Windows 8.1 RTM i slutfasen – skarp version kan vara redo i augusti

Permalänk
Medlem

MS sänker kravet till 1024x768 men de skulle tillåtit 720 vertikalt för alla som ska köra Windows 8.1 på TV:n (enda vettiga att köra med stora enfärgade rektanglar och kvadrater på enligt min mening).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, visst har de det. Men jag hoppas starkt att Google gör ett OS som jag kan installera på min stationära PC och få samma funktionalitet, och mjukvarustöd, som jag idag har i Windows 7.

MS behöver konkurrens på det området. Det är avsaknaden av konkurrens som nu gjort att säljnissarna på MS har kommit på att de skall göra en Apple: Därför har de skapat ett OS som skall se likadant ut för användarna, oavsett om de använder PC, platta eller telefon. Detta förstås i ett försök att låsa in användarna så att vi alltid väljer en maskin från MS, oavsett plattform. Och det var därför som Win 8 släpptes helt utan att vara vad en PC-användare med mus behöver. De släppte något som de själva ville ha - inte något som deras kunder ville ha.

Att de sedan behövde släppa det rekordbilligt är väl ännu ett tecken på att det var en produkt framtagen efter deras säljnissars specifikationer, inte efter kundernas.

.

Seriöst, om Windows inte duger, supporta GNU/Linux istället för Googles operativsystem som bara är fulla med Apache kod som inte är copyleft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

behäller nog mitt Win 8 as is just nu!

med EX7forW8 så är det nästan perfekt(vill bara bli av med ribbon med)

Den här fungerar klockrent för mig http://winaero.com/comment.php?comment.news.20

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nice , blir väll o installera om alla burkar igen då alltid kul

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av strejf:

Sweclockers recenserade Windows 7 men inte Windows 8. Blir det en recension av Windows 8.1 med spel-prestandatester m.m.?

Prestandaskillnaden var inte nämnvärd mellan Windows 7 och Windows 8 och i de fallen där det gick/går att skymta något handlar det om fåtalet procent vilket ändå är "inom felmarginal". Det finns ingen anledning att "recensera" Windows 8.1 på det viset då skillnaderna kommer vara ännu mindre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nice , blir väll o installera om alla burkar igen då alltid kul

Va? Räcker det inte att köra Windows Update? Måste man installera om alla ens W8 installationer :O?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Ja, visst har de det. Men jag hoppas starkt att Google gör ett OS som jag kan installera på min stationära PC och få samma funktionalitet, och mjukvarustöd, som jag idag har i Windows 7.

MS behöver konkurrens på det området. Det är avsaknaden av konkurrens som nu gjort att säljnissarna på MS har kommit på att de skall göra en Apple: Därför har de skapat ett OS som skall se likadant ut för användarna, oavsett om de använder PC, platta eller telefon. Detta förstås i ett försök att låsa in användarna så att vi alltid väljer en maskin från MS, oavsett plattform. Och det var därför som Win 8 släpptes helt utan att vara vad en PC-användare med mus behöver. De släppte något som de själva ville ha - inte något som deras kunder ville ha.

Att de sedan behövde släppa det rekordbilligt är väl ännu ett tecken på att det var en produkt framtagen efter deras säljnissars specifikationer, inte efter kundernas.

.

Har svårt att se hur Google skall vara lösningen, det finns trots allt redan nu öppna alternativ hur skall det bli bättre för att du går från ett kommersiellt drivet OS till ett annat (reklamfinansierat). Fattar inte heller hur Google kan bli så förbenat populärt, dom är minst lika läskiga om inte läskigare sett till din personliga integritet än vad både Apple och Microsoft är.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Va? Räcker det inte att köra Windows Update? Måste man installera om alla ens W8 installationer :O?

Nej.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Prestandaskillnaden var inte nämnvärd mellan Windows 7 och Windows 8 och i de fallen där det gick/går att skymta något handlar det om fåtalet procent vilket ändå är "inom felmarginal". Det finns ingen anledning att "recensera" Windows 8.1 på det viset då skillnaderna kommer vara ännu mindre.

