Är tekniken mogen för att bara köra streamad tv?

Permalänk
Medlem

Är tekniken mogen för att bara köra streamad tv?

Hej

Håller på att flytta och tänkte i samband med detta skaffa ett nytt "underhållningssystem". Vad jag funderar på är om tekniken är mogen för att låta bli att teckna ett abonnemang med tex Com Hem? Planen är att köpa en TV i storleken 47" ungefär, oklart om det blir plasma eller LCD. Till detta planerar jag en HTPC, receiver och högtalarsystem. Hur bra gör sig egentligen en HTPC på en sådan tv idag?

Tycker bilden hemma hos bekanta med Viasat HD box är klockren på en liknande TV med tex SVT. Går det att få samma resultat genom att streama SVT play i "HD" genom en HTPC i dagens läge? Tänker mig även tjänster som Netflix, Viaplay osv. Internet blir 100mbit fiber.

Tacksam för alla inputs, vore tråkigt att satsa massa pengar på detta och inse att bilden är sämre än "riktig HD tv".

Permalänk
Medlem

Olagligt så JA då är tekniken redo för länge sedan dvs torrents,etc.
Lagligt så NJA tekniken är i sig ganska redo MEN det är inte upphosvrätten,licenser,företagen,etc,etc,etc.

Ta tex netflix här i svedala så får vi ju nu tillgång till netflix MEN det fattas då (i jämförelse med US och även UK) en hel del filmer,prg,etc och det ändras även dagligen en tv serie,film som VAR tillgänglig här i svedala igår är långt ifrån säkert att den är tillgänglig imorgon (samma sak med spotify,etc).
Sen även att filmer,tv serier inte kommer ut vid samma tidpunkt på netflix us som på netflix uk och netflix swe osv.

Sen är det själva tekniken som det är nu så är ju youtube nästan oanvändbart för väldigt många (tex mig) och netflix har ju nästan samma problem i usa där en del ispér knappt funkar alls med netflix och allt beror på pengar då netflix,youtube inte vill betala ett skit medans ispérna vill ha betydligt mer än vad deras kostnader faktiskt ÄR.

Jag tex har så stora problem med youtube att jag har STOR tur om jag kan titta på 3st 5min 240p klipp utan avbrott heller "förkortade klipp" där total längden på klippet helt plötsligt ändras till där skiten slutade att funka.

Jag har då telias fiber 100/100 och alla andra streaming,film siter funkar extremt bra och hela klippen laddas ner på några sekunder.
youtube problemet har jag dock "löst" (nästan) genom att använda greasemonkey och scriptet save tube sen kör med free download manager (FDM) där man kan köra med 20 connections per download om man vill och sen samtidigt så kör jag med 50 downloads samtidigt OCH en scheduler i FDM där download stoppas om det går under 100kb/s och sen att alla downloads startas varje min.
Gör jag på detta sättet så laddar jag ner BETYDLIGT fortare än vad jag kan titta försöker jag titta i FF som "vanligt" så skulle det troligen ta minst 10min för varje 2min jag skulle titta på.
Nackdelen med att göra detta är ju att telias cdn servrar blir hammrade ut av bara fan från min sida och då även att det drar mer samanlagd bandbredd än det borde göra men dom har ju sig själva att skylla då det ÄR oanvändbart för migh om jag INTE gör på detta sättet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Lite lustigt det du säger om Youtube, jag upplever precis samma sak. Det buffrar ( och nu för tiden buffras alltid bara en liten bit av hela videon ) ibland och så går videon till dit det buffrat, sen är det stopp en stund innan det går igång igen. Men inte orkar jag hålla på och försöka ladda ner alla klipp som jag vill se

Netflix, HBO, Viaplay och annat har jag inte provat. SVT Play och TV4 Play brukar fungera riktigt bra dock, men det är på tok för dålig kvalitet för det mesta. Jag vill ha 720p som inte är så komprimerat att det är pixlar stora som tumnaglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Lite lustigt det du säger om Youtube, jag upplever precis samma sak. Det buffrar ( och nu för tiden buffras alltid bara en liten bit av hela videon ) ibland och så går videon till dit det buffrat, sen är det stopp en stund innan det går igång igen. Men inte orkar jag hålla på och försöka ladda ner alla klipp som jag vill se

Netflix, HBO, Viaplay och annat har jag inte provat. SVT Play och TV4 Play brukar fungera riktigt bra dock, men det är på tok för dålig kvalitet för det mesta. Jag vill ha 720p som inte är så komprimerat att det är pixlar stora som tumnaglar.

Tycker att kvalitén på SVT Play beror mycket på vilken typ av program det gäller. Ser tex nu en norsk serie Erövraren, där tycker jag att kvalitén är mycket bra (givetvis inte som en 720p-mkv eller liknande). Nyheter t ex har betydligt sämre kvalitet tycker jag nog. TV3 och 5an har ju ingen bra kvalitet men dom betalar jag ju inte heller för just nu. Så hur det är om man betalar har jag ingen aning om.

