Nu har min sista Samsung disk gett upp.

Permalänk
Entusiast

Nu har min sista Samsung disk gett upp.

Då sitter jag här med fyra stycken Samsung Spinpoint-diskar som gått till de sälla jaktmarkerna.
Ingen fara på taket dock. SMART-loggarna varnade mig i tid och jag har på ett säkert sätt flyttat data till andra, helt nya diskar.

Jag skriver dessa rader, för att jag tycker att min personliga historia med falerande hårddiskar är rätt intressant, och kan ge er andra tips inför framtida investeringar.

Filservern min har haft en intressant historia med diskar som kommit och gått.
Det underliga i historian: De enda diskarna som inte gett upp, sedan servern byggdes för flera år sedan, är Western Digitals.

• Western Digital Caviar Black: ( 250 GB) En stycket. (Systemdisk)
    Drifts-timmar: Över 50 000
    Fel: Inga
    Går som tåget utan minsta antydan till bekymmer.

• IBM Deskstar: (Kommer ej ihåg exakta detaljer) Två stycken. Den ena som systemdisk.
    Disk 1 och Disk 2:
    Drifts-timmar: mindre än 5 000
    Fel: Kul-lagrena läckte smörjmedel ut på skivorna. Läshuvud-krasch.
    Lustigt var att båda diskarna gav upp nästan samtidigt. Det var inte många dagar mellan.

• Hitachi Deskstar. (Kommer ej ihåg exakta detaljer) Tre stycken. en av dem som den andra systemdisken i servern.
    Disk 1 och 2:
    Difts-timmar: mindre än 5 000
    Fel: läshuvud-krasch.
    HAHA! ... varför lärde jag mig inte av misstaget med IBM Deskstar?... visste ju att Hitachi köpte IBMs hårddisk-division.
    Resultatet med att vara dumsnål. De var ju ursinnigt billiga. Jaj.,.. inte mycket att gråta över.

Disk 3:
    Drifts-timmar: omkring 6 000
    Fel: Inget ännu.
    Plockade disken ur servern direkt efter att de andra två falerade. Synd att kasta dock, så den används som extern slask-disk ansluten via USB.
    Ansluter bara när jag behöver lagra något mellan varven eller frakta stora mängder oviktiga data till polaren.

• Samsung Spinpoint F1: (750 GB, 7500 RPM), Fyra stycken
    Disk 1 och 2:
    Drifts-timmar: Ungefär 28 000 timmar.
    Fel: Ganska exakt den andra hälften av av utrymmet (50%) ger konsekvent läs och skrivfel. Gissar att den ena skivan eller läshuvud-paret av de två har skjutits utanför toleranserna.

Disk 3:
    Drifts-timmar: Ungefär 30 000 timmar.
    Fel: Ganska exakt den andra hälften av av utrymmet (50%) ger konsekvent läs och skrivfel. Gissar att den ena skivan eller läshuvud-paret av de två har skjutits utanför toleranserna.

Disk 4:
    Drifts-timmar: Ungefär 31 000 timmar.
    Detta var den disk som gav upp ikväll.

• Western Digital Caviar Green: (1 TB), Två stycken.
    Disk 1 och 2:
    Drifts-timmar: ungefär 45 000 timmar vardera. (Varav ~10 000 i min stationära arbets-dator)
    Fel: Inga! (Sånär som på några lösbara firmware-problem.)
    Går som tåget än idag.

• Western Digital Caviar Blue: (1 TB), Två stycken.
    Disk 1 och 2:
    Drifts-timmar: ungefär 8 000.
    Dessa diskar är mitt senaste köp. Går som tåget fortfarande.

Lärdom för min del: Håll mig till Western Digital. Var inte dumsnål. Är en serie hårddiskar ovanligt billiga, är det en av två orsaker:
1: Butiken har slarvat med priset. Bered på att bli stämd av butiken ifråga ifall köp sker
2: Tillverkaren vill bli av med ett stort lager diskar ingen vill ha. Det finns oftast en orsak till att ingen vill ha diskarna.

De enda diskarna som är kvar i filservern ifråga, är gamla och nya Wester Digital-diskar. Alla andra märken har gett upp på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Hade också ett helt gäng Samsung F1 diskar som alla gått sönder, alla på 500 eller 1000gb.
Säkert 8-10 diskar totalt som kastat in handdduken.
Har inte haft problem med några andra diskar, inte ens IBM's "deathstar" 75GXP.

