Jag vägrar vara tortyrexpert i GTA 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

I call of duty får du inte den grafiska biten , om du faktiskt torterar någon och får se scenen så är det två helt olika grejer.

Helt sant, men hur är det med filmer? Finns mängder av filmer som innehåller tortyr osv.
Är det någon som klagar? Nej. Något jag skulle kunna tänka mig kan vara en anledning
att man inte gillar det är för att DU är den som torterar och även om det är ett spel
så finns det fortfarande känslor inblandat. När du ser på en film, läser en bok eller
spelar en singleplayer har du då inte känslor om karaktärerna?
Tycker inte man skall bli klandrad för att man inte gillar det eller vägrar att göra det,
fast samtidigt är det underligt att man nu spelar ett spel som tanken är att vara verklighetstroget
med mycket våld och en åldersgräns på 18 år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Det må vara att spel , men det kan ändå finnas gränser.

Edit: Det kan vara hans typ av spel , men grafiska scener där man faktiskt torterar någon skulle även vara för mycket för mig , jag äger ingen konsol och kan därefter inte spela gta , men om det finns delar av spelet där tortyr är ett KRAV för att gå vidare , så är det inget spel jag kommer plocka upp.

Och ni så kommer med kommentarer om larv eller föreslår andra "mesigare" spel för att vara roliga kan väl hålla tyst om ni inte har något att bidra med till diskussionen.

Det är väl knappast du som sätter agendan för vad som skall diskuteras här på forumet... Vill du inte få några enligt dig missunnsamma kommentarer så kanske du inte skulle ha skrivit något alls från första stund...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Förklaringen för de som klagar är att jag blir mentalt äcklad av scenen. Jo, Rockstar har gått för långt enligt mig. Man ska nog vara rätt avtrubbad eller sadistisk lagd om man har utbyte av den scenen, ser ingen mening med den. Är ju inte ens rolig.

Och kan ju vara ett tips för dem som inte ser någon underhållning i att vara tortyrexpert men annars gillar leka krig i COD.

Förstår hur du menar. Måste säga att detta var hjälpsamt för mig, funderade på att faktiskt testa lite story spel i detta gta men ser ut som jag bara kommer roama runt i världen igen istellet som de tidigare gta.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Förklaringen för de som klagar är att jag blir mentalt äcklad av scenen. Jo, Rockstar har gått för långt enligt mig. Man ska nog vara rätt avtrubbad eller sadistisk lagd om man har utbyte av den scenen, ser ingen mening med den. Är ju inte ens rolig.

Och kan ju vara ett tips för dem som inte ser någon underhållning i att vara tortyrexpert men annars gillar leka krig i COD.

Fast sedan kommer ju frågan om att berätta en historia, om du berättar en historia som utspelar sig i väldigt groteska miljöer med obehagliga typer så är det ju en del av samhället personen lever i? Att du inte gillar tortyr och blod betyder ju inte att barn i Afrika inte blir tvingade att skjuta sina egna föräldrar eller bryts ner psykiskt för att de ska vara helt utan medkänsla och liknande? Om något gör ju Rockstar rätt som inte censurerar det utan istället får dig att må illa, hade det bara varit en cutscene med att man går in i ett rum, hör lite skrik, kommer ut och kvar sitter en blodig kille i en stol så är det ju mer problematiskt enligt mig iaf. Att de lyckas visa hur groteskt och inhumant det är visar ju bara hur långt spel kommit som medium för att berätta saker, att det sedan är saker du inte tycker är bekväma är en annan sak, folk verkar gärna vända på det och säga att spel gör hemska saker med folk när det snarare är att folk gör hemska saker med folk och spel/film/böcker m.m. visar "sanningen" för folk. Bara för att man blunder för ett problem gör inte att problemet försvinner eller?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Det är väl knappast du som sätter agendan för vad som skall diskuteras här på forumet... Vill du inte få några enligt dig missunnsamma kommentarer så kanske du inte skulle ha skrivit något alls från första stund...

