Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tjena Huttala!

Jag har en liten fråga jag hoppas du kan hjälpa mig med.

Jag är någorlunda intresserad av ett 60% tangentbord såsom Ducky Mini och Poker 2.
Jag har tidigare haft ett Filco Majestouch 2 (som jag älskade kvalitén på) och har för nuvarande ett IBM Model M2 och ett Dell AT102W med svarta alps.

Söker som sagt ett 60% tangentbord och undrar vilka du har att tipsa om? Gärna där priset är bra också.
Jag är inte mycket för LED's och liknande som Ducky Mini har, kommer troligtvis byta ut capsen ändå.
Bruna eller Blåa switchar är jag mest intresserad utav.

Kan tänka mig beställa från inom EU.

Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Tyst och mekaniskt går inte riktigt ihop. Kolla på ett Topre bord istället.

Om man inte har något emot att slänga iväg två lökar så ja. Dessutom så försämras Topre med tiden.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nikkop:

Tjena Huttala!

Jag har en liten fråga jag hoppas du kan hjälpa mig med.

Jag är någorlunda intresserad av ett 60% tangentbord såsom Ducky Mini och Poker 2.
Jag har tidigare haft ett Filco Majestouch 2 (som jag älskade kvalitén på) och har för nuvarande ett IBM Model M2 och ett Dell AT102W med svarta alps.

Söker som sagt ett 60% tangentbord och undrar vilka du har att tipsa om? Gärna där priset är bra också.
Jag är inte mycket för LED's och liknande som Ducky Mini har, kommer troligtvis byta ut capsen ändå.
Bruna eller Blåa switchar är jag mest intresserad utav.

Kan tänka mig beställa från inom EU.

Tack!

Ptja, finns inte mycket annat än Ducky mini om du vill ha ett tangentbord med Svensk ISO. Om du kan tänka dig att ta ett tangentbord med ISO i något annat språk så finns ju Poker II. Men Poker II och Ducky mini är samma tangentbord i grunden, så det kommer ju inte vara någon större skillnad.

Å andra sidan så brukar ju allt Ducky gör vara bra (har inte fått hem mitt mini än så kan inte säga något om kvaliten där ännu), så jag skulle satsa på det.
En stor fördel med det tangentbordet är ju att du har programmeringslagret som gör att du kan ändra FN lagret precis som du själv vill ha det, och förhoppningsvis känna dig mindre handikappad med tanke på att det är många tangenter som försvunnit jämfört med ett TKL eller fullstort tangentbord.

LED'sen kan du alltid avaktivera och byta caps precis som du säger, så det är ju ingen direkt nackdel att det finns LED's om det inte är så att du tänkt modda switcharna på tangentbordet.

Och med tanke på att du sitter med buckling springs idag så verkar ju inte ljudnivå vara något problem, och då är det hands down Cherry MX blue som gäller.

Skrivet av Klappa:

Om man inte har något emot att slänga iväg två lökar så ja. Dessutom så försämras Topre med tiden.

Topre försämras obetydligt mycket med tiden, det har gjorts tester på 20 år gamla topre och det skilde några ynka gram för att trycka ned tangenterna jämfört med nya Topre switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Ptja, finns inte mycket annat än Ducky mini om du vill ha ett tangentbord med Svensk ISO. Om du kan tänka dig att ta ett tangentbord med ISO i något annat språk så finns ju Poker II. Men Poker II och Ducky mini är samma tangentbord i grunden, så det kommer ju inte vara någon större skillnad.

Å andra sidan så brukar ju allt Ducky gör vara bra (har inte fått hem mitt mini än så kan inte säga något om kvaliten där ännu), så jag skulle satsa på det.
En stor fördel med det tangentbordet är ju att du har programmeringslagret som gör att du kan ändra FN lagret precis som du själv vill ha det, och förhoppningsvis känna dig mindre handikappad med tanke på att det är många tangenter som försvunnit jämfört med ett TKL eller fullstort tangentbord.

LED'sen kan du alltid avaktivera och byta caps precis som du säger, så det är ju ingen direkt nackdel att det finns LED's om det inte är så att du tänkt modda switcharna på tangentbordet.

Och med tanke på att du sitter med buckling springs idag så verkar ju inte ljudnivå vara något problem, och då är det hands down Cherry MX blue som gäller.

Tack för svar

Jag hade nog inte haft några problem med ett annat ISO, är väl bara Enter-tangenten som är lite annorlunda utformad?

