Permalänk

Studio Högtalare

EDIT/

Tjena alla!

Nu är det dags att bytta ut mina gamla högtalare till något bättre.
Eftersom jag producerar musik så måste det vara tydligt ljud och bra bas. Har inriktat mig i house musik så det gör det extra viktigt att ha bra bas.

Iaf Min budget ligger på 3000kr

Har hittat dessa men kan inte så mycket om ljud så vet inte riktigt.

http://www.thomann.de/se/behringer_ms40_multimedia_lautsprech...

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Outman112:

Tjena alla!

Nu är det dags att bytta ut mina gamla högtalare till något bättre.
Eftersom jag producerar musik så måste det vara tydligt ljud och bra bas. Har inriktat mig i house musik så det gör det extra viktigt att ha bra bas.

Iaf Min budget ligger på 1500kr

Har hittat dessa men kan inte så mycket om ljud så vet inte riktigt.

http://www.thomann.de/se/behringer_ms40_multimedia_lautsprech...

1500 är nog lite snålt, skulle satsa på ett par monitorer med en 8" bas för att få lite extra punch.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

1500 är nog lite snålt, skulle satsa på ett par monitorer med en 8" bas för att få lite extra punch. Dessa kommer nog närmast din budget:
http://www.thomann.de/se/behringer_b2031p_truth.htm

De högtalarna är ju passiva så slutsteg behövs.

Till TS:Spara ihop till ett par http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Permalänk
Medlem

Det är inte viktigt med vad du beskriver som "bra bas". Ett par monitorer - dvs. högtalare för PA - ska avge korrekt ljud med en så plan frekvenskurva som möjligt. Överdriven bas är inte något man ska eftersträva.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det är inte viktigt med vad du beskriver som "bra bas". Ett par monitorer - dvs. högtalare för PA - ska avge korrekt ljud med en så plan frekvenskurva som möjligt. Överdriven bas är inte något man ska eftersträva.

House musik är ofta beroende av en kraftfull och slagkraftig bas, därför hörlurar med beteckningen ''DJ'' är väldigt bastunga och populära inom genren.
Det viktigaste är väl i detta fallet att basen inte börjar dominera så att den dränker resten av ljudet.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oyegie:

De högtalarna är ju passiva så slutsteg behövs.

Till TS:Spara ihop till ett par http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Edit: Även mitt svar här blev fel Jag tänkte länka den aktiva versionen men blev tydligen lite förvirrad. Tack för att du rättade mig.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

För din budget så hittar du tyvärr inget med de kriterier du skriver. Har du möjlighet att lägga lite extra?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av holin59:

House musik är ofta beroende av en kraftfull och slagkraftig bas, därför hörlurar med beteckningen ''DJ'' är väldigt bastunga och populära inom genren.
Det viktigaste är väl i detta fallet att basen inte börjar dominera så att den dränker resten av ljudet.

Jag lyssnar huvudsakligen på elektronisk musik och jag vidhåller vad jag skrivit. Det är skillnad på monitorer - som man ska producera med - och vanliga högtalare som man ska "dunka på" med. Monitorers uppgift ÄR att korrekt återge ljud utan att färga det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Jag lyssnar huvudsakligen på elektronisk musik och jag vidhåller vad jag skrivit. Det är skillnad på monitorer - som man ska producera med - och vanliga högtalare som man ska "dunka på" med. Monitorers uppgift ÄR att korrekt återge ljud utan att färga det.