Har jag hellre inte sagt , men vi har diskussioner här inte dryga på slängingar , som inte för diskussionen framåt.

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Förklaringen för de som klagar är att jag blir mentalt äcklad av scenen. Jo, Rockstar har gått för långt enligt mig. Man ska nog vara rätt avtrubbad eller sadistisk lagd om man har utbyte av den scenen, ser ingen mening med den. Är ju inte ens rolig.

Och kan ju vara ett tips för dem som inte ser någon underhållning i att vara tortyrexpert men annars gillar leka krig i COD.

Då bör du nog undvika filmen "Taken"...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Benny9193:

men jämför med filmer när de är slagsmål, fighter, tortyr och liknade övervåld, vad spelar de för roll om de är det i ett spel med den genre då får man ju förvänta sig div uppdrag av den typen, antar att du hellre sett en sen du kunde skippat med detta?

Det är självklart inte samma sak. I en film kan man lätt tänka "Vilken fruktansvärd människa som gör så!", men i ett spel är det ju "man själv" som utför handlingen.

Tycker du det är samma sak att titta på en dokumentär om nazismen som att du skulle spela ett spel där du ska verkställa Förintelsen?

Jag har ingen åsikt om det här specifika fallet, för jag har inte spelat GTA V.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag tänker att ts inte skulle ha köpt gta om han/hon är känslig. Gta är ju (ö)känt för att vara våldsamt. Samtidigt kan jag tycka att det kunde finnas ett likande system som i mw2 där man kunde hoppa av endel uppdrag (massakern på flygplatsen) om man kände att det blev för mycket.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Min första tanke var .. "Köper man GTA om man är känslig för våld?"

Nej, men.
Kan hålla med till viss del, kanske inte hade behövt vara ett krav .. menmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

Själv kan jag absolut tycka att det är skillnad på att skjuta fiender i krigsspel som COD och BF, och att tortera människor som i GTA.
I nästa GTA kanske vi får se ännu mer kreativa sätt att ta sig an våld och allt som hör till.

Ett uppdrag kanske innehåller en interaktiv våldtäkt medan huvudkaraktären är hög på kokain? Trycka på olika knappar för att välja vilket sätt man ska slå ner den ensamma tjejen, masha X när hon stretar emot och välja om man ska döda henne efteråt. Men men, det är ju trots allt ett "våldsspel", så varför inte.

PRECIS, det är ett grovt våldsspel. Så inga konstigheter med det. Så fort en kvinna bli lite slagen i spel så blir det aftonbladet rubriker. Men när folk bli ihjälkörda osv så är det skitsamma. En bil körde in i mig igår(irl), vet man den känslan så skulle jag kunna hora ut mig med hur mycket jag känner mig kränkt av att man kan köra på folk och bilar i GTA.

Skärp er förfan...

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Är detta något att diskutera? Antingen så klarar man inte av det eller så gör man det. Alla är olika. Passar inte spelet för att det är för våldsamt så spela det inte. Samma med filmer ju? Ser inget problem, folk snöar alltid in på så konstiga saker.

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Förklaringen för de som klagar är att jag blir mentalt äcklad av scenen. Jo, Rockstar har gått för långt enligt mig. Man ska nog vara rätt avtrubbad eller sadistisk lagd om man har utbyte av den scenen, ser ingen mening med den. Är ju inte ens rolig.

Och kan ju vara ett tips för dem som inte ser någon underhållning i att vara tortyrexpert men annars gillar leka krig i COD.

Håller med, alla typer av våld är absolut inte "likvärdiga" och bara för att man förväntar sig folk som skjuter vilt omkring sig behöver det inte innebära att man "borde ha räknat med" att man förväntas tortera någon.
Om avsikten med scenen är just att väcka känslor och debatt så har den väl lyckats. Om den gör spelet bättre är väl en annan fråga.

