HP visar Chromebook 14 – Asus och Toshiba sluter upp

Permalänk
Melding Plague

HP visar Chromebook 14 – Asus och Toshiba sluter upp

Det blir fler Chromebook när HP visar upp en ny färgglad modell med Intel Haswell och 4G/LTE. Samtidigt framkommer det att både Asus och Toshiba sluter upp bakom Googles koncept.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Orange!

Visa signatur

Dator: Processor: Intel i7 2600k CPU Kylare:Antec kühler h2o 620 Grafikkort: Asus GTX 970 Strix, Mobo: Asus P8P67-LE SSD Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Green 2TB, RAM: Corsair XMS3 8GB DDR3 PC10666 1333MHz, Chassi: Fractal Design Core 3000, PSU: Corsair PowerSupply 700W Gaming series 80 Plus
Skärm: Dell U2312HM Mobil Nexus 5x

Permalänk

Gillar detta konceptet skarpt. Fina maskiner om man vill installera Ubuntu på dom. HP på 14 tum såg riktigt trevlig ut tycker jag. Hoppas på bra priser som det brukar vara på Chromebooks även om jag gärna hade sett en med AMD också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga! Om jag skaffa en Chromebook så ligger nog domdär i topp!

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Trevlig design!

men....

1 366 x 768 pixlar

jahapp.... *tummen ner*

Permalänk
Avstängd

Så jävla värdelöst med en Chromebook egentligen.

1) All (?) din data är online så mer snokande och mindre kontroll.

2) Grymt begränsat programutbud.

3) En laptop med säg en A10 hade gått att spela på.

Visst. Bättre batteritid eftersom prestandan är kass och du inte kan göra så mycket. YAY!

Skall man ha en värdelös skitprodukt med begränsad funktionalitet kan man väl köpa en tablet istället. Sämre att skriva på men bättre formfaktor. För en laptop köp en "riktig" förslagsvis. Eller om det hade varit möjligt tablet med tangentbord och streamande video och kontrollrar till en stationär dator som faktiskt orkar med något (eller molnaktivitet om man nu tycker det är kul.)

Permalänk
Medlem

För att denna ska locka så måste den kosta högst det halva dvs 1500kr.

Den där upplösningen har inte ens en medioker mobiltelefon idag.

/R

Permalänk
Medlem

Men, kan man installera Ubuntu på en sådan här?

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Chromebook känns i mina ögon mer onödig än Surface RT.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Suck. Ytterligare skräpkopior.

Har lagat några HP-ultrabooks den senaste tiden. Efterblivnaste konstruktörerna som finns på det företaget alltså. Dålig kvalitet och sinnessjukt omständligt.

Och angående Chromebook kunde jag inte hålla med Batman ovan mer. Windows RT framstår som kraftfullt och mångsidigt jämte ChromeOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGI:

Men, kan man installera Ubuntu på en sådan här?

http://lifehacker.com/how-to-install-linux-on-a-chromebook-an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliquise:

Så jävla värdelöst med en Chromebook egentligen.

1) All (?) din data är online så mer snokande och mindre kontroll.

2) Grymt begränsat programutbud.

3) En laptop med säg en A10 hade gått att spela på.

Visst. Bättre batteritid eftersom prestandan är kass och du inte kan göra så mycket. YAY!

Skall man ha en värdelös skitprodukt med begränsad funktionalitet kan man väl köpa en tablet istället. Sämre att skriva på men bättre formfaktor. För en laptop köp en "riktig" förslagsvis. Eller om det hade varit möjligt tablet med tangentbord och streamande video och kontrollrar till en stationär dator som faktiskt orkar med något (eller molnaktivitet om man nu tycker det är kul.)

Personligen så ser jag bara detta som positivt med tanke på att kraften hos webbläsare växer mer & mer så tror jag att vi inom 5-8 år kommer att göra det mesta genom just våra webbläsare.

Visa signatur

Computer science major | Web programming

Permalänk
Medlem

Dat dödyta kring tangentbordet...

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Avstängd

Bra att den kommer i fler färger.

Men upplösningen suger.
1x USB 3 och 2x USB 2 är dåligt, borde vara 3x USB 3.
16 GB larging är snålt.
1,85 kg är för tungt.
20,6 millimeter är för tjockt.

För mycket död yta runt skärmen och tangentbordet.
För stora, fula och intrusiva loggor.