Permalänk
Medlem

Detta är både trevlig men hemsk läsning. Trevlig för att jag känner mig ännu säkrare på att min nästa beställning med diskar ska vara enbart WD diskar.

Men samtidigt så blir jag lite rädd då jag har ett ganska så ordentligt gäng Samsung F1 1000gb diskar i drift idag, som alla ligger på ca 20 000-30 000 drifttimmar. Kanske blir dags att byta ut dom innan det börjar gå åt skogen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AlbertMwugabi:

Detta är både trevlig men hemsk läsning. Trevlig för att jag känner mig ännu säkrare på att min nästa beställning med diskar ska vara enbart WD diskar.

Men samtidigt så blir jag lite rädd då jag har ett ganska så ordentligt gäng Samsung F1 1000gb diskar i drift idag, som alla ligger på ca 20 000-30 000 drifttimmar. Kanske blir dags att byta ut dom innan det börjar gå åt skogen.

Är de köpta samtidigt, så är det rätt sannolikt att de ger upp relativt samtidigt. Troligen inte många timmar mellan krascherna i alla fall.

Det är också en gyllene regel när man bygger en proper filserver med RAID-redudans: Att alla inblandade diskar i ett set aldrig är av samma batch. Helt inte ens samma modell eller tillverkare.

Många har begått misstaget att ha samma disk-batch i en spegel-raid. Och när diskarna gett upp, har raiden inte hunnit återhämtat sig innan resten av batchen ger upp.
Det är mer regel än undantag att en batch diskar ger upp ungefär samtidigt.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Är de köpta samtidigt, så är det rätt sannolikt att de ger upp relativt samtidigt. Troligen inte många timmar mellan krascherna i alla fall.

Det är också en gyllene regel när man bygger en proper filserver med RAID-redudans: Att alla inblandade diskar i ett set aldrig är av samma batch. Helt inte ens samma modell eller tillverkare.

Många har begått misstaget att ha samma disk-batch i en spegel-raid. Och när diskarna gett upp, har raiden inte hunnit återhämtat sig innan resten av batchen ger upp.
Det är mer regel än undantag att en batch diskar ger upp ungefär samtidigt.

Tyvärr så är alla diskar är köpta samtidigt. Så jag känner att risken är överhängande att när en dör så har dom andra inte många timmnar kvar. Dock så skiljer sig drifttiden en del då dom flyttats runt mellan olika system. Någon ligger på ca 30 000 timmar medan en annan ligger på 22 000 timmar.

Diskarna är speglade men jag kör extern backup 2 gånger i veckan på allt, ibland mer om jag gjort något större arbete eller rippat ett stort antal CD skivor, allt för att data förlusten ska bli så minimal som möjligt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Det har i stort sett inget att göra vilken tillverkare det är på HD.
Det som är det viktiga är att just vissa modeller,batchar kan vara dåliga (och det gäller alla tillverkare) MEN även att en enstaka disk från en erkänt bra modell,batch kan mycket väl vara en dålig och dö tidigt (gäller alla tillverkare även här).

Själv så har jag motsatta erfarenheten av vad TS har vilket är att 3st WD diskar (500gb black,750gb green,2tb green) har dött för mig ganska tidigt (ett par tusen timmar kommer inte ihåg exakt men under 10k) och alla har varit av felet att dom börjar smått med läsfel och sen blir värre och värre.
Och sen har jag 6st olika spinpoint diskar (3st 2tb f2,f3,f4) (2st 1tb f1,f2) (1st 750gb f1) den med kortast tid har ca 26000 timmar den näst kortast tid har ca 29000 tim och dom andra ligger mellan 34000-48000 timmar.

En heller två gånger när jag har varit på väg att handla hd så har jag kollat runt lite snabbt på just dom modellerna som är av intresse just då och har råkat hitta att ganska många har haft div problem och har då helt enkelt undvikit dessa modeller och dett har troligen hjälpt mig en del då jag (förutom i wd fallen) har sluppit hd krascher.

Med andra ord skit helt i tillverkaren och innan köp kolla up modellen och sen köper du inte den om det finns för mycket negativt om dom, kanske även inte köpa dom allra nyaste modellerna heller som inte har hunnit varit ute i arbete ett tag (dvs ingen vet om den är bra heller dålig!).
Jag köper WD fortfarande (tex min senaste köp som var en wd 3tb green) trots att det är BARA dom som har dött för mig men jag efterforskar ju innan förstås.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Själv har jag kört med nästan enbart Samsung sedan 250GB tiden, är nog över 25 samsungdiskar totalt. Har nog kört de flesta diskar i 25000+ timmar innan de har bytts (pga höjda utrymmeskrav). Det har inte varit några problem, förutom någon 400GB som tjorvade ibland, men tror den bråkade lite med sata-kontrollern på dåvarande moderkortet.

