Nokia Lumia 920, 4.5-tums display & PureView

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Då kanske en Lumia 925 är ett bättre val.

Jag tror 920 har fler tillbehör eftersom det har blivit en populärare modell. Så kolla lite på det om du tycker sånt är viktigt.

Permalänk
Skrivet av nisselask:

Samtidigt är man kanske dum som inte köper Lumia 920 istället och får bättre kamera, 4G, Nokias appar och troligen bättre support o uppdateringar framöver när det bara skiljer 1.000kr mot Samsungen, är lite rädd för vikt o storlek bara, sitter med en 4S idag.

Jag vågar nästan lova att du aldrig vill gå tillbaka till en 3,5 tums skärm efter några dagar med en Lumia 920 (eller 925) trots storleken. Man vänjer sig så otroligt snabbt med de fördelar en större skärm har. Just nu kan det inte finnas många mer prisvärda lurar än en Lumia 920, man får mycket för pengarna.

Och angående vikten... Skulle den väga 1-2 kg så kan jag förstå att det börjar bli lite obekvämt i fickan, men nu den väger bara 185 gram vilket inte är mer än en halv näve mynt. Inget att oroa sig över med andra ord.

Permalänk
Medlem

Äntligen Abmer! Som jag saknat p3

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + SVS SB2000

Permalänk
Medlem

Ska till Spanien en vecka nu,vad behöver jag stänga av så jag inte får några dyra räkningar!? har wifi på hotellet som jag kan utnyttja!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Då kanske en Lumia 925 är ett bättre val.

Då skiljer det 2.000kr...
Hittade denna jämförelese mellan 920 och 925 vad gäller fotokvaliten: http://allaboutwindowsphone.com/features/item/18194_Amber-pow..., intressant!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dacke666:

Ska till Spanien en vecka nu,vad behöver jag stänga av så jag inte får några dyra räkningar!? har wifi på hotellet som jag kan utnyttja!

Två sekunders googling på "turn off roaming lumia 920"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är sjukt nöjd med kameran efter Amber. Borta är alla problem som var med allt för mjuka bilder, jag har dessutom haft massa problem med autofokus, som nu verkar vara ett minne blott. Äntligen är kameran som jag hoppades den skulle vara.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av miklon:

Måste säga att jag är sjukt nöjd med kameran efter Amber. Borta är alla problem som var med allt för mjuka bilder, jag har dessutom haft massa problem med autofokus, som nu verkar vara ett minne blott. Äntligen är kameran som jag hoppades den skulle vara.

Länken av testet som någon postade ovan visar ju ett rejält lyft och alltså ingen inbillning. Jag upplever också en stor förbättring, speciellt när jag fotograferar mina katter, där pälsen nästan kunde se suddig ut innan, nu riktigt skarpt och bra.

Nokia förbättrade N8 rejält med Belle, och nu Amber till 920. Man kan uppenbart lita på att Nokia supportar sina telefoner med rejäla förbättringar, även ett bra tag efter lanseringen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Länken av testet som någon postade ovan visar ju ett rejält lyft och alltså ingen inbillning. Jag upplever också en stor förbättring, speciellt när jag fotograferar mina katter, där pälsen nästan kunde se suddig ut innan, nu riktigt skarpt och bra.

Nokia förbättrade N8 rejält med Belle, och nu Amber till 920. Man kan uppenbart lita på att Nokia supportar sina telefoner med rejäla förbättringar, även ett bra tag efter lanseringen.

Håller helt med, fick amber igår o än så länge är den underbar, känns som en helt "ny" telefon... RIKTIGT bra jobbat nokia! Även när man filmar så verkar nokia ändrat mycket även där... och ljudkvaliten har blivit bra mycket bättre...

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem

Köpte Nokias mjukskal till 920 häromdagen och är väldigt nöjd än så länge, det blir ett lyft utseendemässigt om man är trött på den vanliga färgen och telefonen blir inte märkbart jobbigare att hantera, tvärtom så ger silikonskalet ett skönare grepp.

http://www.nokia.com/se-sv/tillbehor/tillbehor/cc-1043/

Kostar en hundralapp ungefär, kan klart rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Köpte Nokias mjukskal till 920 häromdagen och är väldigt nöjd än så länge, det blir ett lyft utseendemässigt om man är trött på den vanliga färgen och telefonen blir inte märkbart jobbigare att hantera, tvärtom så ger silikonskalet ett skönare grepp.

http://www.nokia.com/se-sv/tillbehor/tillbehor/cc-1043/

Kostar en hundralapp ungefär, kan klart rekommenderas.

