Snabbtest: Prestanda i Folding@home

Permalänk

SweC needs moar folding Titans

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Riktigt trevlig artikel Emil! Alltid kul när ni uppmärksammar folding. Synd att inte fler foldar med sina datorer. Man brukar få höra argument som "höga elräkningar". Det kommer då från entusiaster som lägger tusentals kronor på datorkomponenter och ägnar sig åt överklockning. Nåja.

Dock undrar jag varför du inte gjorde en tabell för grafikkorten som visade prestanda/kWh, dvs. vilket kort som är mest effektivt i förhållande till strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att med tidsmåttet 'nanosekunder per dag' menas hur många nanosekunder av den fysikaliska processen proteinvikning som hinner simuleras, om man låter datorn stå och räkna i 24h.
Av artikeln får man annars lätt intrycket att det är själva beräkningstiden (CPU-tid) som tar x antal nanosekunder.

Permalänk
Skrivet av Jonny91:

Lär väl prova folding då.

Skrivet av andreas_dock:

Då kör vi en i5 2500k @ 4,5ghz och ett överklockat Titan (1,2ghz/6,2ghz) till laget!
Go go Sweclockers, Go!

Glöm inte att lägga till foldingen till profilen här på sweclockers!

http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Glöm inte att lägga till foldingen till profilen här på sweclockers!

http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/7...

Fasen, jag har halkat ner till 143:e plats. Får åtgärda detta.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Slösa mina värdefulla watt på poänglös folding, ICKE!

poänglös? du bör nog läsa på lite

Edit: om det nu inte var så att du skämtade.

Permalänk
Inaktiv

Roligt att ni tittar på folding@home som är känd för att vara nvidia centrerad som fan. Om man kollar på lite andra BOINC projekt så märker man att AMD soppar mattan med nvidias GPUs när det kommer till beräkningar.

Permalänk
Medlem

ujujuj. Halkat ned en ~100 platser sedan senast jag kollade. Dags att börja vika proteiner igen och klättra uppåt på Folding@SweClockers listan

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Medlem

Då återupptog man sin folding då Får se hur länge man orkar höra på datorns surr

Skrivet av anon127948:

Roligt att ni tittar på folding@home som är känd för att vara nvidia centrerad som fan. Om man kollar på lite andra BOINC projekt så märker man att AMD soppar mattan med nvidias GPUs när det kommer till beräkningar.

Men vilken är bättre, vilken föredrar du och kör du något liknande program i skrivande stund?

Själv orkar jag bara hålla på med folding mest för att försöka krypa upp i sweclockers laget. dock lär jag inte bli bättre än nr 40-50 men ändå

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av LinusNeuman:

Då får vi se vad min rigg kommer upp i..

Jag känner för att överklocka min 4670K till 4Ghz eller mer, någon som rekommenderar guide?

Edit: Hur får jag reda på ns/dag? Får bara veta hur många PPS jag har! 28630 Points per day, går det att få det till ns/dag?

Nanosekunder per dag får du reda på genom testprogrammet, bara då blir det jämförbara siffror. Simuleringarna du kör kanske ger helt andra värden mot de som testas här.

Skrivet av Viceroy:

Riktigt trevlig artikel Emil! Alltid kul när ni uppmärksammar folding. Synd att inte fler foldar med sina datorer. Man brukar få höra argument som "höga elräkningar". Det kommer då från entusiaster som lägger tusentals kronor på datorkomponenter och ägnar sig åt överklockning. Nåja.

Dock undrar jag varför du inte gjorde en tabell för grafikkorten som visade prestanda/kWh, dvs. vilket kort som är mest effektivt i förhållande till strömförbrukningen.

Det är en kortare artikel då många efterfrågat resultat, därav inga större utsvävningar. Jag hade helt enkelt ingen koll på wattmätaren och gjorde inga undersökningar hur testprogrammets resultat står sig förbrukningsmässigt mot "riktig" folding, vilket känns som underlag jag vill ha för att sticka ut hakan i de frågorna. Experimentvilliga kan dock ta värde från valfritt GPU-test, då belastningen är mer eller mindre 100 procent hela tiden.

Skrivet av Mikael07:

Jag skulle tro att med tidsmåttet 'nanosekunder per dag' menas hur många nanosekunder av den fysikaliska processen proteinvikning som hinner simuleras, om man låter datorn stå och räkna i 24h.
Av artikeln får man annars lätt intrycket att det är själva beräkningstiden (CPU-tid) som tar x antal nanosekunder.