Hoppas att jag inte är besvärlig nu, det är inte min avsikt.

Okej så ni har gjort prestandatester men inte publicerat dem för att skillnaden var för liten? Det hade varit intressant att se ändå tycker jag. Dessutom finns det massor av olika typer av prestandatester att göra, inte bara spel utan uppstart m.m. där skillnaden är ganska stor. Hur vet ni på förhand att skillnaderna mellan 8.0 och 8.1 inte är större än 7 till 8? Troligtvis är det så men man vet aldrig.

Ni släppte en recension av Windows 7 dag ett trots att skillnaderna mot Vista var mycket små. Windows 8 recenserades inte. En recension på 8.1 skulle jag och säkert många fler uppskatta, den behöver inte bara handla om prestanda utan om nya funktioner och så vidare. Jag har frågat Emil om varför det inte blev någon Windows 8-recension och fick till svar att det inte hanns med. Jag respekterar det. Kanske en kort liten recension av 8.1 kunde gå för sig?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av strejf:

Hoppas att jag inte är besvärlig nu, det är inte min avsikt.

Okej så ni har gjort prestandatester men inte publicerat dem för att skillnaden var för liten? Det hade varit intressant att se ändå tycker jag. Dessutom finns det massor av olika typer av prestandatester att göra, inte bara spel utan uppstart m.m. där skillnaden är ganska stor. Hur vet ni på förhand att skillnaderna mellan 8.0 och 8.1 inte är större än 7 till 8? Troligtvis är det så men man vet aldrig.

Ni släppte en recension av Windows 7 dag ett trots att skillnaderna mot Vista var mycket små. Windows 8 recenserades inte. En recension på 8.1 skulle jag och säkert många fler uppskatta, den behöver inte bara handla om prestanda utan om nya funktioner och så vidare. Jag har frågat Emil om varför det inte blev någon Windows 8-recension och fick till svar att det inte hanns med. Jag respekterar det. Kanske en kort liten recension av 8.1 kunde gå för sig?

Vi har självfallet testat och lekt runt med det internt, jag har bland annat testat bärbara datorer med Windows 8 och fått noll prestandaskillnad (förutom i Internet Explorer 10) mot Windows 7. Det är däremot en markant skillnad på att testa saker på det sättet och att göra en recension, där det med fördel ska testas med flera olika hårdvaruplattformar och konfigurationer för att vara matnyttigt för våra läsare. Däremot har flera internationella sidor gjort tester och skillnaderna är som sagt försumbara. Lanseringen av Windows 8 var innan min tid på SweClockers redaktion, men jag har också hört att det helt enkelt inte hanns med.

Ärligt talat kommer prestandatester med ett nytt operativsystem (här handlar det t.o.m. om en uppdatering) generellt sett alltid ha lägre prioritet än att vi lägger ner vår tid och resurser på att testa nya produkter. Jag känner mig säker på att de allra flesta av våra läsare håller med på den punkten. Dock kan en "recension" av Windows 8.1 självklart inte uteslutas! Huruvida det blir av är i mån av tid och det är tyvärr omöjligt att sia om hur det ser ut med den saken över två månader fram i tiden.

Med det sagt är det intressanta i Windows 8 och nu Windows 8.1 de nya funktionerna Får man marginellt kortare uppstartstid eller <1% högre prestanda i ett syntetiskt test är det en bonus.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jacob:

Vi har självfallet testat och lekt runt med det internt, jag har bland annat testat bärbara datorer med Windows 8 och fått noll prestandaskillnad (förutom i Internet Explorer 10) mot Windows 7. Det är däremot en markant skillnad på att testa saker på det sättet och att göra en recension, där det med förmån ska testas med flera olika hårdvaruplattformar och konfigurationer för att vara matnyttigt för våra läsare. Däremot har flera internationella sidor gjort tester och skillnaderna är som sagt försumbara. Lanseringen av Windows 8 var innan min tid på SweClockers redaktion, men jag har också hört att det helt enkelt inte hanns med.

