Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Testa att stänga av BlueTooth, det har fungerat för en del när det gäller en viss typ av ljud i a f. Inte själva fläktljudet, dock.

http://community.sony.com/t5/VAIO-Hardware-Networking/Noise-c...

Tack för att du tipsade om detta, tyvärr har jag inaktiverat bluetooth sedan en tid och ljudet består.

Saker som just nu gör att detta känns som en dåligt köp:

* Fläktljudet, oväsen vid vid användande stör
* Sprakande högtalare vid uppspelning av film på normal ljudnivå
* Fläckig skärm, mot ljus bakgrund framstår skärmen som prickig och smutsig, jag ser mörka fläckmönster över hela skärmen

Jag hade läst på dåligt och trodde att skärmen skulle vara blank/glare (tycker film ser bättre ut på blanka skärmar än på matta) och inte matt som den är men det är den nog bara på touch modellerna (stod fel på prisjakt), samt trodde att det skulle ingå en tp-kabel till wifi dongel som kopplades in till strömadaptern, ingen sådan medföljde.

Funderar på att gå tillbaka till min 3 år gamla Acer ett tag och se om Sony släpper bios och/eller drivisar som åtgärdar problemen, om inte så säljer jag den eller försöker få datorn utbytt på garanti.

Permalänk

Hejsan!

Jag, en datorokunnig student, ska köpa ny dator och har tidigare rekommenderats Asus Zenbook UX31A, vilket jag skrivit om i den här tråden: #13787184

Nu har jag dock svängt över till den här Sony Vaio Pro 13, efter att ha rådfrågat er kunniga. Min budget ligger på 10K, men jag har studentrabatt från Mecenat att tillämpa också. Så här ser mitt senaste inlägg ut i tråden, jag klistrar in det här eftersom det rör den här datorn och inte ASUSen, samt för att jag vill ha ett snabbt svar då jag är i behov av datorn så snart som möjligt.

Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Razer-T

Asus har redan en ny zenbook med haswell som swec har recenserat UX31LA. Den kostar extremt mycket dock. Jag tycker att du ska ta Sony vaio pro och ta 256GB SSD Samt 8GB RAM. (Tänk på att de flesta ultrapoprtables är mycket svåra att uppgradera med undantaget ux32vd)

Tack för responsen. Du tror alltså att jag kommer vara i behov av 256GB i stället för standard 128GB? Det tär hårt på plånboken, och med 1070 SEK extra sprängs ju 10K-gränsen tänker jag, och jag har ju en extern hårddisk där filmer osv läggs över efter hand. Men om du rådger mig att uppgradera till den är det väl bäst att göra så, det gör kanske att livslängden på datorn också håller lättare i fem år, som är mitt mål?

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Räcker 16Gb USB för recovery?
Eller kan den överstiga det på något sätt?

Försöker planera så att så fort datorn kommit fram så ska det installeras W7.
(Läst att W8 drar ganska mycket av datorn) och jag har dessutom inte beställt touch så den blir inte lika "effektiv".

Skickades från m.sweclockers.com

16 gigabyte usbminne räckte för att göra en recoverysticka.

Och precis som zibbi02 måste jag avråda dig från att installera windows 7 på datorn. Detta gäller alla nya bärbara, det skrivs helt enkelt inte bakåtkompatibla drivrutiner längre. Dessutom är windows 8 snabbare, om än lite svårt att vänja sig vid.

Skrivet av Stenmar:

Tack för att du tipsade om detta, tyvärr har jag inaktiverat bluetooth sedan en tid och ljudet består.