Tack, jag försökte förtydliga lite. Ska inte sticka under stol med att jag är ganska oinsatt i teknikaliteterna, men tycker samtidigt att den "officiella" dokumentationen är lite.. luddig.

Skrivet av anon127948:

Roligt att ni tittar på folding@home som är känd för att vara nvidia centrerad som fan. Om man kollar på lite andra BOINC projekt så märker man att AMD soppar mattan med nvidias GPUs när det kommer till beräkningar.

Jag tittar på Foldig@home eftersom det är vad vi fått en hel hög förfrågningar om, och för att det lägligt nog har lanserats ett enkelt testprogram. Vad som tillslut letar sig in i testsviten vet jag inte ännu, det får vi se framöver.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bra artikel, kul att F@H uppmärksammas.

Med de Fahcore_17 WU som finns ute just nu ser prestandatabellen (PPD) ut ungefär såhär för de högst presterade korten:

GTX Titan
GTX780
HD7970
GTX680/770
HD7950/GTX670
GTX660Ti
GTX760

Skrivet av simon253:

Trodde inte Nvidia skulle vara så bra på sånt här
Aja blir kanske att dra ner Windows 7 på reservdatorn och folda.

Har du Nvidia funkar Linux bra numera, kör Mint 15 och ett 560Ti just nu. Dock kan du inte köra open-source-drivrutiner.

Skrivet av Sisyfos:

OnT: Vore det värt att ta en gammal HP-dator och folda med den tills den dör eller skulle det dra för mycket elektricitet för att vara värt det eftersom komponenterna är så pass dåliga?

Givetvis upp till var och en att bestämma, men i dagsläget skulle jag personligen inte köra CPU-folding på äldre generation än Sandy Bridge, om vi snackar vanliga desktop. Äldre datorer kan dock fungera utmärkt som bädd för en(eller flera) GPU, förutsatt att PSU är tillräckligt bra (och det finns PCIe-plats).

Skrivet av TobiasJ:

Jag hade velat se ns/dag/krona och/eller ns/dag/watt.

Skrivet av Viceroy:

Dock undrar jag varför du inte gjorde en tabell för grafikkorten som visade prestanda/kWh, dvs. vilket kort som är mest effektivt i förhållande till strömförbrukningen.

Det här tycker jag skulle vara ett mycket intreasant tillägg till artikeln. Förbrukning vid vikningen är rätt viktigt om man har för avsikt att folda större delen av dygnet.

7970 presterar bättre än 680 på nuvarande WU's, men skulle tippa på att 680 drar mindre ström, men det är bara en gissning. Sen är väl 7970 generellt fortfarande billigare i inköp än 680/770.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om singel precision eller double precision är igång? Har bara satt den på full power.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Skrivet av Moriquende:

Fasen, jag har halkat ner till 143:e plats. Får åtgärda detta.

Nja, du behöver ju inte börja riktigt än. Vänta en vecka så att jag hinner förbi först

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Har du Nvidia funkar Linux bra numera, kör Mint 15 och ett 560Ti just nu. Dock kan du inte köra open-source-drivrutiner.

Grejen är att jag inte förstår mej på Linux fast jag har en dator med det
Installations processen för program som inte finns i programbiblioteket är ganska knepig.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Har du Nvidia funkar Linux bra numera, kör Mint 15 och ett 560Ti just nu. Dock kan du inte köra open-source-drivrutiner.

Fungerar folding på gpun numera då? Testade det i våras, då gick det inte.

Funderar även på att stoppa i mitt 6870 som bara ligger och skräpar i servern och folda där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av wotanziu:

NSA är amerikanskt som du ju vet. I USA är det så att landets försvar är det viktigaste som finns. Både mot påhittade och verkliga fiender. Därför får de allt de ber om, till skillnad från forskning som får brödsmulorna som blir över. NSA behöver inte din dators hjälp, däremot gör forskare tyvär det.

(Jag är medveten om att du skojar, mitt inlägg är även det tänkt som ett samhällskritiskt skämt.)

On Topic: Det kanske redan finns en sådan post i foldingforumet, men det vore intressant att se vilket som är en optimal rigg prestanda/pengar för att få så många poäng som möjligt.