Jo sant. Synd bara att majoriteten använder överdrivet bastunga hörlurar och sedan klagar på att det låter skit, spelar ingen roll hur fint det låter i studion. Kanske lika bra att göra så att det låter skit från början så att ungdomarna blir nöjda

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av holin59:

Jo sant. Synd bara att majoriteten använder överdrivet bastunga hörlurar och sedan klagar på att det låter skit, spelar ingen roll hur fint det låter i studion. Kanske lika bra att göra så att det låter skit från början så att ungdomarna blir nöjda

Jo men så är det. Så länge det ser fint ut attraherar man en bred målgrupp som inte vet vad kvalitet är men på något sätt ändå eftersträvar det.
Nu kommer vi in på ett helt annat spår dock

Visa signatur

Permalänk

Jag håller med föregående talare och vill gärna flinka in lite egna uppfattningar och slutsatser jag själv har kommit fram till genom åren

För det första. Så som jag nämner här ovan, så håller jag med om föregående talare ang att "det är viktigt att ha ett par högtalare som återger ljudet så korrekt som möjligt vid mixning". Detta av den enkla anledningen att, alla de defekter, en icke linjär ljudåtergivning en "dålig" högtalare presterar, kommer reflekteras i att du som mixare kommer mixa dina ljudspår och/eller låtar efter dessa premisser.

Låt oss säga att högtalaren du använder har något för klent mellanregister. Du sitter sedan ned och mixar en låt efter hur du upplever att det låter genom dessa högtalare som har för klent mellanregister. Dvs du mixar låten tills du tycker att: Nu låter den som jag vill!
Vad du förmodligen då har åstakommit, är att du har "ökat på" mellanregistret i låten tills du tyckte det lät bra i dessa högtalare.
Det i sig är ju inget fel, så länge man spelar upp den låten i just "dina" högtalare.
Men nu sitter förmodligen inte resten av folket som du vill ska lyssna på din låt med just samma högtalare. Så i deras högtalare kommer låten istället låta väldigt skränig och jobbig då den förmodligen upplevs som att den har alldeles för mycket mellanregister.

Med allt detta sagt är det i stor vikt att ha ett par "bra" högtalare när man mixar. Med bra menar jag ett par högtalare som har ett sådan neutralt återgivande ljud som möjligt. Dessa högtalare brukar gå under just namnet "studiomonitorer". Men studiomonitorer är inget annat än ljust högtalare Bara ett finare namn som skall beskriva en högtalare som "ska ha en rakare ljudkurva" än vad en "vanlig" högtalare har.

Tyvärr är dock detta lååååångt ifrån sanningen, och det är väl kanske lite därför du också är här och frågar om råd.

Nu till mitt råd
Jag skulle rekommendera dessa:
http://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor....

Och det gör jag av följande anledningar. Dels så har jag läst utomstående recensioner och mätningar på dessa högtalare. Jag har dessutom lyssnat på dem och själv mätt upp dessa högtalare. Och jag kan utan att ljuga säga dig att du kommer INTE finna en högtalare på marknaden som ens kommer i närheten av vad dessa preseterar, när det kommer till att leverera en "ofärgad ljudåtergivning".
Dessa är mer eller mindre raka ifrån 50 Hz upp till 10 kHz (med en aning förhöjd diskat i det övre registret, närmare 7-10 kHz).
Ljust denna modell av Behringers studiomonitorer är ett litet "guldkorn" och jag tror faktiskt att Behringer själva hade lite "tur" eller vad man skall säga när de byggde dessa. Eller rättare, kompierade, för dem är en kopia av ett annat väldigt känd studiomonitor, som för övrigt inte mäter lika bra, ironiskt nog.

Dock skall jag poängtera att trots dessa högtalares raka ljudkurva, så spelar det inte mycket lägre än 50 Hz. Kanske 40 Hz -3dB om ens det. Anledningen är att lådan helt enkel är för liten för att baselementet skall komma till sin rätta.
MEN, jag tycker du ändå skall åtminstone ha dem i åtanke när du nu går i högtalarinköpstankar
Faktum är att de mesta house (eller annan musik med för den delen) inte har mycket lägre frekvenser än 40Hz, då 90% av högtalarna hemma hos folk inte ens kan återge ens denna "relativt" låga basomfång. Faktum är att du kan gå och köpa dig en aktiv sub för 7000:- idag och inte ens den går ljupare än 40-45 Hz.
Anledningen till detta tänker jag inte ens gå in på

Aja.. de va min lilla tanke om det hela iaf. Skulle du i slutändan välja dessa, tror jag dock du kommer bli nöjd. Lycka till!!

