Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Laban80:

Om man jobbar i kontorsprogram, Photoshop samt ibland HD-redigering antar jag att I7 kan vara värt de extra pengarna?

Ni kan inte ta in en dator från någon av de företag som annonserar hos er för test? Lite banners i samband med recensionen och tydligt ge dem cred för lånet kanske skulle kunna göra det möjligt? Testa isf I7-modellen så att vi en gång för alla får svar på frågorna gällande värme och fläktljud.

Jämför Asus UX31LA (Core i7-4500U) mot Dell XPS 12 (Core i5-4200U) och se efter själv om du anser att skillnaden är värd pengarna http://www.sweclockers.com/recension/17316-asus-zenbook-touch...

Gällande att plocka in en dator från återförsäljare skulle det säkert vara möjligt (banners/annonser kommenterar jag inte då ingen av oss redaktörer är insatta i säljbiten). Däremot vill jag inte gå den vägen då jag vill testa datorn med det utökade batteriet, som finns exklusivt i Sonys egen butik (det är således ingenting någon återförsäljare kan skaka fram). Ska jag vara helt ärlig anser jag även att Sony faktiskt får anstränga sig om de vill ha sina produkter testade.

Folk som har fler frågor får ta och läsa min tidigare inlägg i tråden så jag slipper upprepa mig Det enda jag kan lova är att jag anstränger mig för att skaka fram ett testexemplar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Yeay!
Specifikationer?

Jag vill INTE höra några klagomål om fläkten inom ett dygn

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Det vesäntliga är väl 256 GB SSD, 8 GB ram, i7 och touch. Första intrycket handlar mer om ovana med Win 8 än själva datorn. Den känns bra tycker jag, den flexar lite, men det ser ut att vara tänkt att fungera så. Pekplattan är lite sträv, men det tror jag är en vanesak. När uppdateringar och dylikt är installerat plockar jag ner något benchmarkprogram och kör det en repa.

Fläkten ger jag något dygn då. Men med tanke på vad jag haft tidigare och har på jobbet är min smärttröskel ganska hög så det tror jag är en non-issue för mig. Touchskärm tycker jag var roligt, den tror jag att jag kommer gilla. Har dessutom ett smutt blåtandstangentbord och en ny fin trådlös mus så ja får väl köra på tvn om jag inte står ut.

mvh Martin

Permalänk
Medlem

Var inne och kollade på Vaio Pro 13 idag. Touchskärmen var blank men behandlad med någon typ av anti-glare och reflekterade därmed mindre än en helt glossy men mer än en matt skärm. Har du möjligtvis en helt matt skärm att jämföra med? När du kollar på skärmen, kan du alls se någon spegelbild av dig själv/din omgivning eller är det helt "avmattat", det vill säga att du inte kan urskilja konturerna av dig själv osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Var inne och kollade på Vaio Pro 13 idag. Touchskärmen var blank men behandlad med någon typ av anti-glare och reflekterade därmed mindre än en helt glossy men mer än en matt skärm. Har du möjligtvis en helt matt skärm att jämföra med? När du kollar på skärmen, kan du alls se någon spegelbild av dig själv/din omgivning eller är det helt "avmattat", det vill säga att du inte kan urskilja konturerna av dig själv osv?

Aha, det låter intressant. Min är helt matt. När datorn är på finns det ingen spegling överhuvudtaget. När den är avstängd kan man typ se någon sorts avbild av sig själv på skärmen.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar Zibbi02! Såg att du tidigare i tråden lagt upp lite bilder, dock laddar inte bilderna. Skulle du orka lägga upp bilden på det utökade batteriet igen? Är nyfiken på hur det ser ut. Hade du tagit det igen om du fått välja?

EDIT: Såg att det var ett extern batteri, smart design! Väger 290g extra enligt en recension om någon undrar (http://www.trustedreviews.com/sony-vaio-pro-13_Laptop_review_...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vane505:

Tack för alla svar Zibbi02! Såg att du tidigare i tråden lagt upp lite bilder, dock laddar inte bilderna. Skulle du orka lägga upp bilden på det utökade batteriet igen? Är nyfiken på hur det ser ut. Hade du tagit det igen om du fått välja?

