Permalänk

Panasonic Plasma hjälp

Hejsan!

Går i tankarna att köpa mig en första TV och har kommit fram till att Panasonic plasma är vägen att gå.
Dock är jag inte säker på vilken modell jag ska ta?
Har tittat lite på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1184840 för cirka 6k
Dock så sa en kompis att jag kunde få köpa hans Viera från 2011 som han köpte då för 13k, han är dock inte säker på vilken modell det är och har i nuläget inte möjlighet att ta reda på det heller.

Kort och gott, Vilken utav apparaterna bör man få ut bäst bild ur? har det hänt så mycket på TV fronten så att en 2 år gammal tv som kostat mer än det dubbla sämre? Vad tror ni? Om den nyare TVn är bättre är den då så mycket bättre att den är värd nästan det dubbla mot vad jag kommer få betala?

Jag vet att bild är högst personligt men bör ju vara någon som har en aning om det!

Tack på förhand!

Charlie

Permalänk
Medlem

Vilken tum är hans Viera på? Borde stå modell namn bakom TV´n. Tänk på at UT50Y är 2012 års modell som håller på att slumpas bort från lagren.
* Edit*

Panasonic Tv lineup 2011

Panasonic TV lineup 2012 -> UT50

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Vilken tum är hans Viera på? Borde stå modell namn bakom TV´n. Tänk på at UT50Y är 2012 års modell som håller på att slumpas bort från lagren.
* Edit*

Panasonic Tv lineup 2011

Panasonic TV lineup 2012 -> UT50

Oj glömde skriva det, det är 50 tum så de är båda precis lika stora.
Jaha jag trodde att den jag länkade var från 2013.

Edit: glömde citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drcharles:

Oj glömde skriva det, det är 50 tum så de är båda precis lika stora.
Jaha jag trodde att den jag länkade var från 2013.

Edit: glömde citera.

Kolla på prisutvecklingen på prisjakt så ser du vad UT50 kostade första månaden 2012 när den släpptes.

Permalänk
Skrivet av koreinu:

Kolla på prisutvecklingen på prisjakt så ser du vad UT50 kostade första månaden 2012 när den släpptes.

Hade helt missat det, trodde det var en modell från 2013. Men då bör ju den vara klart bättre än min kompis tv?

Följd frågan blir då hur stor skillnad det blir på 2011 till 2012?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av drcharles:

Hade helt missat det, trodde det var en modell från 2013. Men då bör ju den vara klart bättre än min kompis tv?

Tack för hjälpen!

Beror på vilken 2011 modell. Har den ett anti glare filter så kan den vara värd annars så känns UT50 som ett mycket vettigare alternativ med full garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drcharles:

Tack för hjälpen!

Försök att ta reda på vilken modell din kompis har så vi kan göra en riktig jämförelse, annars som ovanstående sa så speglas det mycket på UT50, samt så kan svärtan kännas grå dagtid om man har spegling på skärmen. Nya ST60 har bättre svärta dagtid men som med alla Plasmor från Panasonic så skall de upplevas i mörklagt rum för bästa upplevelse.

Edit - Personligen skulle jag köpa UT50, inkörningsperiod, omvårdnad, kalibrering. När den blir gammal ger jag den till mina Päron. Som allt annat har den en viss livslängd.

Permalänk
Medlem

Om man kollar på prishistoriken på prisjakt så är det troligen en st30 heller en gt30 han köpte 2011 för 13k.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=874611
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=849527
Men det kan även vara en g30 om han handlade tidigt 2011.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=848213

Vt30 är inte helt omöjligt heller men då ska det ha varit i slutet på 2011 början 2012 men troligen är det inte en vt30.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=852970

Hade det varit en vt30 så skulle jag sagt att den var ett bättre köp då den har bättre bild än ut50.
Även om det är en st30 så skulle jag nog säga att den är något vassare än en ut50 men inte med så mycket.
Gt30 så är den i stort sett en st30 utan 3d och med liiiiiiiite sämre bild men skillnaden är så pass liten att enda anledningen till att välja en st30 istället för en gt30 var om man skulle ha 3d.

Vt serien är ju bäst (bortset från zt som inte fanns 2011) och den tekniken,panelen användes på klassen under nästa år (dvs st50,gt50 serien) och sen ytterligare ett år senare gå ner en klass till och då sitta i ut60 serien och JA dom hoppade över "40".
Med andra ord så är det samma panel och teknik i ut50 som det var i st30,gt30 möjligen med en del teknik avslaget heller konfigurerat annorlunda,etc för att inte vara exakt lika bra som dom "äldre" st30,gt30 heller att tex anti-glare,etc saknas.

Men sen är det ju alltid skönt att ha en ny tv med garanti,etc så är det en gt30,st30 han har och det är inom 1000:- lappen i pris mellan den och en ny ut50 så är det hugget som stucket och jag "tror" jag hade valt ut50 då.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!