Mvh
Mange

Permalänk
Medlem

Det du letar efter är ett par monitorer eller ett system, som spelar med jämn frekvenskurva, låg distorsion och allt detta vid starkt ljudåtergivning. Allt detta kan bli en smula knepigt vid en budget på 1.500:-. Särskilt om det ska låta rent och jämnt vid 94dB SPL.

Om du däremot hittar ett system du tycker om för 1.500:-, förslagsvis med tillhörande subbas, så akta för att ställa in basen för starkt. Det nyttjar ju inte om ditt system har en ökad basåtergivning på +6dB om klubbens PA inte har det. Ett system med förhöjd basåtergivning tenderar (oftast) att ge en för tunn ljudbild vid referenslyssning.

Subbasen skall vara ett komplement till dina monitorer. Där monitorernas frekvensåtergivning slutar i basen, ska subbasen ta vid men vid samma ljudstyrka.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Skrivet av holin59:

Det tråkiga är att detta är faktiskt mer sant än vad du tror. Det hemskaste exemplet jag hört, är att man har mixat en skriva I EN BIL!!
Men kan så klart fråga sig: Eh, varför? och ja, det är en helt legitim fråga, men svaret kan jag inte ge dig.. Tror man blivit väldigt vilsen i kolan och helt tappat stinget. Deras tunna argument är: Ja men folk har ändå inga bra högtalare hemma, så varför skall man mixa med bra högtalare?

Nä.. ja vill inte tänka mer på detta. Jag skall straxt gå och lägga mig och jag kommer inte kunna sova om jag blir upprörd över detta ännu en gång

Permalänk

När jag ändå är igång förresten. En annan sak som är väldigt intressant i trådar som denna är tex denna kommentar som kom precis "Det du letar efter är ett par monitorer eller ett system, som spelar med jämn frekvenskurva, låg distorsion och allt detta vid starkt ljudåtergivning"

Min fråga är: Varför skulle man BARA vilja ha denna typen av produkt när man mixar musik? Varför är inte detta något ALLA borde leta efter eller ha i sina hem när dom lyssnar på musik?
Är egentligen inte ljudåtergivning MINST lika viktigt när du sitter hemma och lyssnar på din favoritmusik, som när något sitter och mixar din favoritmusik i en studio?

Just a thought

Permalänk
Medlem

Kontrollysning i bil, iPodlurar, köksradio á la Electrolux, används nog väldigt mycket. Särskilt tror jag kontrollysning ur mobiltelefonens högtalare. En mix gjord för mobiltelefonhögtalare tror jag absolut görs. I alla fall görs det nog kontrollysningar.

Men att mixa från grunden ur de, är nog ingen höjdare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

M-audio BX5 eller BX8 hade jag nog kört på, bra lågbudget monitorer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicator78:

När jag ändå är igång förresten. En annan sak som är väldigt intressant i trådar som denna är tex denna kommentar som kom precis "Det du letar efter är ett par monitorer eller ett system, som spelar med jämn frekvenskurva, låg distorsion och allt detta vid starkt ljudåtergivning"

Min fråga är: Varför skulle man BARA vilja ha denna typen av produkt när man mixar musik? Varför är inte detta något ALLA borde leta efter eller ha i sina hem när dom lyssnar på musik?
Är egentligen inte ljudåtergivning MINST lika viktigt när du sitter hemma och lyssnar på din favoritmusik, som när något sitter och mixar din favoritmusik i en studio?