EDIT: Såg att det var ett extern batteri, smart design! Väger 290g extra enligt en recension om någon undrar (http://www.trustedreviews.com/sony-vaio-pro-13_Laptop_review_...).

Varsågod! Anledningen är främst för att jag är så nöjd med den, men också för att jag är ny här(kanske lite tack vare gratis Wi-Fi på jobbet och slappa arbetsuppgifter )

Du får öppna dem i en ny flik för att se(högerklick). Jag skulle definitivt köpt med det om jag skulle köpa datorn igen! Hade med den på en bussresa till Österrike förra veckan och jag kunde se på så mycket serier jag ville(skrattade gott när killen bredvids MBA(inte haswell) dog före min)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt intresserad av denna datorn. Var och kände på den idag och tyckte inte flexet var så farligt som det sägs i recensioner.

Det ända jag undrar över är hur det går att spela lite enklare spel på den, så jag undrar om det är någon som har spelat något som kan dela med sig av resultatet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej!

När Sony gick ut med "SSD-dealen" idag så tänkte jag direkt: Men, det är ju taget!

Beställde precis och det landade på ca 9 500 SEK med samma konfiguration som Zibbi02 (d.v.s. i5, 256 gb, 8 gb, icke-touch, och extrabatteriet, det s.k. sheet battery) – givetvis med mecenatrabatt. Skippade allt blaha blaha (aka tillbehör), och valde att satsa på en i5:a då jag inte ser hur jag skulle tjäna på att ha en i7 efter de "behov" jag har med datorn, vilket hade kostat 1 500 SEK extra. (Var iofs 750 spänn billigare igår, men då kostade 256 gb SSD ca 1 000 kr.)

Tack för en bra tråd och all intressant läsning! Har även ögnat igenom (åtminstone nästan hela) tråden på notebookreview-forumet. Fastnade för ett inlägg där (på s. 65, inlägg #641) av användaren "Anmipe":

Citat:

I seriously don't see how an even faster SSD could make a huge difference in the "normal" real-world responsiveness of the system. People might argue about improvements when editing huge data (videos etc.) - but that kind of stuff will probably be stored on a bigger external HDD drive anyway.

On top of all that, the Samsung PCI-e SSDs probably are TLC-based (as opposed to the MLC-based European Toshiba SATA drives). The latter should be a little more reliable in the long run (which is actually important for me as I tend to use my laptops for at least 3 years).

When all is said and done, I really think most of the hype around those PCI-e SSDs is down to marketing and benchmark numbers. Real-world differences should be negligible.

Nu vet jag inte hur pass kunnig den här "Anmipe" är, eller om det han säger stämmer... Men, jag tycker ändå att han har en poäng i att man (eller åtminstone jag som "normalanvändare") förmodligen inte skulle märka någon skillnad.

I annat fall skulle det, om något med denna dator, endast vara SSD:en (som "bara" var SATA) vilket hade kunnat hålla mig från att skicka iväg min beställning.

///En som också läser rätt mycket här på Sweclockers, men som sällan postar inlägg.

*Ninjaedit. Roshag: Kolla (sök så går det fortare) igenom tråden på notebookreview-forumet, där har en del användare skrivit om datorns "gaming performance".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Jag är riktigt intresserad av denna datorn. Var och kände på den idag och tyckte inte flexet var så farligt som det sägs i recensioner.

Det ända jag undrar över är hur det går att spela lite enklare spel på den, så jag undrar om det är någon som har spelat något som kan dela med sig av resultatet?

Minesweeper funkar utmärkt ;-D skämt åsido så har de på det andra forumet verkar lyckats spela Civilization på den utan problem(med 8GB RAM, som av någon anledning leder till en signifikant ökning av grafikprestandan)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Roshag:

Jag är riktigt intresserad av denna datorn. Var och kände på den idag och tyckte inte flexet var så farligt som det sägs i recensioner.

Det ända jag undrar över är hur det går att spela lite enklare spel på den, så jag undrar om det är någon som har spelat något som kan dela med sig av resultatet?

Allt beror på vad du menar med enklare. Lisa på mobiletechreview spelade Civ V på den och det gick tydligen ganska bra, med neddragna inställningar.

Här är en bra länk för att jämföra mobila grafikkretsar:
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic...

