Jag vägrar vara tortyrexpert i GTA 5

Permalänk
Medlem

Snackar man äckligt så är väl heavy rain det? Speciellt när man klipper av fingret

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Hahaha huvudposten måste vara ett skämt eller? Vem fan köper ett GTA och förväntar sig glitter och glamour?
Pinsamt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Helt sant, men hur är det med filmer? Finns mängder av filmer som innehåller tortyr osv.
Är det någon som klagar? Nej. Något jag skulle kunna tänka mig kan vara en anledning
att man inte gillar det är för att DU är den som torterar och även om det är ett spel
så finns det fortfarande känslor inblandat. När du ser på en film, läser en bok eller
spelar en singleplayer har du då inte känslor om karaktärerna?
Tycker inte man skall bli klandrad för att man inte gillar det eller vägrar att göra det,
fast samtidigt är det underligt att man nu spelar ett spel som tanken är att vara verklighetstroget
med mycket våld och en åldersgräns på 18 år..

Antar att du står för och försvarar om man gör en våldtäktssimulator eller pedofilsimulator i GTA VI?

Jasså inte? du kan ju använda exakt samma argument, "det är ju verklighetstroget".

Alltså är dina (och många andras) argument kassa.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Nu var du allt tuff! 24 likes! Bra jobbat

Tror inte att han skrev det för att få några likes.

No hate please...

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Seriöst? Jag tolererar inte heller tortyr men nog fan kunde jag göra det där? Bara spela igenom och kö vidare, inte så svårt. Men visst, om du vill gå miste om ett av de bästa spelen på länge så.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Hahaha huvudposten måste vara ett skämt eller? Vem fan köper ett GTA och förväntar sig glitter och glamour?
Pinsamt.

Så det finns alltså inga gråzoner bara svart och vitt?

Fyfan hur tänker ni egentligen?

Tycker att nästa GTA ska innehålla brutala våldtäkts scener där man måste "bidra" för att kunna gå vidare. "Tryck X för att föra in glasflaskan". "Tryck sedan O för att slå glasflaskan mot huvudet och sedan föra in den trasiga flaskan bakvägen"

"du kan jö skuta folk var för kann du inte tortrera ;P vil du ha råsa hestar me i spele oxå elle?? hahAHAHHAhahaha" Suck vad fan är det som händer egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Det är ett spel, tortera gubben och gå vidare... inte så svårt ?

Skrivet av foxzox7:

I mass effect dödar man en hel civilisation om man vill. De fick ingen skit för det.

Skrivet av Lasergurka:

Kan tycka att det är lite märkligt att köpa GTA om man är känslig för våld...

Skrivet av Deathdevil:

Vad är skillnaden på att tortera en människa där och alla du har mördat i t.ex. Call of duty? Det ända är väl att du mördar många fler.
Spelet är ju utformat för att man ska spela en karraktär från den kriminella världen och ibland händer sådant

Det är att själva scenen är grafisk vilket kan göra det obehagligt. Inte att man faktiskt gör det, vore annorlunda ifall det bara vore en cut scene och man bara hörde ljud från tortyren och blev visad bilder i något montage av personens liv.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xclusiv8:

För det första, tack för spoilervarningen. Eller vänta lite....

För det andra. Spela inte spelet då. Eller ska hela världen rätta sig för att du är känslig?

Jag börjar blir riktigt trött på alla människor idag som tror att de är berättigade till allt vad de vill. Man har ett val, köp spelet, köp ej. Är du missnöjd returnera det. Men sluta för fan tjata som ett litet barn. Det är personer som du som är orsaken till all skit spelindustrin får idag.

Skickades från m.sweclockers.com

ska hela världen rätta sig efter dig för att du tycker att han är känslig?

Vissa tycker det är löjligt att det tas upp. medans andra kan diskutera saken..

Men massa påhopp hit och dit, och beskylla någon, leder inte speciellt till någon bra diskussion?

Permalänk
Medlem

Rycka tanden var härligt...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus V:

http://www.youtube.com/watch?v=x5s8C9PIPKU
Här är scenen till er som undrar hur den är.

Vafan, är det dendär scenen som människor blir så arga för?
Jag tror att de flesta har sett en film med värre innehåll.

Visa signatur

Dator: Chassi: Anidees Crystal Cube Lite CPU: 5900x & Noctua NH-D15 RAM: 32GB DDR4 GPU: Asus RX 7900 XT OC Nätagg: Corsair RM 1000X OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Antar att du står för och försvarar om man gör en våldtäktssimulator eller pedofilsimulator i GTA VI?

Jasså inte? du kan ju använda exakt samma argument, "det är ju verklighetstroget".

