Märkligt problem sedan BIOS-uppdatering - ASUS Sabertooth 990FX/Gen3 R2.0

Permalänk
Medlem

Märkligt problem sedan BIOS-uppdatering - ASUS Sabertooth 990FX/Gen3 R2.0

Hej!

Detta är mitt första inlägg.
Iaf, för ett tag sedan uppdaterade jag min UEFI BIOS på ovannämda moderkort, från version 0305 till 1802.
Ända sen dess så har den fruktade blå skärmen dykt upp varje gång jag kommer till "Välkommen-delen" av Windows 7. De två märkliga sakerna som uppstår då är att:

1: Det är olika STOP-koder varje gång. Dock så verkar alla tyda på att det är nåt fel med en hårdvaras drivrutin och för det mesta står det IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL överst på blå skärmen. Jag har provat installera om den vanliga misstänkte, AMD's grafikkortsdrivrutin utan framgång.

2: Trycker jag på RESET-knappen när blå skärmen visas så kommer jag till skrivbordet utan problem. Men när jag stänger av datorn och startar den uppstår blå skärmen igen.

Jag funderar på att antingen försöka nedgradera BIOS till den äldre versionen eller i värsta fall installera om Windows.

Hoppas nån av er kan hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL är vanligtvis att någon processorkärna är instabil.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det har med någon drivrutin eller något att göra och som ovan skrev när det står så brukar det ha o göra med att datorn inte e stabil.
Jag skulle testa formatera och installera om först för jag tror det kan vara drivrutin relaterat varför den gör som den gör.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pripp90:

Hej!

Detta är mitt första inlägg.
Iaf, för ett tag sedan uppdaterade jag min UEFI BIOS på ovannämda moderkort, från version 0305 till 1802.
Ända sen dess så har den fruktade blå skärmen dykt upp varje gång jag kommer till "Välkommen-delen" av Windows 7. De två märkliga sakerna som uppstår då är att:

1: Det är olika STOP-koder varje gång. Dock så verkar alla tyda på att det är nåt fel med en hårdvaras drivrutin och för det mesta står det IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL överst på blå skärmen. Jag har provat installera om den vanliga misstänkte, AMD's grafikkortsdrivrutin utan framgång.

2: Trycker jag på RESET-knappen när blå skärmen visas så kommer jag till skrivbordet utan problem. Men när jag stänger av datorn och startar den uppstår blå skärmen igen.

Jag funderar på att antingen försöka nedgradera BIOS till den äldre versionen eller i värsta fall installera om Windows.

Hoppas nån av er kan hjälpa mig.

Bara att nedgradera. Den BIOS-versionen har ett fel som gör att vcore fastnar på 1.2v vilket är på tok för lite för att driva processorn. Jag har rapporterat felet till ASUS.

Du kan läsa min tråd om det här http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1214228-vcore-har-fas...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bara att nedgradera. Den BIOS-versionen har ett fel som gör att vcore fastnar på 1.2v vilket är på tok för lite för att driva processorn. Jag har rapporterat felet till ASUS.

Du kan läsa min tråd om det här http://www.sweclockers.com/forum/54-amd/1214228-vcore-har-fas...

Hur lyckades du nedgradera med ASUS USB Flashback? Jag provade med att ladda ner ver. 0305 på ett USB, sätta den i USB-uttaget för Flashback och hålla in knappen 3 sek och sen starta datorn, men inget hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pripp90:

Hur lyckades du nedgradera med ASUS USB Flashback? Jag provade med att ladda ner ver. 0305 på ett USB, sätta den i USB-uttaget för Flashback och hålla in knappen 3 sek och sen starta datorn, men inget hände.

1 Ladda ner biosfilen du vill ha
2 döp om den så den heter ST99R2G3.CAP (viktigt då det inte fungerar annars)
3 formatera usb stickan du vill använda till FAT32 med standardinställningar
4 Lägg filen på stickan
5 stäng av datorn, men se till att den har ström (grön lampa lyser på moderkortet)
6 dra ur alla andra usb-tillbehör för att vara säker på att inget stör
7 sätt stickan i porten under knappen märkt usb flashback
8 tryck och håll inne knappen tills det börjar blinka blått
9 vänta tills det blinkat färdigt (tar typ 2 minuter)
10 starta datorn

Klart!