Zenbooken har samma grafikkrets, Vaio Pro kan eventuellt vara något långsammare dock (Pc för Allas test)
http://www.sweclockers.com/recension/17316-asus-zenbook-touch...

Grafiktunga spel som Far Cry 3 kan du glömma, men WoW och Starcraft 2 verkar gå rätt bra. Och alla äldre spel såklart. Så att fördriva tiden bör inte bli något problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sydberg:

Hej!

När Sony gick ut med "SSD-dealen" idag så tänkte jag direkt: Men, det är ju taget!

Beställde precis och det landade på ca 9 500 SEK med samma konfiguration som Zibbi02 (d.v.s. i5, 256 gb, 8 gb, icke-touch, och extrabatteriet, det s.k. sheet battery) – givetvis med mecenatrabatt. Skippade allt blaha blaha (aka tillbehör), och valde att satsa på en i5:a då jag inte ser hur jag skulle tjäna på att ha en i7 efter de "behov" jag har med datorn, vilket hade kostat 1 500 SEK extra. (Var iofs 750 spänn billigare igår, men då kostade 256 gb SSD ca 1 000 kr.)

Tack för en bra tråd och all intressant läsning! Har även ögnat igenom (åtminstone nästan hela) tråden på notebookreview-forumet. Fastnade för ett inlägg där (på s. 65, inlägg #641) av användaren "Anmipe":

Nu vet jag inte hur pass kunnig den här "Anmipe" är, eller om det han säger stämmer... Men, jag tycker ändå att han har en poäng i att man (eller åtminstone jag som "normalanvändare") förmodligen inte skulle märka någon skillnad.

I annat fall skulle det, om något med denna dator, endast vara SSD:en (som "bara" var SATA) vilket hade kunnat hålla mig från att skicka iväg min beställning.

///En som också läser rätt mycket här på Sweclockers, men som sällan postar inlägg.

*Ninjaedit. Roshag: Kolla (sök så går det fortare) igenom tråden på notebookreview-forumet, där har en del användare skrivit om datorns "gaming performance".

Nice! Skriv gärna vad du tycker om den när du fått den och gjort iordning den!

Anmipe har en väldigt bra poäng faktiskt(behöver inte kortare än 3-4 sekunders kallstartstid, vilket jag har just nu), men samtidigt kul att tillverkarna pressar gränserna för prestanda så att när SSD:er väl kommer upp i volym(1tb<) och ner i pris( ca 2 kr/GB) så kan ju den prestandan användas till det han nämner att andra just nu använder HDD:s till

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Allt beror på vad du menar med enklare. Lisa på mobiletechreview spelade Civ V på den och det gick tydligen ganska bra, med neddragna inställningar.

Här är en bra länk för att jämföra mobila grafikkretsar:
http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic...

Zenbooken har samma grafikkrets, Vaio Pro kan eventuellt vara något långsammare dock (Pc för Allas test)
http://www.sweclockers.com/recension/17316-asus-zenbook-touch...

Grafiktunga spel som Far Cry 3 kan du glömma, men WoW och Starcraft 2 verkar gå rätt bra. Och alla äldre spel såklart. Så att fördriva tiden bör inte bli något problem.

Jag tänkte mig mer spel som League of legends på låg grafik och Counter strike Source eller Go, för att fördriva tiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Rapport efter första dan

Hej!

Har upplevt en bugg med Bluetooth - det verkar fixat med uppdatering av drivrutiner. I övrigt inga problem att komma igång. Har också kört cinebench (r11.5) och datan presterade 17.26 fps i OpenGL-teste och cpu:n fick 2,49 i renderingstestet. Det man kan notera är att fläkten surrar lite på tomgång och låter påtagligt när benchmarkprogrammet lastar på. Skulle tro att det finns lite till att hämta i testet eftersom jag inte petat på några inställningar.

Läste att någon haft problem med wifi - det har funkat kanon för mig.

/Martin

Permalänk
Medlem

Tjena sweC
Bad en vän precis att köpa denna dator i Kanada.

Sony vaio pro 13 i5
8gb ram (gratis)
256gb ssd (gratis)
Touch screen /black carbon (man kan inte välja bort alternativet)

Fick datorn för 7400kr så jag är supernöjd med priset!
Men jag undrar om folk kan nämna några nackdelar med att köpa datorer i utomlands?