Alltså är dina (och många andras) argument kassa.

Hur kan du ens jämföra dom 2 sakerna?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Tycker inte heller att man ska behöva strunta i spelet helt eller bli så pass "grossed out" att man stänger ner konsolen helt.
Däremot tycker jag det är bra jäkla märkligt att man inte har ett val.
Det härliga med GTA-serien, enligt mig, är den öppna världen och alla möjligheter.

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Hur kan du ens jämföra dom 2 sakerna?

Argumentet för att ha tortyrsimulator i spel var ju att det var "verklighetstroget". De saker jag listade är också verklighetstrogna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Är vi tillbaka till nittiotalet nu eller? Vad kan du/ni göra åt saken förutom att inte spela spelet? Inget. Gå vidare.

Permalänk
Medlem

bara jag som anser att Tex "interrogation" scenerna i splinter cell conviction är mycket värre än detta? http://www.youtube.com/watch?v=3xqI-EN8q-M Som sagt, Lär er skillnad på verklighet och spel! mentaliteten här är fan skrämmande "att döda någon är liksom bara pang" men att tortera någon är värre? att döda är bättre? Okay!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Tycker att nästa GTA ska innehålla brutala våldtäkts scener där man måste "bidra" för att kunna gå vidare. "Tryck X för att föra in glasflaskan". "Tryck sedan O för att slå glasflaskan mot huvudet och sedan föra in den trasiga flaskan bakvägen"

Hahaha vilket jävla svar. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Nu var du allt tuff! 24 likes! Bra jobbat

Skrivet av GeT_a_BiKe:

"du kan jö skuta folk var för kann du inte tortrera ;P vil du ha råsa hestar me i spele oxå elle?? hahAHAHHAhahaha" Suck vad fan är det som händer egentligen.

Grattis nu fick du lite likes också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Fast det resonemanget håller ju inte då tortyr var en del av de föregående spelen, då både fysisk och psykiskt. Sen faller den ju också på att glasflaskor håller för hårdare slag än den större delen av människans kranium så det vore en väldigt overklig scen, men det kan jag ha överseende med.

Tortyr är en del av GTA och har länge vart det, lika så är det en del utav elder-scrolls-, cod- och crysisserien. Vill du ha den värsta tortyren man kan hitta dock så ska du läsa grekisk litteratur eller för den delen fornnordisk litteratur. Båda av dessa ansågs också vara lämpliga för barn.

Jag måste också påpeka att det är larvigt av dig att förlöjliga de som motsätter dig genom att medvetet felstava parafrasen, särskilt då du har både felstavningar och särskrivningar som en riktig tolvåring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ~xbit:

Så tortyr, våldtäkt och kvinnovåld är värre än att döda? Hur snedvriden är världen egentligen. När du är död så är du ickeexisterande, kan det bli värre än så?

I alla fall jag känner då som så att när jag spelar ett spel mot andra, så skjuter jag inte ihjäl folk. Det blir snarare någonting i stil med Laserdome, fast på en dator. Jag brukar inte våld direkt mot andra folk och kompisar så att säga. Med det är online-spel...
Spelar jag till exempel Deus Ex och andra RPG spel så tenderar jag att inte bruka våld i onödan, då karaktärer i dessa spel tenderar att vara gjorda för att man ska ha någon form av 'relation' med dom. Detta är nog en av anledningarna att jag inte alls är intresserad av GTA-liknande spel, då det bygger i grunden på att vara fullkomligt vårdslös mot allt och alla (En grov summering).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Du har ett val - spela inte.
Tycker det faktiskt är ett hälsotecken att man reagerar ibland.
Man lever sig in i film och spel, och det finns känslor inblandade, det är en del av upplevelsen.
Så även om det är bara är ett spel el film känner man att det påverkar en, därav den äcklande känslan. Kan hålla med om att det är konstigt att det inte "känns" lika att döda. I Skyrim fullständigt slaktar man ju folk, men det känns inte på samma sätt.. mysko..

Permalänk
Medlem

Konstigt då man utrotar mänskligheten i andra spel.
Man springer runder och dödar tusentals osv.

Men det är okej då antar jag

Kan man inte ta det för ett spel så nej då kanske man inte ska spela något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Rycka tanden var härligt...

Gött när de vibrera i kontrollen samtidigt som det knakade. Jag drog ut två tänder på han..