Som framgått från bla. Snowden och andra Whistleblowers före honom har NSA "förmågan" att nästla in sina slemmiga tentakler varhelst dom önskar, nationella gränser är inget hinder. NSA vet mer om svenskar än FRA å SÄPO tillsammans. Tyska staten har upptäckt en backdoor i Win 8.1 och varnar därför sina myndigheter att använda Win 8.1.

Somliga menar att vi som har rent mjöl i påsen behöver inte oroa oss, historien har visat att "tillåtna" åsikter idag kan klassas som subversiva imorgon. Det har alltid varit statsmaktens privilegium att godtyckligt definiera vem som är hjälte och vem som är "terrorist".

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Grejen är att jag inte förstår mej på Linux fast jag har en dator med det
Installations processen för program som inte finns i programbiblioteket är ganska knepig.

Ahh, men skadar ju inte att lära sig det.

Skrivet av DevilsDad:

Fungerar folding på gpun numera då? Testade det i våras, då gick det inte.

Funderar även på att stoppa i mitt 6870 som bara ligger och skräpar i servern och folda där också

Nvidia (Fermi och uppåt iaf) - JA. AMD (alla) - NEJ. Som jag förstått det är det AMD's OpenCL-drivrutiner till Linux som inte fungerar som dom ska.
GPU-folding i Linux är en relativt ny sak, högst ett halvår som det funnits ute till allmänt test.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Min laptop kan köra detta på fullt utan några problem, inget segt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Kan ni testa olika cpuer också? Eller spelar dom inte så stor roll om man använder grafikkort?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Nja, du behöver ju inte börja riktigt än. Vänta en vecka så att jag hinner förbi först

Sorry bro, too late. Min 4,7Ghz klock är nu stabil och ett nytt kort är på ingång.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack, jag försökte förtydliga lite. Ska inte sticka under stol med att jag är ganska oinsatt i teknikaliteterna, men tycker samtidigt att den "officiella" dokumentationen är lite.. luddig.

Ja, antar att det kan bli snurrigt, nanosekunder per dag är ju inte direkt självförklarande.. Då är t.om. måttet skäggsekund lättare att begripa
(längdmått: den sträcka skägg växer på en sekund http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_humorous_units_of_measurement#Beard-second )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Ja, antar att det kan bli snurrigt, nanosekunder per dag är ju inte direkt självförklarande.. Då är t.om. måttet skäggsekund lättare att begripa
(längdmått: den sträcka skägg växer på en sekund http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_humorous_units_of_measurement#Beard-second )

Tar man nanosekunder per dag får man en konstant. Så det borde vara som någon annan skrev här innan att det är hur många ns av simuleringen man hinner på en dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Tar man nanosekunder per dag får man en konstant. Så det borde vara som någon annan skrev här innan att det är hur många ns av simuleringen man hinner på en dag.

Om jag minns rätt var det jag som skrev det inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Kan ni testa olika cpuer också? Eller spelar dom inte så stor roll om man använder grafikkort?

som du ser på första bilden där i artikeln kan du välja att antingen köra beräkningen på antingen cpu eller gpu, valt från en lista av tillgängliga komponenter.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ni nya som foldar på GPU se denna tråd för inställningar som ger bättre poäng:
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/1...

Visa signatur

Fractal Torrent | Intel Core i9-11900KF | G.Skill Trident Z Neo 3600Mhz | Asus ROG Maximus Hero XIII | Asus RTX 3080 STRIX | Corsair AX1200i |Samsung 970 EVO M.2 250gb | Asus ROG Swift PG267Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Om jag minns rätt var det jag som skrev det inlägget

Där ser man :-).... Vafaan! (Ursäkta
Fel av mig igen .
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Hmm, skummt. Programmet kraschar efter en halv minut eller så...

Tack för artikeln i alla fall!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hmm, skummt. Programmet kraschar efter en halv minut eller så...

Tack för artikeln i alla fall!

Kan ju vara så att din överklockning inte är helt stabil, om du har nån.

Nåt som inte nämns så ofta är att F@H är ett bra test för undersöka stabilitet. Och kan hitta instabilitet som andra program inte hittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

som du ser på första bilden där i artikeln kan du välja att antingen köra beräkningen på antingen cpu eller gpu, valt från en lista av tillgängliga komponenter.

Fast vad har det med min fråga att göra?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig och efterlängtad läsning!

Tack SweC!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"