Tangentbordet vet jag, men lätt att fixa åäö knapparna.
Garanti?

PS: såg precis att jag fick nästan 740kr i sony points att köpa sonyprylar för....any recommendations?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Tjena sweC
Bad en vän precis att köpa denna dator i Kanada.

Sony vaio pro 13 i5
8gb ram (gratis)
256gb ssd (gratis)
Touch screen /black carbon (man kan inte välja bort alternativet)

Fick datorn för 7400kr så jag är supernöjd med priset!
Men jag undrar om folk kan nämna några nackdelar med att köpa datorer i utomlands?

Tangentbordet vet jag, men lätt att fixa åäö knapparna.
Garanti?

PS: såg precis att jag fick nästan 740kr i sony points att köpa sonyprylar för....any recommendations?

Nice! En nackdel är det bökiga med att skicka datorn ända till Kanada för reparation om den går sönder eller om du vill reklamera den. I övrigt är det väl det du nämnde. En fördel(hur lite den än nu märks) är ju att du fick en PCI-e SSD

Om jag var du skulle jag köpa till extrabatteriet.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Tjena sweC
Bad en vän precis att köpa denna dator i Kanada.

Sony vaio pro 13 i5
8gb ram (gratis)
256gb ssd (gratis)
Touch screen /black carbon (man kan inte välja bort alternativet)

Fick datorn för 7400kr så jag är supernöjd med priset!
Men jag undrar om folk kan nämna några nackdelar med att köpa datorer i utomlands?

Tangentbordet vet jag, men lätt att fixa åäö knapparna.
Garanti?

PS: såg precis att jag fick nästan 740kr i sony points att köpa sonyprylar för....any recommendations?

En SBH50 kanske? (bluetooth headset med OLED-skärm)

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

För att slutligen avsluta spekuleringen kring problem med Wi-Fi på Vaio Pro:

19:30 in i videon pratar hon om det. Hon har förövrigt varit aktiv på notebookreviewforumet också.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip435:

Jag har fått hem min Sony vaio pro 13 nu och det verkar som jag har fått det där wifi problemet(jätte låga hastigheter) =( Någon som har en lösning på det ??

Har du testat Windows egna felsökning av nätverket/nätverkskortet? Fixade sig efter det för någon på notebookreview(han gissade på att en kalibrering var vad som behövdes)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Jag var sugen på att beställa en från Sony med 256gb SSD-erbjudandet och 8gb ram, men sen märkte jag att Sony inte erbjuder delbetalning när man beställer direkt från Sonys hemsida.

Datorn i länken nedan är det bästa alternativet jag har hittat, men helt plötsligt känns det knappt som ett prisvärt köp längre. Finns det något bättre alternativ? Touch-skärm är absolut inget krav.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjeuuu:

Jag var sugen på att beställa en från Sony med 256gb SSD-erbjudandet och 8gb ram, men sen märkte jag att Sony inte erbjuder delbetalning när man beställer direkt från Sonys hemsida.

Datorn i länken nedan är det bästa alternativet jag har hittat, men helt plötsligt känns det knappt som ett prisvärt köp längre. Finns det något bättre alternativ? Touch-skärm är absolut inget krav.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Nej, de har dåligt med betalningsalternativ. Det funkar inte för dig att betala allt på en gång?( och typ köra avbetalning till någon släkting eller något, som jag själv fått göra någon gång i egenskap av student i väntan på sommarjobbslön)

Nej, du får ju mindre ssd,mindre RAM, och om touchskärmen är oviktig för dig kan det ju också räknas som ett minus att den är med. Tyvärr erbjuder inte SONY någon förkonfigurerad modell med 8GB RAM och 256 GB SSD. :/

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Det här låter som min nya laptop! Dessutom ett stort tack till vem det nu var som påminde om att Sony har studentrabatt - 10.000 för i7-modellen med 8 Gb RAM och 256 Gb SSD är fanken inte dåligt!

