Valve tillkännager Steam Machines – speldatorer med Steam OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det låter ju faktiskt inte som en alltför otrolig gissning. o=mjukvara, klamrarna är hårdvaran som håller mjukvaran. Och två matchande mjukvaror skulle ju lätt kunna vara source och något spel till motorn

*Harklar sig* Half Life 3 bekräftat...?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv

Vi behöver inte fler färdigbyggda datorer och konsoler! :annoyed:

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sant. Jag hoppas att O + O = Source 2.0 + HL 3

Så skulle det faktiskt kunna vara.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Vi behöver inte fler färdigbyggda datorer och konsoler! :annoyed:

Om de blir prisvärda så varför inte? Man kan givetvis även bygga en "Steam Machine" själv precis som man vill ha den.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Vi behöver inte fler färdigbyggda datorer och konsoler! :annoyed:

Det är väl inget direkt fel med det... Vad som många gånger har saknas på just PC-sidan är enhetlighet samt fastslagna minimum gränser.

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta skarp!
Kanske inte för oss datorentusiaster men för alla de som väljer spelkonsol för att de vill slippa krångel och bara spela.

Jag hoppas innerligt att Steam Machines kommer att vara mer eller mindre "plug and play", dvs alla patchar, all mjukvara Steam släpper är verifierad på varenda en av de olika modellerna innan de släpps.

För då, och först då kommer detta att bli något för gemene man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Så nu behöver jag ännu en till maskin? ...

Hur många s k maskin(er) har du?

Tre till sex "maskiner" är ju rätt normalt här. Själv har jag fyra "maskiner" (typ åtta om jag hade satt samman allt skrot)

Skrivet av olog-hai:

Jo, fast varför skulle man vilja göra det istället för att bygga en egen burk, köra windows och kunna köra alla spel?

Om priset är rätt kan det säkert bli ett bra alternativ som budget-gaming-burk till TV:n...men då måste de bli jäävligt billiga.

Det hela är inte en fråga om varför, frågan är, när vi kan (och ska) göra det

Den dagen den kommer fram, kommer den att vara din mainspeldator.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Det var då ett jävla tjat om Halflife.. Jag lovar dig att den tredje är SteamPad handkontroll eller något i den stilen.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Känns som Valve vill ta över hela PC-spel marknaden. Eget OS, egen hårdvara och på sikt bli distributör av alla spel om detta slår igenom. Frågan är ju vems grafikkort som kommer att användas i dessa maskiner.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Vi behöver inte fler färdigbyggda datorer och konsoler! :annoyed:

Fattar inte varför du ska tänka så kortsiktigt?

Om du tänker i lite längre banor, vad ser du då framför dig?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Intressant att dom ska bygga spelplatform runt en linux dist. Det lär ju betyda att många mer spel kommer bli kompatibla med just linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Känns som Valve vill ta över hela PC-spel marknaden. Eget OS, egen hårdvara och på sikt bli distributör av alla spel om detta slår igenom. Frågan är ju vems grafikkort som kommer att användas i dessa maskiner.

Tanken att SteamOS ska bli öppet, så det är inget som hindrar EA från att släppa Origin på Linux/SteamOS.

Permalänk
Medlem

Polare som skickade den här till mig
Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Kommer i alla fall all "gaming" hårdvara (alltså inte integrerad grafik som Intel HD xxxx osv)
fungera minst lika bra (när det gäller drivrutiner) så JA. Förmodligen kan det fungera även bättre
då det är Linux och säkerligen inte kommer käka så mycket prestanda som Windows gör.
I så fall vore det najs att köra. Dock sparar man gärna Windows för dom spel som inte kommer till
Steam OS och för vanliga program då. Hoppas dock man faktiskt gör det till ett "riktigt" OS också
och inte något som ser ut som konsolernas utan desktop samt mindre program osv osv.
Förresten, eftersom det är Linux, borde det väl funka till Ubuntu? Alltså inte SteamOS,
men om dom gör drivisar till SteamOS, kan det funka på t.ex Ubuntu också i så fall tror ni?