Har fortfarande en Samsung 1TB i denna dator, den har hittills rullat i 43245 timmar, inget som rapporterats fel.

Dock litar jag inte på äldre diskar oavsett hur de mår. Så antingen har man backup (fast det bör man ju alltid ha) eller så är det obetydliga filer som man lagrar på dessa diskar.

Visst har det funnits katastrofserier, men så vitt jag vet har inte samsung haft någon sådan. Förutom tidiga F4 2TB som man eventuellt behövde uppgradera firmware på. Dock körde jag mina i över ett år innan jag fixade ny firmware.

Däremot har jag för mig att Samsung är/var extra känsliga för nätagg som har hög "ripple"?.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Vad jag hört av många här inne så är wd bland det stabilaste men man måste ha backup oavsett. Har för tillfället 4 enterprice wd diskar 5 green. 1 wd black och 2 gröna seagate och någon lite rackare seagate trott eller ej men den enda disken som gett upp för mig var en Wd 1.5 tb re4 hade precis gått över 10.000 timmar i crystaldiskinfo . Jag har dock funderat om wd green med sitt huvud som parkerar hela tiden är lämplig för torrent disk?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Är det inte lite orättvist att jämföra 7200 med 5400?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Är det inte lite orättvist att jämföra 7200 med 5400?

Det tror jag inte.
Snabbare roterande diskar är ju (förhoppningsvis) kontruerade för att klara hastigheterna.
Det har ju t.ex inte varit några speciella problem med raptor diskarna trots 10000 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det tror jag inte.
Snabbare roterande diskar är ju (förhoppningsvis) kontruerade för att klara hastigheterna.
Det har ju t.ex inte varit några speciella problem med raptor diskarna trots 10000 rpm.

nja jag tror det är precis samma komponenter i dem. Men en 5400 lär hålla längre.
Allt som går snabbare slits också snabbare. ja förutom ljuset kanske hähä

Permalänk
Medlem

Själv har jag haft flera WD-diskar som havrerat väldigt fort Även Samsung förvisso...

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Min samsungare är upp i 25 000 timmar. still going strong
Jag tvivlar på att skillnaden är stor mellan tillverkare, men jag är inte så värst insatt heller.

Permalänk
Medlem

Ingen "parkerande" hd är direkt "lämplig" för torrentdisk heller för nas för den delen.
Nu går ju detta att stänga av på dom flesta hd som gör detta och dom blir ju då ungefär lika lämpade som alla andra hd.
https://www.google.com/search?q=turn+off+head+parking&ie=utf-...

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har ingen NAS och planerar inte att bygga en, men WD RED verkar vara en bra serie. Jag ska hålla mig borta från Green iaf tror jag, och sikta på HDDs med en platter för det låter som ett väldigt stabilt val.

Är det helt åt skogen att ha en RED i sin stationära dator för lagring?

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ingen "parkerande" hd är direkt "lämplig" för torrentdisk heller för nas för den delen.
Nu går ju detta att stänga av på dom flesta hd som gör detta och dom blir ju då ungefär lika lämpade som alla andra hd.
https://www.google.com/search?q=turn+off+head+parking&ie=utf-...

Alla diskar kan parkera läshuvudena.
Skillnaden är efter vilken tid dom gör det.
WD's "green" diskar t.ex gör det efter 8 sekunder, laptopdiskar ännu snabbare (ända ner till ett par sekunder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag har ingen NAS och planerar inte att bygga en, men WD RED verkar vara en bra serie. Jag ska hålla mig borta från Green iaf tror jag, och sikta på HDDs med en platter för det låter som ett väldigt stabilt val.

Är det helt åt skogen att ha en RED i sin stationära dator för lagring?

Nej, varför skulle det vara åt skogen? Låter som ett bra val tycker jag. Fast själv snålade jag ock köpte Seagate-diskar till servern senast. Men det har ännu inte varit några problem alls med dem heller. Eftersom de var billigare hade jag råd med mera redundans i min raid-setup för att kompensera eventuella brister. Har även äldre samsungdiskar still going strong. Men vid eftertanke var det någon gammal 320 GB Samsung som havererade häromåret. Western digital ja de funkar också även om de verkar ha blivit mer känsliga för värme (de minst kylda diskarna gav fel ibland när jag scrubbade ZFS men blev bra igen med ökad kylning).