Just a thought

Jovisst borde alla sitta på referenshögtalare. Men ibland går väl estetiken före. Hur många gånger har man inte sett ett par högtalare sitta inne i en bokhylla, gärna 2 meter upp. Det är inte alla som vill offra ett helt rum som lyssningsrum där optimal lyssningposition är 1/3 del ut från rummet med akustikbehandling. Men de som eftersträvar detta i sitt hem, på gott och ont, är väl de som driver det hela framåt antar jag.... dock i vissa fall till det helt extrema.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak jag saknar från TS för att kunna ge mer än en generell rekomendation är vad han har för högtalare,förstärkare idag?
Gissar på att det är nåt gammalt logitech skräp system heller liknande men man kan ju aldrig veta.
Samt hur du tycker dessa högtalare låter? och OM vad är det som saknas,överdrivs,etc med dom?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av Gardinen:

Jovisst borde alla sitta på referenshögtalare. Men ibland går väl estetiken före. Hur många gånger har man inte sett ett par högtalare sitta inne i en bokhylla, gärna 2 meter upp. Det är inte alla som vill offra ett helt rum som lyssningsrum där optimal lyssningposition är 1/3 del ut från rummet med akustikbehandling. Men de som eftersträvar detta i sitt hem, på gott och ont, är väl de som driver det hela framåt antar jag.... dock i vissa fall till det helt extrema.

Ja audiofiler finns det gått om. För både gott och ont Men det är en helt annan diskussion som jag tycker vi håller utanför denna tråd. Jag kan prata länge om detta ämne
Men jag måste hålla med, idag känns det som att "små högtalare som inte syns" är det bästa som uppfunnits sedan smöret. Sedan att dessa produkter inte lev ett ljud som ens är värt sin vikt i smör, det är en annan femma.

Permalänk
Medlem

På tal om små högtalare. T.ex. Genelec 8020, en av deras minstingar. Spelar på bra upp till en viss ljudvolym och lyssningsavstånd och spelar förstås inte heller lika långt ned i basen. Kan dock kompletteras med tillhörande subbas.

Små högtalare som tydligen inte ser ut mycket för världen, men som förvånat många. Ganska dyra.

Visa signatur

Permalänk

Tack för alla svar! Har fix mer pengar, Så nu kan jag köpa dom som är lite dyrare!

Men nu är jag fast mellan två som ni tycker jag borde köpa, men vilken av dom knappt någon skillnad på priset

eller

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Skrivet av Outman112:

Tack för alla svar! Har fix mer pengar, Så nu kan jag köpa dom som är lite dyrare!

Men nu är jag fast mellan två som ni tycker jag borde köpa, men vilken av dom knappt någon skillnad på priset

eller

http://www.thomann.de/se/behringer_b3031a_truth.htm

Edit:
Om det står mellan dem två så är det B2031A alla ggr i veckan.
Bredbandsdiskanten (som sitter i B3031A tex) är generellt vackrare än funktionella (rent ljudmässigt sett då).

Lycka till!

Mvh
Mange

Permalänk
Skrivet av Toxicator78:

Edit:
Bredbandsdiskanten (som sitter i B3031A tex) är generellt vackrare än funktionella (rent ljudmässigt sett då).

Lycka till!

Mvh
Mange

förstod inte riktigt ditt svar, igen blev det båda haha.

Visa signatur

WHAT IS UP

Permalänk
Skrivet av Outman112:

förstod inte riktigt ditt svar, igen blev det båda haha.

Hehe.. ok.

Det jag säger är att valet faller på B2031A. B2031A har en "vanlig" dome-diskant. Och den är bättre än bredbandsdiskanten som sitter i B3031A.
Jag har dessutom inte sett några mätningar på B3031A så jag kan inte svara på hur exakt dom faktiskt är. Men generellt, av dem mätningar jag HAR sett, så tenderar bredbandsdiskater till att återge ljud sämre än dome-diskanter.

