Bärbar dator till film och surfande
Hej,
Till och börja med ber jag om ursäkt om det redan finns en likadan tråd, men jag har sökt men inte hittat något som passade in på just min beskrivning, eller så är jag värdelös på att söka (utesluter det ej!)
Rubriken säger väl egentligen det jag vill ha, men för att förtydliga:
Kolla på högupplöst film och streama från SVTplay/liknande via HDMI till TV:n
Allmänt slösurfande såsom att läsa aftonbladet och betala räkningar.
Finns en sådana här dator för upp till 7000kr? Det kanske inte ens behöver vara så dyrt, men den får gärna hålla ett par år. Det kommer inte under några omständigheter spelas på datorn. Den behöver nödvändigtvis inte vara speciellt mobil, dvs tunnaste och lättaste och kommer användas i hemmet främst varför batteritid inte heller behöver vara speciellt viktigt.
Lagring i datorn är inte heller prio däremot ser jag gärna att den är ganska snabb, jag vill inte behöva vänta 5 minuter på att den ska starta eller att använda. Jag vill gärna kunna ha öppet flera flikar i i webbläsaren och kunna streama en högupplöst film till datorn utan att det hackar.
Jag har letat på nätet bland webbsidor som komplett, webbhallen men jag hittar ingen kategori som passar mina önskemål utan känns mest som det är speldatorer. MEN, jag är kass på datorer varför jag inte vet vad jag ska leta efter. Bra grafikkort? Processor? Ram minne? Sen finns det väl något som heter SSD disk som gör datorn snabbare men som har mindre minne?
Snälla experter, hjälp en okunnig människa på traven...
Tack för svar.
/Soederbusen
Edit: Kom på att storlek på datorn kanske är bra att meddela, över 15 tum gärna upp mot 17.