Saker som just nu gör att detta känns som en dåligt köp:

* Fläktljudet, oväsen vid vid användande stör
* Sprakande högtalare vid uppspelning av film på normal ljudnivå
* Fläckig skärm, mot ljus bakgrund framstår skärmen som prickig och smutsig, jag ser mörka fläckmönster över hela skärmen

Jag hade läst på dåligt och trodde att skärmen skulle vara blank/glare (tycker film ser bättre ut på blanka skärmar än på matta) och inte matt som den är men det är den nog bara på touch modellerna (stod fel på prisjakt), samt trodde att det skulle ingå en tp-kabel till wifi dongel som kopplades in till strömadaptern, ingen sådan medföljde.

Funderar på att gå tillbaka till min 3 år gamla Acer ett tag och se om Sony släpper bios och/eller drivisar som åtgärdar problemen, om inte så säljer jag den eller försöker få datorn utbytt på garanti.

Du har en trasig dator, det där är inga normala problem. Skärmen är matt, men det är ingen aggresiv anti-glare så den ska inte vara fläckig. Och högt coil-whine är bara i sig skäl för retur.

Skicka tillbaka den till dustin med RMA.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av dallasen8:

Hejsan!

Jag, en datorokunnig student, ska köpa ny dator och har tidigare rekommenderats Asus Zenbook UX31A, vilket jag skrivit om i den här tråden: #13787184

Nu har jag dock svängt över till den här Sony Vaio Pro 13, efter att ha rådfrågat er kunniga. Min budget ligger på 10K, men jag har studentrabatt från Mecenat att tillämpa också. Så här ser mitt senaste inlägg ut i tråden, jag klistrar in det här eftersom det rör den här datorn och inte ASUSen, samt för att jag vill ha ett snabbt svar då jag är i behov av datorn så snart som möjligt.

Tack på förhand!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Razer-T

Asus har redan en ny zenbook med haswell som swec har recenserat UX31LA. Den kostar extremt mycket dock. Jag tycker att du ska ta Sony vaio pro och ta 256GB SSD Samt 8GB RAM. (Tänk på att de flesta ultrapoprtables är mycket svåra att uppgradera med undantaget ux32vd)

Tack för responsen. Du tror alltså att jag kommer vara i behov av 256GB i stället för standard 128GB? Det tär hårt på plånboken, och med 1070 SEK extra sprängs ju 10K-gränsen tänker jag, och jag har ju en extern hårddisk där filmer osv läggs över efter hand. Men om du rådger mig att uppgradera till den är det väl bäst att göra så, det gör kanske att livslängden på datorn också håller lättare i fem år, som är mitt mål?

Förlåt för att jag spammar tråden, men jag konfiguerade min dator på hemsidan nu och såg att med 5% Mecenatrabatt så blev priset under budgeten! 9898,06 SEK inkl. fyra års garanti för den här:

Bärbar dator SV-P1321C5E - konfigurerbar

Din design:
Svart

Intel® CoreTM i5-4200U 1,6 GHz
Windows 8
Batteritid upp till 18 timmar
256 GB SATA Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
33,7cm LED 1920x1080
Ej Ethernet Wi-Fi®, VGA-dongel
Office 365 Home Premium Trial
Inget skydd
Utan Adobe Creation
Inget Adobe Lightroom 4

Nu har jag bara lite funderingar kring leveransen. När jag höll på att konfiguera så stod det leveranstid 2-5 september, sedan när jag klickade mig vidare stod det 28-29 augusti vid kundvagnen. MEN, när jag klickade på ”räkna om”, under totalpriset, så ändrades även det datumet till 21-22 augusti.
Vilket kan man lita på? Ni som har beställt, vad har ni för erfarenhet angående det? Jag måste veta, för beroende på om den kommer före eller efter den 29:e augusti, så har jag olika leveransadresser att skriva in, då jag kommer befinna mig 30 mil bort efter nämnda datum, men måste ha tillgång till datorn.

EDIT: Och när jag ska betala ändras det än en gång, till den 20-21 augusti.

Permalänk
Skrivet av dallasen8:

128 gb duger bra, speciellt när du har en extern hårddisk. 8gb minne är trevligt dock. Med studentrabatt borde du då även kunna få in lite kringutrustning i budgeten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

16 gigabyte usbminne räckte för att göra en recoverysticka.