Hoppas dock att alla kanaler och leverantörer tänker jobba på så man kan få bättre kvalitet med tiden. Tycker det är dags för att kunna se riktig 1080p nu med streaming....

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Det är ytterst sällan jag kan komma "förbi" stället där youtube tyckte det var en bra ide att sluta buffra på oftas så får jag uppdatera sidan (F5) och starta videon samt hoppa till stället där det bröts och det måste göras INNAN det har buffrats färdigt på "första" biten som jag nyss såg MEN den beffringen går så pass snabbt att det är nästan omöjligt att hinna göra detta OCH även om jag lyckas så fungerar det bara att göra det ca 1-2 gånger av 20 och sen repetera 2-4 gånger per 5min video.

Free download manager gör ju detta åt mig och då på 20 ställen per fil och 50 filer samtidigt om jag lagt till så många filer vill säga och det med två knapptryck.
Så för mig är det oerhört mycket mindre tid och jobb att se youtube på detta sätt.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Det är ytterst sällan jag kan komma "förbi" stället där youtube tyckte det var en bra ide att sluta buffra på oftas så får jag uppdatera sidan (F5) och starta videon samt hoppa till stället där det bröts och det måste göras INNAN det har buffrats färdigt på "första" biten som jag nyss såg MEN den beffringen går så pass snabbt att det är nästan omöjligt att hinna göra detta OCH även om jag lyckas så fungerar det bara att göra det ca 1-2 gånger av 20 och sen repetera 2-4 gånger per 5min video.

Free download manager gör ju detta åt mig och då på 20 ställen per fil och 50 filer samtidigt om jag lagt till så många filer vill säga och det med två knapptryck.
Så för mig är det oerhört mycket mindre tid och jobb att se youtube på detta sätt.

Provat detta? Funkar toppen för mig. http://mitchribar.com/2013/02/how-to-stop-youtube-sucking-win...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Nu ska man skilja på SVT play LIVE och deras inspelade program.

Väldigt få program, jag hittar iaf inga nu, är lagade i HD-kvalitet - väljer man "högsta kvalitet" så är kvalitén snarlik med vanlig SDTV sändning.

Däremot så är SVT play LIVE riktigt bra, jag har själv Comhem och SVTxHD i min HTPC. Alt-tabbar jag mellan Comhems H264-stream (720p) och SVT-play streamen så ser jag faktiskt ingen större skillnad, i praktiken så är enda skillnaden att SVT-play streamen har 3-4% overscan.

Jag har inte själv Viaplay men flera vänner använder det för att ser fotboll och F1 på TV, har aldrig hört några klagomål om dålig kvalitet.

Det största problemet är (iaf för mig) att man måste använda flera mjukvaror eller websidor för att kunna se de olika kanalerna, en hederlig zappning genom alla kanalerna blir lite mer komplext...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Provat det ett par gånger under det senaste året och det gjorde ingen skillnad någon av gångerna tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Olagligt så JA då är tekniken redo för länge sedan dvs torrents,etc.
Lagligt så NJA tekniken är i sig ganska redo MEN det är inte upphosvrätten,licenser,företagen,etc,etc,etc.

Ta tex netflix här i svedala så får vi ju nu tillgång till netflix MEN det fattas då (i jämförelse med US och även UK) en hel del filmer,prg,etc och det ändras även dagligen en tv serie,film som VAR tillgänglig här i svedala igår är långt ifrån säkert att den är tillgänglig imorgon (samma sak med spotify,etc).
Sen även att filmer,tv serier inte kommer ut vid samma tidpunkt på netflix us som på netflix uk och netflix swe osv.

Sen är det själva tekniken som det är nu så är ju youtube nästan oanvändbart för väldigt många (tex mig) och netflix har ju nästan samma problem i usa där en del ispér knappt funkar alls med netflix och allt beror på pengar då netflix,youtube inte vill betala ett skit medans ispérna vill ha betydligt mer än vad deras kostnader faktiskt ÄR.

Jag tex har så stora problem med youtube att jag har STOR tur om jag kan titta på 3st 5min 240p klipp utan avbrott heller "förkortade klipp" där total längden på klippet helt plötsligt ändras till där skiten slutade att funka.

Jag har då telias fiber 100/100 och alla andra streaming,film siter funkar extremt bra och hela klippen laddas ner på några sekunder.
youtube problemet har jag dock "löst" (nästan) genom att använda greasemonkey och scriptet save tube sen kör med free download manager (FDM) där man kan köra med 20 connections per download om man vill och sen samtidigt så kör jag med 50 downloads samtidigt OCH en scheduler i FDM där download stoppas om det går under 100kb/s och sen att alla downloads startas varje min.
Gör jag på detta sättet så laddar jag ner BETYDLIGT fortare än vad jag kan titta försöker jag titta i FF som "vanligt" så skulle det troligen ta minst 10min för varje 2min jag skulle titta på.
Nackdelen med att göra detta är ju att telias cdn servrar blir hammrade ut av bara fan från min sida och då även att det drar mer samanlagd bandbredd än det borde göra men dom har ju sig själva att skylla då det ÄR oanvändbart för migh om jag INTE gör på detta sättet.