Permalänk
Medlem

Då vart det fyra konsoler på marknaden. Steams mål med dessa "avtäckningar" är givetvis att ta fokus från de kommande konsolsläppen. De vet givetvis med sig att massvis med spelare kommer att lämna sin pc därhän när den nya generation släpps i slutet av året. Trenden har, trots allt, varit den att fler och fler har valt att lämna de nuvarande konsolerna för att spela på pc på grund av prestandan.

Nu släpps så konsoler med uppdaterad prestanda och med det tappar pc återigen spelare, vilket för Steam är potentiella intäkter. Deras strategi blir då givetvis att basunera ut "vi finns också i vardagsrummet!". Jag förstår argumenten med att man kan bygga sin egen hårdvara och på vis potentiellt sett bygga sin egen värstingkonsol för att spela sina spel. Alternativt köper man deras "nya" box och behåller sin pc och "s(t)ream'ar" spelen till vardagsrummet.

I min värld har alltid rummet där datorn är placerad varit "finrummet" det vill säga rummet för spel och kreativitet, rummet som agerar vardagsrum är till för film och idrott på storbild samt annan avslappning och socialt umgänge.

Fortsätter trenden hos Valve med att man vill bygga in sina spel i ett OS och att deras satsningar ligger på vardagsrummet förstår jag inte riktigt vad pc kommer hamna som spelplattform, det enda som kommer skilja den är mus och tangentbord, som de ändå vill att man ska bojkotta.

Vidare, Blizzard har börjat snegla på konsoler, DICE marknadsför bara BF4 som "konsolspel" i reklam och media, GTAV, världens mest sålda mediaprodukt, släpps inte ens på pc. Alla tydliga indikationer på att pengarna styr.

Nej, vad ni än skriver här om att detta är bra för pc-spelandet tycker jag trenden är tydlig. Företagen, i det här fallet Steam, tar sikte på pengarna och de finns inte, i den mängd de är ute efter, att tillgå bara från dagens pc-spelare, man vill helt enkelt åt en större del av tårtan som i deras fall är konsolspelarna.

Tycker de här avtäckningarna varit tragiska. Hade hoppats på att Steam skulle skicka ett stort finger åt alla konsolspelare och istället visat på hur fantastiskt det är att spela på pc med allt vad det innebär. Istället lägger man kraft och tid på "vardagsrummet", en domän sedan länge upptagen av helt andra parter. Stör de sig verkligen så innerligt på att Windows krävs för att man ska kunna använda deras Steam att de måste skapa ett eget OS eller är det helt enkelt så att de inte gillar att Microsoft profiterar på deras tjänst? Jag tror på båda delarna. Återigen, pengarna som styr.

Så, vem kollar på AMD-avtäckningen ikväll, kanske släpper den en konsol helt baserad på AMD-produkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

He, he, byggde mig själv en Ångmaskin i somras. Min Ångmaskin kör Win 8 med Steam Big Picture och en trådlös 360-pad. Sedan fläskade jag på med rejäl prestanda så jag slipper streama mina spel från min andra "riktiga" speldator. Satsade på Fractal Design Node 304, Intel Core i7 4770K, Gigabyte GeForce GTX 780 OC 3GB, 16GB RAM och en Samsung 840 500GB. Ska bli intressant att se vad Valve väljer för hårdvara!

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2013/08/03/Steamboxc...

du verkar vara rik, kan ja få lite? :33 haha nedå

Visa signatur

i5 4670k 4.0 GHz | noctua dh-u9b | MSI GTX 1060 3gb gaming x | Msi z87-G45 | 16 gb A-data inet edition | Be quiet power zone 650W | R.A.T. 7 white editon | razer goliathus speed edition xl | Corsair Vengeance K70 | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Tanken att SteamOS ska bli öppet, så det är inget som hindrar EA från att släppa Origin på Linux/SteamOS.

Det känns lite som att många verkar missa den poängen.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Den dagen den kommer fram, kommer den att vara din mainspeldator.

Den kommer inte vara hälften så bra som min speldator, så det är knappast ens halvtroligt.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

För att;

- Alla spel kräver inte Windows

- Valve kommer jobba väldigt aktivt med att få alla nya titlar att fungera under SteamOS.. samt förmodligen få in äldre

- Du kan spara pengar (ca 1000-1300kr) då OS:et inte kommer kosta dig något.