Misco har lite billigare http://www.misco.se/Product/Search.aspx?P_ItemId=6253659&hbx_...

Permalänk
Medlem

Sälv köpte jag
http://www.inet.se/produkt/1999104/krusell-colorcover-white-m...

Riktigt nöjd, passformen är topp!

Permalänk

Yay, måste ansluta mig till skaran som pratar om batteritiden efter Amber. Kör 4G numera hela tiden istället för 3G samt har snabbkollsklockan på 24/7 och min batteritid är ändå minst lika bra som förr.

Fick också tillfälle att bekanta mig riktigt ordentligt med Nokia Pro Cam härom dagen. Genom mitt jobb som arkitekt gjorde jag en stor inventering av en gammal flervåningsbyggnad som ska renoveras och tog upp emot 250 bilder. Många av dem var i motljusförhållanden så exponeringskompensationen var i flitig användning. Gud vilket smidigt och intuitivt gränssnitt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPhilicorda:

Fick också tillfälle att bekanta mig riktigt ordentligt med Nokia Pro Cam härom dagen. Genom mitt jobb som arkitekt gjorde jag en stor inventering av en gammal flervåningsbyggnad som ska renoveras och tog upp emot 250 bilder. Många av dem var i motljusförhållanden så exponeringskompensationen var i flitig användning. Gud vilket smidigt och intuitivt gränssnitt!

Ja, jag älskar då också ProCam. Helt plötsligt blev alla andra kamerainterfaces (inkluderat fleratalet systemkameror) fullständigt daterade. Det är såhär enkelt det ska vara att pilla med inställningar

Tummen upp, Nokia.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Ja, jag älskar då också ProCam. Helt plötsligt blev alla andra kamerainterfaces (inkluderat fleratalet systemkameror) fullständigt daterade. Det är såhär enkelt det ska vara att pilla med inställningar

Tummen upp, Nokia.

Håller helt med. Pro Cam = The tredjeparts-kamera-app-killer.

Permalänk
Medlem

Har fått något skumt strul med laddning efter amber uppgraderinen, telefonen verkade inte reagera alls på när jag tryckte in laddkabeln, så testade en omstart o efter det funkar det men det tar ändå upp emot 5 sekunder innan det händer nåogt, innan amber så har inte detta problem funnits, så fort man har stoppat in kontakt så har den börjat ladda..
Kör org laddaren...

Visa signatur

Trotjänaren: Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus 4060 rtx 8gb|16GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl8|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://www.3dmark.com/spy/55598795

Nya: Ryzen5 9600x@Stock|ASUS ROG Strix X870E-E Gaming WIFI|Intel b580 ARC|G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB|Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB|Nätdel Corsair RMx Series RM850x

Permalänk
Medlem

Varför kan inte glance screen visa att man har missat samtal/sms? Den visar ju ikon om telefonen är i tystläge. Eller hur är den uppbyggd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av downup:

Varför kan inte glance screen visa att man har missat samtal/sms? Den visar ju ikon om telefonen är i tystläge. Eller hur är den uppbyggd?

Tänkt på samma sak, man tycker ju att det inte borde vara så svårt att implementera. Om jag inte missminner mig så kunde man ju se en hel del nyttig info på Nokia N8:ans skärm då den var släckt. Får hoppas att det kommer med en framtida uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Har fått något skumt strul med laddning efter amber uppgraderinen, telefonen verkade inte reagera alls på när jag tryckte in laddkabeln, så testade en omstart o efter det funkar det men det tar ändå upp emot 5 sekunder innan det händer nåogt, innan amber så har inte detta problem funnits, så fort man har stoppat in kontakt så har den börjat ladda..
Kör org laddaren...

Använd en tandpetare eller liknande och se hur mycket ludd du har i laddkontakten på mobilen, min var packad när samma hände för mig..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nVIDIA:

Kör org laddaren...