Ärligt talat kommer prestandatester med ett nytt operativsystem (här handlar det t.o.m. om en uppdatering) generellt sett alltid ha lägre prioritet än att vi lägger ner vår tid och resurser på att testa nya produkter. Jag känner mig säker på att de allra flesta av våra läsare håller med på den punkten. Dock kan en "recension" av Windows 8.1 självklart inte uteslutas! Huruvida det blir av är i mån av tid och det är tyvärr omöjligt att sia om hur det ser ut med den saken över två månader fram i tiden.

Med det sagt är det intressanta i Windows 8 och nu Windows 8.1 de nya funktionerna Får man marginellt kortare uppstartstid eller <1% högre prestanda i ett syntetiskt test är det en bonus.

Ja om inte annat kan det ju vara intressant att veta att man inte tappar prestanda på att uppgradera? Det finns säkert de som tror att Modern UI slöar ner burken rejält exempelvis. På min dator kortades uppstarten ner rejält, från 17 sekunder till 6 sekunder.

För min del har prestandavinsterna i nya Windows-versioner gjort att jag inte uppgraderar mina datorer lika ofta. Jag tycker att det är en stor skillnad i upplevelsen mellan Windows 7 och 8/8.1, skulle vara intressant att se om det är placebo eller inte. Speciellt då ifrån en svensk site som man litar på (Sweclockers). Hoppas att det blir av! Tack för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför gör de ett touch-gränsnitt när de flesta ändå kör med mus?

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja om inte annat kan det ju vara intressant att veta att man inte tappar prestanda på att uppgradera? Det finns säkert de som tror att Modern UI slöar ner burken rejält exempelvis. På min dator kortades uppstarten ner rejält, från 17 sekunder till 6 sekunder.

För min del har prestandavinsterna i nya Windows-versioner gjort att jag inte uppgraderar mina datorer lika ofta. Jag tycker att det är en stor skillnad i upplevelsen mellan Windows 7 och 8/8.1, skulle vara intressant att se om det är placebo eller inte. Speciellt då ifrån en svensk site som man litar på (Sweclockers). Hoppas att det blir av! Tack för mig

Hur vet du att snabbare uppstart har med Modern UI att göra? Jag får lika snabb uppstart med ex7forw8 plus att jag får ~70MB mer ram ledigt vid "kallstart", så även om Modern UI inte påverkar uppstartstiden nämnvärt äter det åtminstonne upp en del ram, vilket ju känns onödigt om man inte använder det. Vissa tycker att det inte spelar någon roll men det stör mig. Jag har alltid varit lite av en optimeringsfreak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Hur vet du att snabbare uppstart har med Modern UI att göra? Jag får lika snabb uppstart med ex7forw8 plus att jag får ~70MB mer ram ledigt vid "kallstart", så även om Modern UI inte påverkar uppstartstiden nämnvärt äter det åtminstonne upp en del ram, vilket ju känns onödigt om man inte använder det. Vissa tycker att det inte spelar någon roll men det stör mig. Jag har alltid varit lite av en optimeringsfreak.

Nej jag menade inte att snabbare uppstart hade med Modern UI att göra, ursäkta om det lät som att det var det jag menade.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sten1930:

Varför gör de ett touch-gränsnitt när de flesta ändå kör med mus?

För att det ska funka bra för AIO datorer.

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nokia12:

För att det ska funka bra för AIO datorer.

jo, men min poäng var att det känns dumt när nästan alla ändå kör med mus.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej jag menade inte att snabbare uppstart hade med Modern UI att göra, ursäkta om det lät som att det var det jag menade.

Det beror på hur man läser det, antar jag. Men du börjar med att säga att det finns de som tror att Modern UI slöar ner burken, och fortätter sedan med "men på min burk har uppstarten blivit snabbare", så det var därför jag tolkade det så. Men då är det ju inget att orda om, helt enkelt.