Så åter igen, står det mellan dem två, så är det bättre valet B2031A

(hoppas jag var tydligare nu hehe)

/M

Permalänk
Skrivet av Toxicator78:

Edit:

Lycka till!

Mvh
Mange

Jag har hört från en vän att det ska vara tvärtom, att banddiskant ska låta trevligare än vanlig "dome tweeter". Kanske är personlig preferens dock. Själv har jag aldrig fått jämföra de två.

Edit: Jaha, du utgår mätningar, då kanske "dome tweeter" ger en mer äkta ljudbild.

Permalänk
Skrivet av Frystpingvin:

Jag har hört från en vän att det ska vara tvärtom, att banddiskant ska låta trevligare än vanlig "dome tweeter". Kanske är personlig preferens dock. Själv har jag aldrig fått jämföra de två.

Edit: Jaha, du utgår mätningar, då kanske "dome tweeter" ger en mer äkta ljudbild.

Tja.. jag tänker inte säga att din vän har "fel", för det är väldigt individuellt vad man tycker låter bra eller ej. Precis som att din vän kanske föredrar att en Volvo V40 är blå, men du tycker den är snyggare i röd

Rent tekniskt dock, är dome-diskanten överlägsen bredbandsdiskanten. Jag pratar då hur diskanterna uppför sig när man återger ett ljud genom dem och mäter upp det ljudet.

Men även om ett element, vare sig det är en diskant eller ett baselement, mäter "spikrakt" så behöver det inte automatiskt betyda att man tycker det låter bäst

Dock har studier visat att när man blindtestat folk med högtalare, så väljer den större massan de högtalare som återger originalljudet så naturtroligt som möjligt. Dvs dom föredrar en neutral högtalare.

Så jag rekommenderar då B2031A av den enkla anledningen att jag VET att de mäter bättre än tex B3031A

Sedan om du, eller din vän, föredrar ljudet ur B3031A framför B2031A kan jag inte sia om.
Jag presenterar bara fakta ifrån min egen erfarenhet och vetskap.

/M

Edit:
Sedan kan man så klart ta diskutionen vidare och prata om vad folk menar med "föredrar ljudet ur en bredbandsdiskant framför en dome diskant".
Vad menar man med det egentligen?
Om vi skulle leka med tanken att bägge dessa två olika högtalarelement mätte exakt lika bra. Skulle du då höranågon skillnad?
Svaret är så klart nej.
Och nu mäter ju inte dessa två olika diskanter lika. Så varför upplever man då att dom låter olika? Fundera på den
(och detta bör kanske diskuteras i en annan tråd)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Toxicator78:

Jag har dessutom inte sett några mätningar på B3031A

Så här mäter elementen monterade i lådan on axis om man summerar dem, alltså helt utan drivenheten och några filter, jag mätte upp dem för jag håller på pillar med dem och behövde veta hur de såg ut utan filter och basen är begränsad av mätlokalen och bortfiltrerad, tänk på att det alltså inte är den kompletta högtalaren som mäter så här, den har jag inga bilder att visa på, men det kanske glädjer nån ändå att se hur de ser ut "nakna" tex om nån skulle få för sig att driva dem med annan elektronik och filtrera själv.