Och precis som zibbi02 måste jag avråda dig från att installera windows 7 på datorn. Detta gäller alla nya bärbara, det skrivs helt enkelt inte bakåtkompatibla drivrutiner längre. Dessutom är windows 8 snabbare, om än lite svårt att vänja sig vid.

Du har en trasig dator, det där är inga normala problem. Skärmen är matt, men det är ingen aggresiv anti-glare så den ska inte vara fläckig. Och högt coil-whine är bara i sig skäl för retur.

Skicka tillbaka den till dustin med RMA.

Men hur gick det till när du fixade recoverystickan?
(Var det efter att du fixat de senaste drivrutinerna eller spelar det ingen roll)
Aldrig backupat då jag alltid ominstallerar datorn så fort jag tröttnat eller går fel.

En annan fråga till alla som har datorn nu: Hur mycket plats tar alla Vaio program och hur mycket utnyttjas de egentligen? ( har ni avinstallerat något utav de utan att känna att det gått att fixa en drivrutin/problem med datorn)?

Min gamla dator var en vaio och det var ett helvete att fixa driverutiner till den när man tagit bort vaio programvarorna och att de drivrutinerna inte hade stöd för den.

Men det verkar som att många hämtat drivrutinerna för wifin från intel direkt etc utan att känna att de begränsat det(tvingat dig att fixa de via Sonys sida), stämmer det? Har de ändrat det?

Det blev många frågor, men jag vill gärna vara förberedd då datorn kommer snart.

Och tack för rådet angående att jag borde stanna på W8. Jag ska nog uppgradera den direkt till PRO (gratis via msdnaa) och sen konfigurera den visuellt eller bara försöka vänja mig vid sett nya upplägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallasen8:

Nu har jag bara lite funderingar kring leveransen. När jag höll på att konfiguera så stod det leveranstid 2-5 september, sedan när jag klickade mig vidare stod det 28-29 augusti vid kundvagnen. MEN, när jag klickade på ”räkna om”, under totalpriset, så ändrades även det datumet till 21-22 augusti.
Vilket kan man lita på? Ni som har beställt, vad har ni för erfarenhet angående det? Jag måste veta, för beroende på om den kommer före eller efter den 29:e augusti, så har jag olika leveransadresser att skriva in, då jag kommer befinna mig 30 mil bort efter nämnda datum, men måste ha tillgång till datorn.

EDIT: Och när jag ska betala ändras det än en gång, till den 20-21 augusti.

Samma sak hände för mig, datumet blev tillsist 14 - 15 augusti. MEN jag har inte fått något mail om att den bärbara har lämnat lagret än... Någonting är riktigt fel med deras beräkning. Jag tror att det tar ca 1 och ½ vecka innan datorn kommer från att man beställer den, men jag är inte säker.

Permalänk
Skrivet av Accipiter46:

128 gb duger bra, speciellt när du har en extern hårddisk. 8gb minne är trevligt dock. Med studentrabatt borde du då även kunna få in lite kringutrustning i budgeten

Okej, tack, jag ändrade till 128GB med 8 GB Minne. Chansade på att de tidigare datumen stämmer, att jag får den 21-22 augusti.
Hoppas inte det blev fel i beställningen nu. Den första jag gjorde, med 256GB, hade jag klickat i alla uppgifter osv, men när det kom till betalning hängde sig sidan, vilket gjorde att jag fick börja om, och såg ditt inlägg här. Men min första beställning lär ju avbrutits helt, även om jag fyllde i adressuppgifter osv, eftersom jag inte hann genomföra betalningen alls.

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Men hur gick det till när du fixade recoverystickan?
(Var det efter att du fixat de senaste drivrutinerna eller spelar det ingen roll)
Aldrig backupat då jag alltid ominstallerar datorn så fort jag tröttnat eller går fel.

