Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Tips på nytt chassi

Hej!

Jag har för tillfället ett Fractal Design Define R3 men jag tycker att det känns trångt. Har funderat på att uppgradera till en 4670K och tänkte att jag kanske kan byta chassi då också.

Det jag prioriterar över allt annat är utrymme samt luftflöde. Vill ha ett chassi som jag kan ha i många år!

Så vad är era tips och erfarenheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Fractal design arc midi r2 är mycket flöde för pengarna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Fractal design arc midi r2 är mycket flöde för pengarna.

Är där gott om utrymme? Har ju ett rätt stort grafikkort också. Om nedre hdd burarna går att ta bort är det ett stort plus!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Corsairs modeller tycker jag överlag håller mycket god kvalité. Finns ju både större och mindre modeller med olika god ventilation. Man får betala lite för kvalitén jämfört med en del lite billigare märken men det tycker jag det kan vara värt. Senaste bygget var i ett corsair carbide 330R. Extremt tyst men passar kanske inte de kraven du hade då luftflöde och rymlighet inte är i fokus i just det chassiet. Mitt chassie däremot har helt ok luftflöde och är väldigt rymligt men kostar dessutom lite mer (se signatur). För övrigt väldigt nöjd med mitt chassie och alla corsair chassin jag testat.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Starksprit:

Hej!

Jag har för tillfället ett Fractal Design Define R3 men jag tycker att det känns trångt. Har funderat på att uppgradera till en 4670K och tänkte att jag kanske kan byta chassi då också.

Det jag prioriterar över allt annat är utrymme samt luftflöde. Vill ha ett chassi som jag kan ha i många år!

Så vad är era tips och erfarenheter?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att Antec P280 kan passa ditt tycke.

Det är välbyggt, enkelt att bygga i, är tyst när allt väl är igång och är snyggt och diskret.

Permalänk
Skrivet av olasahl:

Corsairs modeller tycker jag överlag håller mycket god kvalité. Finns ju både större och mindre modeller med olika god ventilation. Man får betala lite för kvalitén jämfört med en del lite billigare märken men det tycker jag det kan vara värt. Senaste bygget var i ett corsair carbide 330R. Extremt tyst men passar kanske inte de kraven du hade då luftflöde och rymlighet inte är i fokus i just det chassiet. Mitt chassie däremot har helt ok luftflöde och är väldigt rymligt men kostar dessutom lite mer (se signatur). För övrigt väldigt nöjd med mitt chassie och alla corsair chassin jag testat.

Har faktiskt snöat in mig lite på Corsair redan! De ser väldigt fräscha ut. Priset är inget bekymmer. Vill hitta ett chassi jag kan "växa" med. Är det någon skillnad på Graphite T och TM modellen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Jag tror att Antec P280 kan passa ditt tycke.

Det är välbyggt, enkelt att bygga i, är tyst när allt väl är igång och är snyggt och diskret.

Får ta en titt på det också!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starksprit:

Har faktiskt snöat in mig lite på Corsair redan! De ser väldigt fräscha ut. Priset är inget bekymmer. Vill hitta ett chassi jag kan "växa" med. Är det någon skillnad på Graphite T och TM modellen?

Skickades från m.sweclockers.com

Tror att TM har när i sidopanelen som standard medans T varianten som jag har har ett fönster i sidan. Tycker nog att det finns tillräckligt med fläktplatser utan nätet i sidan... Det var ett trevligt chassie att bygga i och som du säger väldigt trevligt att titta på. Även det senaste bygget i 330R var smidigt och fanns nog med plats även i detta chassie. Monterade bl a in en Noctua NH-U12S processorkylare (160mm hög) samt ett Asus GTX680 utan problem.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Skrivet av olasahl:

Tror att TM har när i sidopanelen som standard medans T varianten som jag har har ett fönster i sidan. Tycker nog att det finns tillräckligt med fläktplatser utan nätet i sidan... Det var ett trevligt chassie att bygga i och som du säger väldigt trevligt att titta på. Även det senaste bygget i 330R var smidigt och fanns nog med plats även i detta chassie. Monterade bl a in en Noctua NH-U12S processorkylare (160mm hög) samt ett Asus GTX680 utan problem.

Okej. Men hur är det med fläktplatser på 600T? Verkar ju vara lite snålt med det. Föredrar att ha för många än för få.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Sitter ju en 200 mm fläkt i fronten och en i toppen samt en 120 mm i bakkant. känns väl tlltaget från början. Finns även möjlighet att styra fläktarna via steglös fläktkontrollen på chassiet. Jag är tveksam till varför man skulle behöva ytterligare fläktar? Vill man så finns ju TM vatianten där du kan sätta en fläkt i sidopanelen också. Har inte kollat vilka ytterligare fläktplatser som finns men det finns nog någon mer i botten osv. Jag har själv bytt ut 200 mm fläkten i toppen mot en radiator och 2st 120 mm fläktar för vattenkylning.

