Äldre spel som ni spelar än idag?

Permalänk
Skrivet av sam_h:

dune2000 och colonization

Dune2000, vilken nostalgitripp jag fick där. Hade helt glömt bort det!

Brukar för övrigt spela dessa gamla godingar till och från:

Full Throttle
Command & Conquer (inkl Red Alert, Tiberian Sun osv)
Quake 1 och 2
Half-Life
Fallout 1 och 2
Carmageddon
Redneck Rampage
Duke Nukem 3D
Sam & Max
Total Annihilation
Z
Interstate 76
Call of Duty 2

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jedi Knight II: Jedi Outcast är ett gammalt spel som är riktigt bra. Har inte spelat det på ett par år nu men det håller hög klass. I mitt tycke bästa Star Wars spelet. Att använda lightsabern kräver skicklighet och det är inte bara hack-n-slash som många av de senare spelen.

Spelet har även den, i mitt tycke, coolaste skurken: "ödle-jedin" Desann

Permalänk
Medlem

oddworld stranger's wrath HD edition!

SWKOTOR 1 o 2

SW Star Fighter
SW Republic Commando

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Zelda-spelen från A link to the past till och med Wind waker
Sid Meier's Pirates!
Morrowind
Mount and Blade: Warband (börjar väl vara gammalt nu)
Spore
Pokemon Gen III
Heroes III

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jedi Knight: Dark Forces II (kan inte hålla mig borta från det, vet inte vad det är men det har någon magisk känsla och massor av nostalgi för mig)
Diablo II (tröttnar aldrig)
MotoRacer (då å då, härlig spelkänsla, bra nostalgi!)
Cave Story (inte sådär jättegammalt men jäkligt skoj!)
Oddworld: Abe's Oddysee och Abe's Exoddus (fantastisk atmosfär och inlevelse i dessa! är väldigt hypad över HD-remaken på Oddysee, New 'n Tasty)

Permalänk
Medlem

Warcraft 3 TFT håller ännu idag, jävligt roligt med lite tower defence

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Transport Tycoon! (TTD)
Hade det på diskett när jag var mindre, men nu är det nedladdade versioner.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 250D || Processor: Intel i7 4770K || Grafikkort: Zotac GTX 780 3GB || RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance Pro Gold|| Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX || Nätagg: Corsair CX 750W || Hårddisk: Seagate Barracuda 2TB + Samsung 128GB SSD||

Permalänk
Inaktiv

Theme Hospital, fortfarande riktigt kul, om än lite buggigt ibland. Annars har jag svårt med nostalgitripparna, blir oftast besviken eller stör sig på grafiken..kanske borde öva upp mitt tålamod?

Permalänk
Medlem

Inga spel jag spelar just nu, men som jag ofta spelar i perioder:
Starcraft
Diablo II
Heroes of might and magic 3
CS 1.6

Det är väl dom jag kommer på just nu

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jedi Knight II: Jedi Outcast är ett gammalt spel som är riktigt bra. Har inte spelat det på ett par år nu men det håller hög klass. I mitt tycke bästa Star Wars spelet. Att använda lightsabern kräver skicklighet och det är inte bara hack-n-slash som många av de senare spelen.

Spelet har även den, i mitt tycke, coolaste skurken: "ödle-jedin" Desann
http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20100330152112/jedipedi...

Spelade det online 1vs1 mååååånga timmar riktigt grymt. Vet inte om det fortfarande finns folk som kör det? Det krävdes iaf riktigt skills, var med i en klan också kommer ja ihåg Ett av dom få spelen som jag verkligen fastnade för.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostalgic:

Själv spelar jag nästan bara uteslutande äldre spel, bland annat för att det är enklare grafik, mer lättspelat och för att det inte är så förbannat mycket att hålla reda på som det är i dagens spel. För att inte tala om nostalgikänslan som infinner sig.

Lustigt jag spelar rätt mycket äldre spel fortfarande men delvis för jag har den motsatta åsikten angående det jag boldade.