Jag har dock googlat frenetiskt utan att kunna hitta någon info om huruvida det är samma panel i touch- och non-touch-skärmarna - är det någon som vet? Som fotograf ser jag ingen direkt nytta med att ha en kladdig glasskiva framför bilderna jag jobbar med, men jag vill ju ha den fina panelen som fått så bra kritik i amerikanska recensioner...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyrostad:

Det här låter som min nya laptop! Dessutom ett stort tack till vem det nu var som påminde om att Sony har studentrabatt - 10.000 för i7-modellen med 8 Gb RAM och 256 Gb SSD är fanken inte dåligt!

Jag har dock googlat frenetiskt utan att kunna hitta någon info om huruvida det är samma panel i touch- och non-touch-skärmarna - är det någon som vet? Som fotograf ser jag ingen direkt nytta med att ha en kladdig glasskiva framför bilderna jag jobbar med, men jag vill ju ha den fina panelen som fått så bra kritik i amerikanska recensioner...

Vet inte om det är exakt samma panel, men på amazon.de så finns en jämförelse mellan fyra färdig-konfigurerade modeller, varav en är utan touch. På icke-touch, liksom touch-varianterna, står det att det är Triluminos Display och IPS, men som sagt vet jag inte om det är precis samma panel.

Länken: http://www.amazon.de/Sony-SVP1321L1EBI-Triluminus-Ultrabook-s... (översätt med Google Chrome)

Dock står det att alla är antireflektiva, men tror det står så på de övriga eftersom de har något typ av skyddande lager inbyggt vilket gör att de reflekterar mindre (var och såg på en touch-variant på Media Markt. Den reflekterade inte lika mycket som andra touch-datorer runtom, dock bröts ljuset liksom när man har skärmskydd på en smartphone vilket jag nästan tyckte var ännu mer irriterande). Vissa recensioner nämner också den matta skärmen och alla är mycket positiva till den (till om med vissa personer som under "Comments" till flera recensioner rekommenderar den matta över touchen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip435:

Jag har fått hem min Sony vaio pro 13 nu och det verkar som jag har fått det där wifi problemet(jätte låga hastigheter) =( Någon som har en lösning på det ??

Har det löst sig för dig? Om inte, och du har testat de andra förslagen, så skrev en veloqx på http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207... om att han Wi-Fi var skitsegt innan han tog bort mcafee. Nytt det var borta funkade det prima.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Argh. Hade velat slå till nu när det finns ett nice erbjudande. Aja får hoppas att det kommer fler senare i höst. Riktigt nice laptop hursomhelst, bra info här i tråden!

Permalänk
Medlem

Har tänkt beställa en imorgon med de här specsen.

  • 13" Utan Touch

  • i5 4200U

  • 8GB RAM

  • 256GB SSD

  • Windows 8

Det ska gå på 8695:-
Då har utnyttjat min studentrabatt och så har jag uppgraderat till 8GB RAM (för 350Kr) och SSD:n till en 256GB (gratis).
Tycker det låter som en hyfsat bra deal eller finns det bättre?

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Inaktiv

Hur är tangentbordet på dessa laptops? Är det bekvämt att skriva längre texter på / koda mycket på?

Undrar också vad det är för Windows 8 som följer med, går det att installera om det utan problem (får man med nyckel)? Vill helst bli av med allt som finns med från början.

Är dom 1 500kr extra man måste lägga för att få i7:an värt det?

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Har det löst sig för dig? Om inte, och du har testat de andra förslagen, så skrev en veloqx på http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207... om att han Wi-Fi var skitsegt innan han tog bort mcafee. Nytt det var borta funkade det prima.

Testade nog de flesta sakerna som skrivits i tråden men inget hjälpte. Har i alla fall skickat tillbaka den och köpt nya macbook air istället. Lite tråkigt faktiskt, gillade verkligen skärmen och tangentbordet på vaion men macbooken har ju sina fördelar också(trackpaden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av philip435:

Testade nog de flesta sakerna som skrivits i tråden men inget hjälpte. Har i alla fall skickat tillbaka den och köpt nya macbook air istället. Lite tråkigt faktiskt, gillade verkligen skärmen och tangentbordet på vaion men macbooken har ju sina fördelar också(trackpaden).

Aha, för det där skrev han igår. Okey, det var ju tråkigt, men det vore nice om du ville återkomma med en kort jämförelse mellan de två

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Argh. Hade velat slå till nu när det finns ett nice erbjudande. Aja får hoppas att det kommer fler senare i höst. Riktigt nice laptop hursomhelst, bra info här i tråden!

