnessjukt mycket pengar för att de kör W8. Med det sagt; önskar ändå att Nokia väljer Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Får jag fråga vad det är som är så dåligt med Windows RT, speciellt i jämförelse med Windows 8? Är det verkligen så stor marknad för att köra desktop appar på surfplattor eller har jag missat något?

Om du sitter med valet mellan RT och ett riktigt Windows på en x86 surfplatta. Vilket skulle du ha tagit?

Ena är en gimpad version med ett väldigt begränsat urval av metro appar.. Det andra har både "Metro" apparna och tillgång till alla desktop programmen.
Plus, man kan köra gamla Windows spel samt DosBox på det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Får jag fråga vad det är som är så dåligt med Windows RT, speciellt i jämförelse med Windows 8? Är det verkligen så stor marknad för att köra desktop appar på surfplattor eller har jag missat något?

Felet med windows 8 RT är nog att det var sjukt övervärderat, samt alla RT tablets såldes på mycket högre pris för skit hårdvara som var 100% deadend.
Köra desktop applikationer på en windows 8 tablet är nog inte så attraktivt som det låter, applikationer som inte är designade för touch suger stenhårt på en tablet för det mesta.
En av de största problemen med windows 8 är nog att många devs skiter i platformen eftersom dom kan inte tjäna pengar på den.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Nokia känns så självmordsbenägna att det är otäckt..
Inget hopp kvar för dem..tyvärr satsade ni på fel häst. Kanske Ballmer har en charm som speciellt tilltalar finnländare?
Hade de valt android för ett antal år sedan så kunde de kanske varit lika stora som samsung..:(

Hur satsar de på fel häst? Med MS har de en av de absolut starkaste samarbetspartnerna på marknaden och i dagsläget finns det ingen telefon som kan matcha WP + Lumias enastående byggkvalitet, smidighet i OSet och framtida teknik, finns inget paket som kan matcha det Nokia har på marknaden. Även tecken på att Nokia sålt rekordmånga Lumia telefoner, att iOS tagit enorm inspiration av WP eller varför inte ta en titt på HTCs nya alternativa tile interface. Visst känns allt det bekant?

Problemet är att konsumenter är för insöade på iOS och android och för rädda för att byta. Säg mig en anledning till att varför inte just DU skulle byta till tex WP? åh app utbudet säger du. 48/50 mest nedladdade appar på play och store finns till WP.

RTs vara eller icke vara kan diskuteras. Största anledningen till floppen är marknadsförning och media. RT skulle pressas in i samma kategori som pro vilket är fel. RT ÄR en surfplatta medan Pro är en hybrid. Men för den icke insatte konsumenten såldes båda under samma kategori och media spann vidare på det = fail.

Kör MS WP till ett surfplatte OS och Nokia en surfplatta med Lumia kvalitet+utseende så blir det insta succe.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Avstängd

Fantastiskt. Nokia gör ännu ett genidrag!

Det går bra nu.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Oroa dig inte, Nokia får sinnessjukt mycket pengar för att de kör W8. Med det sagt; önskar ändå att Nokia väljer Android.

Nokia har nog tjänat endel på denna deal i början med Microsoft men det verkar som att detta snart är över.
Nokia måste börja betala licensavgifter nu verkar det som
nokia-paying-microsoft-500m-for-using-windows-phone/

http://www.digitaltrends.com/mobile/nokia-1-billion-windows-phone/

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Så kan det gå när det är bara dinosaurier som jobbar på Nokia, lycka till.

Permalänk

Ledsen alla fanboys, men Nokia kan inte sälja MS längre...

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk

Nokia tänk på eran vän Linus och förstå vad som är Finskt och inte!

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Får jag fråga vad det är som är så dåligt med Windows RT, speciellt i jämförelse med Windows 8? Är det verkligen så stor marknad för att köra desktop appar på surfplattor eller har jag missat något?

