Lite funderingar angående Screen tearing.

Permalänk
Medlem

Lite funderingar angående Screen tearing.

Tjena! Jag har funderat lite på screen tearing hur det funkar och så vidare. Jag använder mig i alla fall utav en 60 hz skärm och jag avskyr verkligen att ha vsync på när jag spelar, om jag inte har det påslaget så får jag denna screen tearing vilket jag hatar. Och då till frågorna: Hur kommer det sig att mina kompisar som har kassa skärmar, alltså 60 hz skärmar och inte har vsync på och som inte får screen tearing? Varför ska just jag få det? Isåfall måste det väl vara något fel med mitt grafikkort? Vad jag vet när jag spelade första gången precis när jag fick min dator så hade jag ingen screen tearing alls, kan det bara komma sådär helt slumpmässigt efter ett tag? Ska jag köpa nytt grafikkort/120 hz skärm? tacksam för hjälp!

Mvh en förvirrad tonåring

Permalänk
Medlem

Dom kommer väl inte upp över 60 fps.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl mest otur om man får det. Har du kollat om de inte får tearing? För det kan vara så att de inte är känsliga för det och helt enkelt inte ser det.

Varför gillar du inte vsync? Du kan ju ändå inte se mer än 60fps.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tja,Troligtvis så ligger dina kompisar och spelar runt 60 FPS(eller lägre), och du kanske ligger runt 120?(skaffa gratisversionen av fraps för att kolla) men, anledningen till att man får screen tearingär att grafikkortet skickar bilder till skärmen, men har du 60hz skärm och grafikkortet skickar 120 bilder per sekund så hinner inte skärmen visa alla bilder, detta leder till att när den är halvvägs egenom att visa en bild, så börjar den med nästa. Då uppstår tearingen.
Det är alltså inget fel med grafikkortet, men du får gärna posta dina specs, så vi vet vad vi pratar om ^^
Det du kan göra är att dra upp grafiken i spelen tills du ligger på runt 60 fps för då blir det ingen tearing på en 60hz skärm, alternativt så kan du köpa en 120hz skärm om du lirar i 120FPS

... för övrigt, vad har du emot Vsync?

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Vsync ger fördröjningar därför många inte gillar det. Det är alltså inget man kan tycka ger fördröjningar eller inte, det är så vsync fungerar i naturen.

Mitt råd är att köpa en 120Hz skärm och stänga av vsync.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är väl mest otur om man får det. Har du kollat om de inte får tearing? För det kan vara så att de inte är känsliga för det och helt enkelt inte ser det.

Varför gillar du inte vsync? Du kan ju ändå inte se mer än 60fps.

Jag gillar inte vsync eftersom musen känns sjukt mycket segare än vad den gör utan vsync och det går inte att spela då..

Skrivet av Bildoor:

Tja,Troligtvis så ligger dina kompisar och spelar runt 60 FPS(eller lägre), och du kanske ligger runt 120?(skaffa gratisversionen av fraps för att kolla) men, anledningen till att man får screen tearingär att grafikkortet skickar bilder till skärmen, men har du 60hz skärm och grafikkortet skickar 120 bilder per sekund så hinner inte skärmen visa alla bilder, detta leder till att när den är halvvägs egenom att visa en bild, så börjar den med nästa. Då uppstår tearingen.
Det är alltså inget fel med grafikkortet, men du får gärna posta dina specs, så vi vet vad vi pratar om ^^
Det du kan göra är att dra upp grafiken i spelen tills du ligger på runt 60 fps för då blir det ingen tearing på en 60hz skärm, alternativt så kan du köpa en 120hz skärm om du lirar i 120FPS

... för övrigt, vad har du emot Vsync?

Jag använder mig utav ett GeForce GTX 660 Ti. Men om jag kapar fpsen till 60 eller om jag höjer grafiken som du beskriv ovan och jag har vsync av så blir det ändå screen tearing för mig, isåfall måste jag ha både vsync på och kapa fpsen till 60. Varför kan jag inte bara kapa den till 60 utan vsync?

Permalänk
Medlem

Kör adaptive V-sync då? Testat?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Vsync ger fördröjningar därför många inte gillar det. Det är alltså inget man kan tycka ger fördröjningar eller inte, det är så vsync fungerar i naturen.

Mitt råd är att köpa en 120Hz skärm och stänga av vsync.

Jo precis, det är så jag också tycker. Grejen är ju att om jag spelar till exempel csgo, bf3 eller något annat fps spel och kapar min fps till 100-200 så känns det som om spelet laggar som bara tusan fast det inte gör det. Men om min fps ligger runt 60-80 så kommer det typ ett streck på skärmen vilket jag också hatar. Så vare sig vad jag kapar fpsen till så får jag ändå screen tearing, så jag funderar nog på att köpa en 120 eller 140Hz skärm som du beskrev ovan utan vsync. Men om vi säger att jag köper en 120hz skärm nu och bestämmer mig för att ha vsync på (vilket jag inte kommer ha) och jag kapar fpsen till 101, blir musen seg då också eller är det bara så på 60hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Kör adaptive V-sync då? Testat?

Yes, testat det också och det blir samma muslagg.. Jag önskar att de kunde fixa detta så slipper man ha en mus som känns så seg när man väljer att ha vsync på, för det är ganska bra annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är väl mest otur om man får det. Har du kollat om de inte får tearing? För det kan vara så att de inte är känsliga för det och helt enkelt inte ser det.

