Nu har min sista Samsung disk gett upp.
Då sitter jag här med fyra stycken Samsung Spinpoint-diskar som gått till de sälla jaktmarkerna.
Ingen fara på taket dock. SMART-loggarna varnade mig i tid och jag har på ett säkert sätt flyttat data till andra, helt nya diskar.
Jag skriver dessa rader, för att jag tycker att min personliga historia med falerande hårddiskar är rätt intressant, och kan ge er andra tips inför framtida investeringar.
Filservern min har haft en intressant historia med diskar som kommit och gått.
Det underliga i historian: De enda diskarna som inte gett upp, sedan servern byggdes för flera år sedan, är Western Digitals.
Western Digital Caviar Black: ( 250 GB) En stycket. (Systemdisk)
Drifts-timmar: Över 50 000
Fel: Inga
Går som tåget utan minsta antydan till bekymmer.IBM Deskstar: (Kommer ej ihåg exakta detaljer) Två stycken. Den ena som systemdisk.
Disk 1 och Disk 2:
Drifts-timmar: mindre än 5 000
Fel: Kul-lagrena läckte smörjmedel ut på skivorna. Läshuvud-krasch.
Lustigt var att båda diskarna gav upp nästan samtidigt. Det var inte många dagar mellan.Hitachi Deskstar. (Kommer ej ihåg exakta detaljer) Tre stycken. en av dem som den andra systemdisken i servern.
Disk 1 och 2:
Difts-timmar: mindre än 5 000
Fel: läshuvud-krasch.
HAHA! ... varför lärde jag mig inte av misstaget med IBM Deskstar?... visste ju att Hitachi köpte IBMs hårddisk-division.
Resultatet med att vara dumsnål. De var ju ursinnigt billiga. Jaj.,.. inte mycket att gråta över.Disk 3:
Drifts-timmar: omkring 6 000
Fel: Inget ännu.
Plockade disken ur servern direkt efter att de andra två falerade. Synd att kasta dock, så den används som extern slask-disk ansluten via USB.
Ansluter bara när jag behöver lagra något mellan varven eller frakta stora mängder oviktiga data till polaren.Samsung Spinpoint F1: (750 GB, 7500 RPM), Fyra stycken
Disk 1 och 2:
Drifts-timmar: Ungefär 28 000 timmar.
Fel: Ganska exakt den andra hälften av av utrymmet (50%) ger konsekvent läs och skrivfel. Gissar att den ena skivan eller läshuvud-paret av de två har skjutits utanför toleranserna.Disk 3:
Drifts-timmar: Ungefär 30 000 timmar.
Fel: Ganska exakt den andra hälften av av utrymmet (50%) ger konsekvent läs och skrivfel. Gissar att den ena skivan eller läshuvud-paret av de två har skjutits utanför toleranserna.Disk 4:
Drifts-timmar: Ungefär 31 000 timmar.
Fel: Ganska exakt den andra hälften av av utrymmet (50%) ger konsekvent läs och skrivfel. Gissar att den ena skivan eller läshuvud-paret av de två har skjutits utanför toleranserna.
Detta var den disk som gav upp ikväll.Western Digital Caviar Green: (1 TB), Två stycken.
Disk 1 och 2:
Drifts-timmar: ungefär 45 000 timmar vardera. (Varav ~10 000 i min stationära arbets-dator)
Fel: Inga! (Sånär som på några lösbara firmware-problem.)
Går som tåget än idag.Western Digital Caviar Blue: (1 TB), Två stycken.
Disk 1 och 2:
Drifts-timmar: ungefär 8 000.
Dessa diskar är mitt senaste köp. Går som tåget fortfarande.
Lärdom för min del: Håll mig till Western Digital. Var inte dumsnål. Är en serie hårddiskar ovanligt billiga, är det en av två orsaker:
1: Butiken har slarvat med priset. Bered på att bli stämd av butiken ifråga ifall köp sker
2: Tillverkaren vill bli av med ett stort lager diskar ingen vill ha. Det finns oftast en orsak till att ingen vill ha diskarna.
De enda diskarna som är kvar i filservern ifråga, är gamla och nya Wester Digital-diskar. Alla andra märken har gett upp på ett eller annat sätt.
Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)