Så jag vet inte om något märke är bättre eller sämre. Jag brukar köpa det billigaste och köra redundans samt backup. Alla diskar går sönder, förr eller senare. Så räkna med att de kommer att gå sönder så är det lugnt.

Permalänk
Medlem

Ah toppen, de NAS optimeringar som nämnts verkar mest ha att göra med tolerans från andra diskar och 24/7 tillgänglighet. Jag tror definitivt jag köper en 1TB 64MB på en platter, men jag bör nog ha backuper som vanligt.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk

Hur kollar ni hur många timmar era diskar gått?
Eller är det bara uppskattningar?

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucifer579:

Hur kollar ni hur många timmar era diskar gått?
Eller är det bara uppskattningar?

Crystal disk info, hddtune med fler program kan avläsa hur många timmar de varit igång, omstarter med mera.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Du kan enkelt kolla antal timmar,starter,fel,temp,max temp,etc med många,många olika s.m.a.r.t program.
Tex är crystaldisk ett av dom bättre http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html det finns standard och Shizuku Edition och enda skillnaden är att du får en manga tjej i programet och att hon kan tala så med andra ord ta vilken du vill det spelar ingen roll.

Och denna info finns även inbyggda i dom olika nas prg/os med då det har med säkerheten att göra.

Skrivet av Svensktiger:

Alla diskar kan parkera läshuvudena.
Skillnaden är efter vilken tid dom gör det.
WD's "green" diskar t.ex gör det efter 8 sekunder, laptopdiskar ännu snabbare (ända ner till ett par sekunder).

Jo visst nu menade jag ju dom "snabba" och det finns ett par seagate diskar som gör detta på några sekunder med så det är inet bara WD och laptophd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se bara till att du svarar nej på frågan om du vill installera "goodgame empire" (om du installerar crystaldisk) då det antagligen är fyllt med massa adware skit.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Jag är lite nyfiken av mig, och sitter just nu och funderar:

En intressant detalj med just min uppsätting Spinpoint F1 diskar, är att de har alla gett upp på samma sätt:
Den andra hälften av lagringsutrymmet går inte att komma åt alls. Läs och skrivfel över hela den andra hälften.

Jag är lite nyfiken av natur, och funderar på hur denna hälft ligger fördelad.
Min första misstanke: Två skivor, fyra läs/skrivhuvuden. De andra skivan i logisk ordning, samt dess tillhörande läs/skrivhuvuden, har utsatts för en sådan mekaniskt påfrestning att de har trillar utanför toleranserna för korrekt läsning/skrivning.

Men jag har en annan teori också: Alla sektorer ligger på skivornas ytterkant, och går i stigande ordning in mot mitten.
Exempel:

• Sektor 1: Skiva 1, läshuvud 1, spår 1.

• Sektor 2: Skiva 1, läshuvud 2, spår 1.

• Sektor 3: Skiva 2, läshuvud 1, spår 1.

• Sektor 4: Skiva 2, läshuvud 2, spår 1.

• Sektor 5: Skiva 1. läshuvud 1, spår 2.

• ... och så vidare.

Varför jag misstänker den fördelningen, är att den skulle ge den bästa sekvensiella läs/skrivhstigheten med minimal accesstid. Det är ju spårbytena som tar tid.
Det som talar emot den här teorin, är hur mina diskar gav upp: den andra hälften av utrymmet är inte användbart. Det är me rett tecken på att den ena skivan inte är åtkomlig.
Däremot så kan det vara en ren tillfällighet. Frågan är då varför man inte kan komma åt dn inre delen av skivornas spår.

Slutsatser:
Teori 1:
Det ena paret läs/skrivhuvudet har förskjutits, och logiken klarar inte att kalibrera in den på rätt spår igen. Den ena skivan är ur bruk på grund av detta. Dock så talar min misstanke om spår/skiv/läshuvud -förhålanden emot den här teorin.
Teoretiskt reparerbart?
Kanske. Om man har kunskapen, kanske det ena paret läs/skrivhuvudet kan justeras in på sin rätta plats igen, så att de landar innanför tolerans-gränserna.

Teori 2:
De inre spåren på skivorna går inte att komma åt Att det råkar ligg på just 50% -gänsenb är en ren tillfällighet.
Det som troligen falerar i det här fallet är lsäshuvud-armens axel Något kärvar till när läsarmen skall nå de inre spåren på skivorna..
Skulle det räcka med att byta läsarmens glid/kullager för att få det att fungera igen?