Plus att det är bättre optimerat och ger bättre prestanda i spel gjorda för det (exempelvis portningen av Left 4 Dead 2 till Linux där de fick bättre prestanda i Linux) och att man antagligen slipper manuellt uppdatera drivrutiner och liknande då det nog är inbyggt i OS:et att uppdatera allt automatiskt.

Skrivet av -ronz:

Så nu behöver jag ännu en till maskin? ...

Du kan ju installera det på viken dator du vill, du behöver inte köpa något nytt.

Skrivet av olog-hai:

Det tråkiga är ju att hårdvaran även i de bästa steamburkarna inte kommer vara så bra som en annan vill ha den. Kan väl vara schyst till lite casual-spelande framför tv:n, dock...men å andra sidan kan man lika gärna fixa det med en vanlig PC.

Men du kan bygga en egen om du inte är nöjd med någon av de färdiga.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Den kommer inte vara hälften så bra som min speldator, så det är knappast ens halvtroligt.

"Den". Läste du inte artikeln? Det kommer komma flera olika varianter. Vissa kommer säkert vara mer påkostade med bättre hårdvara.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk

När det kommer till hårdvara kan jag tänka mig att AMD och Nvidia är intresserade men Intel skiter nog fullständigt i Steam och Valve.
Så jag kan tänka mig att Valves Steam Machine har en GPU från Nvidia och en CPU från AMD.

Permalänk
Medlem

En fråga till mer spelkunniga: Spel som släpps till Xbox, Playstation och är konsolportade till PC. Fungerar det att koppla in en usb-driven xbox-kontroll och köra på den automatiskt (utan att behöva tokmecka med inställningar) för ALLA sådana spel, eller är det bara vissa utvecklare som lägger till denna funktion? Jag har för mig att jag såg en stream på twitch en gång där det var en snubbe som spelade Dark Souls med maxade pc-inställningar och en handkontroll (Stod t.o.m "Press (A) for" istället för "Press "E"" som det antagligen gör med tangentbord).

Isf; Om spelen portas till SteamOS/eller streamas från en annan pc (lol). Kan man då åstadkomma en konsol som derpar 60fps med vanliga "xbox-spel" som körs på PC-versionen? Det av något är väl en utmanare till dagens konsoler (och next gen, loal).

Roligt att Valve experimenterar (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Polare som skickade den här till mig
Vad tror ni?

http://i.imgur.com/LTxOMsg.gif

Vad jag tror är att det är för bra för att vara sant. Men hoppet lever

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Fullkomligt ointressant för en som vet hur man gör en dator själv, vilket jag antar är alla här utom skog1s, självutnämde första riddaren av SteamMachines Ordern.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av darknessviking:

sägs att det kommer vara en stream-maskin,och strömma spelen likt det där.... Onlive

jepp men den kommer kunna köra native med, + att detta körs lokalt via nätverket. Du kan streama spel från din pc i hemmet.

Visa signatur

Laptop - MacBook 2.0GHz, 4GB ram, Intel GMA 950
Stationär - i5 3570k @ 4ghz, 8gb ram, 120gb ssd + 2tb hdd, Windows 8 64bit, fractal design arc
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

Om den inte är för dyrt och man kan streama spel från sin riktiga dator så skulle jag lätt köpa denna till TV'n.

Permalänk
Medlem

Skippar nog både ps4 och xbox one (den hade jag skippat ändå) och siktar på den här. SPECIELLT om Halfiife 3 kommer till den.

Permalänk
Medlem

Ouya 2.0

Bara jag som inte fattar vem de tänkt ska köpa det här?
Casual gamers finns inte på PC platformen. De som spelar på PC är fullt kapabla att koppla in sin dator till sin Tv.
Jag förstår vad de försöker göra men jag tror de kommer floppa otroligt hårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Fullkomligt ointressant för en som vet hur man gör en dator själv, vilket jag antar är alla här utom skog1s, självutnämde första riddaren av SteamMachines Ordern.

Exakt. Vem är den här produkten riktad till??

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Exakt. Vem är den här produkten riktad till??

Du verkar verkligen ha något emot Steam och SteamOS.... Har nog inte läst någon som är så negativt inställd till detta som du.