Jag har då aldrig ångrat att jag inte snålade o köpte RT istället för min w510. Visst om några år kanske RT duger men i dagsläget är inte apparna många och man märker ofta att de är nya (alltså många barnsjukdommar).
Dessutom kan man inte vad jag vet köra bygg bilar och båtar med mulle meck på RT det avgör ju allt

Så om nu Nokia gör en platta tycker jag de bör satsa på x86.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ang Nokias samarbete med Microsoft så tror jag att det inom något år kommer visa sig vara ett bra val för Nokia.

iPhones sålda Q2 2013: 37,5 milj exemplar
Lumias sålda Q2 2013: 7,5 milj exemplar

iPhones sålda Q2 2012: 36 milj exemplar
Lumias sålda Q2 2012: 4 milj exemplar

Jag är faktiskt ganska imponerad över hur väl Lumia säljer med tanke på hur nytt Windows Phone är. Visst bara 1 av 5 väljer Lumia framför iPhone men det kunde ha varit mycket värre än så. För ett år sedan var förhållandet 1 av 10.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomhas:

Problemet är att konsumenter är för insöade på iOS och android och för rädda för att byta. Säg mig en anledning till att varför inte just DU skulle byta till tex WP? åh app utbudet säger du. 48/50 mest nedladdade appar på play och store finns till WP.

Haha snacka om att lägga orden i mun på en...citat: ""app utbudet säger säger du"" Herregud,, var har jag sagt det?
Främsta anledningen till att jag stannar hos android är möjligheten att customisera så gott som allt med den plattformen. Allt från utseende till funktioner.
Men om du tvunget vill snacka appar så visst. Självklart finns de största apparna till alla plattformar, facebook, instagram ..you name it.
Inte de jag skulle sakna dock utan mindre appar som Swipepad, zooper widget, tasker, möjligheten att byta launcher o.s.v exemplen är otaliga..

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för jag har inte så bra koll. Vad skilljer RT från WP8? Finns samma appar till båda? Varför är det två olika OS till två väldigt lika enheter!? Skillnaden är skärmstorleken och telefonfunktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anonymous FTW:

Nej då du hade inte alls fel, 2005 fanns en surfplatta från Nokia som hette Nokia 770.

Den här? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nokia770-fi-wiki.jpg de kan inte jag kalla nån surfplatta för, ser ut mer som en GPS som man ha i bilen.

//Ha d gott

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd

Spiken i kistan för Nokia som produktutvecklare om de verkligen lanserar en platta med RT

Permalänk
Medlem

Nackdelen med RT är att de kräver Metro appar.

Fördelen är vikten och batteritiden där de krossar allt Intelbaserat jag har stött på så här långt.
Men visst, Kan jag få en atom baserad platta med samma prestanda och vikt som min RT så gärna men än så länge finns inte den prylen tyvärr

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Hur satsar de på fel häst? Med MS har de en av de absolut starkaste samarbetspartnerna på marknaden och i dagsläget finns det ingen telefon som kan matcha WP + Lumias enastående byggkvalitet, smidighet i OSet och framtida teknik, finns inget paket som kan matcha det Nokia har på marknaden. Även tecken på att Nokia sålt rekordmånga Lumia telefoner, att iOS tagit enorm inspiration av WP eller varför inte ta en titt på HTCs nya alternativa tile interface. Visst känns allt det bekant?

Microsoft stark samarbetspartner? På desktopsidan, visst. På mobilsidan, hahaha. Enda orsaken att Nokia arbetar med Microsoft är för att Microsoft var de enda som ville pumpa in pengar i det sjunkande skeppet.

Båda företagen misslyckades totalt att förutsäga den succe Apple skulle få med sin Iphone. Det finns ett klassiskt uttalande från Steve Ballmer om vad han ansåg att Apple hade för chanser att ta sig in på mobilmarknaden. Lustigt nog är Ballmer fortfarande chef på Microsoft.

Permalänk
Medlem

Känns mycket intressant för mig. Älskar min wp-telefon, och min fru gillar skarpt sin RT-platta (trots att hon var en inbiten androidanvändare).

Permalänk
Medlem

När andra vill lägga ner RT för att det inte säljer tänker No-kia lansera surfplatta?? Bra där... 190 rakt in i en bergvägg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Om du sitter med valet mellan RT och ett riktigt Windows på en x86 surfplatta. Vilket skulle du ha tagit?