En annan fråga till alla som har datorn nu: Hur mycket plats tar alla Vaio program och hur mycket utnyttjas de egentligen? ( har ni avinstallerat något utav de utan att känna att det gått att fixa en drivrutin/problem med datorn)?

Min gamla dator var en vaio och det var ett helvete att fixa driverutiner till den när man tagit bort vaio programvarorna och att de drivrutinerna inte hade stöd för den.

Men det verkar som att många hämtat drivrutinerna för wifin från intel direkt etc utan att känna att de begränsat det(tvingat dig att fixa de via Sonys sida), stämmer det? Har de ändrat det?

Det blev många frågor, men jag vill gärna vara förberedd då datorn kommer snart.

Och tack för rådet angående att jag borde stanna på W8. Jag ska nog uppgradera den direkt till PRO (gratis via msdnaa) och sen konfigurera den visuellt eller bara försöka vänja mig vid sett nya upplägget.

Recoverystickan görs av ett Sony-program, det finns med i snabbstartsguiden.

Det kändes faktiskt inte nödvändigt att göra en ren installation. Avinstallerar man McAfee, MS Office och en del onödiga appar så är man good to go Vaio Care var mer hjälpsamt än störande, det finns en del datorinställnigar i programmet och den uppdaterar även saker automatiskt.

Sonys appar tar inte upp speciellt mycket plats, vad jag vet. Mest plats frigör man nog med mina tips ovan.

Men vill man verkligen börja om på ny kula bör ju alla användbara saker gå att ladda hem från sonys hemsida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dallasen8:

Okej, tack, jag ändrade till 128GB med 8 GB Minne. Chansade på att de tidigare datumen stämmer, att jag får den 21-22 augusti.
Hoppas inte det blev fel i beställningen nu. Den första jag gjorde, med 256GB, hade jag klickat i alla uppgifter osv, men när det kom till betalning hängde sig sidan, vilket gjorde att jag fick börja om, och såg ditt inlägg här. Men min första beställning lär ju avbrutits helt, även om jag fyllde i adressuppgifter osv, eftersom jag inte hann genomföra betalningen alls.

När du väl har beställt datorn kan du logga in på Sony och kolla. Den leveranstiden som står där verkar vara den som stämmer i alla fall för mig. Har för mig det stod leverans mellan 19/08 - 21/08, la ordern 07/08. Nu i efterhand har jag fått reda på att datorn ska komma den 19.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

När du väl har beställt datorn kan du logga in på Sony och kolla. Den leveranstiden som står där verkar vara den som stämmer i alla fall för mig. Har för mig det stod leverans mellan 19/08 - 21/08, la ordern 07/08. Nu i efterhand har jag fått reda på att datorn ska komma den 19.

För mig står det 14 - 15 augusti på sonys hemsida. Jag har inte ens fått ett mail än för spårning av paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burain:

För mig står det 14 - 15 augusti på sonys hemsida. Jag har inte ens fått ett mail än för spårning av paketet.

Samma här, dock så har jag fått ett mail där det står "Vi uppskattar nu att din VAIO-beställning kommer att levereras mellan 18.08.2013 och 23.08.2013." Får hoppas att det stämmer.

Permalänk
Medlem

Hej,

Förstår inte hur alla lyckas "bygga ihop" såpass billiga datorer. Jag loggar in via mecenat och gissar att jag således får 5% per automatik, eller dras 5% rabatten först när man ska genomföra betalningen? Vissa pratar också om mecenatrabatten + rabattkod - vad menas med rabattkoden? Är det sorryaug13 och isåfall, skrivs den i som "e-presentkod"? Tack på förhand,

Vänliga Hälsningar

Hampus Persson

Permalänk
Skrivet av cecpus:

Hej,

Förstår inte hur alla lyckas "bygga ihop" såpass billiga datorer. Jag loggar in via mecenat och gissar att jag således får 5% per automatik, eller dras 5% rabatten först när man ska genomföra betalningen? Vissa pratar också om mecenatrabatten + rabattkod - vad menas med rabattkoden? Är det sorryaug13 och isåfall, skrivs den i som "e-presentkod"? Tack på förhand,

Vänliga Hälsningar

Hampus Persson

Bra fråga Hampus, jag undrar nämligen samma sak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cecpus:

Hej,

Vänliga Hälsningar

Hampus Persson

Vad jag vet så ger sony olika studentrabatter varje vecka utöver de där 5%. Förrförra veckan gav de en gratis uppgradering till i7, förra gratis uppgradering till 256GB SSD och denna vecka gratis externt batteri + 2år extra garanti. Förra veckan fanns även en rabattkod "sorryaug13" som gav ungefär 300kr extra i rabatt. Men antar att den utgick den 13e men kanske fungerar än idag. Den läggs iaf in innan betalning.

På så sätt fick jag och många andra tag på en i5, 256GB SSD, 8GB Ram, utan touch för 8414:-. Dvs inget externt batteri eller utökad garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skydive112:

Bra fråga Hampus, jag undrar nämligen samma sak!

Använd rabattkod: KPJAKTAFF3A13 så får du 8% rabatt. Då kan du få en i5, 128 ssd med extra batteri för 8.601:-

Permalänk
Medlem

Istället för att komma med datorn efter helgen så har jag fått den nu!

Visa signatur
Permalänk

Att det här ska vara så svårt...

Valet står mellan MBA med i5, 8gb Ram 256gb HDD VS. SVP i7, 8gb Ram, 256gb HDD.

Priset skiljer sig några hundralappar. MBA´s I5a gar bättre grafik medan SVP har bättre processor.

Designen är helt klart snyggare på MBA samt att batteritiden är bättre utan något extrabatteri.

Ja, vad fan ska man ta om man skiter i operativsystemet?

Permalänk
Medlem

Okej tack för svar nimber! Får prova vidare! Såg att det var en som hade frågat ifall Intel HD graphics 4400 klarade av något enklare spel såsom Counter-Strike Go etc. har någon hunnit testa detta eller liknande spel? Eller kanske bara har större kunskap och förståelse över den integrerade grafikens begränsningar? På notebookcheck jämförs de med AMD Radeon HD 7550M såg jag, men jag kunde inte riktigt utlösa vad detta grafikkort mäktade med.

Står i valet och kvalet mellan en sony VAIO Pro och en Samsung np730u3e-s02SE eller Asus UX32VD, men de båda senare har ju inte Haswell-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Recoverystickan görs av ett Sony-program, det finns med i snabbstartsguiden.

Det kändes faktiskt inte nödvändigt att göra en ren installation. Avinstallerar man McAfee, MS Office och en del onödiga appar så är man good to go Vaio Care var mer hjälpsamt än störande, det finns en del datorinställnigar i programmet och den uppdaterar även saker automatiskt.

Sonys appar tar inte upp speciellt mycket plats, vad jag vet. Mest plats frigör man nog med mina tips ovan.

Men vill man verkligen börja om på ny kula bör ju alla användbara saker gå att ladda hem från sonys hemsida.

Okej då vet jag

Ett tips för alla där ute som vill ha 16gb extra minne på deras SSD så kostar det bara 99kr.
Köp denna och följ sedan Accipiter46s guide så har ni lyckats.

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/harddisk/SAN16GBUSB/sandisk-cruzer-blade-usb-minne-16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Istället för att komma med datorn efter helgen så har jag fått den nu!

Gött! Hur känns den? Återkom gärna om några dagar med lite tankar!

Skrivet av Skydive112:

Att det här ska vara så svårt...

Valet står mellan MBA med i5, 8gb Ram 256gb HDD VS. SVP i7, 8gb Ram, 256gb HDD.