Datorn skall alltså inte vara påslagen när man gör det. Hoppas det funkar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

BIOS versionen är nu 0305 och det kom inte upp nån blåskärm alls!

Tack så mycket för hjälpen, Ozzed!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pripp90:

BIOS versionen är nu 0305 och det kom inte upp nån blåskärm alls!

Tack så mycket för hjälpen, Ozzed!

Lugnt

Uppenbarligen är det fler som har problem med just den biosversionen. Lite stört att den får ligga kvar faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Har ASUS svarat? Isf vad svarade dom?

Snackade med live chatten nyss och byta till den nya BIOSen var det enda som skulle hjälpa mig att starta min dator med BIOS:en.

ToddeSwe

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Har ASUS svarat? Isf vad svarade dom?

ToddeSwe

De svarade att jag skulle nedgradera och att de rapporterat felet, men BIOS-versionen verkar ju ligga kvar så de kanske inte har hunnit titta på det än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De svarade att jag skulle nedgradera och att de rapporterat felet, men BIOS-versionen verkar ju ligga kvar så de kanske inte har hunnit titta på det än.

Snackade med live chatten nyss och byta till den nya BIOSen var det enda som skulle hjälpa mig att starta min dator med BIOS:en.

Visa signatur

ToddeSwe
Model : ASUS Sabertooth 990FX/GEN3 R2.0 Chassis : Corsair 300R : BIOS: Always latest Total Memory : 16GB DIMM DDR3 1333 Processor : AMD FX6300 Socket AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddeSwe:

Ja, du kan ju prova. Inte värre än att man flashar tillbaka till det gamla via Direct USB flash eller vad det heter. Jag har för mig att jag skrev i tråden jag länkade till hur man gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man ska använda ENTER för att tiden ska fastna!

Nu funkar det! :\

ToddeSwe

Snackade för tidigt! Funkar inte!

Tydligen så har jag lagt ner tid i onödan på detta:

http://www.overclock.net/t/1415151/asus-990fx-sabertooth-motherboard-r2-0-gen-3-bios-update-1903-august-1-2013

Näh ... funkar inte ändå!

Måste man rensa CMOS kanske?

Visa signatur

ToddeSwe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

1 Ladda ner biosfilen du vill ha
2 döp om den så den heter ST99R2G3.CAP (viktigt då det inte fungerar annars)
3 formatera usb stickan du vill använda till FAT32 med standardinställningar
4 Lägg filen på stickan
5 stäng av datorn, men se till att den har ström (grön lampa lyser på moderkortet)
6 dra ur alla andra usb-tillbehör för att vara säker på att inget stör
7 sätt stickan i porten under knappen märkt usb flashback
8 tryck och håll inne knappen tills det börjar blinka blått
9 vänta tills det blinkat färdigt (tar typ 2 minuter)
10 starta datorn

Klart!

Datorn skall alltså inte vara påslagen när man gör det. Hoppas det funkar

gör man så också när man gör en uppdatering av bios eller gäller detta bara för nedgradering av bios???
vet ej om jag behöver göra det jag har 2x6 gig ddr3 1600mhz får ut bara 4 gig ska ha 12 gig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ado0000:

gör man så också när man gör en uppdatering av bios eller gäller detta bara för nedgradering av bios???
vet ej om jag behöver göra det jag har 2x6 gig ddr3 1600mhz får ut bara 4 gig ska ha 12 gig?

Man kan göra så, men man behöver inte. Den stora nackdelen är ju att alla inställningar försvinner. Vid nedgradering har man däremot inget val då t. ex EZ-flash kommer gnälla om "outdated bios file" och vägra gå vidare.

Kan behövas en flash där, ja... Har du FX-prolle lär du inte få de problemen jag har haft. Kortet ska stödja 8GB-stickor utan problem så 6GB stickor borde funka.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

Man skall alltid ladda in BIOS default efter en BIOS -flash, om nu någon här har missat det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |