Ladda ner direkt till extern hårddisk MBA

Permalänk

Ladda ner direkt till extern hårddisk MBA

Hallå!
Fick idag en macbook air 2013 från skolan och eftersom jag är helt ny med OSx tänkte jag ställa lite frågor.
Då datorn bara har en 128gb ssd vill jag endast använda denna till skolan, men jag hade även tänkt spela enklare spel via stram. Så min fråga är hur jag laddar ner någonting direkt till den externa hårddisken. Jag testade göra som jag gör i windows, dvs bara byta installeringsplats till den externa, men när jag gjorde detta sa datorn att den inte hade behörighet att skriva till hddn.

Jag har även lyckats ändra safaris primära sökmotor till yahoo och vill gärna få tillbaka google, hur gör jag detta?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Kan du skriva till hårddisken i övriga fall? (Tex skapa en mapp i finder)

Annars får du se till att hårddisken är formaterad i något annat än NTFS. Tex exFat om du vill använda den med både windows- och Macdatorer. Eller HFS+ om du enbart tänkt använda den med en Mac.

Du använder skivverktyg till att formatera disken.
Formatering tar bort allt på disken. *Bara så du är informerad*

Dold text

Ladda ned till bestämd plats:
Högerklicka och välj "Spara länkad fil som...", sedan välja var du vill spara den.
Brukar även finnas valet att spara till nedladdningsmappen vilket inte är det du vill göra. Välj rätt helt enkelt.

Byta sökmotor borde rimligtvis göras i Safaris inställningar.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilket filsystem som är på hårddisken så kan du inte skriva till den, bara läsa. HFS/HFS+ är bra om du bara tänkt koppla in den till Macdatorer, annars är nog exFat att föredra. NTFS kan inte OS X skriva till, inte utan extraprogram i alla fall.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Whitewiz:

Kan du skriva till hårddisken i övriga fall? (Tex skapa en mapp i finder)

Annars får du se till att hårddisken är formaterad i något annat än NTFS. Tex exFat om du vill använda den med både windows- och Macdatorer. Eller HFS+ om du enbart tänkt använda den med en Mac.

Du använder skivverktyg till att formatera disken.
Formatering tar bort allt på disken. *Bara så du är informerad*

Dold text

Ladda ned till bestämd plats:
Högerklicka och välj "Spara länkad fil som...", sedan välja var du vill spara den.
Brukar även finnas valet att spara till nedladdningsmappen vilket inte är det du vill göra. Välj rätt helt enkelt.

Byta sökmotor borde rimligtvis göras i Safaris inställningar.

Skrivet av ToJa92:

Beroende på vilket filsystem som är på hårddisken så kan du inte skriva till den, bara läsa. HFS/HFS+ är bra om du bara tänkt koppla in den till Macdatorer, annars är nog exFat att föredra. NTFS kan inte OS X skriva till, inte utan extraprogram i alla fall.

Filen är formaterad i NTFS, så där har vi problemet. Vill dock ha kvar mina filer så har beställt en ny extern disk att ha till masen.
Tack för hjälpen.