Problem med ägare och behörigheter Win7.

Permalänk
Medlem

Problem med ägare och behörigheter Win7.

Hejsan.
Har googlat omkring som en galning, och lagt upp trådar på andra forum, helt UTAN resultat.
Så hoppas verkligen ni sweclockers kan knäcka nöten.

Jag har använt mig av en adapter som du kopplar in en HDD i, för att sedan kunna läsa av den gamla hårddisken via ett usb uttag i datorn.
På den här hårddisken har jag filmer som betyder EXTREMT mycket för mig, och som jag verkligen måste ha tag på då det inte finns några säkerhetskopieringar någonstans.

Det hela började med att datorn sa att jag behövde behörighet från "1-24-214-215-1". Jag googlade och kom fram till att jag måste bli ägare av disken.
Jag ändrade mig själv till ägare på Hårddisken, alla undermappar som leder till filmerna, samt filmerna själva.
Den fortsatte då att säga att jag behövde behörighet från "Administratör/Andreas Dator".
Jag hittade då en fil, via en blogg. När man öppnade filen så gjorde den något i registret som skapade en extra knapp som gör att jag bara behöver högerklicka på en fil/mapp sedan klicka på "Take Ownership", så sköter den alla detaljer så allting blir rätt.

Detta fungerade inte heller.

Mitt problem kvarstår. Datorn säger i princip att jag behöver behörighet från användaren som jag redan är inloggad på.

Vore guld, diamant och ton-vis med saffran värt om någon kunde hjälpa mig få tillbaka mina efterlängtade bilder och klipp!

Permalänk
Medlem

Det räcker inte att bara ändra ägarskap, du måste också tilldela din användare rätt behörighet.

http://technet.microsoft.com/sv-se/library/cc731667.aspx

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Det har jag givetvis redan gjort/försökt.
Alltså säg att det är 10 stycken klipp i samma mapp, alla är .avi osv.
När jag fixa ägarskap och behörighet bet det på 2/10 klipp och dom fungerade utmärkt..
Dessa var dock de jag ville ha minst, men så klart bättre än inget.
De bästa klippen och bilderna får jag bara felmeddelande på när jag försöker fixa full behörighet. Eller så fungerar det och sen står det att jag ändå behöver behörighet..
Det är rätt snurrigt.

Kan det ha något med att göra att dessa legat på en D: hdd, och att jag skrivskyddat och gjort allt sånt där med filerna? (På gamla datorn så skrivskyddade jag)

Permalänk
Medlem

Man brukar kunna kopiera filerna

Permalänk
Medlem

Jag har testat att öppna, kopiera och att klippa ut filerna, ingenting fungerar.

Som sagt ca 1-2 av 10 filer fungerade att kopiera, resterande fortsätter tjata på mig om behörigheter osv.

En fil som fungerade och en som inte gör det, har exakt samma ägare, behörighet osv.
Det enda som skiljer är att de som inte fungerade hade massa skit i kryssat som "Skrivskyddad, krypterad" osv..

Och givetvis har jag testat att kryssa ur rutorna.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som gått snett, men du skulle kunna prova att boota burken på en Linux-dist (t.ex Puppy Linux) och därifrån kopiera/flytta filerna. I Linux är alla Windows-attribut borta, så det borde fungera.

Permalänk
Medlem

Okej, men problemet är också att jag inte ens kan öppna filerna utan behörigheten. Så även om jag lyckas flytta dom till någon av mina ordinarie diskar så kommer jag vell ändå inte kunna öppna filerna utan att boota linux igen?

Någon som vet hur det skulle bli om jag kopplade in min Gamla C hdd (som har behörighet till filerna) och bootade datorn då med min gamla D hdd (där filerna ligger) via adaptern?

Skulle filerna på något sätt kunna känna av att behörighets disken är i kopplad, även om den då ligger som en E: etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oreno:

Okej, men problemet är också att jag inte ens kan öppna filerna utan behörigheten. Så även om jag lyckas flytta dom till någon av mina ordinarie diskar så kommer jag vell ändå inte kunna öppna filerna utan att boota linux igen?

Du kanske skulle prova! Som jag skrev så läser inte Linux in attributen och kan alltså inte heller skriva dom på den disk du kopierar filerna till.

