LG avtäcker 5,5-tumsskärm med QHD-upplösning

Permalänk
Melding Plague

LG avtäcker 5,5-tumsskärm med QHD-upplösning

Utvecklingen av skärmar på den mobila sidan går framåt som aldrig förr. Nu tillkännager LG en ny panel för smarta telefoner med upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde släppa fler 27" skärmar med den upplösningen skulle jag vara nöjd.

Permalänk
Medlem

Då kan man fråga sig varför vi inte får högre upplösning på vanliga skärmar någon gång?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Övriga framsteg på skärmen är enbart positiva, utveckling tenderar till att vara det. Men upplösningen på den ytan är bara ren och skär overkill.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

AMENVAFAN!!! GE MIG EN 24" SKÄRM FÖR ETT VETTIGT PRIS ISTÄLLET!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Det motsvarar ungefär en 16" (16:9) med 8K (4320p) om jag räknat rätt. Fast 16 " är rätt litet. Finns nog ingen standard som går att jämföra med vanliga skärmar. Ska vi säga att det motsvarar en 32" i den kanske framtida standarden 8640p (dvs 8 * 8 stycken fulllHD)?

Permalänk
Inaktiv

538ppi...... veeeerkligen användbart.

Permalänk
Medlem

Och vad......hände egentligen med framstegen på datorskärmar? Visst ploppar det upp en och annan nyhet en gång varannan månad eller nåt...men mobila skärmar har ett försprång definitivt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ser bara bra möjligheter med högre upplösningar på den mobila sidan där mjukvaran kan anpassas för att använda dessa skärmar på ett vettigt sätt. På PC sidan är vi väl också på väg åt rätt håll med mjukvaran men jag personligen tycker inte att vi är riktigt där än.

Har två 27" skärmar med 2560x1440 (Dell U2711) + en laptopskärm på 17" med 1920x1080 och jag tycker personligen att bägge är knepiga att vänja sig vid. Många program är dåligt anpassade för olika upplösningar och det slutar bara med att man inte sällan kisar sig halvblind..

Men som sagt, vi är ju på väg åt rätt håll iaf

Permalänk
Medlem

Helt f*cking otroligt att tillverkarna har sånt extremt fokus på 17 tum o neråt.
Så nu går typ 5.5"-17" att få i x1440 och 27"'.
Skärmar som vi entusiaster använder då?
Tyvärr verkar det bara vara koreanska b-märken som förstår att folk vill ha en ips i 1440 över 60hz.

Mycket över 350Dpi ser man ju ändå inte(under nomal användning i normala förhållanden på normalt avstånd) så detta är ju verkligen att elda för kråkor både i batteri och prestandaväg.
Men visst, nån har säkert tillräckligt mycket mindrevärdeskomplex för att känna behov av en sånhär skärm på sin mobil.
Hade GÄRNA sett den i Oculus, men det är väll bara o drömma vidare eventuellt hacka in den själv.

Permalänk
Medlem

Här har det gått ett halvår sen man köpte första SKÄRMEN med 1080p, och så kommer lurar med 1440p...nä tacka vet jag 3310

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

538ppi...... veeeerkligen användbart.

I en Oculus Rift hade det varit fint!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Och vad......hände egentligen med framstegen på datorskärmar? Visst ploppar det upp en och annan nyhet en gång varannan månad eller nåt...men mobila skärmar har ett försprång definitivt.

du kan ju fråga dig vilken marknad som är störst?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

du kan ju fråga dig vilken marknad som är störst?

Jo, det är ju sant. Tycker bara som dom flesta att det är synd att dom bara inte glömmer bort datoranvändarna och inte enbart fokuserar på mobilfronten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vore ju bra om tillverkarna kunde börja använda dessa tekniker på vanliga storlekar snart.
mer skärmar i området 21-30" med 2560x1440/1600 samt sen 4K

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Låter som den kommer bara käka batteri i onödan. Någon med en Galaxy S4 som kan testa göra en linje pixlar och se om det går att se den med ögonen?

typo
Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

I en Oculus Rift hade det varit fint!

Precis min tanke - den här bara skriker ju om att få sättas i en Rift så snart som möjligt!
Hoppas verkligen det händer.

(helst skulle jag vilja ha en 4k skärm i Riften, men det får man väl drömma om ett tag till )

För telefonbruk känns den väldigt bortkastad...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chij:

Ser bara bra möjligheter med högre upplösningar på den mobila sidan där mjukvaran kan anpassas för att använda dessa skärmar på ett vettigt sätt. På PC sidan är vi väl också på väg åt rätt håll med mjukvaran men jag personligen tycker inte att vi är riktigt där än.

varför är det bra? Det kommer vara extremt liten förbättring av bilden jämfört med 1080P. Mkt viktigare att de jobbar med t ex ljustyrka (eftersom många telefoner är oanvändabra i solljus, eller varför inte bättre färger och betraktningsvinklar?
Med dubbelt så många pixlar som 1080P så kommer GPU'n gå på knäna. Så man måste dubbla GPU-prestandan för att ens behålla prestandan. Så istället för dubbla spelprestandan så kommer vi få nästan omärkbar förbättring av bildskärpan.
Så detta ger sämre telefoner till oss konsumenter. Jag hatar spec-hysteri när tillverkare jobbar på spechöjningar som inte gynnar kunden, eller som i det här fallet, försämrar för kunden.

För att vara tydlig:

Vad väljer du?
1. Dubbla spel & grafikprestandan
2. Omärkbart högre skärpa

Jag väljer 1.

Permalänk
Medlem

Äh. Ge mig en modern 4:3-skärm med vettig betraktningsvinkel och responstid istället. Det här widescreen-tjafset börjar bli rejält uttjatat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

I en Oculus Rift hade det varit fint!