Dagens spel är i regel så simplifierade att jag bara blir uttråkad. MMOs snarast tävlar om vilket som kan vara mest generiskt och komma undan med minst character customization, senast var det FFXIV som bara är pinsamt på detta

FPS handlar om att gå i en korridor med autosaves varje 10meter, I want my keycards! Vare sig det är single/multi så är bara tanken på att röra sig och skjuta samtidigt är uteslutet pga dynamiska crosshairs som ger 0 accuracy om man inte sitter och väntar i 10 sec först. Vad hände med tiden då man behövde klara av att både sikta och göra sig svårträffad samtidigt? Ja just ja xbox kom och då skulle spelen anpassas för gamepad.

Lite gammalt som fortfarande spelas
Anarchy-Online fortfarande bästa MMO som jag alltid ramlar tillbaka till
UT
Tactical-ops
Dungeon siege 1/2
Gamla C&C/RA/SC:BW
Och självfallet nostalgiturer med NES/SNES/PS1

Permalänk
Medlem

De som jag har installerat idag:
NHL 2002 (Detta är så fruktansvärt kul, men varför vet jag inte. Är inte så extremt sportintresserad i övrigt)
UFO: Enemy Unknown
Need For Speed: Most Wanted (Det första såkart)
Neverwinter nights 2

Spel som jag inte har installerat med spelar ibland:
Age Of Empire 1 (Mitt favorit RTS någonsin, även första RTS som jag spelade)
Rollercoaster tycoon 3 (måste väl ändå räknas som gammalt?)
Star Wars: Jedi academy

Säkert så finns det fler, men dessa poppar upp just nu.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem

Jag spelar Tibia, Age of mythology till och från och spelar Quake II med Gloom modet.
Spelar Need for speed Underground 2 när jag känner sug efter Ps2 maskinen.

I sommras spelade jag ut samtliga Crash bandicoot spel. Emulerade då på PC eftersom att mitt PSone gått i graven. (kabelbrott)
Lirade också Need for speed hot pursuit och ett skit spel som heter Motörhead!
Om det är fler här som vill köra Gloom så har vi en facebook grupp där det kommer upp tider vi spelar etc.
https://www.facebook.com/groups/134824133259719/

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

kknd 2(krush kill and destroy2)

Permalänk
Medlem

warcraft 2

Visa signatur

Asus Maximus Impact VII, Intel i7 4970k, Kingston HyperX 16GB, MSI 980 GTX Gaming, Be Quiet! Dark Power Pro10 750W, Vattenkylt, Corsair 250D
Server: Intel 1240v2, 16GB, Supermicro x9sca-f, Antec P182
MacbookPro 15"

Permalänk
Entusiast

Sitter under Linux och kör gamla hederliga FPS-spel med "upphottade" 3D motorer:

• Duke Nukem 3D - (eduke32 + High res texturer.)

• Quake 1 - (QuakeSpasm, ezQuake + High Res texturer)

• DooM 1, 2 - (vavoom + 3D models, High res texturer)

• Heretic - (vavoom + 3D models, High res texturer)

• Hexen - (vavoom + 3D models, High res texturer)

Spel under DOSBox (DOS -emulator):

• Jazz Jackrabbit.

• Duke Nukem 1, 2

• Beneath a steel sky.

• Syndicate.

Spel som fungerar bra under VirtualBox + Windows 98:

• Full throttle

• Sam & Max - Hit the Road.

• Grim Fandango.

Dessa är gamla spel som just nu är aktuella för mig, som jag spelar med ojämna mellanrum.
Har visserligen ännu fler spel, men de är inte installerade och/eller aktuella i skrivande stund.
Nostalgi och gamla minnen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Spelar gärna lite gamla godingar på mitt gamla NES och SNES. Annars så drar jag emellanåt gärna igenom Final Fantasy VII, VIII & IX, Dungeon Keeper, Heroes of might and magic II, III & IV, Supreme Commander: Forged Alliance (om nu det kan räknas till gamla spel, fast det har ju några år på nacken nu). Har försökt hitta Panzer General, som jag minns att jag hade mycket roligt med på min gamla 386:a som liten, fast utan framgång .