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk
Skrivet av olasahl:

Sitter ju en 200 mm fläkt i fronten och en i toppen samt en 120 mm i bakkant. känns väl tlltaget från början. Finns även möjlighet att styra fläktarna via steglös fläktkontrollen på chassiet. Jag är tveksam till varför man skulle behöva ytterligare fläktar? Vill man så finns ju TM vatianten där du kan sätta en fläkt i sidopanelen också. Har inte kollat vilka ytterligare fläktplatser som finns men det finns nog någon mer i botten osv. Jag har själv bytt ut 200 mm fläkten i toppen mot en radiator och 2st 120 mm fläktar för vattenkylning.

Inte hugget i sten men jag tror det blir någon av obsidian modellerna, carbide 500r eller carbide air 540 cube.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk

Kan ju uppdatera med att jag främst letar efter ett full tower. Vill ha stort. Kanske inte riktigt Obsidian 900D stort men ändå stort med stöd för alla typer av moderkort. Shinobi XL kanske? Bra eller dåligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Medlem

Jag har byggt en dator åt en kompis i ett R4 och tyckte det var väldigt gott om plats. R3 är ju i princip samma chassi. Om du då vill ha ännu mer plats får du ju köpa ett ännu större chassi typ Define XL eller Corsair 800/900. Jag har själv ett Corsair 550D och det är ju i samma storleksordning, men något bättre att bygga i enligt mig själv.

Det viktigaste med ventilationen i ett chassi är inte att ha en jäkla masssa fläktar då de tenderar att kortsluta varandra och dra in en massa damm. Det räcker gott och väl med 2 insug i fronten och 1-2 utblås i bakkant. Gärna ska ju denna luftström gå genom CPU-kylaren så att den hjälper till att trycka på. Varm luft från övriga komponenter som grafikkort o.s.v. kommer ju stiga uppåt och gå ihop med denna ström. Vill man dessutom hålla nere ljudnivån är detta i princip ett måste.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

P280 är ju rasande trevligt, men Corsair 540 är ju det tuffaste på länge!

Permalänk
Medlem

Corsair 540 ser ju verkligen spännande ut. Har man plats och råd så tror jag verkligen det skulle vara trevligt att bygga i.

http://www.anandtech.com/show/7124/corsair-carbide-air-540-ca...

Visa signatur

Corsair 600T white - Gigabyte GA-Z68-XP-UD4 - 16 GB corsair vengeance - Intel core i5 2500K @4,5GHz (65°C @ 1,32V) - Corsair H100 - SSD Intel 320 series - EVGA GTX 780 ACX - Cooler master silent pro 850W - Asus Xonar DX - Cougar vortex fans - 27" Crossover S-IPS 2560x1440 display - Qpad MK50 keyboard - Corsair M90 mouse - Synology 210j NAS

Permalänk

Tror kanske att något av dessa chassin skulle kunna falla dig i smaken med tanke på de kriterier du lagt fram:

NZXT Switch 810
Bitfenix Shinobi XL
Corsair Carbide Air 540 Cube
Antec P280

Antec's p280 är nog minst blande dessa men borde räcka för de flesta normala användare och är väldigt välbyggt.

Bitfenix shinobi xl och NZXT's 810 är båda stora klassiska tower chassin med många fläktplatser, här ger jag lite personlig fördel till NZXT's modell när det gäller byggkvalitén men utseendet är ju väldigt personligt.

Corsairs 540 Cube är lite speciellt i utförandet men har gott om plats och luftflödet är det nog inge fel på heller, formen kanske man gillar eller inte.

Prismässigt ligger dessa chassin mellan 1000-1500kr

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Skrivet av chipsfingers:

Tror kanske att något av dessa chassin skulle kunna falla dig i smaken med tanke på de kriterier du lagt fram:

NZXT Switch 810
Bitfenix Shinobi XL
Corsair Carbide Air 540 Cube
Antec P280

Antec's p280 är nog minst blande dessa men borde räcka för de flesta normala användare och är väldigt välbyggt.

Bitfenix shinobi xl och NZXT's 810 är båda stora klassiska tower chassin med många fläktplatser, här ger jag lite personlig fördel till NZXT's modell när det gäller byggkvalitén men utseendet är ju väldigt personligt.

Corsairs 540 Cube är lite speciellt i utförandet men har gott om plats och luftflödet är det nog inge fel på heller, formen kanske man gillar eller inte.

Prismässigt ligger dessa chassin mellan 1000-1500kr

Tack för hjälpen! Det står nu mellan NZXT 810 och Corsair Carbide Air 540 Cube.
Ska läsa på lite om dem samt kolla recensioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk

Det blev ett NZXT Switch 810. Tack för all hjälp!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q