Skrivet av Kent:

Med tanke på allt annat meningslös våld i GTA-serien så var detta droppen, var det inte lika kul att döda folk längre? Hade man haft lite sämre grafik /orealistiskt hade det dock varit ok att tortera en annan människa till döds, snacka om dubbelmoral

Testa spela Gran turismo eller liknande spel istället. (om du nu inte blir upprörd över all bilkörandet).

Varning: Spoiler! (not so much)

GTA är ett våldsspel

Dold text

Det är ett våldsamt spel men som sagt uppfattas inte alla typer av våld på samma sätt. Och gällande vad man kan förvänta sig så har ju mycket av det "värsta" i den vägen i GTA ändå varit saker som folk själva hittat på snarare än saker som storyn tvingat dem in i.

Skrivet av Mordarosten:

Sadistisk lagd? Haha, läs på om sadism va? Tror föga att en torped åt en gangsterledare njuter av att tortera en annan människa, han vill bara få ut information. Sen att han kanske bli van vid det är en annan femma.

Rolig? Spelet är för fan inte guitar hero eller little big planet. Det är ett gangster spel, vad förväntar du dig? Gå och spela farmville eller nåt seriöst.

Nu handlade det väl iofs om huruvida spelaren skulle vara sadistiskt lagd för att faktiskt ha utbyte av den scenen och det är väl antingen det eller om man ser det som positivt att man äcklas (ser det som ett inlägg i debatten eller något). Sedan kan man väl tänka sig att vissa är rejält avtrubbade och bara är likgiltiga.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Haha hur brukar du spela GTA egentligen? Åka runt i trafiken och följa trafikreglerna och försöka skapa fred? Det är väl bra att GTA finns så man kan döda människor där istället för i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu handlade det väl iofs om huruvida spelaren skulle vara sadistiskt lagd för att faktiskt ha utbyte av den scenen och det är väl antingen det eller om man ser det som positivt att man äcklas (ser det som ett inlägg i debatten eller något). Sedan kan man väl tänka sig att vissa är rejält avtrubbade och bara är likgiltiga.

Aha, han menade karaktären. Men vad spelar det för roll om karaktären är sadistisk? Det är GTA liksom...

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Nej få dig läsa om hans post , och förstå hans innehåll antagligen.

Jääävligt speciellt sätt att beskriva "förstå mig" på. Han tycker det är sjukt med kvinnovåld i nästa GTA _tex_. Ur synpunkten att det är GTA så säger jag att det inte är några problem med det, för det är GTA. Sen irl är ju en annan sak vafan...
*** raderat ***

Redigerat
Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Spela något annat?

Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk

Förstår inte denna diskussion, GTA är ett spel som alltid har tämjt på gränserna.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv

Nu vart jag sugen på att skaffa GTA V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Helt sant, men hur är det med filmer? Finns mängder av filmer som innehåller tortyr osv.
Är det någon som klagar? Nej. Något jag skulle kunna tänka mig kan vara en anledning
att man inte gillar det är för att DU är den som torterar och även om det är ett spel
så finns det fortfarande känslor inblandat. När du ser på en film, läser en bok eller
spelar en singleplayer har du då inte känslor om karaktärerna?
Tycker inte man skall bli klandrad för att man inte gillar det eller vägrar att göra det,
fast samtidigt är det underligt att man nu spelar ett spel som tanken är att vara verklighetstroget
med mycket våld och en åldersgräns på 18 år..

Ingen som klagar? Vilken sten har du bott under? Du gillar säkert The Human Centipede också?
Som jag sa, det är nog ett bra spel och spelen blir mer och mer verklighetstrogna, men det bör finnas ett alternativ! Det är inte schysst att man *måste* vara sadist för att njuta av ett spel, eller hur?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Det är lite skillnad på att döda och att tortera, samma sak hade gällt t.ex våldtäkt. Jag kan förstå att det kan kännas jobbigt för en del.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

Citera gärna den biten där jag skrev att det skulle vara sjukt.