Ena är en gimpad version med ett väldigt begränsat urval av metro appar.. Det andra har både "Metro" apparna och tillgång till alla desktop programmen.
Plus, man kan köra gamla Windows spel samt DosBox på det.

Det hade ju varit en lämplig jämförelse om det inte var så att det var en större prisskillnad mellan versionerna. Sen så har ju en ARM platta fördelar på batteritid och vikt.

Att det skulle vara så stor skillnad tror jag inte riktigt på, gjorde en snabb jämförelse och kom fram till att det var mindre än 5% av apparna som är x86 exklusiva.

Skrivet av bud986:

En av de största problemen med windows 8 är nog att många devs skiter i platformen eftersom dom kan inte tjäna pengar på den.

Sant. Man kan ju tycka att det är lite ironiskt att Microsoft i princip ditchade allt fokus på PCn och fortfarande misslykades stenhårt. Jag tror att de hade mått mycket bättre av att helt enkelt ha forkat Windows RT ifrån Windows Phone 8 och introducerat en desktop version av sitt Metro ekosystem. För seriöst så tycker jag att metro apparna tillför en hel del funktionalitet som man tycker borde funnits i OSet långt tidigare. Som en vettig enkel mailklient, kalender, etc. Tyvärr så är ju tablet UIt så sunkigt på desktop så det spelar inte någon större roll vad som finns där.

Om inte annat så hade inte Windows 7s storhet/populäritet abrupt tagit slut med Windows 8.

Permalänk
Medlem

Tycker detta ska bli intressant att se om det blir något eller ej.
Om priset var det rätta, så skulle jag nog köpa en Nokia-platta.

Alltid varit nöjd med mina nokia-telefoner, aldrig haft problem med dem.

Permalänk

En billig x86 platta skulle jag vilja ha. Skulle ersätta min pc som musikspelare. Då skulle man kunna ha riktiga drivrutiner så jag skulle kunna använda min DAC till surfplattan. Även som mediaspelare med MKV filmer MED DTS-HD Master.

Permalänk

Läst igenom kommentarerna och förstår inte riktigt gnället... Märker att alldeles för många här inne skriver med rykten som källa. "Windows 8 suger! Windows RT suger!". Hur många har faktiskt prövat vardera plattform mer än 1h? För att skippa Windows 8 vs Windows 7 diskussionen hoppar jag till RT.
Som operativsystem, vad är egentligen problemet? Det är ett otroligt smidigt och lättanvänt OS, uteslutande bättre anpassat för touch än både iOS och Android, med bra sökintegration (som blir ännu bättre i 8.1), och sakta men säkert starkare apputbud. Priset på Surface RT däremot, det är en annan sak. Köpte själv en jäkel när den släpptes och visst, pris/prestanda ration är inget att hänga i granen (inte för att de laggar jättemycke, men tillräckligt ofta för att vara ett störmoment), men byggkvaliten slår nog samtliga Android-tablets och IMO även iPad 4 (har en tillhanda att jämföra med).

Poäng: I med en ny och fräsh Snapdragon, håll kvar byggkvalitén och matcha priset bättre med motsvarande tablets (prestanda + byggkvalité ofc) så är RT otroligt intressant. Sålänge RT-tablets kostar mindre än majoriteten av x86-tablets är det ett perfekt alternativ för många.

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Medlem

Enda jag saknar som app(original) är Sonos på Win RT. Kompisar som haft lite buggiga sekundär-appar, men annars skulle den fylla mina behov på en platta.

Permalänk
Skrivet av Macke_BMRSweden:

Den här? http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nokia770-fi-wiki.jpg de kan inte jag kalla nån surfplatta för, ser ut mer som en GPS som man ha i bilen.

//Ha d gott

Nej precis, och Nokia 3310 är ingen mobil för den ser mer ut som en fjärrkontroll man har till TV:n. Bara för att den inte är en kopia på en iPad så kan den ändå som den precis är, vara en surfplatta.

Visa signatur

NO MAAM