Permalänk
Medlem

Den blå färgen tycker jag om men resten av designen ser inte direkt bra ut. Och 3000kr känns lite väl dyrt för en laptop där man bara får 16 gig lagring och 1366x768 på 14" .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Finns det några program på en chromebook?
Känns som en surfplatta med permanent tangentbord

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som har klurat ut vilken processor den bygger på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Chromebook fyller verkligen ingen som helst funktion på marknaden.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan man få den utan os? Då hade den fyllt en funktion.
Chromebook - same price no fun.
Känns inte som att det kan fungera för det priset. En surplatta med tangentbord där man inte har någgot app stöd.
Kanke Windows notRealediTion har en chans i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Kan undra vad Apple tycker om detta?

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga tycker jag, men...Chrome OS är för mig lika dött som Windows 8 RT. Nej tack.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga!
Får man in ubuntu på den så lär det bli ett köp. Hoppas de inte låst bios...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Någon som har klurat ut vilken processor den bygger på?

Skickades från m.sweclockers.com

HP, Acer, ASUS and Toshiba all announce new Haswell Chromebooks; HP model arriving in the holiday season for $300
http://www.engadget.com/2013/09/11/google-and-intel-announces...

Antagligen någon haswell-atom/celeron variant

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av robber:

För att denna ska locka så måste den kosta högst det halva dvs 1500kr.

Den där upplösningen har inte ens en medioker mobiltelefon idag.

/R

Håller personligen med. Rekommenderar hellre folk som inte vill/behöver en hel PC/Mac att istället köpa en iPad och ett löst tangentbord. Då får de dels en väldigt bra skärm, möjlighet att köra riktiga program/appar lokalt, och även spara data lokalt/offline. Dessutom tvingas du inte tanka upp allt till moln/NSA-tjänster om du inte vill.

Kan dock se för mig att de kan ha sina "use case" och vara vettiga i vissa fall. Tex för att erbjuda enkel och billig surfterminal på offentliga platser. Låg stöldrisk och lite administration.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Suck. Ytterligare skräpkopior.

Har lagat några HP-ultrabooks den senaste tiden. Efterblivnaste konstruktörerna som finns på det företaget alltså. Dålig kvalitet och sinnessjukt omständligt.

Och angående Chromebook kunde jag inte hålla med Batman ovan mer. Windows RT framstår som kraftfullt och mångsidigt jämte ChromeOS.

Håller med. Har tidigare gillat HP skarpt och tyckt de gjort bra bärbara (iaf för företagsserien/premiumsegmentet), men känns som om de helt gått ner sig i kvalitet med deras senaste modeller. Tråkig utveckling av ett traditionsrikt företag som har gjort många gedigna produkter.

Känns som om Lenovo, Samsung och många andra tillverkare erbjuder bättre kvalitet. Har en privat trasig Tablet PC ifrån HP (bra kvalitet, men har tyvärr tappat den i klinkersgolvet så skärmen spruckit helt). Letar efter en vettig bärbar Tablet PC med Wacom-penna, minst 8 GB RAM och 256 GB SSD.

Får nog bli någon enhet ifrån Lenovo (ThinkPad Yoga), Samsung (Ativ Q) eller Microsoft (Surface Pro 2). Känns inte som HP längre har några vettiga produkter att erbjuda.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldenFan:

Kan undra vad Apple tycker om detta?

Vad skall de tycka? Att den ser rund och plastig ut? Fula färger?

Apple har ju gjort sin egen dasslockslaptop:
http://www.thebookyard.com/images/IBCDISBACKO.jpg
http://images.quebarato.com.br/T440x/ibook+g3+300+clamshell+o...
Så de har ensamrätt på det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GoldenFan:

Kan undra vad Apple tycker om detta?

Jony Ive & Co sitter väl och skrattar åt deras designmiss.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Chromebook fyller verkligen ingen som helst funktion på marknaden.

Gör den visst det. Annars hade ingen satsat på den, speciellt inte efter Windows RT (som verkligen inte fyller någon funktion).

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Gör den visst det. Annars hade ingen satsat på den, speciellt inte efter Windows RT (som verkligen inte fyller någon funktion).

Ja, för marknaden svämmar verkligen över av Chromebooks. De måste flyga av butikshyllorna!

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ja, för marknaden svämmar verkligen över av Chromebooks. De måste flyga av butikshyllorna!

Det är ju just det dem gör. Bara för någon månad sedan gick Elgiganten ut och sade att Chromebooks utgör runt 20% av deras laptop försäljning. Även skolor och andra organisationer har anammat Chromebooks ganska väl. Så inte är det konstigt att fler OEM:er ställer sig bakom Chromebooks nu när det faktiskt börjar ta fart.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