Priset skiljer sig några hundralappar. MBA´s I5a gar bättre grafik medan SVP har bättre processor.

Designen är helt klart snyggare på MBA samt att batteritiden är bättre utan något extrabatteri.

Ja, vad fan ska man ta om man skiter i operativsystemet?

Språkfascisten i mig tvingar mig att säga detta: De har SSD, inte HDD.

Det känns lite som att du redan bestämt, dig eller iallafall lutar klart, för MBA. Ser du någon fördel med SVP över MBA?(processorn är inte en fördel då den throttlar än mer än i5:an)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Sony Vaio Pro 13

Skrivet av ig0r:

Använd rabattkod: KPJAKTAFF3A13 så får du 8% rabatt. Då kan du få en i5, 128 ssd med extra batteri för 8.601:-

8GB också? (För en som inte är student ...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Just nu känner jag mig skit nöjd med mitt köp. Känns lite segt att vänta på alla uppdateringar och så nu när jag bara vill greja med datorn!
Jag är väldigt ovan med Windows 8 så jag undrar lite om Spotify och Skype, ska man ladda ner det i store eller på tillverkarens hemsida?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle_Lofgren:

8GB också? (För en som inte är student ...)

Det stämmer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roshag:

Just nu känner jag mig skit nöjd med mitt köp. Känns lite segt att vänta på alla uppdateringar och så nu när jag bara vill greja med datorn!
Jag är väldigt ovan med Windows 8 så jag undrar lite om Spotify och Skype, ska man ladda ner det i store eller på tillverkarens hemsida?

Skype är förmodligen redan installerat(store), men Spotify kör jag på skrivbordet.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Zibbi02:

Språkfascisten i mig tvingar mig att säga detta: De har SSD, inte HDD.

Det känns lite som att du redan bestämt, dig eller iallafall lutar klart, för MBA. Ser du någon fördel med SVP över MBA?(processorn är inte en fördel då den throttlar än mer än i5:an)

Tack för rättelsen

Vad menar du med "throttlar"? Sägs vara ganska stor prestandaökning jämfört med i5an?

Fördelar mba : chassit, känns bättre och ser bättre ut. Kan dock tänka mig att kolfiber defakto är bättre.
Trackpadden: sägs vara bättre på mba

Kommer framförallt använda datorn till filmredigering av gopro film, surf och någon gång lättare spel.

Nackdelar mba : kostar mer, tyngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skydive112:

Tack för rättelsen

Vad menar du med "throttlar"? Sägs vara ganska stor prestandaökning jämfört med i5an?

Fördelar mba : chassit, känns bättre och ser bättre ut. Kan dock tänka mig att kolfiber defakto är bättre.

Kommer framförallt använda datorn till filmredigering av gopro film, surf och någon gång lättare spel.

Jag skulle tipsa dig om att kolla tillbaka i tråden, men då jag inte vet vilken sida kopierar jag in ett av citaten här: "The performance reduction during simple CPU benchmarks and gaming (and especially during our stress test) raises the question why you should choose the expensive Core i7 when you don't even get the performance of a Core i5" från http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-Pro-13-SVP-1321...

Visa signatur

Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Skrivet av Roshag:

Mitt stående tips är att undvika appar i metro till varje pris :). De flesta är skräp.

Så länge man använder desktop-program och ser startskärmen som endast en startmeny är windows 8 väldigt trevligt. Experimentera gärna med appar, men det är inte fel att ge upp och vara traditionell av sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skydive112:

Tack för rättelsen

Hmm och du skulle inte vilja ha en bättre skärm med högre upplösning till det då? (Ser att sur varit snåla med "full hd" skärm) enda anledningen till varför jag skippa den då en 13" utan 1080p är värdelöst.

Köp hellre Mac PRO retina isåfall fast den kostar ju lite mer också och utan haswell för tillfället.

Permalänk
Medlem