Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det är ännu värre med den här trenden att försöka falsifiera vissa inlägg genom att anklaga dem för att trolla, när personen ifråga bara tydligt visar sina åsikter om något. Poängen var ju att personen hade uttryckt sitt missnöje med att de flesta tillverkare gör chassin likadant (med tydliga "glapp" i designen), vilket han/hon påpekade var fult. Du måste inte hålla med, men troll-anklagelser är bara dumt och onödigt.

Jag måste nog faktiskt delvis hålla med. Det ser bättre ut med en konstruktion som är gjord av ett enda stycke, eller åtminstone ser ut att vara det.
Apple är (i mitt tycke) duktiga på design och många skulle kunna lära sig av dem (många har också försökt kopiera deras design, vilket säger en hel del).

En sak som jag inte förstår riktigt är varför Corsair hela tiden gör sina chassin större och större, istället för att bygga dem smartare och utnyttja utrymmet mer. Det här är på tok för stort och otympligt för min smak.

Han visade tydligt sin åsikt och hans svar sedan var att posta en bild från ett OEM chassi från Apple none the least som är kända för vissa saker här på forumet
Så jag står fortfarande kvar vid min troll anklagelse då det inte går att köpa för systembyggare.
Inlägget var bara för att strö salt i ögonen och inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Snyggt chassi och en bra uppföljare till 650D. Hoppas Corsair tänker släppa ett ITX i samma snygga utseende.

Förutom ITX skulle man gärna se en modell som motsvarar Fortress 2 från Silverstone

http://www.sweclockers.com/recension/6228-silverstone-fortress-2

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Han visade tydligt sin åsikt och hans svar sedan var att posta en bild från ett OEM chassi från Apple none the least som är kända för vissa saker här på forumet
Så jag står fortfarande kvar vid min troll anklagelse då det inte går att köpa för systembyggare.
Inlägget var bara för att strö salt i ögonen och inget annat.

Eller så var det bara för att visa att det är ett snyggt chassi och att han föredrar den designen? Är det så svårt att dra den slutsatsen själv?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Skrivet av The Echelon:

Kommer det ett mitx chassi i obsidian serien snart tro?

Ja det gör det! TinyTomLogan sa det mot slutet av sin 750D recension.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petrus:

Toppfiltret från 550D ser ut att kunna passa (längst till vänster i bilden nedan):

http://www.corsair.com/en/media/catalog/product/cache/1/image...

Går att köpa här: http://www.corsair.com/en/parts/case-parts/obsidian-series-55...
Om du inte vill köpa hela kittet, så kan du prova maila Corsair å fråga om det går att köpa toppfiltret löst. Dom har varit sjyssta å hjälpsamma då jag haft kontakt med dem tidigare, så det är i.a.f. inte omöjligt att dom kan hjälpa dig med detta.

Annars finns även magnetiska/självhäftande filter från DEMCiFilter. Dom har både standardstorlekar, som t.ex 2x140 mm, och möjlighet att göra helt anpassade filter.

  • Dual fans OBS! Dessa filter finns i två storleksvarianter, I/D = inside dimmension och O/D = outside dimmension. Enligt mina mätningar är botten på den nedsänkta delen i taket på 650D ca 170 x 286 mm. 2x140 I/D = 167 x 307mm, så den blir för lång. 2x140 O/D = 140 x 280mm, så den blir för smal, IMO.

  • Custom Kanske passa på att köpa ett custom filter till bottenfläktarna samtidigt (eller ett lämpligt standard dual fan filter)?

Grymt svar må jag säga, jag tackar och bockar som fan.

Permalänk
Medlem

Kan man köpa Chassit av Sweclockers? Pallar inte vänta en månad tills det kommer ut i butik

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

http://www.applecomponents.com/media/computers/0082.jpg

Oj vad svårt det där var

Enda anledningen till att frontpanelen är en separat bit är för att den är av plast och för att stommen är av en gemensam konstruktion som andra chassin.

Samma gäller för glappet mellan sidopanel och topplocket.

Ett helgjutet aluminiumchassi (för 5000kr?) som man knappt kan öppna, än mindre arbeta i, är det antagligen väldigt smal marknad för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Som vanligt är det sidofönster. Fram med fler chassin utan fönster tycker jag.

Men i övrigt såg det riktigt trevligt ut. Men snålt att det inte följer med tre stycken hårddiskburar (det fanns ju ändå 3 platser att sätta dem på). Kan man köpa till extra hårddiskbur?

Tycker inte det är snålt. Är nog inte jättemånga som har 9 st diskar + 4 SSDer. Hade det inte funnits SSD mounts där bak hade jag kunnat hålla med dig.

Skrivet av Camridge:

Så trött på allt plexiglas och stora fläktar/fläktutrymmen som verkar vara så standard nu för tiden.

Vill kunna trycka dit absorberande material på båda sidoväggarna samt i toppen och även i fronten så mycket som möjligt.

Mitt Tsnumi Dream som jag använder nu i Alu, så har jag absorberande material just på detta viset samt även i botten, och det blir en väldigt stor skillnad i ljud. Mycket behagligare och tystare med dovare ljud från insidan.
Alla andra datorer man sitter vid hos andra låter som dammsugare nu när man är van detta.
Aldrig haft problem med värme heller för den delen.

Var lite sugen på detta chassi annars, men man får väl leta vidare.

Men detta chassit är ju inte gjort för folk som vill ha ett tyst sleeper chassi. Hela poängen är ju att man ska vattenkyla och visa upp sina komponenter.
Allt du klagar på är ju features. Du får det som att framstå att det är dåligt chassi bara för det inte är gjort utifrån dina krav.
Lite som att säga att man tycker det är dåligt att ett Prodigy är litet.

Visa signatur

Fractal Design Arc Midi R2, 4670k, Sabertooth Z87, Gigabyte Gtx 780 Windforce, Samsung Evo 2x120gb Raid0, Seasonic X-650, A-data XPG 16gb Inet edition, Seagate-någonting 2tb

Permalänk
Medlem

Jag föredrar nog mitt Haf X942 Nvidia chassi. Tycker detta verkar tråkigt!

Men det verkar vara ett bra chassi i alla fall.

Det mest spännande i denna video är vid 06.48 då vi kan se en spöklik skugga som rör sig reflekteras på den glansiga ytan precis under grafikkortet. Tänk om ni har ett spöke i studion? Skrämmande tanke!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Tror ni detta chassi lämpar sig åt crossfire (EJ referenskort) eller borde man ha sidofläkt för det?

Visa signatur

Amd... oyes... Intel... oyes... Nvidia... oyes

Permalänk
Skrivet av Kent:

En fläktkontroller kostar inte många kronor för tillverkaren och är chassit genomtänkt kan denna placeras på ett bra ställe. Gillar t.ex. Phanteks Enthoos lösning där man har en fläkthub som kontrolleras av modermodemet.

Sitter under utskärningen i moderkortsplåten:

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/09/04/Enthoo-Primo_...

Ohh maaaiiii Gawd!

Phanteks chassii! I never seen this before... så galet, I wantz

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●