Ungdomskort med full acces, vilken bank?

Permalänk

Ungdomskort med full acces, vilken bank?

Hej!
Jag är 16 år gammal och skulle behöva veta vilka banker man kan starta konton med full access i. Jag vill alltså ha en bank där jag får ett riktigt Visa/MasterCard, inte Visa Electron/Maestro. Ett annat krav är att jag ska ha full tillgång till internetbank, så jag kan övervaka mitt konto samt föra över pengar som jag vill.

Frågan är alltså, vilka banker erbjuder ovanstående?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik.andersso:

Hej!
Jag är 16 år gammal och skulle behöva veta vilka banker man kan starta konton med full access i. Jag vill alltså ha en bank där jag får ett riktigt Visa/MasterCard, inte Visa Electron/Maestro. Ett annat krav är att jag ska ha full tillgång till internetbank, så jag kan övervaka mitt konto samt föra över pengar som jag vill.

Frågan är alltså, vilka banker erbjuder ovanstående?

Tror faktiskt att du måste vara 18 för att teckna avtal för sådana kort.

EDIT: Jag hade fel. Handelsbanken har i alla fall riktigt visa från 16. Det är gratis också om csn går in på kontot.

Permalänk
Skrivet av nmc:

EDIT: Jag hade fel. Handelsbanken har i alla fall riktigt visa från 16. Det är gratis också om csn går in på kontot.

Har fått för mig att Nordea och Swedbank har fullskaligt om man är över 18. Får väl gå in på ett kontor och fråga, tänkte bara kolla om någon här visste säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Det är OK att teckna avtal när det gäller pengar man tjänat själv från och med att man är 18. Andra avtal måste man vara myndig för att teckna. Lite intressant problematik alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av detta är att bankerna inte direkt håller hårt på 18-årsgränsen för VISA/MC. Jag rekommenderar att du de facto går in på banken och tar samtalet, trots att man gärna slipper detta idag...

Jag kan dock förvisso tänka mig att banken vill ha dina målsmän med. Ty det är ju inte sådär jättebra sett till juridiken om banken ger dig möjlighet att disponera din bankrulle utan deras vetskap.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Min erfarenhet av detta är att bankerna inte direkt håller hårt på 18-årsgränsen för VISA/MC. Jag rekommenderar att du de facto går in på banken och tar samtalet, trots att man gärna slipper detta idag...

Jag kan dock förvisso tänka mig att banken vill ha dina målsmän med. Ty det är ju inte sådär jättebra sett till juridiken om banken ger dig möjlighet att disponera din bankrulle utan deras vetskap.

Fast just egna intjänade pengar är det nuförtiden OK att hantera från och med att man är 16.

Föräldrabalken:

"3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe."

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Fast just egna intjänade pengar är det nuförtiden OK att hantera från och med att man är 16.

Föräldrabalken:

"3 § Underårig äge själv råda över vad han genom eget arbete förvärvat efter det han fyllt sexton år. Detsamma gäller avkastningen av sådan egendom och vad som trätt i egendomens ställe."

Ja, men om de öser på honom en internetbank kommer han att kunna disponera t ex de värdepapper hans föräldrar har köpt i hans namn. Där kan det bli liiiiite jobbigt sas.

Visa signatur

Dekadens