Problem med konfiguration av nätverket i ESXi

Permalänk
Inaktiv

Problem med konfiguration av nätverket i ESXi

Jag gick igenom guiden om virtualisering i ESXi men den tar bara upp grundkonfigurationen så det läste inga problem.

Min server är en HP Proliant av äldre modell med 3 nätverkskort, varav ett är ett HP iLO2 så det kortet räknas inte. De ändra korten har jag tänkt att konfigurera så att ena kortet blir ett WAN, medan det andra är ett LAN-kort.

När jag i vSphere går in i konfigurationen för network kan jag ändra, lägga till samt radera virtuella switchar och kort. Problemet är nu att NIC 1 och 2 är kopplat till management nätet, jag vill enbart att LAN-kortet skall ha den möjligheten, så vad jag då gör är att jag lägger till ett nytt virtuellt kort för att koppla det till mitt LAN kort. MEN jag kan inte välja vilket kort, utan båda är markerade och det går inte att avmarkera något av dessa.

Den konfiguration jag vill använda mig av är att WAN skall vara kopplat till en virtuell switch som enbart en VM skall använda, här har jag tänkt sätta en Server2008 med TMG som brandvägg, denna har ett extra virtuellt NIC som är kopplat till det virtuella LAN som i sin tur går till mitt fysiska LAN-kort som går vidare till switchen.

(Har inga skärmdumpar, men lägger upp under morgondagen)

Permalänk
Medlem

Är dom team:ade på något vis eftersom du inte lyckas få "loss" det ena tro?

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk

Det låter som du använder bägge korten på samma virtuella switch. Du kan separera trafiken på tre sätt:

1. Ta bort det ena kortet från vswitch0 och skapa en ny vswitch. Skapa en ny portgrupp.
2. Ändra portgruppen för WAN, på teaming, så det ena kortet är inactive. Ändra portgruppen lan så det andra är inactive.
3. Sätt olika vlan-id på lan- och wan. Ställ in switchen den är kopplad till att skicka trafiken frän de olika vlan:en åt olika håll.

Det sista ger redundans mot tappad länk på en av portarna.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.