Du skriver inte varför du skriver "Argh"?

Skrivet av Gimbergsson:

Har tänkt beställa en imorgon med de här specsen.

  • 13" Utan Touch

  • i5 4200U

  • 8GB RAM

  • 256GB SSD

  • Windows 8

Det ska gå på 8695:-
Då har utnyttjat min studentrabatt och så har jag uppgraderat till 8GB RAM (för 350Kr) och SSD:n till en 256GB (gratis).
Tycker det låter som en hyfsat bra deal eller finns det bättre?

Just nu kan du nog inte finna en bättre deal. Jag undrar varför flera tillverkare är sega ut med Haswell(tänker speciellt på ASUS). :s

Skrivet av havsmonstret:

Hur är tangentbordet på dessa laptops? Är det bekvämt att skriva längre texter på / koda mycket på?

Undrar också vad det är för Windows 8 som följer med, går det att installera om det utan problem (får man med nyckel)? Vill helst bli av med allt som finns med från början.

Är dom 1 500kr extra man måste lägga för att få i7:an värt det?

Jag tycker tangentbordet är riktigt nice, speciellt för att vara en utrabook. Kan definitivt tänka mig att sitta och skriva av långa föreläsningar på den. Har dock aldrig skirivit kod, så vet ej.

Det kan du ju välja själv? Endera vanliga eller pro. Tror du finner ditt svar om hur du gör en clean install lättast i notebookreview-forumet.

Här går tankarna isär men enligt: http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-Pro-13-SVP-1321...

"Verdict

Light, thin and elegant. Samsung Series 9, Apple MacBook Air 13, Acer Aspire S7 391 and Lenovo ThinkPad X1 Carbon – all devices make compromises to meet these requirements. The Vaio 13 Pro is the lightest Ultrabook (1,066 grams/~2.4 pounds) within this competition; the just 10 mm (0.4 inches) thick base results in a reduced keyboard quality and problems with the torsion resistance. The case material of carbon fiber is unbreakable but still flexible. Some aluminum unibodies of the rivals are stiffer but also heavier.

We will start with the good aspects: The very bright touch display convinces us with the excellent color accuracy ex-works (94% sRGB). Thanks to its Full HD resolution and the wide viewing angles (IPS) it is also suited for professional use (graphics, programming, design). The glossy touch panel might be annoying but is always an advantage on the go (e.g. plane, train, presentation). Contrary to the Vaio Duo 13 there is no digitizer pen.

The mobility is quite limited at a first glance (5:16 hours WLAN Test) but no competitor can match the runtime-weight ratio of the Vaio Pro 13. Port variety and expandability are limited (case can be opened, battery is fixed, RAM is soldered, mSATA storage), but the provided mini wireless router is a very useful accessory.

We had problems with the WLAN range; the Vaio lost the connection with a distance of 15 meters (~49 feet/even with the provided mini wireless router). This was also a problem of the Duo 13, although it was even worse. We suspect insufficient wireless antennas (2 in case of the Intel Wireless-N 7260).

The performance reduction during simple CPU benchmarks and gaming (and especially during our stress test) raises the question why you should choose the expensive Core i7 when you don't even get the performance of a Core i5 (see CB R11.5 Multi, ThinkPad X1 Carbon +11%). It is the same situation with the weak benchmark results of the HD Graphics 4400. The answer: Because the performance of the 15 Watts processor (TDP) would be even worse (lower nominal clock of an i5-4250U, for instance).

Performance enthusiasts will certainly not be satisfied with this situation, but if you mainly use the notebook on the go and only occasionally use the Pro 13 in the High Performance mode you will be satisfied: The compromise between efficiency on the go and performance on the desk is reasonable. After all, the Turbo Boost is working except for our stress test, only the GPU cannot really keep up."

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Klämde på en sådan häromdagen.

Grymt lätt, grymt fin display, trevligt tangentbord.... bra batteritid med haswell.

Men!!! Den flexade något hemskt i chassiet, kändes helt ärligt som att man skulle ha sönder den bara man packade lite fel i resväskan eller en ryggsäck. Inget för mig som gillar ha datorn i ett fodral och sedan trycka ner den i ryggsäcken - den här datorn skulle garanterat dö av det.