Jag gjorde en egenuppfattning av ditt sätt att beskriva våldet på. Enligt mig så uttrycker du dig som att det är sjukt. Men nej, kan inte peka ut att du sa att det var sjukt, så my bad. Antog bara.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Hur som, kanske lite onödigt med att ha tortyr som ett måste för att ta sig vidare. Men personligen tycker jag inte det är ett problem. Det är många spel man springer runt och dödar folk i och det är aldrig något problem. Inte samma upplevelse självklart men att döda någon för fortfarande att döda någon.
Hur många av er här har läst Empress av Karen Miller? Där finns det mycket roligt ska ni se. Tortyr, slavhandel, våldtäkt, mycket blod, mycket krig, och mycket detaljerat skrivet. Men jag antar att folk aldrig skulle klaga på något sånt, jag menar, det är ju bara en bok...

Redigerat
Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Ingen som klagar? Vilken sten har du bott under? Du gillar säkert The Human Centipede också?
Som jag sa, det är nog ett bra spel och spelen blir mer och mer verklighetstrogna, men det bör finnas ett alternativ! Det är inte schysst att man *måste* vara sadist för att njuta av ett spel, eller hur?

Ingen som har sagt att du måste spela spelet och inte heller måste man gilla alla uppdrag.
Finns inte ett enda spel som jag tyckt om allting, det ska man inte förvänta sig heller

Permalänk
Medlem

Det är ingen av er som inser att det är just den äcklade känslan ni ska få när ni spelar igenom scenen? Har inte spelat spelet (...väntar på PC-release, om det nu blir någon), så kan inte med säkerhet säga i vilken sammanhang det sker, men det kan vara så att huvudkaraktären inte heller njuter utav det utan måste göra det för att överleva. Tycker absolut inte det är fel per se med sådant här, men jag litar på Rockstar när det gäller sådana här saker. De har inte bara lagt in detta för att ha en liten tortyrscen, det ska bygga på karaktären, få en att känna till vilken gräns han är beredd att gå till för att lyckas/överleva.

Kort sagt, min känsla säger att det mest handlar om karaktärens inre, inte erat.

EDIT: Som andra också har skrivit, så tror jag också att det handlar om att vissa de avskyvärda dåd som faktiskt sker i kriminella kretsar, och inte bara gömmer allt under lite skrik och en kamera som panar bort.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Det dags att lugna ner diskussionen. Det är tillåtet att ha olika uppfattningar utan att ta till könsord, hån och dylikt. Det må passa bra i GTA V, men detta är inte ett spel utan ett forum där vi förväntas behandla varandra med respekt.

Skäl till att jag raderat en mängd inlägg är diverse överträdelser av forumreglerna § 1.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Hur många av er här har läst Empress av Karen Miller? Där finns det mycket roligt ska ni se. Tortyr, slavhandel, våldtäkt, mycket blod, mycket krig, och mycket detaljerat skrivet. Men jag antar att folk aldrig skulle klaga på något sånt, jag menar, det är ju bara en bok...

Jag tycker iofs att det låter som en bok som en del skulle klaga över, lägga ifrån sig och aldrig läsa vidare i... Ungefär på samma sätt som denna tråd startade.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Så tortyr, våldtäkt och kvinnovåld är värre än att döda? Hur snedvriden är världen egentligen. När du är död så är du ickeexisterande, kan det bli värre än så?

Permalänk

Om du inte klarar av att se en liten tortyr scen i GTA V. Så är det väl kanske inte bästa serien av spel för dig att spela, ärligt talat. Om du nu tycker en låtsas tortyr scen i GTA är hemsk. Gå in på 4chan/b/ och se en "gore" thread. Då får du se något sjukt, som du inte vill se igen.

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk

Kommer inte att hindra mig från att köpa spelet när den väl och om den kommer ut till PC.
Jag kollade lite på youtube och jag kan förstå att många tycker illa om scenen. Tycker att Rockstars gjorde ett miss här.

Permalänk
Medlem

Kudos till TS. Tycker självklart att våld passar mkt bättre i spel än i verkligheten, men kan man inte välja så gillar jag den inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.