Varför gillar du inte vsync? Du kan ju ändå inte se mer än 60fps.

Frågan är nog snarare vill man ha input lagg pluss 30fps när datorn inte kan hålla konstant 60? Då kör jag adaptive istället fungerar mycket bättre.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är det någon av er som har tips på en mycket bra 120Hz skärm (samt bra responstid) för en rätt schysst summa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Tja,Troligtvis så ligger dina kompisar och spelar runt 60 FPS(eller lägre), och du kanske ligger runt 120?(skaffa gratisversionen av fraps för att kolla) men, anledningen till att man får screen tearingär att grafikkortet skickar bilder till skärmen, men har du 60hz skärm och grafikkortet skickar 120 bilder per sekund så hinner inte skärmen visa alla bilder, detta leder till att när den är halvvägs egenom att visa en bild, så börjar den med nästa. Då uppstår tearingen.
Det är alltså inget fel med grafikkortet, men du får gärna posta dina specs, så vi vet vad vi pratar om ^^
Det du kan göra är att dra upp grafiken i spelen tills du ligger på runt 60 fps för då blir det ingen tearing på en 60hz skärm, alternativt så kan du köpa en 120hz skärm om du lirar i 120FPS

... för övrigt, vad har du emot Vsync?

Tearing kan uppstå även när man visar färre bilder än, eller lika många bilder som skärmens uppdateringsfrekvens. Det handlar helt enkelt om att de inte synkroniseras. Därav "sync" i vsync.

Min erfarenhet är att man alltid får tearing om man slår av vsync på en 60hz-skärm. De av mina vänner som sagt att de "inte har det problemet", har alla haft det men inte lidit av det.

Vsync introducerar alltid fördröjningar som gör att musen kan kännas lite "slö". Om du känner att du vill experimentera kan du kika på värdet "maximum prerendered frames" i grafikdrivrutinen. Jag inbilliar mig att ett lägre värde där gör musen mindre "slö". (ett högt värde gör den iallafall slöare på en exponentiell skala )

Slå på vsync och testa att slå av "triple buffering" om det är så att du aldrig går under 60FPS.

Om du du har nVidia kan du som tidigare talare sade slå på adaptive vsync.

Annars, låna någons 120Hz-skärm och se om det hjälper. Om så är fallet, köp en själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Tearing kan uppstå även när man visar färre bilder än, eller lika många bilder som skärmens uppdateringsfrekvens. Det handlar helt enkelt om att de inte synkroniseras. Därav "sync" i vsync.

Exakt! Det är så det är för mig. Så om jag kapar min FPS till 60 på min 60Hz skärm så får jag ändå screen tearing utan vsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe1337:

Är det någon av er som har tips på en mycket bra 120Hz skärm (samt bra responstid) för en rätt schysst summa?

Köpte precis en sådan här , kör 96hz http://m.ebay.com/search?cmd=SREF&kw=QNIX+QX2710&cid=0

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frippe1337:

Exakt! Det är så det är för mig. Så om jag kapar min FPS till 60 på min 60Hz skärm så får jag ändå screen tearing utan vsync.

Kolla på min post igen, jag editerade och lade till fler tips du kan testa att tweaka i din grafikdrivrutin.

Vad har du för grafikkort? [edit] såg att du kör ett nVidia geforce 6**, så adaptive vsync borde gå att slå på.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Antielefant

Dum fråga, men vad använder du för kabel till skärmen? VGA-kablage är ökända för att skapa tearing med moderna skärmar och grafikkort eftersom signalen tar längre tid (måste konverteras D/A i grafikkortet och A/D i skärmen) medan rent digitala kablar (DVI/HDMI) inte har det problemet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Det är väl mest otur om man får det. Har du kollat om de inte får tearing? För det kan vara så att de inte är känsliga för det och helt enkelt inte ser det.

Varför gillar du inte vsync? Du kan ju ändå inte se mer än 60fps.

Det där är bara en ren myt. Provat att spela med en 120hz skärm i 120 fps?
Om inte gör det och kom tillbaka sen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Det där är bara en ren myt. Provat att spela med en 120hz skärm i 120 fps?
Om inte gör det och kom tillbaka sen.

Fast nu menade han nog att det inte går att se mer än 60fps på en 60Hz skärm.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabrioth:

Kolla på min post igen, jag editerade och lade till fler tips du kan testa att tweaka i din grafikdrivrutin.

Vad har du för grafikkort? [edit] såg att du kör ett nVidia geforce 6**, så adaptive vsync borde gå att slå på.

Gjorde det precis, och det du beskrev har du rätt i att musen blir bättre för testade det precis nyss
Om jag slår på adaptive vsync så blir ju musen precis lika "seg". Så jag kör hellre med vsync på och sedan så kapar jag min fps till 60 i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Dum fråga, men vad använder du för kabel till skärmen? VGA-kablage är ökända för att skapa tearing med moderna skärmar och grafikkort eftersom signalen tar längre tid (måste konverteras D/A i grafikkortet och A/D i skärmen) medan rent digitala kablar (DVI/HDMI) inte har det problemet.

Jag använder DVI kabel till min skärm. Alltså en singel eller vad det heter, jag använder mig inte utav en dual. (Rätta mig om jag hade fel vad de heter).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tumnus:

Det där är bara en ren myt. Provat att spela med en 120hz skärm i 120 fps?
Om inte gör det och kom tillbaka sen.

Jamen nu har inte TS en 120Hz skärm. Så vad är din poäng?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Tack! ska kika på den