Permalänk
Medlem

1080p fps drop i VLC

Vi börjar väl med specs på HTPCn.

i7-930 @ 2,8GHz
6Gb DDR3 1600Mhz
Nvidia GT610

Har nyligt köpt en Samsung UE55F6475 55'' LED och tänkte då att man skulle prova se lite 1080p filmer på HTPCn. Men har nu upptäckt att jag har problem med att filmer vill på att hacka lite, speciellt i rörelser då kameran panorerar eller saker rör sig i sidled över skärmen känns det som att fpsen sjunker eller att det hackar lite. Jag använder mig av VLC (senaste uppdatering) för att kika på dessa filmer, fil formatet är av x264 eller eller om det heter h.264 är inte så säker på sådant. Är HTPCn för klen eller är det fel på avkodningen i VLC? Känns inte som att det borde vara tvn's fel eftersom den gamla 40'' jag hade klarade 1080p utan liknande besvär, men då uppspelat från ett ps3

Som ni kanske ser så är jag ute på djupt vatten och har inte direkt någon koll på detta, därför uppskattas all hjälp /mvh Johan

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem

Testa Spel/PC läge på TVn.Kan vara ett filter som ändrar bilden och inte hänger med i svängarna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Undrar om det inte det är så att du nu har lite bättre grejer nu, dator, TV osv, för film med 24Hz uppspelning där ska det småhacka lite lätt vid just dessa kamera rörelser.

Vill du bli av med hackandet, så kan du testa en spelare som tex splash.
Även byta ut VLC till nån bättre spelare som tex MPC HC är kan vara ide.

Förut kanske eftersläpningar i bilden maskera detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är det inte bara att den inte klara 23.976 ?

Permalänk
Inaktiv

Klarar den filmsnutten Killa.sampla som finns på piratebay så kan du vara rätt lugn med om kraften räcker till.

Permalänk
Medlem

Har provat köra TV'n i Spelläge och det hjälpte inte, blev snarare sämre. Provade också att köra filen på min gaming dator som har mer än nog kräm för att orka en 1080p rulle och det var ungefär liknande på den. Kanske måste prova någon annan spelare än VLC

Visa signatur

dIZT_90

Permalänk
Medlem
Skrivet av dIZT_90:

Har provat köra TV'n i Spelläge och det hjälpte inte, blev snarare sämre. Provade också att köra filen på min gaming dator som har mer än nog kräm för att orka en 1080p rulle och det var ungefär liknande på den. Kanske måste prova någon annan spelare än VLC

1. Stäng av Motion Plus helt i TV'n.
2. Säkerställ att datorn skickar ut bilden i 24hz, tryck på info knappen på fjärrkontrollen - då ska den visa upplösning och frekvens på signalen.

1080p24 filmer hackar normalt lite, men det är konstanta småhack - inte ett hack varje sekund eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Vlc är ju inte kända för att kanske ha dom finaste codec etc. Så prova MPC HD,

Sen kan tvn vara seg i kolan, har du provat stänga av allt lullull?
Du skriver även att du provat att ställa in tvn på game, tycker även att du ska prova att ställa in den Pc mode, Ibland kan även det fixa smålagg.

Peace

Permalänk
Medlem

Ställ in upplösningen till 1080p24 annars så får du ett hack på en bildruta varje sekund.

Om du är orolig för att spelaren inte har tillräckligt med kräm så har VLC hårdvaruaccelerering som du kan slå på.

Använd en vettig spelare som t.ex. XBMC som sköter allt åt dig automatiskt