Vill huvudpostaren ha rött eller vitt vin?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Entusiast

Jag antar att du inte spelar under pistolhot, därmed är det väl inte så svårt att bara skita i det om spelet inte passar dig?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Kollade scenen nu på tuben, visst den är ganska grafisk men inte så extrem, trodde man skulle börja skära i nån och sånt skit. Dock tycker jag det är märkligt att Activision vart tvunget att ändra ett CoD spel för att man skör oskyldiga på en flygplats och göra den scenen valbar. Tycker då denna är bra mycket värre och borde vara den valbara scenen. Allt man gör i CoD är ju att skjuta lite människor, här ser man ju lite närmare inpå så att säga.

Men jag vet ju hur spelvärlden är, att "The Last Of Us" är censurerad i Europa t.ex, huvudena exploderar inte så som dom gör i resten av värdlen.

EDIT: Lustigt att många säger att man dödar tusentals eller utrotar hela civilisationer i andra spel, visst gör man det, men det är kanske på avstånd då? T.ex, "tryck på knappen för att skjuta lasern" *pew*, en planet exploderar och flera miljoner dör, oj vad grafiskt. Inte som här där man ser och hör en person bli torterad. Förstår inte hur ni kan jämföra två så olika saker?

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

Hur är tortyr värre än massmord? Please.

Det kanske bara är jag som tycker så, men tortyr är något jag har väldigt svårt för, framförallt se och höra på det. Massmord i spel är aldrig så grafiska, man ser någon springer, blir skjuten, sprutar lite blod, sen ramlar ihop, inte lika grafiskt.

Visa signatur

PC: Q6600 | M2G | GTX980 | 4GB DDR2 | AX1200 | 1TB HDD |

Permalänk
Medlem

Jag ser inget direkt fel med att det förekommer tortyr i ett spel, folk över 18 är vuxna människor och de väljer själva vad de vill uppleva i spel. Det som jag ser som ett enormt problem är att barn och ungdomar lååååångt under 18 år får tag på spelen!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rappe Rodent:

Kollade scenen nu på tuben, visst den är ganska grafisk men inte så extrem, trodde man skulle börja skära i nån och sånt skit. Dock tycker jag det är märkligt att Activision vart tvunget att ändra ett CoD spel för att man skör oskyldiga på en flygplats och göra den scenen valbar. Tycker då denna är bra mycket värre och borde vara den valbara scenen. Allt man gör i CoD är ju att skjuta lite människor, här ser man ju lite närmare inpå så att säga.

Men jag vet ju hur spelvärlden är, att "The Last Of Us" är censurerad i Europa t.ex, huvudena exploderar inte så som dom gör i resten av värdlen.

Det är fan i mig vidrigare att massakera varenda människa på en flygplats än att slita ut lite tänder ur någon. Personligen berörde scenen mig inte något särskilt. Tycker GTA använder lite samma stil som Quentin Tarantino använder i sina filmer. Det vill säga att det är väldigt våldsamt men helhetsintrycket av produkten gör att man känner att det aldrig är riktigt på allvar utan utspelas i en flippad värld.

Det är alltid någon som ska börja gråta. Är det inte det ena så är det det andra. Skev kvinnosyn, våld, rasism och allt annat ska folk att vara så känsliga med. Det är film/spel för bövelen.

Edit: Nu sitter förövrigt Rockstar-anställda och njuter av all gratisreklam de får

Permalänk
Medlem

Meningen med den scenen är ju att väcka kännslor hos spelaren och skapa debatt...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rappe Rodent:

Det kanske bara är jag som tycker så, men tortyr är något jag har väldigt svårt för, framförallt se och höra på det. Massmord i spel är aldrig så grafiska, man ser någon springer, blir skjuten, sprutar lite blod, sen ramlar ihop, inte lika grafiskt.

Ah själv finner jag det inte vidare jobbigt med varken tortyr eller massmord i spel, fast respekterar även de som gör det.

Tycker däremot det är udda att de som faktiskt tar illa vid kan tycka att det ena är okej men inte det andra. Om det nu är moraliskt jobbigt att se en tortyrscen varför det skulle vara sjysst med en där man faktiskt mördar "oskyldiga"?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av stormense:

Blir förundrad över att det skrivs spaltmeter om Sexet i GTA 5 när spelet tvingar spelaren att tortera en människa för att komma vidare. Scenen är såpass verklighetstrogen att jag stängde av konsolen. Jag tycker att Rockstar gått för långt, det är inte roligt längre. Tappade lusten att spela vidare.

http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1204729...
Kolla här TS. Jag tyckte också att scenen var obehaglig, men jag spelade mig igenom den. DET ÄR ETT SPEL. Sätter man gränser på vad som är okej där det är okej i andra medier förlorar vi spridning i spelen.

Visa signatur

5% rabatt CDON
Frakfritt Inet
För övrigt anser jag att Copyswede bör förgöras.