"Programmeringslagret" som du nämner verkar onekligen intressant. Det största problemet om jag byter till 60% är just att jag kommer sakna en del knappar jag behöver, t.ex. "Numpad 0". Så du menar att jag kan programmera in så jag kan ha en tangent som utlöser Numpad 0? Isåfall är det underbart. Är detta genom någon mjukvara eller rätt in i tangentbordet?

Har ett IBM Model M2 men använder det inte just nu, sambon fick panik på det och jag själv måste erkänna det lät lite för högt.
Bruna switchar jag haft förr och de har fungerat utan problem, funderar på blåa denna gång kanske, ska testa först.

Men så det är i princip Ducky Mini eller Poker II som gäller, även om jag kan tänka mig annat ISO?
Finns det 60% tangentbord som inte har Cherry MX? Måste inte nödvändigtvis vara de brytarna.

Tack

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Nikkop:

Tack för svar

Jag hade nog inte haft några problem med ett annat ISO, är väl bara Enter-tangenten som är lite annorlunda utformad?

"Programmeringslagret" som du nämner verkar onekligen intressant. Det största problemet om jag byter till 60% är just att jag kommer sakna en del knappar jag behöver, t.ex. "Numpad 0". Så du menar att jag kan programmera in så jag kan ha en tangent som utlöser Numpad 0? Isåfall är det underbart. Är detta genom någon mjukvara eller rätt in i tangentbordet?

Har ett IBM Model M2 men använder det inte just nu, sambon fick panik på det och jag själv måste erkänna det lät lite för högt.
Bruna switchar jag haft förr och de har fungerat utan problem, funderar på blåa denna gång kanske, ska testa först.

Men så det är i princip Ducky Mini eller Poker II som gäller, även om jag kan tänka mig annat ISO?
Finns det 60% tangentbord som inte har Cherry MX? Måste inte nödvändigtvis vara de brytarna.

Tack

Det finns ju HHKB 2 också, men det är ANSI. Så för att få knappen bredvid vänster shift så lär du använda autohotkey eller installera en teensy och programmera om tangentbordet själv.

Angående programmeringsmöjligheterna på Ducky mini så ska det vara direkt in i tangentbordets minne, alltså ingen mjukvara. Men har inte fått hem mitt än så kan inte testa hur det fungerar och om det fungerar bra. Men kommer komma med en recension när jag får hem mitt så får folk göra sig en egen uppfattning om tangentbordet utefter den sen.

Permalänk

Har bestämt mig för Razer Blackwidow Ultimate 2013. Tack för en klockren guide!

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Är sjukt sugen på att ha ett Ducky Shine 3 Tangentbord

Permalänk
Medlem

Saknar en sak med denna guiden väldigt mycket, nämligen vilken fabrik som tillverkar olika tangentbord.

Tror det hade varit väldigt hjälpsamt, och även nämna några ord om dom olika "oem" modellerna som används.
Vilka som är dom bästa till dom sämre.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av JimmieSan:

Saknar en sak med denna guiden väldigt mycket, nämligen vilken fabrik som tillverkar olika tangentbord.

Tror det hade varit väldigt hjälpsamt, och även nämna några ord om dom olika "oem" modellerna som används.
Vilka som är dom bästa till dom sämre.

Det vore ju jättebra, men det krävs en hel del research för att ta reda på vilken OEM alla olika tangentbord använder sig av.

Jag har tyvärr inte den tiden att lägga ner, jag kollar enbart på de tangentbord jag själv är intresserad av. Kan tyvärr inte hålla koll på vilken OEM som gör alla tangentbord, speciellt inte med tanke på att det kommer massvis med nya tangentbord hela tiden.

Och att lägga ut en lista på "säkra" tangentbord är bara orättvist mot de nya som kommer då man inte vet vilken OEM de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Tack för svar

Jag hade nog inte haft några problem med ett annat ISO, är väl bara Enter-tangenten som är lite annorlunda utformad?

"Programmeringslagret" som du nämner verkar onekligen intressant. Det största problemet om jag byter till 60% är just att jag kommer sakna en del knappar jag behöver, t.ex. "Numpad 0". Så du menar att jag kan programmera in så jag kan ha en tangent som utlöser Numpad 0? Isåfall är det underbart. Är detta genom någon mjukvara eller rätt in i tangentbordet?