Det här är bara teorier, men jag funderar på att faktiskt öppna diskarna och se om man kan få någon förändring i fel-beteendet.
Visst tjänar dettqa ingenting till, eftersom diskarna istället komemr att pajja på grund av att jag släppt in dammpartiklar. Men jag har öppnad diskar förr, och det har i regel opererat utan problem uppemot flera veckor utan sin kåpa. Diskar falerar inte på direkten efter att man öppnat dem. Det är en gradvis process.
En kanske kan fråga sig varför?... enkelt: Jag är nyfiken. Det är intressant. Diskarna är ju ändå obrukbara... så...

Fast... jag kan ju gå en helt annan väg:
Partition era endast 50% av varje disk, och raida ihop partitionerna.
Använd detta som slask-utrymme.
Det är ändå 4 st Terabytes-diskar. 50% av vardera gånger fyra ger mig 2 Terabyte att leka med.
Frågan är: Hur länge kommer de resterande 50% att leva?

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Ja du!
Dina teorier kan jag bara hålla med om och vad jag läst,etc så är det teori2 som bör vara den korrekta.
Men sen kan det ju kanske finnas båda typerna med så är långt ifrån säker???

Sen att öppna dom och se om man kan få igång dom är ju faktiskt ett intresant experiment men samtidigt så är ju 2tb inte fy skam att ha som extra utrymme och OM det skulle vara så att det är skiva nr2 som är "död" så ser jag ingen direkt anledning till att skiva nr1 inte skulle fungera under ganska lång tid.
Det skulle i så fall vara om det skulle vara armens lagring heller nåt liknande som är felet men då borde ju båda skivor ha gett upp samtidigt tycker jag.

Jag vet inte vad jag skulle gjort själv då alternativen är nytta vs intresant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrämmande att en del här verkar vara orolig för hårddiskkrasch. Är man det så har man inte backup på det som är viktigt. Och som så många sagt så ofta här på Sweclockers: RAID (1 etc) är inte backup!

Sen går det inte dra några slutsatser på vilka märken som är bra eller dåliga utan att ha data från tusentals diskar utspritt över tiden med olika modeller.

Sannolikt så är kvaliten rätt likvärdig. För det går inte ha mkt sämre kvalite än övriga i längden, för då skulle de stora datortillverkanra sluta köpa det märket, för de stora datortillverkarna har tillräcklig mängd data för att se om ett HD-märke är bättre eller sämre.
Och utan att sälja till de stora datortillverkarna går det inte överleva.

Permalänk
Medlem

Har 3st Samsung hårddiskar 2 av 3 mår bra enligt crystaldisk info.
Samsung är nog ungefär lika bra/dåliga som dom andra tillverkarna..
även om dom var the new kid on the block innan dom köptes upp.

hårddiskar har funnits sedan 1956, och visst dom har utvecklats otroligt mycket sedan dess..
men finns ju fortfarande ingen direkt stabil långtidslagring.. okej det finns Millenniata M-Disk CD/DVD/Blu-Ray.
men det är fortfarande ganska så små optiska skivor med kanske max 25GB.
om man jämför det med 4000GB HDD eller 5000GB som släpps i slutet av året.. så är det väldigt lite.

vet inte om ssd är stabilare som lagringsdiskar.. dom har inga rörliga delar vilket borde skydda mot mekaniska fel.
får väl se när hur länge det dröjer innan det börjar dyka upp prisvärda SSD i lagrings sammanhang.
Den första som har prisvärda större diskar 1TB+ och garanterad 25 års hållbarhet kommer nog få rejäl marknadsandel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kotan:

Själv har jag kört med nästan enbart Samsung sedan 250GB tiden, är nog över 25 samsungdiskar totalt. Har nog kört de flesta diskar i 25000+ timmar innan de har bytts (pga höjda utrymmeskrav). Det har inte varit några problem, förutom någon 400GB som tjorvade ibland, men tror den bråkade lite med sata-kontrollern på dåvarande moderkortet.

Har fortfarande en Samsung 1TB i denna dator, den har hittills rullat i 43245 timmar, inget som rapporterats fel.

Dock litar jag inte på äldre diskar oavsett hur de mår. Så antingen har man backup (fast det bör man ju alltid ha) eller så är det obetydliga filer som man lagrar på dessa diskar.