Min telefon "plingar till" senare när jag laddar med Samsung laddaren än Nokia laddaren. Samsungen är på 0,7A.
Har varit så hela tiden.

En annan sak jag noterade med GDR2 är att inställningen hitta min telefon fortfarande visar fel. Rätt störande tycker jag med en sån uppenbar bugg.

Permalänk
Medlem

Köpte en begagnad Nokia Lumia 920 (svart) för några dagar sedan och fick hem den idag (då jag råkade bada med min....)

Gick galet snabbt och smidigt att "personligfiera" den och allt är precis som innan, tummen upp för det!!
(minus ikonerna på startskärmen... finns fasen inte exakt hur jag hade dom, lite smått irriterande men det är mitt minne som sviker mig hehe)

Allt har gått fint... utom Amber-uppdateringen...
Går jag in på Inställningar --> telefonuppdatering --> och söker efter uppdateringar så plingar lite efter några sekunder och säger att "Telefonen är uppdaterad. Kontrollerades senast för 2 sekunder sedan."
Men den är inte uppdaterad, inga funktioner eller appar som Amber ska ge har mobilen.
Killen jag köpte den av återställde den innan försäljningen (såklart), jag fick med kvitto, kartong m.m. den är köpt på MediaMarkt (medan jag köpte min direkt genom Halebop).

Vad kan jag göra för att få eller tvinga igenom uppdateringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werzion:

Köpte en begagnad Nokia Lumia 920 (svart) för några dagar sedan och fick hem den idag (då jag råkade bada med min....)

Gick galet snabbt och smidigt att "personligfiera" den och allt är precis som innan (minus ikonerna på startskärmen... finns fasen inte exakt hur jag hade dom, lite smått irriterande haha)

Allt har gått fint... utom Amber-uppdateringen...
Går jag in på Inställningar --> telefonuppdatering --> och söker efter uppdateringar så plingar lite efter några sekunder och säger att "Telefonen är uppdaterad. Kontrollerades senast för 2 sekunder sedan."
Men den är inte uppdaterad, inga funktioner eller appar som Amber ska ge har mobilen.
Killen jag köpte den av återställde den innan försäljningen (såklart), jag fick med kvitto, kartong m.m. den är köpt på MediaMarkt (medan jag köpte min direkt genom Halebop).

Vad kan jag göra för att få eller tvinga igenom uppdateringen?

Kolla om den har kommit
http://www.nokia.com/global/support/software-update/wp8-softw...

Permalänk
Medlem

Den borde ha kommit!?! För på sidan finns enbart "Country variant" numera(?)

Sweden
Product.......Description........Latest version...............Lumia Amber update
Lumia 920...Country variant...3047.0000.1326.2020...Available

Hmm, går jag in på "Om --> Mer info --> Revisionsnummer för inbyggd programvara" så står det faktiskt samma siffror.
Men allt är ju exakt som tidigare, inget glanse, ingen nokia campro eller vad saker och ting ska heta och finnas....

Jag kör på en återställning igen så får vi se vad det ger...

Permalänk
Medlem

Ehmm... ser nu att jag har 20(!!!) hämtningar, alla ser dock likadana ut, grå ruta och det står "Hämtar applikation....." "Åtgärd krävs. Tryck här."

När man trycker på den får man Felmeddelande: 8000ffff
Googlat runt lite om det hela, några verkar skriva att enda och vettiga(???) lösning är att bara avbryta/plocka bort hämtningarna...

Antar det är dessa tjugo hämtningar som är de features jag saknar!

*EDIT*
Dessa appar verkar vara en blandning av mina gamla appar helt enkelt, t.ex. Angry Birds fast inte längre tillgänglig för 920. Time som är en borttagen app från "app store"....

Så verkar "ok" att bara rensa på listan genom att hålla inne varje app och välja plocka bort hämtning.

Frågan är dock varför jag inte har Glance, FM Radio eller "Flip it" osv. osv.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duran:

Sedan Amber-uppdateringen har jag inte kunnat ta emot MMS.
Får bara texten "Hämta medieinnehåll nu". Händer ingenting när man trycker på länken. Någon som har en lösning? Har Tre som operatör.