Har ett IBM Model M2 men använder det inte just nu, sambon fick panik på det och jag själv måste erkänna det lät lite för högt.
Bruna switchar jag haft förr och de har fungerat utan problem, funderar på blåa denna gång kanske, ska testa först.

Men så det är i princip Ducky Mini eller Poker II som gäller, även om jag kan tänka mig annat ISO?
Finns det 60% tangentbord som inte har Cherry MX? Måste inte nödvändigtvis vara de brytarna.

Tack

Jag kan svara på din fråga då jag fick mitt i fredags. Nej, jag har försökt och tror att det tyvärr inte går att programmera in en numpadtangent då man bara kan programmera "allt som tangentbordet har att erbjuda". Till exempel så är FN + W Samma sak som pil upp, det går att programmera till vilken tangent som helst. Samma sak med alla mediaknappar m.m. Men eftersom att det inte finns en FN-kombination för numpadsiffrorna så går det inte att hårdvaruprogrammera det i tangentbordet. Det ska dock finnas en hel del olika mjukvaror som kan hjälpa till med det.

Jag hoppas att det inte var ett allt för krångligt svar och att det kan vara till hjälp.

Permalänk
Medlem

Topre

Tjenare alla Swecklockers! Jag är ny här på forumet. Jag har lite frågor om topre 88ub är det någon som beställt sitt från Finland isf vad kostar frakten och hur lång tid tar det?

Jag är tacksam för svar!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Z3us_:

Tjenare alla Swecklockers! Jag är ny här på forumet. Jag har lite frågor om topre 88ub är det någon som beställt sitt från Finland isf vad kostar frakten och hur lång tid tar det?

Jag är tacksam för svar!

Se till att maila dem så får du antagligen frakten för 30€~.
Det tar drygt 3-4 arbetsdagar att få paketet.

Har beställt därifrån två gånger och det har gått bra båda gångerna, men som sagt så måste man maila dem om frakten, annars kostar det 90€(!!!).

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Se till att maila dem så får du antagligen frakten för 30€~.
Det tar drygt 3-4 arbetsdagar att få paketet.

Har beställt därifrån två gånger och det har gått bra båda gångerna, men som sagt så måste man maila dem om frakten, annars kostar det 90€(!!!).

Okej! Tack för svaret!

Föressten en till fråga,jag har kollat på ett topre och ett ducky mini men är det värt att köpa båda?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Z3us_:

Okej! Tack för svaret!

Föressten en till fråga,jag har kollat på ett topre och ett ducky mini men är det värt att köpa båda?

Det beror ju helt på om du kommer ha användning av två tangentbord.
Ducky mini kommer jag införskaffa för att ha på resande fot då det blir en hel del resor via jobbet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Z3us_:

Okej! Tack för svaret!

Föressten en till fråga,jag har kollat på ett topre och ett ducky mini men är det värt att köpa båda?

Egentligen inte, men oftast blir det så ändå med mekaniska tangentbord...

Permalänk
Medlem

Det var så jag hade tänkt,att ha ducky mini i skolan och som rese t bord och Topren hemma.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Z3us_:

Det var så jag hade tänkt,att ha ducky mini i skolan och som rese t bord och Topren hemma.

Folket i skolan kommer nog vilja döda dig efter att du haft ditt Ducky en dag. Det låter ju en del om det och om man inte kan kontrollera sin omgivning så kommer det vara folk som blir irriterade på dig, speciellt om du sitter med det och ska anteckna på föreläsningar. Men om detta inte är ett problem, kör hårt!

Jag skulle nog rekommedera dig att köra tangentbord med samma switchar dock, kommer nog bli ovant med Topre hemma och Cherry i skolan. Själv hade jag Cherry på jobbet och Topre hemma, men till slut så punga jag själv ut för ett Topre att ha på jobbet bara för att det blev störande att ha olika switchar hemma och på jobbet.

Permalänk
Medlem

Okej du har nog rätt Dom kommer döda mig.

Du har nog rätt där också, det kommer nog bli konstigt att ha 2 olika sorters switchar.

Permalänk
Medlem

kanske kan skriva en post här istället för en ny tråd.

Det är så att jag undrar om avståndet mellan tangenterna är mindre på ett ducky mini vs. ett vanligt tangentbord?
Jag har inga siffor men säg att CC mellan A och S är 2cm på ett standardtangetbord, är det bara 1,5cm på ett ducky mini?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Otur:

kanske kan skriva en post här istället för en ny tråd.