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Final Fantasy VII - Kan jag spela ungefär hur många gånger som helst

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Spelar lite äldre spel med polarna då och då.

WC3 både DOTA och Tower Defense
Age of Empires 2
BF 1942
BF Vietnam

Sen blir det lite SNES-spel för nostalgins skull.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nostalgic:

Själv spelar jag nästan bara uteslutande äldre spel, bland annat för att det är enklare grafik, mer lättspelat och för att det inte är så förbannat mycket att hålla reda på som det är i dagens spel. För att inte tala om nostalgikänslan som infinner sig.

Spel jag spelar än idag är bl.a.

Civilization 2 och 3.
The Settlers 2
Pinball dreams & fantasies samt Illusions
A-train
Roller Coaster Tycoon
Age of Empires
Quake

+ några till.

Hur är det med er, ni kanske inte är fullt lika nostalgiska?

Skrivet av Vact:

Lustigt jag spelar rätt mycket äldre spel fortfarande men delvis för jag har den motsatta åsikten angående det jag boldade.

Dagens spel är i regel så simplifierade att jag bara blir uttråkad. MMOs snarast tävlar om vilket som kan vara mest generiskt och komma undan med minst character customization, senast var det FFXIV som bara är pinsamt på detta

FPS handlar om att gå i en korridor med autosaves varje 10meter, I want my keycards! Vare sig det är single/multi så är bara tanken på att röra sig och skjuta samtidigt är uteslutet pga dynamiska crosshairs som ger 0 accuracy om man inte sitter och väntar i 10 sec först. Vad hände med tiden då man behövde klara av att både sikta och göra sig svårträffad samtidigt? Ja just ja xbox kom och då skulle spelen anpassas för gamepad.

Lite gammalt som fortfarande spelas
Anarchy-Online fortfarande bästa MMO som jag alltid ramlar tillbaka till
UT
Tactical-ops
Dungeon siege 1/2
Gamla C&C/RA/SC:BW
Och självfallet nostalgiturer med NES/SNES/PS1

Jag håller med Vact i det här fallet.
Spelar gärna äldre spel då det är mer utmanande än dagens spel.
Allt är så extremt simplifierat. Man låter inte spelare klura ut saker själv längre.

Exempel:
"If Doom was made today":

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Transport Tycoon (OpenTTD)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

HALO combat evolved på original Xbox
ninja gaiden

Permalänk

Unreal serien på pc. Första command and conquer och Alundra på ps1. Killzone, return of the king och tekken tag tournament på ps2 Zelda 1 och 2, metroid och castelvania på GBA.

Visa signatur

ASRock Z390 Taichi Ultimate
i9 9900K
G.Skill 2x8G 4000 mhz
ASUS RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Heroes of might and magic 3, dat shit so epic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Spelade det online 1vs1 mååååånga timmar riktigt grymt. Vet inte om det fortfarande finns folk som kör det? Det krävdes iaf riktigt skills, var med i en klan också kommer ja ihåg Ett av dom få spelen som jag verkligen fastnade för.

En uppföljare på Jedi Knights Vore grymt. Med schysst grafik och allt. De nyare Star Wars spelen kräver tyvärr inte samma skills :/

Permalänk
Skrivet av som99:

Precis som jag då, som retro samlare spelar jag väldigt mycket äldre spel, mest tid lägger jag nog på Amiga

Då måste du har spelat Diggers till amiga
Super mysigt spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

En uppföljare på Jedi Knights Vore grymt. Med schysst grafik och allt. De nyare Star Wars spelen kräver tyvärr inte samma skills :/

Med Kinekt och Oculus Rift

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Då måste du har spelat Diggers till amiga
Super mysigt spel!

Absolut! Har det original till min Amiga 1200 (den som står i sigg), känner en del som inte tycker om Diggers men jag har spelat det rätt mycket, gillar grafiken och musiken är underbar!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Absolut! Har det original till min Amiga 1200 (den som står i sigg), känner en del som inte tycker om Diggers men jag har spelat det rätt mycket, gillar grafiken och musiken är underbar!

Jag har originalet till pc
Super nice spel, gräva runt och utforska och bara ha det mysigt=)