Permalänk
Medlem

Problem vid start av dator!

Som titeln säger så får jag inte igång min dator, beställde nya delar och stoppade i allt med den kickar inte igång. Har testat med en mejsel men det funkar inte ens då.
Delarna är:
Moderkort: MSI 970A-G46
Processor: FX-8350
RAM: Kingston hyperx 1600mhz
Nätagg: Corsair TX650W
Grafik: GeFirce GTX 650TI

Jag vet inte vad jag gjort för fel, moderkortet lyser men ingenting startas i princip vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Tacksam för snabbt svar, är i behov utav hjälp NU !!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 4.0GHz |■| MSI 970A-G46 SLI |■| Kingston 8GB 1600Mhz HyperX Genesis |■| GTX 650ti OC |■| Tt esport meca |■| Arrogant bastard |■| Corsair TX 650w V2 80+ Bronze |■| Soprano DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acenq:

Som titeln säger så får jag inte igång min dator, beställde nya delar och stoppade i allt med den kickar inte igång. Har testat med en mejsel men det funkar inte ens då.
Delarna är:
Moderkort: MSI 970A-G46
Processor: FX-8350
RAM: Kingston hyperx 1600mhz
Nätagg: Corsair TX650W
Grafik: GeFirce GTX 650TI

Jag vet inte vad jag gjort för fel, moderkortet lyser men ingenting startas i princip vet inte riktigt hur jag ska förklara.

Tacksam för snabbt svar, är i behov utav hjälp NU !!

Skruvat dit moderkortsdistanserna?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt men vad är det ?

Edit: Ja dom sitter under !

Visa signatur

AMD FX-8350 4.0GHz |■| MSI 970A-G46 SLI |■| Kingston 8GB 1600Mhz HyperX Genesis |■| GTX 650ti OC |■| Tt esport meca |■| Arrogant bastard |■| Corsair TX 650w V2 80+ Bronze |■| Soprano DX

Permalänk
Medlem

Du kanske måste uppdatera bios för att den cpu:n ska funka i det moderkortet, enligt msi:s hemsida måste man ha version 1.10 eller nyare. Kan ju dock vara svårt att veta vilken version du har om den inte startar. Kollat att du har kopplat i alla strömkablar?

Eller som han högre upp i tråden nämnde: Distanserna?

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acenq:

Ber om ursäkt men vad är det ?

skall sitta mellan moderkortet och chassit, ca 0,5 cm långa. Googla namnet så ser du hur dem ser ut.

Har du skruvat moderkortet rakt in i chassit blir det inte bra.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Ja som det verkar så ska alla strömkablar vara i. Har kollst ett x-antal gånger men lyckas inte hitta vad felet är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acenq:

Ja som det verkar så ska alla strömkablar vara i. Har kollst ett x-antal gånger men lyckas inte hitta vad felet är.

knäpp ett kort eller två på installationen och lägg upp.

Allt sitter på rätt ställe?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acenq:

Hade du problem med att få in grafikkortet eller moderkortsportarna då du plockade ihop datorn? Det brukar vara svårt att få gpu:n att sitta rätt i slotten om man inte har distanser... Vilken låda har du ifall de är inbyggda?

Visa signatur

Speldator: AMD Ryzen 3600 | MSI 570x A-Pro | 16GB 2666Mhz | MSI RTX3060 Gaming X | Seasonic Focus+ Gold 650W | Radeon R7 SSD 240GB, WD Green SSD 240GB.

Jobbdator: Lenovo Thinkpad T580 | i7 8550U | 16GB | 512GB SSD

Permalänk
Medlem

http://i42.tinypic.com/2yy9zxh.jpg
http://i41.tinypic.com/hueejl.jpg
http://i42.tinypic.com/30igpd2.jpg

Vet inte om det syns tillräckligt bra för att ni ska kunna vad felet är. Hoppas det hjälper.

Sakerna ligger i ett thermal soprano dx.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Allt ser bra ut vad jag kan se. Det enda jag kan komma på just nu är om det sitter distanser överallt där det skall sitta, så att inte något hål lämnats tomt eller så (verkar som att chassit är gammalt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det sitter guldiga skruvar under chassit så tror nog inte det som är problemet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

kontrollerat så chassikablarna sitter rätt? d.v.s hddled pwrled, reset osv.

vanligaste problemen är kablarna från psu till moderkortet som man glömt koppla i eller något,

Alt distanserna som någon nämde du kanske brännt någon krets? annars fungerar nätagget som det ska?

Permalänk
Medlem

Nätagget funkar som det ska, använda mig utav det för någon timme sedan i min gamla dator. Vi har testat med en mejsel på "start pinnarna" och den startade inte ens då.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Dra med mejsel ska man inte göra det fungerar men är inte bra för kortet, Du kan inte ha råkat kortslutit kortet?

Du kan prova koppla ur allting och börja om från början. Koppla bara in nätagg, moderkort, 1minne, samt cpu. blir det någon skillnad?

försök gör en bättre kabeldragning med Är svårt att se hehe :=)

Permalänk
Medlem

Det testade vi efter vi inte fick det att fungera fast vi testat alla olika pinnar och kollat olika sätt med kablarna, testade också bara 1 gång utan resultat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kontrollerat så att alla kablar är inkopplade från nätagget till moderkortet? brukar vara 1stor kontakt samt 2små 4-6-8 pins

Permalänk
Medlem

Power switch kontakten är inte inkopplad i moderkortet ser det ut som på bilden.

Annars kan det vara något enkelt man missat som bildskärmskabeln mellan grafikkortet och bildskärmen.

Permalänk
Medlem

Det finns en kontakt som heter atx-8pin och jag en kabel som är 6 pin och en 2 pin på samma kabel, sen finns det en kabel med 4pin tillsammans med en till 4, vilken ska i utav dom och hur många?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

beror på ditt moderkort, men oftast är det atx 8pin, samt 6pin och en 4pin. Bara koppla in och pröva, Hemskt lätt att missa någon kabel om man stressbygger eller dyl

Permalänk
Medlem

Alltså det är så jävla svårt att förklara över huvudtaget om vad problemet är, är inte så jävla haj på datorer heller. Kan det vara så att moderkortet kan vara trasigt ifrån början, har ägt det i ca 3 timmar och det känns för jävligt att jag inte kan starta den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acenq:

Det finns en kontakt som heter atx-8pin och jag en kabel som är 6 pin och en 2 pin på samma kabel, sen finns det en kabel med 4pin tillsammans med en till 4, vilken ska i utav dom och hur många?

4+4 ska i moderkortet 6+2 ska i grafikkortet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du har ingen annan processor att testa med?
Kan ju vara så som .KP skriver att du har för gammalt bios till processorn.
Då är lösningen att använda en äldre processor för att uppdatera bios och sedan byta tillbaka till nya processorn.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara uppdatera att datorn funkar nu, hade stoppat i fel kabel i ATX-8pin porten, bytta ut den mot 4x4 pin. Har dock ett annat problem, varför funkar det bara med 4gb win 7 x64 när jag har 8gb, den hittar 8gb men använder bara 4gb. Har jag stoppat dom i fel portar eller vad är det ?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

står det att du har 8gb? eller står det att du har 4?

Byt portar på minnena pröva ett i taget osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acenq:

Tänkte bara uppdatera att datorn funkar nu, hade stoppat i fel kabel i ATX-8pin porten, bytta ut den mot 4x4 pin. Har dock ett annat problem, varför funkar det bara med 4gb win 7 x64 när jag har 8gb, den hittar 8gb men använder bara 4gb. Har jag stoppat dom i fel portar eller vad är det ?

Win7 64bit heter x86

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Win7 64bit heter x86

Windows 7 x64 = x64
Windows 7 x86 = x32
är 100% rätt

Visa signatur