Det är så att jag undrar om avståndet mellan tangenterna är mindre på ett ducky mini vs. ett vanligt tangentbord?
Jag har inga siffor men säg att CC mellan A och S är 2cm på ett standardtangetbord, är det bara 1,5cm på ett ducky mini?

Ducky mini är exakt som fullstora tangentbord, bara det att det fattas knappar. Med andra ord är det samma avstånd mellan alla tangenter.

Permalänk
Medlem

Topre hjälp

Hej igen. Jag har börjat fundera om det är värt att köpa ett Topre eftersom jag har aldrig testat ett.
De verkar riktigt nice men frågan är om jag kommer tycka det är för "O-mekaniskt".

Det var allt för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3us_:

Hej igen. Jag har börjat fundera om det är värt att köpa ett Topre eftersom jag har aldrig testat ett.
De verkar riktigt nice men frågan är om jag kommer tycka det är för "O-mekaniskt".

Det var allt för mig!

Jag tycker det är värt att köpa då jag är torsk på Topre.

Men ja, det känns ju mer som ett rubberdome än ett mekaniskt, men det har inte den där äckliga svampiga känslan som andra rubberdomebord har.

Har man suttit på ett mekaniskt och går över till ett Topre kan det nog kännas som att gå över till rubberdome igen. Men om du sitter på Topret ett tag och sen går över till rubberdome känner man hur mycket bättre det faktiskt är.

Permalänk
Medlem

Okej, men det här är mitt första mekaniska tangentbord så jag sitter med ett rubber dome nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3us_:

Okej, men det här är mitt första mekaniska tangentbord så jag sitter med ett rubber dome nu.

Vad är det för bord?

Kör på skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Det som jag har just nu är något Logitech skräp från elgiganten för typ 99 kr och det jag ska köpa är ett Topre Realforce 88UB.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Z3us_:

Hej igen. Jag har börjat fundera om det är värt att köpa ett Topre eftersom jag har aldrig testat ett.
De verkar riktigt nice men frågan är om jag kommer tycka det är för "O-mekaniskt".

Det var allt för mig!

Kan ju säga att jag använt alla Cherry switch kombinationer som finns och just nu sitter med Topre, har gjort i dryga 2 månader och kommer nog göra det ett bra tag framöver. Tar fram mina Cherry tangentbord lite då o då för att se om jag gillar dem, men icke. Topre slår allt.

Det enda undantaget är blå switchar som är helt underbara, men har man folk runt sig så går det inte att använda blå switchar utan att de blir förbannade på en. Så det går tyvärr bort för min del då jag sitter och skriver en hel del när resten av familjen finns i närheten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huttala:

Kan ju säga att jag använt alla Cherry switch kombinationer som finns och just nu sitter med Topre, har gjort i dryga 2 månader och kommer nog göra det ett bra tag framöver. Tar fram mina Cherry tangentbord lite då o då för att se om jag gillar dem, men icke. Topre slår allt.

Det enda undantaget är blå switchar som är helt underbara, men har man folk runt sig så går det inte att använda blå switchar utan att de blir förbannade på en. Så det går tyvärr bort för min del då jag sitter och skriver en hel del när resten av familjen finns i närheten.

Var har du köpt ditt Topre tgb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Z3us_:

Det som jag har just nu är något Logitech skräp från elgiganten för typ 99 kr och det jag ska köpa är ett Topre Realforce 88UB.

Ja då kan det ju inte bli annat än bra.

Permalänk
Avstängd

Fan, nu när Ducky Mini äntligen är här kan jag inte riktigt bestämma mig. Ska jag köpa Ducky Mini och sedan PBT caps eller ska jag köpa mig ett HHKB Pro 2?

Skrivet av Extrapaj:

Ja då kan det ju inte bli annat än bra.

Exiphi, du som har HHKB Pro 2, vad tycker du om det och kan du jämföra det med något annat mekaniskt tangentbord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mars SSX:

Fan, nu när Ducky Mini äntligen är här kan jag inte riktigt bestämma mig. Ska jag köpa Ducky Mini och sedan PBT caps eller ska jag köpa mig ett HHKB Pro 2?

Exiphi, du som har HHKB Pro 2, vad tycker du om det och kan du jämföra det med något annat mekaniskt tangentbord?

Klart skönaste jag haft. Men ett ducky med PBT caps och blåa switchar är inte fyskam heller, vad vill du veta om det?