Är en av två saker du ska göra här antingen gå in på inställningar->åtkomstpuunkt och se till att Tre (som i telefonoperatören 3) är aktiverat och sen ska det fungera. Gjorde det för mig iafa.
Om det inte fungerar ska du ta kontakt med 3 de fixar det utan problem... Är någon inställning de kan ha missat... Är osäker på vad det var dock..

Skrivet av Werzion:

Ehmm... ser nu att jag har 20(!!!) hämtningar, alla ser dock likadana ut, grå ruta och det står "Hämtar applikation....." "Åtgärd krävs. Tryck här."

Googlat runt lite om det hela, några verkar skriva att enda och vettiga(???) lösning är att bara avbryta/plocka bort hämtningarna...

De 20 hämtningarna är bara att ta och avbryta och sen gå in på windowsphone.com logga in och se till at pusha ut de program som du "inte har men borde ha".. Jag antar att det är efter en återsällning av telefonen som det dök upp är helt normalt fel som de inte fixat än...
Det är Appar som av någon anledning inte vill laddas ner autmoatiskt efter en reset/åtreställning...

Själv tycker jag min batteritid har blivit förjävla dålig istället vilket är underligt... Samt att min 920 tar längre tid (2-4sek kanske) att upplysa att den börjat laddas trådlöst...
Men även Pro Cam laggar ut och slutar inte fota när jag tycker på avtrykarn... men jaja ska lämna in den för blixten så det blir väl en total wipe ändå... får se om det fixar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ny update ute, där man kan kan välja om den ska använda mobildata eller ej, om/när man har tillgång/inte tillgång till Wifi.

http://wmpoweruser.com/latest-nokia-lumia-820920-roms-allows-...

Jag vet inte om jag missar poängen, men man kan ju redan som det är stänga av mobildata när man vet att man har Wifi, men detta kanske sköter den biten bättre och per automatik.

Edit: Det verkar vara denna uppdatering som nyss kom till 925, då den även ska innehålla:

"Fullversion av Nokia Glance screen
• Förbättringar av Bluetooth-ljud, FM-radio, och samtal/ljudkvalitet
• Allmän prestanda och förbättrad användbarhet"

Har lyckats uppdatera till denna version, flera små bra nyheter, som olika alternativ vid olika inställningar, exempelvis.

Alltid kul att ha det senaste som finns ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werzion:

*EDIT*
Dessa appar verkar vara en blandning av mina gamla appar helt enkelt, t.ex. Angry Birds fast inte längre tillgänglig för 920. Time som är en borttagen app från "app store"....

Så verkar "ok" att bara rensa på listan genom att hålla inne varje app och välja plocka bort hämtning.

Frågan är dock varför jag inte har Glance, FM Radio eller "Flip it" osv. osv.....

Det där känner jag igen, att det blir massa hämtningar som stannar upp. Men de kommer trilla in så småningom. Vid lite omstarter och uppdaterinmgar av systemapparna så kommer mycket.

Permalänk

Min batteritid blev sämre efter att jag uppdaterade till Amber, och tänkte VA F*N! när alla andra hade fått så mycket bättre batteritid!?
Upptäckte sedan en liten text under rutan man bockar i för Nokia glance.. att den funktionen drar mer ström!!
Bockade av och nu har jag helt sjukt bra batteritid!!!

Men va besviken jag blev.. Hann precis vänja mig vid Nokia glance vilket är en funktion som jag verkligen gillade. Otroligt kasst att det drar så mycket batteri bara... Tummen ner från mig på det

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av concorde11:

Min batteritid blev sämre efter att jag uppdaterade till Amber, och tänkte VA F*N! när alla andra hade fått så mycket bättre batteritid!?
Upptäckte sedan en liten text under rutan man bockar i för Nokia glance.. att den funktionen drar mer ström!!

Men va besviken jag blev.. Hann precis vänja mig vid Nokia glance vilket är en funktion som jag verkligen gillade. Otroligt kasst att det drar så mycket batteri bara... Tummen ner från mig på det

Jag älskar Glance
Drog inte så mycket mer batteri för mig :/

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av concorde11:

Ja, Glance passar bättre på tex Lumia 925 som har en amoledskärm. LCD tänder hela displayen för att visa klockan.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"