Det blir helt klart spännande att se om marknaden blir nöjd med 8.1. Jag tycker att de har gjort många förbättringar. Samtidigt är det tråkigt att de spelar dumma och envisas med att det är startknappen och inte startmenyn som de som klagar klagar på.

Om marknaden slår backut igen så har de verkligen målat in sig i ett hörn. Men till viss del kan jag tycka att det är medias fel då de också helt felaktigt pratat om knappen knappen knappen.

Jag tror inte att det blir någon oenighet om ifall 8.1 är bättre än 8.0, men debatten om huruvida 8.1 är bättre än Windows 7 lär tyvärr fortsätta då de inte återinfört startmenyn som tillval.

Det är svårt att hävda att det är en "vanesak" nu när det gått såpass lång tid.

Visa signatur

Permalänk

Och varför dröjer det så länge innan vi konsumenter får den skarpa versionen? Jag vill ju ha windows 8.1 nu utan att behöva ominstallera hela datorn senare.

Vad är hindret för att släppa windows 8.1 till konsumenter i augusti?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Det har du iof rätt i! Men föredrar en clean install framför upgrade.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv

DirectX 11.2 låter relativt intressant med tanke på "DirectX tiled resources", kommer alla DX11 GPUn få ta del av funktionen?

Permalänk
Medlem

Jag köpte Windows 8 bara för det var billigt, men jag tycker att windows 7 var mer stabilare.

Jag kommer ihåg när jag kunde verkligen stänga ner program med task manager men nu måste jag logga ut för att avsluta ett program som har hängt sig. :\ t.ex. ett spel.

Permalänk
Skrivet av Crippen:

Jag köpte Windows 8 bara för det var billigt, men jag tycker att windows 7 var mer stabilare.

Jag kommer ihåg när jag kunde verkligen stänga ner program med task manager men nu måste jag logga ut för att avsluta ett program som har hängt sig. :\ t.ex. ett spel.

Ja eller så stänger du av programmet med "task managern" precis som du alltid gjort?

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 med uppstart direkt till skrivbordet avdelar alltså fortfarande systemresurser till "Modern UI" och är inte snabbare än Windows 7.

Lika bra att ha kvar Windows 7 då, tills något bättre kommer.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Så det är då Windows 8 användarna får reklam i operativsystemet, eller?

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Avstängd

Fortfarande ingen startmeny.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Windows 8.1 med uppstart direkt till skrivbordet avdelar alltså fortfarande systemresurser till "Modern UI" och är inte snabbare än Windows 7.

.

Nog är det snabbare än Windows 7, på väldigt många olika sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nog är det snabbare än Windows 7, på väldigt många olika sätt.

Jaså minsann?

Skrivet av Jacob H:

Vi har självfallet testat och lekt runt med det internt, jag har bland annat testat bärbara datorer med Windows 8 och fått noll prestandaskillnad (förutom i Internet Explorer 10) mot Windows 7. Det är däremot en markant skillnad på att testa saker på det sättet och att göra en recension, där det med fördel ska testas med flera olika hårdvaruplattformar och konfigurationer för att vara matnyttigt för våra läsare. Däremot har flera internationella sidor gjort tester och skillnaderna är som sagt försumbara. .

Du måste vara Microsofts bästa vän, strejf. De borde anställa dig, om de inte redan gjort det

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

.

Kräver mindre minne än win7 pga att dom tagit bort en massa lull lull i win8 som tex aero

Så du har fel win 8 är snabbare än win 7

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crippen:

Ctrl-alt-delete för att stänga av trilskande program är väl ett vedertaget begrepp sen minst dom 4 senaste windowsversionerna eller?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jaså minsann?

Du måste vara Microsofts bästa vän, strejf. De borde anställa dig, om de inte redan gjort det

Jag får upp information om vädret, nyheter, epost, twitter och hur mina aktier har utvecklats direkt när jag startar datorn, och kan således direkt börja arbeta med det jag hade tänkt att göra. (Istället för att behöva logga in på separata hemsidor.)

På så sätt är Win 8 snabbare