Vad hade du tänkt att ska orka köra 120fps i den upplösningen då?
2x titan klarar ju knappt det.

Permalänk
Medlem

Känns ju lite överdrivet att ha så hög upplösning då man kommer att behöva hålla telefonen väldigt nära ansiktet för att kunna se nån förbättring. Håller man den så nära blir man bara trött i ögonen efter ett tag.

1920*1080 räcker ju långt på telefoner. 2560x1600 långt på 10" surfplattor och bärbara datorer

Kör två stycken 24" skärmar med 1920*1200 i upplösning och visst skulle det finnas en poäng att ha 2560*1600 istället. Men högre än så ger nog ingen större förbättring på en stationär dator. Ju större en skärm är destå länge ifrån vill man sitta för att det ska vara bekvämt.

Samma sak på tv apparater. Min 52" tv på drygt 4m är inte direkt pixlig i 1080p. Fördelen att gå till 4k är nära noll på det avståndet. Fördelen med högre upplösning är att man kan sitta närmare skärmen men det är ju knappast möjligt på en telefon.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Albinfiskare:

I en Oculus Rift hade det varit fint!

Har du två titans så visst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äh. Ge mig en modern 4:3-skärm med vettig betraktningsvinkel och responstid istället. Det här widescreen-tjafset börjar bli rejält uttjatat.

Enda orsaken till varför man håller på med wide-screen produkter och utformar teknologi i wide-formatet är för att människans ögon sitter parallellt,
och då människan med ögonen ser mer i bredd än i höjden så är det orsaken varför wide-screen format är mest omtyckt.

Så personligen skulle jag påpeka att wide-screen är varken "tjafs" eller uttjatat, det är vad som är föredraget för människan,
4:3 storleken på skärmar existerade mest i en tid då man inte visste hur man skulle göra bredare skärmar..

Permalänk
Avstängd

538 ppi känns lite onödigt.
Hur många ppi kan det mänskliga ögat urskilja?

Ser hellre skärmar som drar mindre ström då skärmen är den komponent i en mobiltelefon/surfplatta som drar mest ström.
Ser även bätte färger, bättre ljusstyrka, bättre kontrast, högre färgdjup, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Enda orsaken till varför man håller på med wide-screen produkter och utformar teknologi i wide-formatet är för att människans ögon sitter parallellt,
och då människan med ögonen ser mer i bredd än i höjden så är det orsaken varför wide-screen format är mest omtyckt.

Så personligen skulle jag påpeka att wide-screen är varken "tjafs" eller uttjatat, det är vad som är föredraget för människan,
4:3 storleken på skärmar existerade mest i en tid då man inte visste hur man skulle göra bredare skärmar..

De säljs och nyproduceras även idag, så uppenbarligen är det fråga om tycke och smak, även om nu de flesta verkar föredra Widescreen, men jag blir bara så trött på att 4:3-skärmarna fortfarande sitter fast i antingen TN-paneler med kass kontrast och 160" betraktningsvinkel eller PVA-paneler med bra kontrast och betraktningsvinkel, men 20ms i responstid, och oftast CCFL.

Jag är väl medveten om att jag inte är representativ för majoriteten, men om skärmteknikerna förbättras så borde det gälla alla format, inte bara widescreen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

1080p på 5" är ju sjukt högt. Kan inte se pixlarna hur hårt man än försöker. Vi behöver inte mer på mobil fronten nu!
Lg, qHD 27" 120Hz med bättre pris istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Jo, det är ju sant. Tycker bara som dom flesta att det är synd att dom bara inte glömmer bort datoranvändarna och inte enbart fokuserar på mobilfronten.

ja det är klart, håller ju självklart med dig. Men företag tillverkar inte saker för att vara snälla utan dom tillverkar saker för att tjäna så mycket pengar som möjligt.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äh. Ge mig en modern 4:3-skärm med vettig betraktningsvinkel och responstid istället. Det här widescreen-tjafset börjar bli rejält uttjatat.

Det är lugnt, flugan går snart över, som det här med internet

Skrivet av Humper:

Vad hade du tänkt att ska orka köra 120fps i den upplösningen då?
2x titan klarar ju knappt det.

Du vet inte hur Oculus rift funkar va?
Det är en skärm som är uppdelad på Mitten, inte två separara, dvs man behöver inte rendrera en frame per öga varannan gång utan allt rendreras som en frame med två bilder i. Dessutom är det inte shutterteknik.
Så 60fps@4k är det man behöver och antagligen blir det lite mer lättdrivet då det är samma scen med två kameror så allt måste inte beräknas om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Vad hade du tänkt att ska orka köra 120fps i den upplösningen då?
2x titan klarar ju knappt det.

Skrivet av MrNeikter:

Har du två titans så visst..

Riften går inte i 120hz
Riften delar upp skärmen i två separata halvor med varsin vy... Så visst, det drar väl mer pulver än att köra en vanlig enkel 2560 skärm, men förhoppningsvis inte dubbelt så mycket.

IMHO: vem tror VR slår stort på riktigt om det innebär en påtagligt grynigare och pixligare bild än motsvarande vanligt skrivbordsarbete? För att komma från det så finns det liksom inga andra alternativ än att trycka in mer pixlar och ta den prestandasmällen, eftersom Riften tar upp så mycket av ens synfält.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

538 ppi känns lite onödigt.
Hur många ppi kan det mänskliga ögat urskilja?

Ser hellre skärmar som drar mindre ström då skärmen är den komponent i en mobiltelefon/surfplatta som drar mest ström.
Ser även bätte färger, bättre ljusstyrka, bättre kontrast, högre färgdjup, etc.

Det beror på avstånd

Skickades från m.sweclockers.com