Visst har det funnits katastrofserier, men så vitt jag vet har inte samsung haft någon sådan. Förutom tidiga F4 2TB som man eventuellt behövde uppgradera firmware på. Dock körde jag mina i över ett år innan jag fixade ny firmware.

Däremot har jag för mig att Samsung är/var extra känsliga för nätagg som har hög "ripple"?.

Är i samma sits som du och har bara haft en Samsungdisk som strulade men detta var inom ett halvår, så jag bytte en och den jag fick i utbyte funkar "som tåget" + mina andra tre Samsungdiskar, så nej ser inget problem med deras diskar mer än att de inte finns att köpa längre, snyft

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Har 3st Samsung hårddiskar 2 av 3 mår bra enligt crystaldisk info.
Samsung är nog ungefär lika bra/dåliga som dom andra tillverkarna..
även om dom var the new kid on the block innan dom köptes upp.

hårddiskar har funnits sedan 1956, och visst dom har utvecklats otroligt mycket sedan dess..
men finns ju fortfarande ingen direkt stabil långtidslagring.. okej det finns Millenniata M-Disk CD/DVD/Blu-Ray.
men det är fortfarande ganska så små optiska skivor med kanske max 25GB.
om man jämför det med 4000GB HDD eller 5000GB som släpps i slutet av året.. så är det väldigt lite.

vet inte om ssd är stabilare som lagringsdiskar.. dom har inga rörliga delar vilket borde skydda mot mekaniska fel.
får väl se när hur länge det dröjer innan det börjar dyka upp prisvärda SSD i lagrings sammanhang.
Den första som har prisvärda större diskar 1TB+ och garanterad 25 års hållbarhet kommer nog få rejäl marknadsandel.

Jag har läst någonstans att om man lägger en SSD-disk på hyllan utan ansluten ström så kommer den tappa sina data inom något/några år. Nu var det något år sedan jag läste detta så det kan ha förbättrats. Tydligen jobbar SSD-disken hela tiden med att hålla sina data intakta, flyttar runt data till andra minnesceller innan de blir utslita o.s.v. Men hur är det med USB-minnen, det borde väl också kunna bli problem om de bara ligger i en skrivbordslåda i flera år?

Men allting kan gå sönder på ett eller annat sätt. Spelar ingen roll om tillverkaren garanterar 25 år (i så fall skickar de en ny om den går sönder), den kan ändå gå sönder innan på grund av olyckshändelser, brand eller vad som helst. Man kan gardera sig med flera kopior på skilda fysiska platser och hoppas på att alla inte utplånas samtidigt (och gör de det så kan det nog kvitta, då har väl jorden krockat med en komet eller något sådant).

Permalänk
Medlem

Synd att du inte testat några Seagate-diskar Hade varit perfekt ha med dom i denna ekvationen eftersom jag ofta står och väger mellan WD och Seagate. Har nog haft ca 5-6 olika WD-diskar och ingen av dom har gått isönder. Har dock ingen aning om drifttid.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har läst någonstans att om man lägger en SSD-disk på hyllan utan ansluten ström så kommer den tappa sina data inom något/några år. Nu var det något år sedan jag läste detta så det kan ha förbättrats. Tydligen jobbar SSD-disken hela tiden med att hålla sina data intakta, flyttar runt data till andra minnesceller innan de blir utslita o.s.v. Men hur är det med USB-minnen, det borde väl också kunna bli problem om de bara ligger i en skrivbordslåda i flera år?

Men allting kan gå sönder på ett eller annat sätt. Spelar ingen roll om tillverkaren garanterar 25 år (i så fall skickar de en ny om den går sönder), den kan ändå gå sönder innan på grund av olyckshändelser, brand eller vad som helst. Man kan gardera sig med flera kopior på skilda fysiska platser och hoppas på att alla inte utplånas samtidigt (och gör de det så kan det nog kvitta, då har väl jorden krockat med en komet eller något sådant).

Men skulle kännas bra om det fanns någon typ av diskar som klarade av att inte krasha eller tappa data
Det har väl i princip aldrig funnits till datorer.. undantaget M-disk som är ganska små.
Ett fotoalbum kan mycket väl klara sig från 1800-talet och visst har bilderna kanske bleknat något..
äldre böcker som var tryckta på bättre papper klarar sig många århundraden etc.

om man tänker på sci-fi filmer då någon hittar ett data arkiv som är 1000 år gammalt..
kommer det ens kunna hända i frammtiden eller kommer data gradvis bli korrupt eller bara försvinna..