Banddiskanten sprider sämre, främst i höjdled, men det gör samtidigt att rummets påverkan minskar, vilket i slutänden kan ge bättre ljud på en specifik plats om man placerar högtalarna rätt, man får väga för och nackdelar mot varandra och en egenskap som är sämre kan i vissa fall vara gynsamare för totalresultatet om man måste kompromissa och väga den mot andra egenskaper, man har helt enkelt inte råd att inte kompromissa i de här prisklasserna och 3031A låter totalt sett bättre än 2031A och jag har lyssnat på båda och 2031P låter bättre än 2031A om man driver dem med Nad 208or, 2031P med seriös drivning i ett rum med bra akustik är bättre än 3031A men 3031A går lite djupare i basen och diskanten i den ger i praktiken ett bättre resultat i de flesta "normala" rum.
Det är alltså elektronikdelen som är den sämsta delen i i högtalarna men man får väga in priset också och då blir 3031A en välbalanserad konstruktion i orignalutförande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så här mäter elementen monterade i lådan on axis om man summerar dem, alltså helt utan drivenheten och några filter, jag mätte upp dem för jag håller på pillar med dem och behövde veta hur de såg ut utan filter och basen är begränsad av mätlokalen och bortfiltrerad, tänk på att det alltså inte är den kompletta högtalaren som mäter så här, den har jag inga bilder att visa på, men det kanske glädjer nån ändå att se hur de ser ut "nakna" tex om nån skulle få för sig att driva dem med annan elektronik och filtrera själv.
http://forumbilder.se/CF8C4/behringer.jpg

Banddiskanten sprider sämre, främst i höjdled, men det gör samtidigt att rummets påverkan minskar, vilket i slutänden kan ge bättre ljud på en specifik plats om man placerar högtalarna rätt, man får väga för och nackdelar mot varandra och en egenskap som är sämre kan i vissa fall vara gynsamare för totalresultatet om man måste kompromissa och väga den mot andra egenskaper, man har helt enkelt inte råd att inte kompromissa i de här prisklasserna och 3031A låter totalt sett bättre än 2031A och jag har lyssnat på båda och 2031P låter bättre än 2031A om man driver dem med Nad 208or, 2031P med seriös drivning i ett rum med bra akustik är bättre än 3031A men 3031A går lite djupare i basen och diskanten i den ger i praktiken ett bättre resultat i de flesta "normala" rum.
Det är alltså elektronikdelen som är den sämsta delen i i högtalarna men man får väga in priset också och då blir 3031A en välbalanserad konstruktion i orignalutförande.

Ok. Intressant i sig, men i detta fall ser jag inte vitsen med att se en frimätning av ett högtalarelement på detta sätt. Det är ju ändå inte så den presterar.
Sedan är ju smaken som baken. 2031P och 2031A har exakt samma högtalarelement. Den ända anledningen till att dom höverhuvudtaget skulle låta olika är att dom skulle använda sig av olika delningsfilter. Vilket förmodligen kan vara fallet, då 2031A är "aktiv" och du således har andra inställningmöjligheter (som ex minska över registret ellen +2 db och -2 dB om jag minns rätt).
Något som dock talar för 2031A:s fördel, är att dessa är (som tillverkarna så fint säger) klangmatchade. Dvs, dom har mätt upp bägge högtalarnas ljudkurvor och parat ihop dem som mäter lika (eller så nära som möjligt).
Det gör EJ med 2031P (dom passiva).

Jag har hela tiden utgått ifrån att han vill ha aktiva studiomonitorer, så det är på den grunden jag gjort mitt val.

Sedan de här med spridning. Ja de stämmer att bredbandsdiskanten sprider mindre i höjdled. Och ja, de "kan" betyda att de låter bättre i hans rum. Men igen, inget vi kan sia om och något som måste testas och lyssnas till.
Det du dock inte nämner, är att 2031A (och 2031P för den delen) har en waveguide runt diskanten, vilket i sin tur minskar spridningen avsevärt ifrån diskanten. Stereo-bilden ifrån 2021-serien är faktiskt riktigt bra.

Men om vi lägger det åt sidan.. intressant att du mäter och donar. Vad skall du göra med elementen? *nyfiken*
Jag frågar då jag (och några vänner) själva byggt ett par högtalare med dessa element. Resultat hemliga

/M

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en mätning med elementen monterade i lådan för att ha som en utgångspunkt att börja från om man vill labba med en egen lösning på drivelektronik, delning och eq så jo den fyller sitt syfte men alla kanske inte ger sig på att driva aktiva högtalare med annan elektronik än den som följer med, men det går om man vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.