Permalänk
Inaktiv

Inte visste jag att porr kunde vara så vikigt Nä bara skojjade, det finns några sätt om du använder linux som någon skrev. Detta har jag aldrig vetat hända till någon så mer kan jag tyvärr inte säga.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle prova att göra om från början. Som sagts innan så måste du göra två saker. Ta ägandeskap och sedan sätta full behörighet på dig själv. Windows är dock inte så himla intuitivt när man ska göra detta. Försök därför från början och kolla noga så att du kryssar i att den ska gå ner i alla träd och sätta om alla rättigheter, dvs inte hoppa över de filer som den tror att den redan fixat. Jag tror att du måste gå in i den avancerade dialogen för att kunna göra det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oreno:

Vore guld, diamant och ton-vis med saffran värt om någon kunde hjälpa mig få tillbaka mina efterlängtade bilder och klipp!

Starta din dator i felsäkert läge [F8] och ta sedan över rättigheterna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eberhart:

Du kanske skulle prova! Som jag skrev så läser inte Linux in attributen och kan alltså inte heller skriva dom på den disk du kopierar filerna till.

Okej, trodde att man även kopierade inställningarna när man väl kopierade, ska absolut testa med Linux. Kommer dock inte ha tillgång till det på ett par dagar, och skulle gärna fixa problemet innan om möjligt. Men tusen tack för ditt svar! Återkommer med resultat om/när jag försöker

Skrivet av anon196866:

Inte visste jag att porr kunde vara så vikigt Nä bara skojjade, det finns några sätt om du använder linux som någon skrev. Detta har jag aldrig vetat hända till någon så mer kan jag tyvärr inte säga.

Haha, porr hade man kunnat få tag på igen

Skrivet av giplet:

Jag skulle prova att göra om från början. Som sagts innan så måste du göra två saker. Ta ägandeskap och sedan sätta full behörighet på dig själv. Windows är dock inte så himla intuitivt när man ska göra detta. Försök därför från början och kolla noga så att du kryssar i att den ska gå ner i alla träd och sätta om alla rättigheter, dvs inte hoppa över de filer som den tror att den redan fixat. Jag tror att du måste gå in i den avancerade dialogen för att kunna göra det.

Jag har testat säkert 10 gånger Har mixtrat med detta till och från i någon veckas tid pga. att jag inte haft skivor att fixa linux på. Filerna ligger i en mapp som har 5-6 undermappar innan man kommer fram. Har testat att ta ägare på allt, vet att jag vid något tillfälle fick felmeddelande även när jag skulle göra detta. När jag på disken D: försöker ändra behörighet så får jag också felmeddelande något i stil med "Mappen Bilder kunde inte ändras". Där emot resten av disken?
Funderar på att göra en bildserie med alla inställningar och behörigheter som det ser ut idag så kanske någon kan se det problem jag inte ser.
Dock så hade det krävts lite arbete att printa ner alla tänkbara flickar och "advanced" knappar. Men skulle lätt vara värt det om jag får det att fungera!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Starta din dator i felsäkert läge [F8] och ta sedan över rättigheterna.

När jag startar datorn och trycker på F8 får jag bara upp "Boot options" där jag kan välja med vilken disk jag kan starta. Har alltid tidigare (på andra datorer) fått upp menyn där man väljer felsäkert läge som du pratar om.

----------

Tacksam för att så många utav er tar er tid och försöker hjälpa mig!! Otroligt uppskattat!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oreno:

När jag startar datorn och trycker på F8 får jag bara upp "Boot options" där jag kan välja med vilken disk jag kan starta. Har alltid tidigare (på andra datorer) fått upp menyn där man väljer felsäkert läge som du pratar om.

Då gäller det att tajma så du trycker efter BIOS men före Windows startar. Ett alternativ kan vara att se om det går att inaktivera F8 eller den funktionen den står för BIOS.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då gäller det att tajma så du trycker efter BIOS men före Windows startar. Ett alternativ kan vara att se om det går att inaktivera F8 eller den funktionen den står för BIOS.

Har nu testat i felsäkert läge, det var ingen skillnad gent emot tidigare, får exakt samma meddelanden och problem som i vanliga windows7

Permalänk
Inaktiv

Det går inte att testa det på en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196866:

Det går inte att testa det på en annan dator?

Verkar som att jag hittat problemet men inte lösningen.
Filerna på min gamla D: är krypterade med windows. Krypteringsnyckeln ligger på min gamla C:..
Jag kan inte boota min dator med min C: (för långdraget att gå in på varför, men verkar vara fel på startfiler etc.) dock så kan jag komma åt allt på min gamla C: om jag kopplar in den som extern disk.

Så en ev. lösning skulle vara om jag på något sätt kan föra över certifikat, kryperingsnycklar eller det som nu behövs, från min gamla C: till min nya C:, och den vägen komma åt filerna.

Har sökt runt på hur jag ska kunna göra detta, men inte direkt fått upp något vettigt.

Någon som vet hur jag kan lösa den biffen?