Snabbtest: Prestanda i Folding@home

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning. Själv behöver jag hålla frostfritt i bilgaraget och då är all överskottsvärme av foldningen välkommet.
I år har jag tillochmed investerat i en skärmswitch så jag kan växla mellan de olika datorerna. Blir de ostabila är det lite svårt att komma in med teemwiever.

EDIT: Funkar sk "PCI Rieser" även till foldning? (samma kabelfläta man har mellan modekortet och grafikkortet vid mining)

Visa signatur

GA-Z97P-D3 | i5-4690K | 8Gb DDR3 | Gigabyte GTX 1050Ti | Samsung 850EVO 250Gb
Kylare: CPU: CM TX3 EVO3 | PSU: Silver Power SP-S460FL (Passiv)
Lur: OnePlus Nord | NAS: Synology 211j + Ett antal Hemmabygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Fast vad har det med min fråga att göra?

det konstaterar att man kan göra beräkningen på antingen cpu eller gpu.

men jag missförstod kanske din fråga initiellt.
Jag trodde du undrade om sweclockers kunde testa cpu'er också, separat från grafikkort.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Team Ranking (incl. aggregate) 19 of 218820

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Äh... Elektricitet är ju skrattretande billigt ändå.

Kanske för dig.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

det konstaterar att man kan göra beräkningen på antingen cpu eller gpu.

men jag missförstod kanske din fråga initiellt.
Jag trodde du undrade om sweclockers kunde testa cpu'er också, separat från grafikkort.

Ja det var det jag undrade, jag undrade också om cpun beräknar lika snabbt som grafikkortet eller om någon av dem utklassar den andre.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Ja det var det jag undrade, jag undrade också om cpun beräknar lika snabbt som grafikkortet eller om någon av dem utklassar den andre.

ja, grafikkort har oerhört mycket mer beräkningskapacitet, de vinner.
speciellt om man tänker prestanda per krona.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av djaxxo:

Men vilken är bättre, vilken föredrar du och kör du något liknande program i skrivande stund?

Själv orkar jag bara hålla på med folding mest för att försöka krypa upp i sweclockers laget. dock lär jag inte bli bättre än nr 40-50 men ändå

Jag kör BOINC plattformen då folding@home i mitt tycke inte uttryckligen sagt att alla resultat är fullständigt fria och inte kan patenteras.

De jag kör på BOINC är Einstein@home (används för att leta efter gravitationella vågor och pulsarer), milkyway@home (där krossar AMD nvidia och den används för simulering av våran galax så att modeller kan förbättras), seti@home (utomjordingar letas efter), Cosmology@home (liknar milkyway@home) och till sist LHC@Home.

BOINC är igång 24/7 på alla burkar jag har hemma och alla som jag sköter på jobbet. Om de nu bara ville släppa in mig på klustret

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag kör BOINC plattformen då folding@home i mitt tycke inte uttryckligen sagt att alla resultat är fullständigt fria och inte kan patenteras.

De jag kör på BOINC är Einstein@home (används för att leta efter gravitationella vågor och pulsarer), milkyway@home (där krossar AMD nvidia och den används för simulering av våran galax så att modeller kan förbättras), seti@home (utomjordingar letas efter), Cosmology@home (liknar milkyway@home) och till sist LHC@Home.

BOINC är igång 24/7 på alla burkar jag har hemma och alla som jag sköter på jobbet. Om de nu bara ville släppa in mig på klustret

Låter som mig, föredrar också BOINC. Köpte en extra GPU bara för att kunna köra crossfire BOINC:) 24/7. Kolla även in https://sv-se.facebook.com/pages/Teamse-BOINC/115005985316616

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Jag kör BOINC plattformen då folding@home i mitt tycke inte uttryckligen sagt att alla resultat är fullständigt fria och inte kan patenteras.

Vad har patentering med detta att göra? Du för forskningen framåt i vilket projekt du än väljer. Du går aldrig med vinst, även om resultaten används för patent. Beräkningar för icke-vinstdriven forskning är lika viktiga som för vinstdriven, om inte mer. De icke-vinstdrivna behöver ofta mer hjälp med pengar (vilket företag vill sponsra forskning som inte kommer ge vinst utan bara hjälpa mänskligheten?)
Själv tycker jag att fri/öppen forskning är fantastisk eftersom det betyder att många fler kan hjälpa till.