Vet inte om någon skrivit detta innan mig, i så fall ber jag om ursäkt.
Du kan komma åt hela världens netflix från sverige, det kallas proxy.
Enklaste sättet är att ladda hem typ media hint som finns till både chrome och firefix, den gör allting automatiskt. Finns säkert många fler också. Jag sitter själv och kollar på hela netflix utbud.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jo visst men det är inte ett 100% säkert sätt att göra det på.
Det finns många som har förlorat konton på netflix,spotify,itunes,steam när dom använt proxy för att streama netflix,spotify heller handlat från tex ryska itunes,steam billigare än vad det är i EU,US.

Det var ju en norsk kvinna som hade köpt en kindle från amazon uk med en proxy för att då kunna få tillgång till MYCKET mer utbud och hon köpte en hel del böcker för att sen helt plötsligt bli utelåst från sitt konto (OCH en låst kindle) för att amazon tillåter inte användare att handla i annat land än man bor i när det gäller online filer,tjänster.
Detta var ju till och med uppe en liten runda i svensk media.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För dålig bild fortfarande tycker jag. Går inte att jämföra med vanliga HD-kanaler på tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Provat det ett par gånger under det senaste året och det gjorde ingen skillnad någon av gångerna tyvärr.

Det där har jag provat också utan att det gjort någon skillnad.

Permalänk

Jag var själv i samma tankar för en månad sedan när jag köpte ett hus.

Kan meddela att jag är nöjd med valet att gå över helt till stream.

Kör Netflix, HBO Nordic och för tilfället Via Play (gratis 3 mån, behåller nog inte den tjänsten)

Permalänk
Medlem

Väldigt missnöjd med SVT-play klarar inte av laggandet i panoreringar, oavsett om man ställer in datorn på att skicka ut 50hz vilket det borde vara eller 60hz. Använder det bara ibland för att kolla på sådan jag missat.
Neflix däremot funkar som en dröm, använder Netflix-appen i Win8.

Permalänk
Inaktiv

Vänta tills att du flyttat o testa sen hur det fungerar.

För mig fungerar svtplay, kanal5play, netflix och viaplay utan problem "full HD" (tom youtube fungerar nästan perfekt numera). Har 100/100 i stadsnät via Alltele.

Kan bero på mycket, så köp inget förrän du vet, å andra sidan så har dom flesta seriösa tjänster en månads bindningstid, så inga stora belopp hursomhelst.

Kan tillägga att jag fortfarande har "analog tv" via comhem då vi bor i hyresrätt, och får på så sätt inte får tillgång till riktigt HD tv, isåfall får jag ju köpa en box, o det skiter jag i o kör en intel NUC som HTPC istället, fungerar flawless.

Funderar du på att köra med box så måste du väl ha någon form av ångerrätt ifall det skulle suga kvalitétsmässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisselask:

Väldigt missnöjd med SVT-play klarar inte av laggandet i panoreringar, oavsett om man ställer in datorn på att skicka ut 50hz vilket det borde vara eller 60hz. Använder det bara ibland för att kolla på sådan jag missat.
Neflix däremot funkar som en dröm, använder Netflix-appen i Win8.

Intressant, jag kollade bara på en vanlig bild tidigare - men nu när du säger det så är inte panoreringar helt perfekta, däremot är skärpan riktigt bra.

Enligt flash-infon så är SVT play streamen 30hz, oavsett om jag kör grafikkortet i 50 eller 60hz.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Open Air DA6

Permalänk
Medlem

Inte själv testat ännu men de finns ju även tjänster som tex, Magine eller Play+(Telias) som ger dig de vanliga TV kanalerna via nätet fast med playtjänster också.
Magine ger dig 38 kanaler varav 32 med Playfunktion saxxat ifrån deras sida. Övervägt att testa hur pass bra detta fungerar här hemma, då 99kr/månaden är rätt okej pris för de kanal paketet om man jämför med många av de vanliga operatörernas priser. Skulle dock vilja att Magine lägger in några få kanaler till som brukar vara standard eller kanske HD versionerna av tex, SVT och TV4. Då skulle jag lätt säga upp mitt nuvarande abonnemang som har så mycket merkostnader för tex, krypteringsavgifter och liknande....

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | ASUS PRIME Radeon RX 9070 XT OC 16GB | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

Det finns så vitt jag vet ingen streamingtjänst som har tillräckligt hög bitrate för att ens komma i närheten av något som kan kallas kvalité. Än så länge. Dessutom brukar utbudet av program/serier/film vara ganska dåligt, men det varierar förstås mellan tjänsterna.

För att inte tala om problem med buffring och avbrott.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, trots de lite pessimistiska svaren har jag beställt en HTPC baserad på Intels I3 3225 processor. Tänker bygga något passivt som det finns en tråd om här, hoppas att framtiden kanske erbjuder bättre och stabilare streamingtjänster.